Zelfbouw Bakker/Sp1 eindelijk gereed!

Status
Niet open voor verdere reacties.

haporta

Die hard MF'er
11 jun 2003
901
3
groningen
Na precies een jaar lang bezig geweest te zijn met onderdelen verzamelen afspraken maken met leveranciers, overheidsinstanties, motordealers en framebouwer Nico Bakker, is het me eindelijk gelukt.....
Mijn zelbouw project is klaar! :) :) :)

Vorige week maandag was de klap op de vuurpijl toen hij voor de RDW keuring moest, maar hij was in 1x goedgekeurd.

Ik zal in dit topic mijn ervaringen delen, zodat iedereen die met het idee loopt om zelf een motor te fabriceren, weet waar hij aan begint...

maar de voldoening is er:
full
 
het avontuur begon vorig jaar juni toen ik bij toeval een hoop onderdelen kon kopen van een honda vtr1000 sp1.. de bedoeling was in eerste instantie om deze onderdelen als reserve onderdelen te houden.

deze onderdelen waren afkomstig van een total los verklaarde sp1. het orginele frame was dan ook vernietigd.

de belangerijkste onderdelen had ik echter in 1 koop geregeld:
- motorblok
- voor en achtervork
- benzinetank (zwaar beschadigd overigens..)
- clip-ons
- zitje
- en een doos kleine onderdelen
 
Laatst bewerkt:
Een maand later was ik al weer een flinke stap verder:

- velgen
- brandstofpomp
- achterframe
- topkuip met verlichting
- cockpit (tellers)
- stepjes links/rechts

het geheel kon ik wel op elkaar stapelen, maar ik miste nog een belangerijk element: HET FRAME....

full


Zoals je ziet is de benzine tank dankzij een maat van mij, Peter, weer keurig hersteld, en in de grondverf gespoten op zijn werk.. thanks :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn hoogste prioriteit lag dus bij het zoeken naar een frame.
in eerste instantie ben ik nog op zoek gegaan naar een vervangend frame voor mijn project, maar al gauw kwam ik erachter dat de RDW dat niet echt ok vind..

Wil je namelijk in nederland een motorfiets 'samenstellen' dan moet je het frame 'zelf' vervaardigt hebben, of in opdracht hebben 'laten vervaardigen'.

Ok, ik heb diverse lasopleidingen, en een plaatwerkersdiploma, maar om nou mijn leven toe te vertrouwen aan een zelf in elkaar gebakken frame, leek mij niet echt een optie..

Dus contact gezocht met een paar framebouwers, en de framebouwer die ik als kleine jongen al legendarish vond, was Nico Bakker.. Dus met hem ik contact gezocht, ik had echter in mijn wildste dromen niet kunnen vermoeden dat hij inderdaad bereid zou zijn om mij aan een frame te helpen.

Na wat heen en weer gemailed te hebben, en een bezoek gepleegd te hebben aan zijn werkplaats, kwamen wij tot een overeenkomst. En eind januarie heb ik alle onderdelen bij hem afgeleverd, zodat hij er een frame passend in/om kon maken..
 
Eind maart was het frame eindelijk klaar, en kon ik mij gaan richten op de opbouw van de motorfiets zelf.

ik was ondertussen ook al op de internetpagina van de RDW aan het rondsnuffelen geweest, en wist dus dat het frame eerst goedgekeurd moest worden. Voor deze keuring moet het frame kaal en in blanke toestand afgeleverd worden.
Dus ik wou niet al teveel werk maken van dit opbouwen, het was meer de bedoeling om te kijken of alles wel paste, en.....of het motorblok het uberhaupt deed...

full
 
Voor ik echter dit opbouwen kon realiseren, heb ik wekelijks bij Motorport Leek de deur plat gelopen om de diverse kleine boutjes moerjes pakkingen en ander klein maar oh zo belangerijk spul te bestellen. Mijn dank dan ook voor hun geduld bij het doospitten van allerei databanken, op zoek naar de juiste onderdelen...

Nadat alle vitale onderdelen in elkaar zaten was het de tijd voor de eerste proef run van het blok... een erg spannend moment..doet ie 't of doet ie het niet...

Na een paar x doorgestart te hebben, en geen resultaat gehad te hebben (het blok had nu inmiddels al 1 1/2 jaar niet gelopen) kon ik het probleem terug voeren naar de ontsteking: geen vonk :?
alles nog maar een x doorlopen, uiteindelijk bleek een niet aangesloten sensor op het luchtfilter de boosdoener te zijn ;)
Hierna kwam het blok met een paar serieuze oorverdovende klappen tot leven(de dempers waren uiteraard nog niet gemonteerd in dit test stadium) :)

Na wat'finetuning'op z'n grunnings :+ hier en daar wat geweld toepassen, liep het blok nog keurig rond ook! :}
 
Nu het blok mooi rond liep, kon ik alles demonteren en gereed maken voor de framekeuring.

Deze framekeuring vond plaats op 21 mei bij de RDW in zwolle.
Na de bouwtekeningen bekeken te hebben, en alles goed bevonden te hebben, gingen ze over tot het inslaan van het framenummer, en nog belangerijker.... de toevoeging 'ZELFBOUW'.

zonder deze toevoeging mag je de motorfiets wel verder afmaken en voor de toelatingskeuring brengen, alleen hanteren ze dan bij de toelating een strengere eis.. nl die voor motorfabrikanten.

ik was dus helemaal in mijn nopjes dat ook dit gedeelte succesvol afgesloten was, nu kon ik dus echt beginnen met de opbouw!
 
De opbouw van de motor, veel werk zat in het wegwerken van de bekabeling, en de ophanging van het motorblok. hier moest ik zelf namelijk allerei afstandsbussen voor maken, en daar kwam heel wat gevloek, zweet en bloedingen bij kijken..

maar het einde kwam steeds meer inzicht...

hier nog een paar fotos:

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan