Ketting spannen VFR400R NC30

Peter25kW

Die hard MF'er
24 feb 2003
476
0
Zaltbommel
Ik heb even gezocht, en ik heb geen werkplaatshandboek maar ik heb geen idee hoe dit moet, het zal vast oersimpel zijn maar ik heb alleen maar vraagtekens :?

Iemand van jullie moet me het verlossende antwoord kunnen geven hoe simpel is het om de ketting te spannen...
 
Heb je een C-sleutel in je gereedschapsset ?

Bij mijn VFR 750 gebruik ik deze om de getande ring aan de linkerzijde van mijn achterbrug (net voor het keting-tandwiel) aan te draaien. Op deze manier span je bij mij de ketting.

Maak anders ff piccie van je achterbrug, weet niet hoe die er uitziet bij een NC30 namelijk

:)
 
Heb een fototje gemaakt, dus als ik het helemaal goedbegrijp, dan draai je die moer los, en dan draai je met dat sleuteltje die rechtsonderin de hoek afgebeeld is aan die schijf naast het tandwiel, waarscheinlijk met de klok mee :?

full


Heb ik het goed begrepen :?
 
Ik voel me zo stom, maar ik heb die moer losgedraait zet dat sleuteltje erop en die sleutel past voor geen meter en ik krijg geen beweging in die schijf, kan iemand het nog een keertje uitleggen :?
 
Misschien ten overvloede maar, hij draait met de klok mee en de "haak" van je sleutel zit aan de bovenkant. Het gaat misschien wat zwaar, als je niet zo vaak spant

Kijk ook of je sleutel groot genoeg is.
Kheb al geprobeerd om een foto te maken ter verduidelijking maar lukt ff niet
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat het ketting spannen met een excentriek moet, zit ergens op die naaf, zal ff in een werkplaats handboek moeten kijken, je hoort nog van me.

Heb het even opgezocht, die grote bout die je op die foto ziet moet je op lossen en dan die ring met sleuven een paar tikken geven met een doorslag( jaja staat echt zo in de haynes manuel) of met een goede c-spanner, volgens het boek moet je tegen de klok in draaien om te spannen, op je brug staat aangegeven wat de grensmaat is.

hoop dat je zo wat kan, succes

gr van kc
 
Laatst bewerkt:
Tegen de klok in, die c-sleutel zat in het gereedschapssetje maar ik krijg het donkerbruin vermoeden dat hij niet voor die schijf bedoeld is :? Hij grijpt namelijk niet vast op de een of andere manier, dus dat zou met 'n hamer en 'n dreveltje moeten ofzo :?
 
Tegen de klok in, die c-sleutel zat in het gereedschapssetje maar ik krijg het donkerbruin vermoeden dat hij niet voor die schijf bedoeld is :? Hij grijpt namelijk niet vast op de een of andere manier, dus dat zou met 'n hamer en 'n dreveltje moeten ofzo :?
die c sleutel die jij heb is voor de veerspanning van je achterveer, denk dat die wat te klein is om goed grip te krijgen, dus hamer en drevel is dan de volgende keus, alleen zou ik met beleid slaan anders verniel je die nokken.

succes
 
aha voor de achterveeer had 't kunnen weten dat ie niet daarvoor was zal nog een keer snuffelen in 't gereedschapssetje, is zo'n c-sleutel makkelijk te verkrijgen? want anders kan ik er net zo goed ééntje kopen voordat ik ga slopen :?
 
zo'n sleutel is wel te koop, vraag is even wat de maat is, die hanyes manuel geeft 2 maten aan maar alleen op een foto, ziet er uit als een maat groter dan die je nu heb, kan je niet ff langs een motorzaak rijden anders? wellicht kan je die dingen ook bij Gamma of zo kopen, c spanners worden ook gebruikt bij slijptollen om de schijven te wisselen.

suc6
 
z'n c spanner is helemaal niet nodig. met een hamer en bv de ratel als pijpje gebruiken, werk ook prima. ik gebruikte een niet functioneele ratel. maar je kan ook iets anders gebruiken, voor de afstand. maar z'n c sleuten heb ik voor het ketting spannen nog nooit gebruikt. voor de achter schokbreker wel.

mvg ruben.
 
Je bedoelt dat vierkantje van een ratel in zo'n sleuf zetten en dan tikken of gewoon een dreveltje ofzoiets dergelijks :?
sorry ik bedoelde een dreveltje. kon alleen niet op de naam komen. maar laatst kon ik mijn drevel niet vinden en met de achterkant van de ratel ging het ook prima. bekijk eesn de foto onderaan de 1e pagina, wordt alles duidelijk.

mvg ruben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan