Wie verslaat de oerdegelijke 010-020NT combinatie?

De Smet

MF'er
7 jan 2002
128
0
Belgium
Reeds jaar en dag rijden vele motorrijders in de Benelux rond met de brigdestone-combinatie: BT010 vooraan en BT020NT (vroeger de gewone BT020) achteraan. Het blijkt een ideale setting te zijn om lange afstanden te combineren met sportieve ritten, ja zelfs circuitsessies. Je vindt ze op alle modellen...van een deauville tot een blackbird. De kaap van de 10.000km wordt dan vaak ook gehaald.
De bridgestones zijn INGEBAKKEN.

Maar wie kan deze combinatie verslaan?

Misschien de volgende: Vooraan de pirelli Diablo en achteraan de Metzler Roadtec Z6.
De diablo vooraan presteert minstens even goed al de BT010 (volgens verschillende tests zelfs beter). De Metzler Z6 presteert op zijn beurt eveneens minstens zo goed als de BT020NT (kwam als beste uit de test van de sport-toerbanden van motorwereld). Beide banden kunnen eveneens vele kilometers aan. De metzler en pirelli zijn tevens van dezelfde familie (Pirelli kocht Metzler op)...en de profielen passen bij mekaar (de achterband diablo lijkt heel goed op de achterband Z6) ... beide banden werken met het systeem dat de voorband de weg vrijmaakt voor de achterband.

Het proberen waard?? Reeds iemand ervaring mee?? Of één grote flop!

Ik ben benieuwd voor de reacties.

Ik wil het alvast wel eens proberen.
 
Ik houd het op BT020 voor en achter. Een BMW telelever vreet voorbanden dus een BT010 is snel op. BT020 rijdt ik ongeveer 15k mee. Voor en achter dus.
 
Waarom metzelers achter? gewoon diabolo voor en achter. ik heb toch iets meer vertouwen met 2 dezelfde banden in de regen eigenlijk.
 
beide banden werken met het systeem dat de voorband de weg vrijmaakt voor de achterband.

het systeem dat de voorband de weg vrijmaakt voor de achterband :? Vertel eens, ben benieuwd..............


Nog iets (en ik hou het ff bij de bridgestones omdat je het daar zelf over hebt)
Waarom zou je voor een BT10 en achter een BT20 leggen? Om (achterbanden geld te sparen denk ik?
Als je nu achter een BT20 hebt en die ook gebruikt als een BT20 waarom moet er dan voor een bt010?

Niet moeilijk doen en verkeerd willen bezuinigen op banden, gewoon een setje BT010 monteren, altijd grip en als je toch eens gaat toeren slijten ze ook niet.
 
Als je nu achter een BT20 hebt en die ook gebruikt als een BT20 waarom moet er dan voor een bt010?

Niet moeilijk doen en verkeerd willen bezuinigen op banden, gewoon een setje BT010 monteren, altijd grip en als je toch eens gaat toeren slijten ze ook niet.
Omdat de 020 voorband lang niet zoveel grip levert als een 020 achterband :)
 
Z6 beviel mij supergoed op mijn TDM900. Stuk betere band dan de Z4, zoveel is wel zeker. Hoor er overigens niets dan goede dingen over, kan ze echt aanraden. BT20 mij te onzeker in nat weer, vooral als het een graadje kouder is. De Z6 is daar een stuk vertrouwenwekkender moet ik zeggen.
 
Voila De Smet, net wat ik van plan ben de volgende keer dat er een nieuwe achterband op moet.

Ik heb al een paar setjes Diablo's versleten en ben er héél tevreden mee maar....tegenwoordig gaat zo'n achterbandje maar een goeie 3000 km mee.
Als je dan bedenkt dat ik gemiddeld een 25.000 fun km (geen woon-werk verkeer) per jaar doe aan 206 euro per achterband dan is de rekening snel gemaakt.

Vorige Spanje reis moesten we zelfs halfweg naar een nieuwe band gaan zoeken.

De Diablo voorband ging trouwens 9000 km mee.

De Diablo voorband slijt véél beter dan de BT10 (vroeger steeds op BT10's gereden) De Bridgestone slijt niet zo gelijkmatig als een Diablo en begint na een tijdje 'kappen' in het profiel te vertonen. De Diablo blijft zijn ganse levensduur een gelijkmatig profiel behouden.

De Z6 lijkt me inderdaad een prima vervanging en waarschijnijk de beste sport-touringband momenteel verkrijgbaar. De grip zal inderdaad meer dan voldoende zijn (vorige week was een vriend met een SV1000 en Michelin 'road' banden op de rit en als je zag welke hellinghoeken die kon nemen zonder grip te verliezen)

Volgend jaar zal Pirelli wellicht uitkomen met de vervanger van de huidige Dragon GTS en die zal gebaseerd zijn op de Z6 (Metzeler en Pirelli = zelfde fabrikant)

Gisteren heeft een vriend op een GSXR750 met M1 voorband en Z6 achterband gereden en hij was zeer te spreken over de grip en stabiliteit.

RedGSXR nu op een 2003 R1 trouwens
 
het systeem dat de voorband de weg vrijmaakt voor de achterband :? Vertel eens, ben benieuwd..............


Nog iets (en ik hou het ff bij de bridgestones omdat je het daar zelf over hebt)
Waarom zou je voor een BT10 en achter een BT20 leggen? Om (achterbanden geld te sparen denk ik?
Als je nu achter een BT20 hebt en die ook gebruikt als een BT20 waarom moet er dan voor een bt010?

Niet moeilijk doen en verkeerd willen bezuinigen op banden, gewoon een setje BT010 monteren, altijd grip en als je toch eens gaat toeren slijten ze ook niet.

dat systeem houd in dat de profielen van de voor-en achteband zo gemaakt zijn dat de voorband de weg voor een groot gedeelte droogrijdt, zodat de achterband minder profiel nodig heeft, de combinatoe bt 010/ 020 wordt vaak gebruikt omdat het loopvlak van een 020 wat harder is dan van een 010, en dus wat langer meegaat.

Dit valt dus niet onder niet moeilijk en willen bezuinigen, en er zijn ook beter alternatieven voor bt 010`s
 
Raar. Heb met m'n BT020 vooraan maar 9000 km en hij was op. R1150RT. Dus toch grip?

Een RT heeft een bekrachtigd integraal remsysteem. Hierdoor krijgt de voorband het relatief zwaar voor de kiezen. In een test in ProMotor heb ik ook een dergelijk verhaal gelezen over snelslijtende voorbanden op een RT. Niets abnormaals dus! En ik hoop voor je dat je inderdaad grip hebt! ;)
 
Ik heb heel veel vertrouwen in de diablo's en ben er heel gerust in dat de diablo voorband heel heftige hellingshoeken aankan. Maar hoe zou het gesteld zijn met de achterabnd Z6. Heel goede grip...kan je er ook hevige hellinsghoeken mee halen zonder over het randje te gaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan