Dynamo/spanningsregelaar Honda CB-1

bkraan

MF'er
24 jan 2003
204
0
Breukelen
Het probleem van niet doortrekken > 11.000 toeren is herleidt naar een te lage ontstekingsspanning (spanning op de accupolen ca. 13,5 volt bij 5000 toeren, dit moet 14 tot 16 volt zijn volgens workshop manual; koplamp loskoppelen geeft verbetering).

Ik heb daarop de volgende controles uitgevoerd:
- doormeten spanningsregelaar met weerstandsmeter; is overeenkomstig spec.'s in workshop manual (maar in hoeverre geeft dit 100% uitsluitsel dat de regelaar goed is?),
- doormeten dynamo (stator) met weerstandsmeter; idem,
- andere accu aangesloten (om uit te sluiten dat het de accu is die inwendig kortsluiting maakt); geeft zelfde resultaat, te lage spanning,
- meten dynamospanning (met losgekoppelde spanningsregelaar) bij 5000 toeren; spanning is tussen alle fasen ca. 50 volt; workshop manual geeft hierover echter geen uitsluitsel.

Iemand suggesties/ervaring? Om maar zonder zeker van de zaak te zijn (dure) delen op goed geluk te gaan vervangen zie ik niet zo zitten...
 
Accu was geladen. Nogmaals getest. Aanvankelijk was laadspanning ca. 14,5 volt, dit is in orde. Na enkele minuten daalde hij naar ca. 12,9 volt, te laag dus. Spanningregelaar was toen warm/heet. Lijkt me spanningsregelaar dus.

Even rondgekeken op internet, in de VS is er een te bestellen voor $105 + verzendkosten. Weet iemand hoe universeel spanningsregelaar is? Is spanningsregelaar van bijv. auto niet toepasbaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan