7 jaar stilstaande motor kopen (suzuki TU250X)

Jellevuff

Rookie
24 nov 2017
6
0
Voor een mooi prijsje kan ik een Suzuki TU250X uit 1999 kopen. Hij is van een rijschool geweest en nadat de specificaties van rijlesmotoren zijn verhoogd aan de kant gezet. nu al 7 jaar geleden....

Hij ziet er op het eerste gezicht nog gaaf uit op kleine roestplekjes na, en nog geen 30000 op de teller.

Mijn vraag is waar ik op moet letten bij het kopen van een 7 jaar stilstaande motor, en het liefst ook voor dit model :) en wat jullie ervaring is met deze motor.
 
hierbij de antwoorden die ik uit dit forum heb gekregen, en vragen die voor mij nog niet duidelijk zijn. Hoor graag als jullie antwoorden of toevoegingen hebben(Wordt ge-update bij nieuwe berichten)

Waar ik op moet letten:
- Roest
o *kan ik oppervlakkig roest op chroom wegpoetsen of is het er al doorheen?
- Uitgedroogd rubber
- Kabelboom
- Oli-pijl (witte smurrie is vocht/roest in het blok?)
Oppervlakkig roest op voorvork erg?
Wat zijn de kosten van chromen? Ik ga zelf uit van 8 euro per dm2

Waarschijnlijk vervangen:
- Kopelingsplaten 100
- Oli filter 20
- Benzine filter 20
- Banden 150
- voorpoten en achtervering 300
- remslang 50
- verchromen 200
o (ik laat in België verchromen en doe zelf voorbereidingenwerk)

waarschijnlijk Werkzaamheden:
- Motorblok reviseren 300
- Remblokken schoonmaken


Totale kosten 1100 euro. Deze kosten zijn naar inschatting en denk ruim genomen. Dus dan heb ik voor 1400 (300 voor motor zelf) euro een leuk motortje en een leuk (leer) project.
 
Laatst bewerkt:
suzuki-tu250x-volty-2000-4.jpg


Ik vind het een leuk motortje en hoeveel het waard is hangt af van hoe hij bewaard is. Heeft hij mooi droog gestaan, dan zal het wel loslopen, maar is hij vochtig en onzorgvuldig bewaard, dan wordt het een ander verhaal.

Moeilijk om daar vanaf deze plaats een zinnig antwoord op te geven.
 
wat is je argument? ik vind het een mooie motor en heb dat bedrag er voor over. Zou alleen graag willen weten waar ik op moet letten bij zo'n lang stilstaande motor. bijv:"je moet letten of er roest in de tank zit" enzo :]
Er zit roest in de tank.
Ook troep in kraan en carb.
Laten we er vanuit gaan dat t blok zelf niks heeft, zonder t te weten.
Kopp platen zou ik vervangen. Net als de filters.
Remmerij kan uit elkaar en schoongemaakt.
Banden mag je vervangen.

Ex les motor, dikke -

Niet rijdende of lopende motor altijd dikke -

Ff uit t hoofd zo 600 euro verder,,met nog steeds een risico.

Leuk ding wel hoor.
Wat kost een rijdende gebruikte?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een leuk motortje en hoeveel het waard is hangt af van hoe hij bewaard is. Heeft hij mooi droog gestaan, dan zal het wel loslopen, maar is hij vochtig en onzorgvuldig bewaard, dan wordt het een ander verhaal.

Moeilijk om daar vanaf deze plaats een zinnig antwoord op te geven.

nee, hij heeft buiten gestaan. maar voor dat bedrag... wilde motorblokje en carburateur schoonmaken verchroomde onderdelen opnieuw verchromen, banden vervangen gewoon een leuk projectje. weet alleen niet welke gebreken zo'n motor kan hebben waardoor de reparatiekosten uit de hand lopen.
full
 
nee, hij heeft buiten gestaan. maar voor dat bedrag... wilde motorblokje en carburateur schoonmaken verchroomde onderdelen opnieuw verchromen, banden vervangen gewoon een leuk projectje. weet alleen niet welke gebreken zo'n motor kan hebben waardoor de reparatiekosten uit de hand lopen.[afbeelding]

Heb je enig idee wat opnieuw verchromen kost?

Leuk motortje, maar ik zou er een zoeken die niet verroest is en netjes loopt en dan ben je zeker goedkoper klaar.
 
nee, hij heeft buiten gestaan. maar voor dat bedrag... wilde motorblokje en carburateur schoonmaken verchroomde onderdelen opnieuw verchromen, banden vervangen gewoon een leuk projectje. weet alleen niet welke gebreken zo'n motor kan hebben waardoor de reparatiekosten uit de hand lopen.[afbeelding]
Zelfs zonder verassingen gaat t snel.

Buiten gestaan, zeven jaar? Reken maar op 1000, los van ev blokproblemen.

Zie ik roest op de vorkpootjes?
 
Als ik de foto's zo zie denk ik dat je voorpoten en achterveren vervangen moeten worden. Daarnaast moet je ook rekening houden met allerhande elektrische storingen doordat vocht door is gedrongen in je stekkers, elementen en kabelboom.

Als je het leuk vindt en zelf kunt doen, vooral kopen. De tip van Martell om dit zo goedkoop mogelijk te doen zou ik echter wel ter harte nemen. Wanneer je niet veel zelf kunt doen of een netwerk hebt waardoor je de kosten kunt drukken loop je risico dat de reparatiekosten heel erg uit de hand gaan lopen.

Het kan uiteraard meevallen en blijven bij het werk zoals je het zelf beschreven hebt, maar hoe ongunstiger de omstandigheden, hoe kleiner de kans dat het mee valt. Buiten, niet afgedekt en geen afdek zijn volgens mij zo een beetje de meest ongunstige omstandigheden die je kunt hebben.

Uit eigen ervaring: motor gekocht voor onderdelen die onder een afdak gestaan had. Ik kon de voorpoten, achterdemper, uitlaat, tank, carburateurs, remmerij en koplamp direct weggooien.
 
Mijn huidige motor heeft ook +/-7 jaar buiten gestaan. Die kon ik gratis ophalen via dit forum :t Had daarvoor als pekelmotor gediend, dus ook niet echt bevorderlijk. Mijn motor is wel wat ouder.

De motor zag er niet uit, maar ik heb geluk gehad en de totale kosten waren relatief laag. Alles van alu en rubber was flink aangetast.

Bij mij was het lijstje op een paar dingen na hetzelfde. Alles zit ook nog eens muurvast.
Uit eigen ervaring: motor gekocht voor onderdelen die onder een afdak gestaan had. Ik kon de voorpoten, achterdemper, uitlaat, tank, carburateurs, remmerij en koplamp direct weggooien.
En de banden, accu, radiateur was helemaal gaar. Hydraulische delen, koppeling en remmen. Remslangen inwendig ook helemaal gaar.

Elektronica was bij mij goed omdat de motor goed onderhouden was en alle afdichtingen van de stekkers enz netjes en heel waren.

En dan is dit ook nog een lesmotor geweest :/ Ik weet uit ervaring van lesauto's dat die na gebruik nagenoeg total loss waren en voor heel weinig naar de handel gingen.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik begrijp is dat het een groot risico is om deze motor te kopen, en eigenlijk niet de moeite waard. Toch ben ik van plan om nog een keer bij de motor te gaan kijken en heel kritische te zijn. (vond hem op oppervlakkig roest na redelijk netjes uitzien, ook de rubbers en kabelboom). Ben er wel over uit dat als ik hem wil kopen ik flink ga afdingen. Het voordeel is dat ik zelf onderdelen kan maken (verspanen).

Mijn oogpunt was dat een lesmotor goed onderhouden zou zijn omdat hij moet blijven rijden.

Waar ik op moet letten:
- Roest
o *kan ik oppervlakkig roest op chroom wegpoetsen of is het er al doorheen?
- Uitgedroogd rubber
- Kabelboom
- Oli-pijl (witte smurrie is vocht/roest in het blok?)


Waarschijnlijk vervangen:
- Kopelingsplaten 100
- Oli filter 20
- Benzine filter 20
- Banden 150
- voorpoten en achtervering 300
- remslang 50
- verchromen 200
o (ik laat in België verchromen en doe zelf voorbereidingenwerk)

waarschijnlijk Werkzaamheden:
- Motorblok reviseren 300
- Remblokken schoonmaken


Totale kosten 1100 euro. Deze kosten zijn naar inschatting en denk ruim genomen. Dus dan heb ik voor 1400 (300 voor motor zelf) euro een leuk motortje en een leuk (leer) project.
 
Wat ik begrijp is dat het een groot risico is om deze motor te kopen, en eigenlijk niet de moeite waard. Toch ben ik van plan om nog een keer bij de motor te gaan kijken en heel kritische te zijn. (vond hem op oppervlakkig roest na redelijk netjes uitzien, ook de rubbers en kabelboom). Ben er wel over uit dat als ik hem wil kopen ik flink ga afdingen. Het voordeel is dat ik zelf onderdelen kan maken (verspanen).

Mijn oogpunt was dat een lesmotor goed onderhouden zou zijn omdat hij moet blijven rijden.

Waar ik op moet letten:
- Roest
o *kan ik oppervlakkig roest op chroom wegpoetsen of is het er al doorheen?
- Uitgedroogd rubber
- Kabelboom
- Oli-pijl (witte smurrie is vocht/roest in het blok?)


Waarschijnlijk vervangen:
- Kopelingsplaten 100
- Oli filter 20
- Benzine filter 20
- Banden 150
- voorpoten en achtervering 300
- remslang 50
- verchromen 200
o (ik laat in België verchromen en doe zelf voorbereidingenwerk)

waarschijnlijk Werkzaamheden:
- Motorblok reviseren 300
- Remblokken schoonmaken


Totale kosten 1100 euro. Deze kosten zijn naar inschatting en denk ruim genomen. Dus dan heb ik voor 1400 (300 voor motor zelf) euro een leuk motortje en een leuk (leer) project.
En motor kan goed bijgehouden zijn, zeven jaar buiten stil maakt veel stuk.

Onderdelen draaien zal niet nodig zijn.

Zoek eens op wat vorkpoten kosten. En een achterveer (hoewel ik niet weet of die vervangen moet worden.

Er komt altijd iets bij. Zeg maar t dubbele van wat je dacht. Voorbeeld: remmen. Naast nieuwe leiding ook ev een revisieset hrc, setje remklauw en blokken. Dan kost t ineens 150~200 voordat dat in orde is.

Troep in tank? Coaten.

Verchromen ik duur, hoe duur weet ik.niet precies.

Maar goed, kijken mag altijd. Leuk modelletje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan