XJ650 brikkenproject

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
1
Hilversum
Zo, mijn eigen topic :)

Het begon allemaal met de motor van mijn vader, een xj650 uit 1980 gekregen van opa.
Hij kreeg kuren (uitvallen ed) en toen mijn vader dat probleem niet opgelost kreeg heeft ie hem in de schuur neergezet en flink laten roesten.
Ik geloof dat we na 5 jaar begonnen zijn om het frame te verfen en hem weer netjes te maken en dat vervelende probleem op te lossen. Ik zat toen nog op de basisschool maar we hebben er een aantal jaar over gedaan voordat hij eindelijk weer reed en ik zat inmiddels op de middelbare school.
1.jpg


Probleem was er nog steeds en na het plaatsen van een benzinefilter en na heel veel keer de carburateurs schoongemaakt te hebben werd het tijd om naar een andere cdi-unit en bobines te zoeken.
Toen hebben we een xj750 blok aangeschaft waarbij de tweede versnelling niet werkt en daar zat een cdi unit bij en bobines, die hebben we alleen nooit gebruikt want ik kwam een advertentie tegen van een xj650 en die heb ik voor een prikkie gekocht.
2.jpg

3.jpg

Nadat we (ik eigenlijk) de cdi unit en bobines had verwisseld reed de xj van mijn vader eindelijk weer zoals het hoort.

Ik wilde toen eigenlijk gelijk al aan mijn project beginnen maar er waren plannen om een nieuwe schuur neer te zetten dus daar moest ik nog op wachten. Toen de schuur eindelijk stond zijn we begonnen met het storten van de vloeren en de wanden te isoleren en bekleden met gips.
4.jpg

Het heeft meer dan een jaar gekost (ook vanwege aanbouw aan het huis)en het sleutelgedeelte is nu bijna af.

Ik geloof twee weken geleden dat er in het xj/xs pruts en pruttel topic werd gewezen op een advertentie van een xj650 maxim uit 1982, overlegd met mijn vader en afgelopen vrijdag hebben we hem opgehaald.
Mijn tweede motor en ik heb nog geeneens een rijbewijs.
5.jpg


Nu ben ik helemaal niet meer te houden en ben rustig begonnen met het slopen van mijn motors, in dat stadium zit ik nog steeds want tussen het sleutelen door moet ik ook nog tentamens leren en maken.

Motor 1 is nu bijna helemaal uit elkaar, zitten alleen nog wielen en een motorblok aan om het geheel makkelijk verplaatsbaar te houden.
Even een tank en buddy opgelegd om te kijken hoe het staat, en het apenhanger stuur voor de lol omgedraaid.
6.jpg

7.jpg

Motor 2 ben ik nu mee bezig maar gaat een stuk langzamer want de schroefjes zitten allemaal vastgeroest en met een schroevendraaier kan ik niet zoveel kracht zetten.
8.jpg

9.jpg



Motorisch wil ik het volgende gaan doen.
Eerst wilde ik de cilinders en kop van een fz750 erop zetten, volgens mij moet het gaan passen maar ik heb besloten om dat nog niet te doen en eerst maar kijken of ik hem rijdend kan maken.
Ik heb drie motorblokken, 2x 650 en 1x 750. De 750 en 1 650 heeft problemen met de versnellingsbak en de andere 650 weet ik niks van maar er kwam wel verschrikkelijk ranzige 'olie' uit.
Ik zit eraan te denken om dat drijfstangen van een 650 in de 750 te plaatsen zodat die meer toeren kan maken en de nokkenassen te laten slijpen. Verder wil ik er vlakschuif carburateurs op hebben.
Ik heb geen flauw idee of het allemaal gaat passen en of mijn theorie klopt, maar dat wil ik allemaal nog uit gaan zoeken.

Kwa uiterlijk wil ik graag iets dikkere voorpoten en zelf kroonplaten frezen (kan op mijn vaders werk) Geen upsidedown vork want ik houd helemaal niet van die superdikke voorpoten.
Ik wil ook graag driespaakswielen en betere remmen (klauwen die ik heb zitten de zuigers in vastgerot)
Zoals onderstaande foto, ik hoef ook geen achterlijk brede banden. Iets van 140/150 achter (breder lukt niet in de achtervork) en voor 100/110.
10.jpg

En ik wil graag clip-ons.

Tank ben ik nog niet helemaal uit, die zwarte komt minder lomp over maar de originele vind ik ook wel mooi.
Buddy wil ik zoiets:
11.jpg

Ik zag er een op ebay staan, niet de mooiste maar wel goedkoop. Kijken of ik die kan scoren. Weet iemand hoeveel het gaat kosten om een buddy naar nederland te versturen?
Ik wil wel graag ronde achterlichten ipv dat lompe vierkante ding.
12.jpg


Verwacht niet iedere dag een update. Ik ben student en kan niet alles in een keer aanschaffen.

Als jullie nog leuke linkjes hebben met info over motorische dingen zou ik het leuk vinden als jullie ze posten, ik kan er nog wel een hoop over leren.

Nog een linkje naar het pruts en pruttel topic:
XJ/XS Pruts & Pruttel
 
Laatst bewerkt:
He, die Clithopias,

Ik kan je niet helpen, maarrehh, welkom en ik wens je succes met alle projecten.

Hou ons vooral op de hoogte van alle activiteiten. We blijven je volgen
 
Kijk dat is nou toewijding....een joeokel van een luxe schuur bouwen voor je brikkies :} ;)

Ik heb overigens een paar maanden geleden zo'n zadel (Guiliari) over laten komen uit Duitsland voor m'n Bold'or....ook voor een prikkie via E-bay, er kwam toen iets van 10 Euro verzendkosten bij.
Roukama heeft die dingen ook in de stelling liggen, geheel nieuw overtrokken. Kosten wel 80 a 90 Euro incl. inruil oude zadel.

Suc6 met het uitwerken van je ideeen, en keep us posted :}
 
Ik heb veel succes gehad op mijn verotte schroeven met mijn (teng)slagschroevedraaier. Niet om mee te slaan maar om op te leunen en dan te draaien. Door de veer hou je optimaal grip in de schroefkop en hij is lekker dik zodat je hem goed vast kan houden. Zo heb ik aardig wat boutjes en schroeven verwijderd. De enige die echt niet wilde had ik al eerder vermoord met een gewone schroevedraaier.
 
Toch maar een slagschroevendraaier aan gaan schaffen. Dat schroefje zit nog steeds vast :X
Ik denk dat ik voor een fj1200 voorvork ga, 40mm of 41mm poten 298mm schijven en 2 zuigers per remklauw. Ik bedenk me ook net dat de motorboer hier in hilversum nog een aantal sloopfietsen heeft staan, misschien zit daar nog wat bruikbaars tussen.

Verder heb ik het blok van de rode eruit gehaald, toch best zwaar zo'n ding. Gelijk even kleppendeksel eraf maar het zag er allemaal goed uit volgens mij.
Volgende week het blok verder uit elkaar trekken en dan ook maar aan het 750 blok beginnen en kijken of het gaat passen zoals ik het in mijn hoofd heb.
 
Toch maar een slagschroevendraaier aan gaan schaffen. Dat schroefje zit nog steeds vast :X
Ik denk dat ik voor een fj1200 voorvork ga, 40mm of 41mm poten 298mm schijven en 2 zuigers per remklauw. Ik bedenk me ook net dat de motorboer hier in hilversum nog een aantal sloopfietsen heeft staan, misschien zit daar nog wat bruikbaars tussen.

Verder heb ik het blok van de rode eruit gehaald, toch best zwaar zo'n ding. Gelijk even kleppendeksel eraf maar het zag er allemaal goed uit volgens mij.
Volgende week het blok verder uit elkaar trekken en dan ook maar aan het 750 blok beginnen en kijken of het gaat passen zoals ik het in mijn hoofd heb.

Veel succes met het verbouwen!
Mooie motor die zwarte :9
 
Gijs, ik weet zo niets uit het hoofd wat de specificaties van de XJ650 en 750 uit het hoofd met betrekking op jouw plan de drijfstangen uit te wisselen ten einde meer toeren te kunnen draaien,maar effe dit:

door de kortere slag wordt de compressieverhouding van je motor waarschijnlijk dermate laag dat je pk-verlies erg groot wordt.
Dit zal waarschijnlijk niet te compenseren zijn met meer toeren draaien....
(ervanuitgaande dat alles past en uitwisselbaar is natuurlijk).
Kun je je afvragen of deze operatie dus zinvol is....

Ik sta tijdens P&P open voor suggesties ;)
 
door de kortere slag wordt de compressieverhouding van je motor waarschijnlijk dermate laag dat je pk-verlies erg groot wordt.
Dit zal waarschijnlijk niet te compenseren zijn met meer toeren draaien....
(ervanuitgaande dat alles past en uitwisselbaar is natuurlijk).
Kun je je afvragen of deze operatie dus zinvol is....

Daar struikelde ik ook al over, maar volgens mij zijn de cilinders van de 750 en 650 even hoog dus dan heeft de 650 misschien hogere zuigers?
Ik ben iig bezig om een 650 blok uit elkaar te halen en daarna het 750 blok en dan kan ik alles naast elkaar leggen.
Ik kan er natuurlijk ook nog een turbo aan hangen met die lagere compressie :)

Ik heb komende twee weken bijna niks te doen dus ik ga proberen om die twee blokken helemaal uit elkaar te halen, misschien kan jij dan nog ideeen aandragen als alles los ligt.
 
Als je de kop hebt verwijderd,kun je zelf ongeveer de compressieverhouding meten: vul een cylinderkopruimte met olie (die je vanuit een pipet erindruppelt,dit om exact te kunnen bepalen wat je erin gooit).
Uit het WPH volgen de slag en boringgegevens.

Cv= (VC+Vs)/Vc (compressieverhouding=compressievolume+slagvolume // compressievolume).

Dit gaat niet altijd op,omdat je (zoals jezelf al aangeeft) met bolle/holle zuigers te maken kunt hebben.
Beter is dan ook het gemeten compressievolume te vermeerderen (holle zuiger) of te verminderen (bolle zuiger) met dat bolle/holle volume.
Druk hiertoe de zuigerbodem in een stuk klei en herhaal de druppelmethode. ;)
 
Je gaat dus zo passen of het bovenwerk (de cilinders en zuigers en zo) van de XJ750 op het 650 blok passen? Stoer.
 
Zou iemand kunnen vertellen wat ze met dit stukje bedoelen?

apply to the offending piston crown a rag over wich boiling water has just been poured

Ik ben dus bezig met de zuigers van de drijfstangen te halen maar als die pennen die door de zuiger en drijfstang heenlopen er niet soepel uitgaan moet ik bovenstaande doen.
 
Heb er even een woordenboek bijgepakt en klopt het dat ik een doek waarover heet water is gegoten om de zuiger moet doen?
 
Het is al gelukt met een heet doekje, net ook maar een slagschroevendraaier aangeschaft voor die kutschroefjes die veel te vast zitten. Weet alleen nog niet hoe ik hem nou precies moet gebruiken :X
 
-Als ik die aandrijving bekijk zie ik ook happen uit het kopmateriaal...
Mmmm,daar is ooit iets vreselijks vaud gegaan.
Druit met dat dingesten,gaatje afdoppen met zelfgedraaide alu plug en een fatsoenlijke (lees: electronisch aangedreven) toerentellert monteren.

-Zand isnie zand maar zoals Dirk al aangaf alu-oxide ;)

-Hou de zuigers wel bij de juiste cylinder,merken dus voordat je in demontage overgaat...

-effe snel klei-proef doen en druppelen,weet je ook of de wisseltruc gaat lukken.
Je zult wel problemen krijgen met oliekanalen ed.,maar proberen kan altijd...
 
Hej Man,

Leuke projecten, met vooral wat blok uitdagingen, maar daar doen we het toch uiteindelijk voor !! Ik houd je topic in de gaten (als is het alleen maar om in de gaten te houden of er niet een brede velg voor cardan gaat overblijven uit deze voorraad....., zie mijn XZ knutselproject).

Suk6!
cu,
John
 
-Als ik die aandrijving bekijk zie ik ook happen uit het kopmateriaal...
Mmmm,daar is ooit iets vreselijks vaud gegaan.
Druit met dat dingesten,gaatje afdoppen met zelfgedraaide alu plug en een fatsoenlijke (lees: electronisch aangedreven) toerentellert monteren.
Ik ga waarschijnlijk de 750 kop gebruiken.

-Zand isnie zand maar zoals Dirk al aangaf alu-oxide ;)
Lijkt op zand :X

-Hou de zuigers wel bij de juiste cylinder,merken dus voordat je in demontage overgaat...
Dat stond ook al in mijn eigen guru ;)

-effe snel klei-proef doen en druppelen,weet je ook of de wisseltruc gaat lukken.
Je zult wel problemen krijgen met oliekanalen ed.,maar proberen kan altijd...
Druppelen gaat nu denk ik niet als de zuigers en cilinderblok al los zijn? Maar de compressieverhouding kan ik toch zo opzoeken? Anders druppel ik de 750 en als de andere drijfstangen erin zitten nog een keer druppelen en kijken hoe ik het verschil op zou kunnen vangen.
Kleien gaat gelukkig nog wel :9
 
(als is het alleen maar om in de gaten te houden of er niet een brede velg voor cardan gaat overblijven uit deze voorraad....., zie mijn XZ knutselproject).

Ik ga proberen om het achterwiel van een fj1200 erin te hangen, daar zit standaard een 150 brede band om dus daar kan ik mooi mee passen, voorband en voorvork wil ik ook van een fj1200 gebruiken dus misschien kan ik het allemaal in 1x kopen.
Ik denk dat ik een soort van schijf moet maken zodat het achterwiel iets naar rechts schuift en daar het tandwiel van de cardan op kan monteren en die schijf kan dan weer op de originele gaten in de velg.
 
Was ik lekker op mijn slagschroevendraaier aan het timmeren komt dit opeens naar beneden zetten :?
1.jpg

Waarschijnlijk zat er al een gat want ik kon het niet opvullen met die twee stukjes en er zitten ook wat schaafplekjes
5.jpg


Verder nog een boutje afgebroken van hetzelfde dekseltje
2.jpg


En olie afgetapt
6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan