Ik probeer voor mezelf een beetje zicht te krijgen op de werking van de electriciteitshuishouding van me motor.
Wie kan mij 's corrigeren / aanvullen?
De dynamo (combi met startmotor?) wordt aangedreven door de krukas en genereert een wisselspanning met frekwentie en spanning afhankelijk van het toerental. Daarachter zit een (eenvoudige?) gelijkrichter die er gelijkspanning van maakt.
Daarachter zit dan de spanningsregelaar die de spanning op de accu afregelt tussen 13 en 16 (!!?) volt.
Geen idee of dit een beetje klopt...
Ik begrijp alleen totaal nog niet hoe die spanningsregelaar werkt. Ik zou verwachten dat 'ie zo'n 13,8V-14,4V afgaf voor het laden ivm gasvorming, maar bij mij zie ik m tot boven de 15V oplopen.
Hoe wordt dan geregeld dat de spanning zakt als de accu vol raakt (anders m.i. te hoge stroom; gasvorming;droogkoken;boem...
Wie helpt me 's verder? (btw. motor/laden/accu werkt bij mij overigens prima hoor )
Wie kan mij 's corrigeren / aanvullen?
De dynamo (combi met startmotor?) wordt aangedreven door de krukas en genereert een wisselspanning met frekwentie en spanning afhankelijk van het toerental. Daarachter zit een (eenvoudige?) gelijkrichter die er gelijkspanning van maakt.
Daarachter zit dan de spanningsregelaar die de spanning op de accu afregelt tussen 13 en 16 (!!?) volt.
Geen idee of dit een beetje klopt...
Ik begrijp alleen totaal nog niet hoe die spanningsregelaar werkt. Ik zou verwachten dat 'ie zo'n 13,8V-14,4V afgaf voor het laden ivm gasvorming, maar bij mij zie ik m tot boven de 15V oplopen.
Hoe wordt dan geregeld dat de spanning zakt als de accu vol raakt (anders m.i. te hoge stroom; gasvorming;droogkoken;boem...
Wie helpt me 's verder? (btw. motor/laden/accu werkt bij mij overigens prima hoor )