torsie stang

3wheel

MF veteraan
Donateur
10 jun 2004
6.199
2.045
Rotterdam
Heeft iemand ervaring met het effect van een torsie-stang tussen de vering van het span en de achterbrug van de motor?
Heb wel wat (ook via dit forum) wat informatie over de toepassing gelezen, maar geen ervaringen gezien:

Heeft iemand met torsie stang gereden (wordt onder andere in de MZ standaard al toegepast)
Waarom wordt er door de grote zijspan fabrikanten niets mee gedaan (EZS, EML e.d.)
Heeft iemand enig idee of de torsie stang van een MW combinatie kwa stijfheid geschikt is om ook enig effect te sorteren in een zwaardere combinatie (Guzzi/EZS)

greetz
Steven
 
Een torsiestang heef een aantal voordelen:
het verminderd overhellen in de bochten
het maakt de combinatie wat minder gevoelig voor verschillen in belading
 
Heeft iemand ervaring met het effect van een torsie-stang tussen de vering van het span en de achterbrug van de motor?
Heb wel wat (ook via dit forum) wat informatie over de toepassing gelezen, maar geen ervaringen gezien:

Heeft iemand met torsie stang gereden (wordt onder andere in de MZ standaard al toegepast)
Waarom wordt er door de grote zijspan fabrikanten niets mee gedaan (EZS, EML e.d.)
Heeft iemand enig idee of de torsie stang van een MW combinatie kwa stijfheid geschikt is om ook enig effect te sorteren in een zwaardere combinatie (Guzzi/EZS)

greetz
Steven
ik heb als eerste zijspan met mz met torsiestang gereden en dat werkt prima.
later heb ik de mz bak aan een honda 550 gezet.
dit heb ik met en zonder torsiestang gereden en dit maakt een wereld van verschil.
als je de keus hebt zou ik voor een bak met een torsiestang gaan.
Zijspangoeroe Ed Pols maakte onder zijn moturist bakjes ook een torsiestang.
het is mij een groot raadsel waarom eml en ezs geen torsiestang gebruiken, zij proberen het overhellen tegen te gaan door kneppelharde vering toe te passen.
er is ook nog een engelse firma die torsiestangen levert om achteraf onder je combinatie te zetten, staat in een ander topic
 
Laatst bewerkt:
dat van die harde vering onder EML zijspannen dat klopt, maar de vering van mijn EZS is fantastisch........ (en het helt dus als de neten)

Die link naar de engelsman heb ik al eerder gevolgd, maar daar werd ik niet echt veel wijzer van, was vrij algemene informatie.
Het is wel een van de wegen waarlangs ik er achter kwam dat een "simpele" MZ iets dergelijks gewoon standaard in huis heeft, waarvoor mijn complimenten aan MZ en consorten.

Heb nu wel zoiets van hmmm; hoe ga ik dat toepassen om mijn eigen bak beter te maken, die heeft namelijk nogal last van het effect waar in alle tests van de compact over gesproken wordt, het is een licht, slank en snel span........ wat dus zeker aan een wat zwaardere motor ontzettend snel omhoog komt.

Wat denk jij "halflife" gaat een MZ stang verbetering geven in een combi Guzzi/EZS?

gegevens combi:
gewicht span - 90kg
gewicht fiets - ca 275kg (afgetankt)
zowel de fiets als het span staan op koni's
vering is beslist niet hard te noemen en is zeker voor de pasagier uiterst comfortabel.
Combinatie helt meer als wenselijk door combinatie comfortabele vering span en originele voorvork die door het extra gewicht in rust vrij ver ingeveerd staat, bij een linkerbocht kan de fiets dus voor je gevoel erg ver omhoog vanvoren.
Voor verbetering van het rijwiel gedeelte wil ik gewoon (het is mijn enige vervoer) alles in 1 keer aanpakken: andere wielen, schommelarm voor en indien redelijk betaalbaar mogelijk een torsie stang.

alle tips zijn dus welkom
 
ik denk dat een mz torsiestang inderdaad verbetering zal brengen.
maar omdat het een vrij zware combinatie betreft (in vergelijk met mz) zou ik op de sloop gaan kijken of er geen torsiestang van een auto is die je kan gebruiken.
alle auto's hebben er vóór één en vaak achter ook.
dan heb je ook gelijk bevestigigsmateriaal.
zoals je van die engelse site kan leren moet je hem echter schuin monteren dit in tegenstelling van een auto.
ik denk niet dat je zo'n ding kan richten omdat hij voor zijn functie van een soort verenstaal moet zijn.
je kan natuurlijk wel een of twee kanten afslijpen daar een vierkant aan slijpen en er armen aan maken zoals die engelsen ook doen.
de armen hoeven natuurlijk niet van speciaal staal te zijn dat doen ze in de fabriek alleen maar omdat het makkelijker is om het uit één stuk te buigen.
dat kan nog een leuk winterproject worden :)
 
yep,
had inderdaad ook al aan auto gedacht, is alleen beetje zelfde probleem als met de torsie stang van een MZ, het gewicht waarop de stang berekend is, mischien iets wat uit een eend komt ofzo...
zat trouwens ook nog een beetje met de lengte in m'n maag:
een torsiestang van een auto moet ik in korten, technisch niet zo'n probleem maar het betekend wel dat de torsie kracht groter wordt (hoe korter hoe stijver bij gelijke radius/staalsoort)
Dan heb je dus een stang die bedoeld is voor een zwaarder voortuig die door de plaatsing en constructie ook nog eens stugger wordt gemaakt, vandaar mijn uitstapje naar MZ:
jij als (ex) MZ piloot; over wat voor gewicht praten we in totaal?
Mijn combi zit rond de 360kg (zonder bemensing)
(wat weegt een lelijke eend eigelijk en zit er in die waggelbakken wel een torsiestang...........)

tis inderdaad iets voor een later tijdstip, alleen rijdt ik normaal in de winter gewoon door......
voorlopig even afwachten wat er uit de onderhandeling komt en wat ik aan mijn onderdelen verzameling kan verdienen en wat ik daarvoor aan zijspan spul in huis kan halen.
Voorlopig gewoon maar effe doorbijten in de linker en rustig in de rechter-bochten

greetz
Steven

ps: keep those tips comin' I'm a sidecar newbie and willin' to learn..........
 
ik heb zelf een mz super elastiek? span aan mijn motor geknoopt,
en ik moet toch wel zeggen dat met torsiestang de motor niet overhelt met belading

rijdt best fijn!

verder,een eend heeft geen torsie stang, aleen een citroen ami 8,
ami 6 en ak 400(besteleend) misschien weet ik zo niet uit m'n hoofd.

het enige probleem is dat dit spul de laatste jaren aardig schaars aan het worden is.

ik denk dat je beter op de sloop 1 van een citroen visa voor kan halen,
deze zijn er genoeg en is ook niet zo gek breed,

succes gegroet janus :]
 
Janus,

Mag ik vragen aan wat voor motorfiets jij dat MZ span hebt gekoppeld? is dat wat betreft gewicht een beetje vergelijkbaar met mijn SP?

Uit een aantal andere post heb ik het idee dat het om een gold-wing gaat, klopt dat?

alvast bedankt

Steven
 
Volgens mij moet de torsie stang altijd aangepast of verlast worden, of kun je hem ook zelf maken, het belangrijkste is in elk geval dat de arm aan beide kanten even lang is, daarom ook die schuine opstelling om de voorloop te compenseren.
Het doel van de stabilisatie stang is het overbrengen van de veer actie van het ene wiel op het andere. De mate van torsie bepaalt dan de mate van overhellen
eventueel kan het inkorten worden gecompenseerd met het iets verlengen van de armen of het bevestigen op een korter punt van swingarm en achterbrug.
De scharnierlijn van de torsie stang op het frame moet verder evenwijdig lopen aan de lijn tussen de achterwiel as en de zijspanwielas.
 
ik heb dat span aan een gsx 750 bj '81 zitten.
deze weegt volgens de boeken 233 kg.

bij mz zit de torsie stang in een stukje pijp aan de achterbrug, aangezien ik een aluminium achterbrug heb, heb ik een stuk pijp op een plaatje gelast met 2 bouten aan een ander plaatje gebout over m'n achterbrug heen.

de achterbrug zit er dus in weze tussen geklemt.

in de pijp heb ik een deurstopper gestopt waar de torsie stang precies in past.
werkt uitermate goed!

je kunt je torsie stang bij mz instellen op gewicht door hem aan de kant op het span hoger of lager te schroeven. de stang zit in 2 beugeltjen op draadeind. hoger is stugger veren en lager is soepeler.

dus met een bierbuik bakkenist moet hij hoger afgesteld worden omdat het gewicht in het span zwaarder wordt.

ik heb hem zelf altijd bijna op z'n zwaarst staan omdat ik altijd veel rotzooi en grote zware dingen vervoer
 
jij als (ex) MZ piloot; over wat voor gewicht praten we in totaal?
Mijn combi zit rond de 360kg (zonder bemensing)
(wat weegt een lelijke eend eigelijk en zit er in die waggelbakken wel een torsiestang...........)

I'm a sidecar newbie and willin' to learn..........

ik heb dat spul nooit nagewogen maar wat zal het wegen?
ik schat zo'n 160 kg voor de motor en 80 voor het zijspan dus zo'n 240 kg in totaal.
bij een autotorsiestang dacht ik aan een alto of een panda ofzo, kleine spoorbreedte en een vrij laag eigengewicht.
volgens mij hebben die dingetjes achter ook een torsiestang, die zal helemaal licht zijn.
 
Ga toch in eerste instantie met de MZ spullen rommelen, heb net bericht terug van MZ-B in Berlijn.......
inclusief BTW, import shit en verzend kosten 43 euro voor een torsie stang inclusief de lagering en bevestiging aan het frame van het span........... (voor een MZ Superelastiek.....)

Ben bang dat een sloopstang en zelf armen en bevestigingen maken simpelweg duurder is, als het lekker werkt en ik wil een stijvere stang kan dat altijd nog....

zal voorlopig wel geen tijd hebben om er wat mee te doen maar ik hou jullie op de hoogte...

greetz
Steven
 
Heb de spullen binnen, das wel snel gegaan; zal in de komende weken eens onder het span duiken en gaan verzinnen hoe ik dat allemaal vast ga maken.

Als er nog liefhebbers zijn voor schetsen van de uitwerking dan hoor ik het wel.

Steven
 
Heb de spullen binnen, das wel snel gegaan; zal in de komende weken eens onder het span duiken en gaan verzinnen hoe ik dat allemaal vast ga maken.

Als er nog liefhebbers zijn voor schetsen van de uitwerking dan hoor ik het wel.

Steven
Bij mijn MZ/superelastiek lijkt de "lagering" waar de torsiestang in zit, stukken van een soort Oostduitse, grijze wasmachine slang. Ziet er erg uit als een noodreparatie omdat er niets anders voor handen was. Hoe is dat bij jou opgestuurde spullen voorzien? En hoe heb je besteld/betaald bij onze Duitse buren?
Bij de weg, M'n GTS1000/Mega Comete heeft van de fabriek uit ook een torsiestang. Ik denk dat die is gelagerd in teflon blokken. De bevestiging aan de aluminium achterbrug van de motor gebeurd hier met een klem om de achterbrug heen.
full
 
TIJDJE???? :?

volgens mij stamt die uit de tijd van ver VOOR de titanic.... B|
:)
In 1965 gebouwd, maar heeft wel een keer of tig het Elefantentreffen "overleefd". Misschien had ik toch wat meer tectiel of teer moeten gebruiken voor de winterritten. Wordt Hammerite misschien per 200 liter vat verkocht? ;)
full
 
De spullen die opgestuurd zijn vanuit berlijn:
een torsiestang; lijkt goede kwaliteit stang te zijn maar is niet gecoat o.i.d moet ik dus eerst effe in de hammerite zetten voor dat ik er wat mee doe, gaat mij een beetje te snel roesten.
de lagering: is inderdaad rubber, wil ik eerst even proberen, als het allemaal een beetje behoorlijk werkt kan ik altijd nog een babits lagertje fabrieken.

Heb de stang gisteren even boven het span gehouden; de breedte klopt in ieder geval heel aardig voor de EZS Compact, zal vandeweek wel even een schetsje pielen van de waarschijnlijke montage.

De betaling was heel simpel; gewoon via de site, met credit-card, daarna had ik binnen een week de spullen in huis.
Nu eerst even wachten, mijn vrouw kan ieder moment bevallen (is al een weekie over tijd) en het span rijdt zonder torsiestang ook gewoon.....

later
 
De spullen die opgestuurd zijn vanuit berlijn:
een torsiestang; lijkt goede kwaliteit stang te zijn maar is niet gecoat o.i.d moet ik dus eerst effe in de hammerite zetten voor dat ik er wat mee doe, gaat mij een beetje te snel roesten.
de lagering: is inderdaad rubber, wil ik eerst even proberen, als het allemaal een beetje behoorlijk werkt kan ik altijd nog een babits lagertje fabrieken.

Heb de stang gisteren even boven het span gehouden; de breedte klopt in ieder geval heel aardig voor de EZS Compact, zal vandeweek wel even een schetsje pielen van de waarschijnlijke montage.

De betaling was heel simpel; gewoon via de site, met credit-card, daarna had ik binnen een week de spullen in huis.
Nu eerst even wachten, mijn vrouw kan ieder moment bevallen (is al een weekie over tijd) en het span rijdt zonder torsiestang ook gewoon.....
later
Thanx!
Kindje zal wel wachten op wat beter weer, succes in deze (zij-)spannende tijd.
 
kleine heeft geen zin, dus maar even achter het potlood gekropen.......
is trouwens wel grappig, heb een prima plan in me kop hoe ik het wil monteren, maar ziet er op papier lang zo profesioneel niet uit.

Wat ik in korte lijnen wil is draad snijden op de uiteinden van de MZ torsie-stang en daarop met 2 ringen en een lagerbusje een oog "opsluiten"
Dat oog is een deel van een in lengte verstelbaar verbindings stuk tussen de torsie stang en de veer-armen van span en/of motorfiets.
wil nog even in de praktijk inschatten of aan de bovenzijde een gaffel mischien makkelijker te verwerken is.

Dan (zoals Ed Pols en Moturist ook al deden) een plaat maken bevestigd onder de as moer en de twee (eventueel) verlengde onderste tapeinden van het cardan-huis.

De bevestiging aan het span wordt wat lastiger veerarm is ronde buis, maar mischien kan ik gebruik maken van de bevestigingspunten van de remklauw (moet er nog een keer onder kruipen)

Verder zal de lagering van de torsie stang nog de nodige hoofdbrekens veroorzaken, zie op de foto van EZS nu niet echt leuke uitsteeksels om dingen aan vast te zetten en vanwege de poedercoating wil ik niet lassen aan het frame.....

full
 
kleine heeft geen zin, dus maar even achter het potlood gekropen.......
is trouwens wel grappig, heb een prima plan in me kop hoe ik het wil monteren, maar ziet er op papier lang zo profesioneel niet uit.

Wat ik in korte lijnen wil is draad snijden op de uiteinden van de MZ torsie-stang en daarop met 2 ringen en een lagerbusje een oog "opsluiten"
Dat oog is een deel van een in lengte verstelbaar verbindings stuk tussen de torsie stang en de veer-armen van span en/of motorfiets.
wil nog even in de praktijk inschatten of aan de bovenzijde een gaffel mischien makkelijker te verwerken is.

Dan (zoals Ed Pols en Moturist ook al deden) een plaat maken bevestigd onder de as moer en de twee (eventueel) verlengde onderste tapeinden van het cardan-huis.

De bevestiging aan het span wordt wat lastiger veerarm is ronde buis, maar mischien kan ik gebruik maken van de bevestigingspunten van de remklauw (moet er nog een keer onder kruipen)

Verder zal de lagering van de torsie stang nog de nodige hoofdbrekens veroorzaken, zie op de foto van EZS nu niet echt leuke uitsteeksels om dingen aan vast te zetten en vanwege de poedercoating wil ik niet lassen aan het frame.....

(Afbeelding)
Hee hallo na de kinderkomst even geentijd meer zeker??
ik bentoch wel nieuwschierig hoe en of de torsiestang is gemonteerd, dat lijkt mij ook wel wat.
trouwens het is eigenlijk een stabilisatorstang waarbij de torsie (het "verdraaien")
van de verbindingsstang bepaalt hoeveel de wielen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen te stijf en dan heb je het equivalent van een starre as.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan