70 uur

In mijn tijd (1976) kon je nog gewoon een oefenvergunning halen bij het lokale politiebureau. Dan moest er een L-plaat op je eigen motor en kon je in 2 wijken om je eigen huis rijden. Die zomer mijn eerste motor gekocht en kon naar school op de motor!

De oefenvergunning had ik in juli en pas begin december (!) kon ik examen doen. Was een mooie zaterdagochtend: koud, maar veel zon. Mij gemeld bij het CBR en ik moest éérst theorie examen doen. Was totaal niet nerveus, echt niet. Dat was een gevouwen papieren blad met op iedere pagina een ander soort vragen:
5 verkeersborden, 5 verkeerssituaties, 5 dit, 5 dat enz. Maximaal kon je 40 punten halen en ik scoorde 38. Alleen een vraag over verlichting had ik fout.

Daarna liepen we naar buiten, nummerbord lezen (ogentest) en kreeg ik instructie waarheen te rijden. Daar moest ik stoppen en wachten op nieuwe instructie. We hebben misschien 5 tot 7 km gereden. Weer op het parkeerterrein kwam de examinator naar mij toe om mij te feliciteren: Geslaagd. Eerlijk gezegd had ik niet veel anders verwacht.

De bijzondere verrichtingen heb ik nooit gedaan en toch beweer ik goed te rijden. Heb 2 jaar geleden een bergtraining gevolgd en de instructeur (ex-politie) had niets op mijn rijstijl aan te merken (gelukkig).

Zonder arrogant te zijn: probeer je examen als volgt aan te vliegen: jij neemt de examinator mee voor een leuke rit!
 
Laatst bewerkt:
Gast, deze denkwijze moet je dus laten varen. CBR is er om -onafhankelijk van je rijschool- te beoordelen of jij veilig de weg op kan, niet meer, niet minder.
CBR is een commerciele instelling... iedere kandidaat die terugkomt is kassa
 
CBR is een commerciele instelling... iedere kandidaat die terugkomt is kassa
Ja ze kunnen beter een examen zoals Aruba invoeren 8)7 ,rondje rond het eiland op een scooter,niet slagen is bijna onmogelijk😬
Wat je suggereert is dat het CBR de boel tilt door mensen expres te laten zakken,sorry maar vind dat nogal kwalijk.
 
ook jij weet van onzin-zakkers, waar de instructeur meerijdt en het absoluut niet met de examinator eens is
 
Rondje Aruba gaat het niet oplossen. Dan moet je aantonen dat je daar minstens tig-maanden hebt gewoond.
Die truuk had je jaren geleden met Egyptische rijbewijzen. Gelukkig kan dat niet meer (voor jouw en mijn veiligheid).
 
Maar er rijden hier genoeg mensen uit landen waar een rijbewijs in 2 weken gehaald wordt en de regels nihil zijn om het te halen .


Weet je dat zeker Frits Ja heb familie wonen in een van die landen
 
In mijn tijd (1976) kon je nog gewoon een oefenvergunning halen bij het lokale politiebureau. Dan moest er een L-plaat op je eigen motor en kon je in 2 wijken om je eigen huis rijden. Die zomer mijn eerste motor gekocht en kon naar school op de motor!

De oefenvergunning had ik in juli en pas begin december (!) kon ik examen doen. Was een mooie zaterdagochtend: koud, maar veel zon. Mij gemeld bij het CBR en ik moest éérst theorie examen doen. Was totaal niet nerveus, echt niet. Dat was een gevouwen papieren blad met op iedere pagina een ander soort vragen:
5 verkeersborden, 5 verkeerssituaties, 5 dit, 5 dat enz. Maximaal kon je 40 punten halen en ik scoorde 38. Alleen een vraag over verlichting had ik fout.

Daarna liepen we naar buiten, nummerbord lezen (ogentest) en kreeg ik instructie waarheen te rijden. Daar moest ik stoppen en wachten op nieuwe instructie. We hebben misschien 5 tot 7 km gereden. Weer op het parkeerterrein kwam de examinator naar mij toe om mij te feliciteren: Geslaagd. Eerlijk gezegd had ik niet veel anders verwacht.

De bijzondere verrichtingen heb ik nooit gedaan en toch beweer ik goed te rijden. Heb 2 jaar geleden een bergtraining gevolgd en de instructeur (ex-politie) had niets op mijn rijstijl aan te merken (gelukkig).

Zonder arrogant te zijn: probeer je examen als volgt aan te vliegen: jij neemt de examinator mee voor een leuke rit!
In 1973 voor 10 gulden bij de plaatselijke politiebureau oefenvergunning kopen en de gehele gemeente grens nam je aan als oefenterrein..en stiekem verder was het nog mooier.... _O-

5 lessen genomen, examinator onderweg kwijtgeraakt en toch geslaagd. Hij zei achteraf dat hij eindelijk een motorrijder nu had die durfde gas te geven..

Ik vraag me af waarom zoiets niet meer kan, ik bedoel goedkoop je rijbewijs halen. En mocht je de oefenperiode overleven dan kun je lijkt mij aardig rijden toch....:?
 
ook jij weet van onzin-zakkers, waar de instructeur meerijdt en het absoluut niet met de examinator eens is
Ja maar het blijft mensenwerk en zolang er geen computers zijn die examens afnemen blijft die factor een rol spelen,
het nadeel van het systeem is dat het voor de examinator maar een moment opname is,de rijinstructeur heeft veel langer
ervaring met de leerling, zenuwen kunnen de oorzaak zijn dat een anders prima rijdende leerling de mist in gaat,maar ja
wat kan je daar aan doen,die bal ligt toch grotendeels bij de leerling zelf.
 
Het is een lastige. Ik heb ook best wel faalangst en ik deed mijn B in 1 keer, maar dat is geen evenwichtsvoertuig. Afijn op voor mijn A en ik ben nog uit de tijd dat je eerst de verrichtingen moest doen en daarna de weg op. Dus ik reed de eerste pilon van de slalom om en het wilde daarna niet meer. Ik zakte dus al op de verrichtingen. Tweede keer ook gezakt op vergelijkbare zaken, ik haalde toen wel het weggedeelte. Maar reed als een natte krant en dat met jarenlange autorijervaring. Ik dacht de derde keer, krijg de klere ik kan het toch, bij de lessen nooit een probleem. Hooguit wat nadrukkelijker kijken, zodat de examinator duidelijk ziet dat ik kijk. En hoppa geslaagd.
Een paar jaar later deed ik eens een (zelfs tweedaagse) VRO met twee herintreders die eerst eens wilden oefenen voor ze heropstapten. Ik zou gaan rijden met hen, dus ik vond het leuk om mee te gaan. Vroeg die baas van die training na afloop aan me of ik er wat voor voelde om instructeur bij hem te worden _O-
 
Da's wel heel triest!!!
Dat je in een bepaalde stad moet afrijden omdat het dan makkelijker zou moeten zijn. :X
Hoezo moeilijk om RBW te halen? Er zijn er genoeg die kennelijk hun RBW bij een pakje boter hebben ontvangen.

In principe moet het helemaal niets uitmaken of je examen doet in Groningen, Maastricht of desnoods in Tietsjerksteradeel.
Uiteindelijk wordt verwacht dat je op iedere plek van de wereld door het verkeer kan komen.

Ik heb voor 3 voertuigen examen gedaan in Arnhem. "Ze zeggen" dat dit een moeilijke stad is om examen te doen.
Mij maakte dat geen bal uit. In iedere situatie weet ik wel door het verkeer te komen.
Nu ik mijn RBW's heb maakt het mij echt niks uit of ik in Amsterdam, Londen, Parijs of Madrid (ergste!) moet rijden. Ook in Lutjebroek heb ik geen angst.
Als ik wel eens hoor dat mensen vanwege rijangst met een wijde boog om Parijs moeten rijden, dan krijg ik de kriebels. Als je het rijden niet machtig bent, is mss beter om je RBW maar gewoon in te leveren. Dan voorkom je kamikaze-acties zoals wel te zien is bij 'Slechtste chauff. van NL'
Mijn kinderen wilden indertijd de Eiffeltoren eens van dichtbij zien. Had wel de caravan achter de auto hangen. No problem!!
Auto met caravan vrijwel onder de toren geparkeerd.

Alles bij elkaar opgeteld, zou ik het niet erg vinden om eens in de 15-20 jr een korte rijtest te moeten doen. Een soort APK voor voertuigbestuurders.
Dat haalt de ergste kneuzen van de weg of ze moeten een paar lesjes te volgen om ingeslepen fouten te verbeteren.
ik zal wel iets vreemds zeggen ,maar waarom zou je je er zenuwachtig over maken ? je gaat op voor iets leuks , kom op!

Beide volledig mee eens.

Geluk heeft er absoluut niks mee te maken, wel skills.

Geniet er gewoon van je gaat voor je papiertje, en als je moet afrijden in schubbekutteveen omdat het je anders niet lukt ben je niet geschikt.

Ik moest ook afrijden in de stad en was best een uitdaging maar je moet tenslotte ook bewijzen dat je 't allemaal beheerst he.
 
Er is een verschil tussen wel en niet kunnen rijden en faalangst voor een examen. Ik kan prima functioneren ook onder spanning, maar plaats me in een examensituatie en het gaat een stuk minder. Ik heb overigens in Rotterdam mijn rijbewijs gehaald, maar dat terzijde. Dat iemand dus kiest voor een examen doen in minder stressvolle locatie zegt niet dat die persoon niet kan rijden. En retrospectief vind ik het onbegrijpelijk dat ik er destijds zo’n moeite mee had, want nu doe ik nog steeds alle examenoefeningen voor het motorrijbewijs met twee vingers in mijn neus.
@Dakkert zoals de meesten die geen faalangst kennen, reageer je zoals te verwachten is, maar angst is niet met ratio weg te redeneren.
 
CBR is een commerciele instelling... iedere kandidaat die terugkomt is kassa

En examinatoren zijn een kwaadaardig volk dat mensen opzettelijk laat zakken... omdat ze er zelf rijker van worden? Werkt dat zo, elke kandidaat die zakt is een bonus voor de examinator? Is het allemaal één groot complot om centen af te troggelen?

giphy.gif
 
En examinatoren zijn een kwaadaardig volk dat mensen opzettelijk laat zakken... omdat ze er zelf rijker van worden? Werkt dat zo, elke kandidaat die zakt is een bonus voor de examinator? Is het allemaal één groot complot om centen af te troggelen?

giphy.gif
Dat wist ik allemaal nog niet, maar voor mijn C-Rijbewijs zal ik er rekening mee houden.
 
Ik had mazzel bij mijn B rijbewijs examen,was een ex collega van mijn instructeur en wij zijn regelrecht naar het vliegveld gereden omdat mijn
examinator die bij de politie gewerkt had zo nodig de aankomst van 1 of andere hoge pief wou zien,ik heb daar 15 minuten stil gestaan toen
zei hij rij maar weer terug,en geslaagd,dat was een makkie. *O*
 
En examinatoren zijn een kwaadaardig volk dat mensen opzettelijk laat zakken... omdat ze er zelf rijker van worden? Werkt dat zo, elke kandidaat die zakt is een bonus voor de examinator? Is het allemaal één groot complot om centen af te troggelen?

Nee, daar geloof ik niets van. Als je de hele dag examenkandidaten ziet afrijden, dan heb je best wel snel door wie wél en wie niet veilig de weg op kan. Mijn B examen ging prima, tot ik tijdens straatje keren met de auto in de achteruit versnelling (en de achterwielen tegen de stoep) weg wilde rijden, oeps, foutje!! Vóór de motor afsloeg had ik het probleem(pje) opgelost door snel de koppeling in te trappen. Aan het einde van het examen kreeg ik een groen formulier waarbij de één of andere foutcode was aangekruist. Opgezocht en ja hoor "probeert weg te rijden in foute versnelling" (of woorden van die strekking). Gelukkig was dat het enige foutje en was ik gewoon geslaagd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan