Het probleem van niet doortrekken > 11.000 toeren is herleidt naar een te lage ontstekingsspanning (spanning op de accupolen ca. 13,5 volt bij 5000 toeren, dit moet 14 tot 16 volt zijn volgens workshop manual; koplamp loskoppelen geeft verbetering).
Ik heb daarop de volgende controles uitgevoerd:
- doormeten spanningsregelaar met weerstandsmeter; is overeenkomstig spec.'s in workshop manual (maar in hoeverre geeft dit 100% uitsluitsel dat de regelaar goed is?),
- doormeten dynamo (stator) met weerstandsmeter; idem,
- andere accu aangesloten (om uit te sluiten dat het de accu is die inwendig kortsluiting maakt); geeft zelfde resultaat, te lage spanning,
- meten dynamospanning (met losgekoppelde spanningsregelaar) bij 5000 toeren; spanning is tussen alle fasen ca. 50 volt; workshop manual geeft hierover echter geen uitsluitsel.
Iemand suggesties/ervaring? Om maar zonder zeker van de zaak te zijn (dure) delen op goed geluk te gaan vervangen zie ik niet zo zitten...
Ik heb daarop de volgende controles uitgevoerd:
- doormeten spanningsregelaar met weerstandsmeter; is overeenkomstig spec.'s in workshop manual (maar in hoeverre geeft dit 100% uitsluitsel dat de regelaar goed is?),
- doormeten dynamo (stator) met weerstandsmeter; idem,
- andere accu aangesloten (om uit te sluiten dat het de accu is die inwendig kortsluiting maakt); geeft zelfde resultaat, te lage spanning,
- meten dynamospanning (met losgekoppelde spanningsregelaar) bij 5000 toeren; spanning is tussen alle fasen ca. 50 volt; workshop manual geeft hierover echter geen uitsluitsel.
Iemand suggesties/ervaring? Om maar zonder zeker van de zaak te zijn (dure) delen op goed geluk te gaan vervangen zie ik niet zo zitten...