650 zuiger in 600

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Goed, om het een beetje overzichtelijk te houden dump ik hier mijn volgende probleem maar in.

Gister mijn cilinder op mn XR gezet (100.5mm) en tot de conclusie gekomen dat mijn zuiger 2mm te hoog is.
De afstand van pen tot bodem is bij origineel 17,9 mm
Bij de 10:1 100.5mm zuiger is deze afstand 21mm
een verschil van 3,1 mm dus.

Het is dus de zuiger.
Wil weten van wat voor apparaat de zuiger is.
Maar wil ook weten wat ik nu aanmoet.

Kan deze cilinder op laten boren naar 101 of 102 (of 102.4) mm en er dan een bijpassende zuiger voor kopen.
Wiseco gaat bij XR600 maar tot de 100mm, maar voor een 650L en een Dominator gaan ze tot 102.4.

Manu heeft in een ander topic gepost dat een domi zuiger erin kan, maar dat de cilinder dan 0.8mm afgevlakt moet worden. De zuiger is namelijk iets lager dan bij een 600.

Vraagjes met betrekking tot dit:
- Moet je persé de cilinder afvlakken, is het erg slecht voor je prestaties om het zo te laten (voetpakking vervangen door alleen vloeibaar?)

- Hoe verandert de kleppentiming als de cilinder wordt afgevlakt? Naar eigen inzien wordt de timing iets verlaat. Wat gebeurt er met de prestaties?

- Moet ik nog rekening houden met andere dingen (kleppen die niet goed in de uitsparingen in de zuiger vallen?)

wor al dat gezeik met mn xr beetje zat :(
kan ook wel mn originele cilinder uit laten boren en daar een nieuwe zuiger inzetten, maar meer cc is leuker :9~
 
Laatst bewerkt:
Heb even de startpost aangepast

Foto's gemaakt van de zuigers en de cilinder
De wand heeft nog 'vlees' van 5,4 mm Daar kan toch wel 1 mm vanaf aan elke kant?
Dan zou ik hem dus kunnen laten opboren naar 102 mm Heb ik nog 4,4 mm over.
De originele cilinder heeft nog 7mm vlees over. Dat scheelt best een hoop.

DSC02645.JPG

Foto van de zuigers. Niet echt te zien dat ze verschillen maar toch is de pen - bodem afstand ruim 3mm verschillend.

DSC02646.JPG

Foto van bovenaf.

DSC02647.JPG

Foto van de wand van de cilinder.
Edit: op deze foto is ook een rare plek in de cilinder te zien (boven op de foto) weet iemand wat dat is?
 
Laatst bewerkt:
Goed, om het een beetje overzichtelijk te houden dump ik hier mijn volgende probleem maar in.

Gister mijn cilinder op mn XR gezet (100.5mm) en tot de conclusie gekomen dat mijn zuiger 2mm te hoog is.
De afstand van pen tot bodem is bij origineel 17,9 mm
Bij de 10:1 100.5mm zuiger is deze afstand 21mm
een verschil van 3,1 mm dus.

Zuiger steekt dus 2 mm boven de cilinder uit, wat je kunt doen, cilinder monteren met een stuk 2 mm materiaal eronder ( maakt niet uit wat alu,ijzer, hout, hoeft ook niet in de vorm van een pakking maar 4 stripjes rondom onder de cilinder, ook de voetpakking monteren, zuiger monteren zonder veren. Wat klei in de klepuitsparingen van de zuiger. Dan de kop monteren met kleppen en veren (alleen de binnenste veren zijn nodig)nokkenas op merkteken erin. Vervolgens nokkenas&ketting monteren. Kijken of ketting genoeg ruimte heeft. (heeft een XR een automatische spanner :? ) Als het een mechanische spanner is evt. een ring van 2 mm erachter. Kleppen stellen. Nu de krukas een aantal keren rond draaien, kop demonteren en dikte van de klei opmeten moet minimaal 2 mm dik zijn, als er minder ruimte is de klepuitsparingen wat dieper maken (tot 2 mm ruimte). Van 2mm alu.plaat een voetpakking maken en klaar is Kees. :)
 
kleptiming verandert dan

en king okkie: het lijkt meer een soort roestachtig iets, het is ook niet echt een slijtplek

en toevallig had de zuiger een aantal jaren precies onder die plek zo gelegen...soort roest dus...maar nog nooit gezien...

mss stick to the old plan, laten powersealen naar 100mm en dan een 100 mm wiseco kopen...problem solved.
portemonnee wel meteen leeg..maja...
 
wat ik dus ff niet snap martijn..waarom zou de kleptiming veranderen als je de ketting zou oplengen( omdat de cill 3,1 mm hoger met komen) dan veranderd toch alleen de lengte van de ketting maar de kleptiming niet
 
wat ik dus ff niet snap martijn..waarom zou de kleptiming veranderen als je de ketting zou oplengen( omdat de cill 3,1 mm hoger met komen) dan veranderd toch alleen de lengte van de ketting maar de kleptiming niet
Jawel... maximaal een halve schakel verschil... Daarna verzet je hem een tandje
 
kheb er vanmiddag het er ff met martijn over gehad..ik snap het nu wel...het tandwiel verdraait...omdat de ketting een soort van anders komt te hangen..en dus het tandwiel anders gaat draaien..en dus de kleppentiming anders wordt..kweet niet of ik het er nu helemaal goed neerzet..maar ik snap het principe nu tenminste wel *D
 
Je timing hangt af van de tandwielverhouding, niet van de lengte van de ketting.
 
dus dan zou de timing weer niet verandere met oplengen van de ketting??
de ketting moet minimaal 6.2 mm opgelengt worden..en dat is nog geen hele schakel geloof ik..dus dan zou je hem te ver oplengen had martijn het erover..en door het oplengen gaat het tandwiel anders staan...volgens hem dan..nou begin ik er weer over te twijvelen...want idd het heeft volgens mij ook te maken met de tandwiel verhouding..bijv al zou je de achterbrug van een xr verlengen met een meter...dan nog zou ie even hard gaan..en goed blijven lopen desondanks je de ketting 2 meter heb opgelengt...toch ??

of zit ik nu echt fout..want nu begin ik echt te twijvelen..volgens mij kun je wel die cill ophogen en dus die keting oplengen
 
dus als de krukas en de nokkenas verder uit elkaar liggen krijg je een andere timing ?..leg dat even uit..want opzich moet het toch niet uitmaken..de krukas blijft even snel draaien..en de ketting dus ook..dus ook de nokkenas..en dan heb je ook geen verandering in je timing.
 
Als je cilinder iets hoger komt zitten dan wordt de afstand van de krukas tot de nokkenas ook groter. Hierdoor draait je nokkenas een stukje omdat de ketting niet langer wordt maar de afstand die die ketting af moet leggen wel.
 
volgens mij veranderd er helemaal niks, al gaat de ketting drie keer rond en zet je er 10 extra schakels tussen, de verhouding blijft 1:2 en de timing blijft dus gewoon hetzelfde aangezien de slag ook onveranderd blijft
 
dus als de krukas en de nokkenas verder uit elkaar liggen krijg je een andere timing ?..leg dat even uit..want opzich moet het toch niet uitmaken..de krukas blijft even snel draaien..en de ketting dus ook..dus ook de nokkenas..en dan heb je ook geen verandering in je timing.

Het merkteken op de nokkenas(tandwiel) en het merkteken op de krukas(vliegwiel) bepalen de timing (en de nokkenas zelf uiteraard) als je een van beide niet op hun merkteken zet verandert de timing, het probleem zit 'm erin of de ketting lang genoeg is en of de spanner de ketting goed op spanning kan houden( of er genoeg stelruimte anwezig is in de spanner)

Maar goed Martijn gaat nu toch de originele zuiger gebruiken, dus is het 'probleem' opgelost. :)
 
De hard op hard afstand van de krukas en nokkenas veranderd toch :?
Als die assen 2mm verder van elkaar af komen staan dan wordt de ketting te kort. Hierdoor zullen de tandwielen iets naar elkaar toe draaien.
Dan veranderd de kleptiming toch :?
 
Als de ketting te kort wordt en/of de spanner niet genoeg stelruimte heeft dan wel :)
Het heeft met de kant van de spanner geen ene f#ck te maken.
Het gaat om het gedeelte van de ketting waar aan getrokken wordt. Dus het stuk tussen de kruk en nokkenas aan de voorkant.
 
Met dezelfde tandwielen (of poelies) blijven de verhoudingen altijd hetzelfde, ook al gebruik je een langere ketting (of riem).

Dus ik snap je punt niet..?
 
Met dezelfde tandwielen (of poelies) blijven de verhoudingen altijd hetzelfde, ook al gebruik je een langere ketting (of riem).

Dus ik snap je punt niet..?
De verhoudingen blijven ook hetzelfde, alleen verdraaid de nokkenas een paar graden t.o.v. de krukas
Als je dat wilt verkomen moet je slopgaten maken van de gaten in het nokkenastandwiel zodat je het tandwiel t.o.v. de nokkenas een stukje kunt draaien om de zaak weer op tijd te zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan