Hoe kleppen slijpen?

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Ik ga morgen op vakantie..en ga me daar vervelen, dus ik wil op de camping even mn kleppen gaan slijpen (niet frezen, slijpen..)

Maar voor de zekerheid wilde ik het nog even vragen..heb al gezocht maar bijna niets gevonden van hoe het nou moet.

Wat ik zelf denk/weet.
Klep eruit, boel goed schoonmaken (op pastapotje staat NIET met benzine maar met waterdamp ofzo)

dan klep insmeren met pasta, in de kop douwen, zuignappie met stokje erop en dan 'vuurtje stoken' ...

geloof dat ze klaar zijn als je een mooie egale rand ofzo hebt.

Wie kan me nog wat meer (details) vertellen (vlugvlug ben morgen al weg :+ )... mbt hoe je het doet, en waar je op moet letten.

Gaat trouwens om een XR 600...en het materiaal enzo is aanwezig, neem nieuwe klepseals mee, kleppentang, pasta blablabla..alle zooi, het gaat me puur om de werkwijze en dingen waar ik op moet letten.
 
De werkwijze die je beschrijft is goed: likje pasta, beetje vocht, klep in geleider steken (drupje zeer dunne olie aan klepsteel), zuigertje erop en slijpen maar. Net zolang tot klep en zetel een mooi egaal getekend beeld vormen. Pas op dat er geen slijppasta in de geleiders komt.
 
ik zou zo de olie vergeten :)

hoe maak ik de boel schoon? moet ik achteraf nog uitspoelen met iets ofzo? dat soort dingen..
gewoon een doek met een sopje goed genoeg (en dan olie erop)

edit: hard duwen, zacht duwen, snel slijpen of juist rustig??...dat soort dingen
 
Laatst bewerkt:
Kleppen slijpen doe je met een slijpmachine.
Ze inroderen doe je met slijppaste. De bedoeling daarvan is dat de klep perfect op de klepzitting zit. Het raakvlak van de klep op de zitting mag niet te groot zijn, ongeveer een 1 mm breed.

Het verwijderen van de restpasta doe je met benzine of petroleum. Zorg er voor dat er geen resten van de pasta achterblijven want deze kunnen voor vroegtijdige slijtage zorgen.
 
op mn potje pasta stond dus dat ik dat niet met gasoline mocht doen...mag het ook met schoon water enzo...?
inroderen...indraaien..inslijpen...all the same :) ..
 
Zoals Stiaanke al opmerkte moet de afdichtrand (ring) niet te breed worden: ca. 1 mm. Hier wringt nou net de schoen. Kleppen, zeker bij de dikke Honda 1-pitters, hebben de neiging 'in te slaan' op de zitting. Hierdoor wordt de afdichting te breed, waardoor hij niet goed afdicht. Als er nog voldoende 'vlees' is, kunnen de kleppen opnieuw onder 3 hoeken (zie workshop manual) gefreesd worden (machinaal, werkje voor revisiebedrijf), gaat dit niet meer, dan vervangen. Alleen slijpen heeft geen zich.

Succes.
 
Uiteraard doe je dat op de camping. Meer aandacht misschien?
Was Martijntje laatst niet diegene die meer lawaai uit z'n R1 wilde?

:? :Z Wat een kaas opmerking zeg....

Tuurlijk doe je dat wel op de camping, Minder tijdverlies, en marijntje wil gaan fietsen.

Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag, maar lees je topics graag, boeiend om te zien hoe je die hele XR onderhanden neemt :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan