350-v-twin
MF veteraan
In mijn tijd (1976) kon je nog gewoon een oefenvergunning halen bij het lokale politiebureau. Dan moest er een L-plaat op je eigen motor en kon je in 2 wijken om je eigen huis rijden. Die zomer mijn eerste motor gekocht en kon naar school op de motor!
De oefenvergunning had ik in juli en pas begin december (!) kon ik examen doen. Was een mooie zaterdagochtend: koud, maar veel zon. Mij gemeld bij het CBR en ik moest éérst theorie examen doen. Was totaal niet nerveus, echt niet. Dat was een gevouwen papieren blad met op iedere pagina een ander soort vragen:
5 verkeersborden, 5 verkeerssituaties, 5 dit, 5 dat enz. Maximaal kon je 40 punten halen en ik scoorde 38. Alleen een vraag over verlichting had ik fout.
Daarna liepen we naar buiten, nummerbord lezen (ogentest) en kreeg ik instructie waarheen te rijden. Daar moest ik stoppen en wachten op nieuwe instructie. We hebben misschien 5 tot 7 km gereden. Weer op het parkeerterrein kwam de examinator naar mij toe om mij te feliciteren: Geslaagd. Eerlijk gezegd had ik niet veel anders verwacht.
De bijzondere verrichtingen heb ik nooit gedaan en toch beweer ik goed te rijden. Heb 2 jaar geleden een bergtraining gevolgd en de instructeur (ex-politie) had niets op mijn rijstijl aan te merken (gelukkig).
Zonder arrogant te zijn: probeer je examen als volgt aan te vliegen: jij neemt de examinator mee voor een leuke rit!
De oefenvergunning had ik in juli en pas begin december (!) kon ik examen doen. Was een mooie zaterdagochtend: koud, maar veel zon. Mij gemeld bij het CBR en ik moest éérst theorie examen doen. Was totaal niet nerveus, echt niet. Dat was een gevouwen papieren blad met op iedere pagina een ander soort vragen:
5 verkeersborden, 5 verkeerssituaties, 5 dit, 5 dat enz. Maximaal kon je 40 punten halen en ik scoorde 38. Alleen een vraag over verlichting had ik fout.
Daarna liepen we naar buiten, nummerbord lezen (ogentest) en kreeg ik instructie waarheen te rijden. Daar moest ik stoppen en wachten op nieuwe instructie. We hebben misschien 5 tot 7 km gereden. Weer op het parkeerterrein kwam de examinator naar mij toe om mij te feliciteren: Geslaagd. Eerlijk gezegd had ik niet veel anders verwacht.
De bijzondere verrichtingen heb ik nooit gedaan en toch beweer ik goed te rijden. Heb 2 jaar geleden een bergtraining gevolgd en de instructeur (ex-politie) had niets op mijn rijstijl aan te merken (gelukkig).
Zonder arrogant te zijn: probeer je examen als volgt aan te vliegen: jij neemt de examinator mee voor een leuke rit!
Laatst bewerkt: