70 uur

Rijst de vraag, cbd met of zonder thc?:+:o
Dat is misschien het enige vervelende; dat het geassocieerd wordt met verdovende middelen.
En dat is het dus echt niet. Pure CBD heeft niets met drugs te maken.

THC lijkt me het slechtste idee voor wanneer je ook nog de weg op moet, als was het lopend ...
 
Ik heb een tijd geleden CBD geprobeerd (I'll try anything once 😁) en durf het best aan te raden.

Er komt een soort natuurlijke kalmte over je heen, niks anders dan dat. Probeer het een keertje als je 'niks hoeft' en je zult merken dat het geen enkel ander of ongewenst effect heeft. Roken werkt (bij mij i.i.g.) directer en veel beter dan olie slikken. Maar anderen verkiezen de olie.
Voor mijn maat (geen stoner, geen roker) maakte het echt het verschil tussen letterlijk van de lesmotor af lazeren uit pure paniek, en precies genoeg de emoties in de hand houden om te slagen. Uiteindelijk is het gewoon een manier voor mensen met faalangst en o.a AD/HD-ers om de hectiek in het hoofd af te remmen naar het niveau van de gemiddelde examenkandidaat. Het is eigenlijk sneu dat dit nog steeds een taboe is, terwijl we wel super ontvankelijk zijn voor chemische pilletjes met veel grotere gevolgen.
 
Dat is misschien het enige vervelende; dat het geassocieerd wordt met verdovende middelen.
En dat is het dus echt niet. Pure CBD heeft niets met drugs te maken.

THC lijkt me het slechtste idee voor wanneer je ook nog de weg op moet, als was het lopend ...
Nadeel is in deze dat de werking, ook al zou het puur placebo zijn, wel neigen naar sommige toegeschreven werkingen van thc.
Komt van het zelfde plantje, dus die link word heel vaak, volledig onterecht, gemaakt..

We hebben nog een plantje dat het wel goed doet, valeriaan.... a.vogel heeft het klaargemaakt voor je..
Voor alles geld, eerst uitproberen op je vrije dag...
 
<knip>
Het is eigenlijk sneu dat dit nog steeds een taboe is, terwijl we wel super ontvankelijk zijn voor chemische pilletjes met veel grotere gevolgen.
Absoluut!


Zou wel eerst proefdraaien met die meuk voor dat je weer examen moet doen .
<knip>
Dat zou ik zeker doen, dan weet TS gelijk dat het volkomen gevaarloos is en dat je er eigenlijk niets van merkt. Totdat je je ineens realiseert dat je gewoon kalm bent. Ik raad het iedereen aan een keer te proberen, yep iedereen, maar @AnnoyingMotorDriver zeker!


Nadeel is in deze dat de werking, ook al zou het puur placebo zijn, wel neigen naar sommige toegeschreven werkingen van thc.
Komt van het zelfde plantje, dus die link word heel vaak, volledig onterecht, gemaakt..

We hebben nog een plantje dat het wel goed doet, valeriaan.... a.vogel heeft het klaargemaakt voor je..
Voor alles geld, eerst uitproberen op je vrije dag...
De uitwerking van CBD kunnen we op allerlei manieren omschrijven, met cijfers en woorden kun je alles aan elkaar liegen tenslotte, maar daarom is het ook verstandig om het zelf te gaan ervaren.
Met valeriaan heb ik ook ervaring, en mijn ervaring is wel degelijk een soort van sufheid, afvlakking van het bewustzijn. Ik zou geen valeriaan nemen voor een examen. Maar ook daar zeg ik: proberen op een moment dat het kán, dus ruimschoots voor je het 'nodig' zou hebben.
 
Vraag is ook of je vaker last van faalangst hebt Als dat zo is dan is een training op dat gebied sowieso al zinvol.

Kinderen houden we bij zwemmen gewoon voor de gek. Die doen proefexamen om te kijken hoe het is. Dan hebben ze weinig zenuwen. Dan voor het echie afzwemmen wat gewoon een toneelstukje is omdat ze op het proefexamen al hebben laten zien dat ze het kunnen.

Bij mensen met faalangst zou de examinator eigenlijk stiekem met de instructeur moeten afspreken en, voor de kandidaat ongezien, een les meerijden en dat zwaar mee laten wegen in het eindresultaat. Maar ja dat zal wel weer duurder zijn, al denk ik dat veel kandidaten achteraf graag bijbetalen voor die "extra" les.
 
Examinatoren zijn net mensen. Met alle voor, en soms nadelen..
Empathie kan handig zijn, maar ja, da's ook lastig.. net als in de echte wereld.
"Geen klik" hebben overkomt je soms ook, dus ja... al dan niet terecht, met een (voor)oordeel...

Maar 70 uur, lijkt me wel een signaal om "iets" anders te gaan doen.Andere plaats?, andere instructeur? andere rijschool?, andere lesmotor?, oid? Of een combinatie van één of van alles? Of de onderliggende oorzaak aanpakken?

Lastig..
 
Of laat je instructeur (of beter nog, een andere instructeur) een proefexamen afnemen. En weet dat je rit niet volledig foutloos moet zijn om te slagen.
 
Ik adviseer niets en je hebt het niet van mij... Maar ik ken iemand met faalangst die geen schijn van kans maakt op een officiëel examen, terwijl hij echt een talentvol bestuurder is. Hij is in 1x voor zijn A geslaagd met behulp van een shot CBD olie 🤫

Ik ben de eerste keer ook gezakt voor het examen, om dezelfde reden. Nieuw examen aangevraagd. Huisarts gebeld. Kalmeringsmiddelen gekregen waar je gewoon mee mag rijden.

Hoppa. Geslaagd.
 
Ik heb 3 rijbewijzen en 1 certificaat waar ik ook voor heb moeten afrijden. B in 3x, C in 3x, CE in 3x, lzv 2x, maar AVB en AVD allebei in 1x, dus je zou kunnen zeggen dat ik A in 2x gehaald heb.

Bij mijn A-examen wist ik net zo'n beetje ADHD te hebben, de instructrice had al snel door dat na ongeveer een uur mijn concentratie op was en liet mij daarom niet vooraf nog een uurtje oefenen (zoals meestal toch gebruikelijk), maar naar het examencentrum met een klein omweggetje en daarna afrijden, klaar.

Buiten dat ben ik nu 22 jaar vrachtwagenchauffeur en als ik na mijn 2e examen B op had gegeven, zou ik geen idee hebben wat ik voor werk zou doen.

Oftewel, spreek met je instructeur welke aanpak het best werkt om jou er doorheen te loodsen en geef niet op.
 
nee het waren bij 2 rijinstructeur. reed eerst bij bruinsma daarna ging ik overstappen naar knmv in Amsterdam. veel mensen zeggen dat Amsterdam te moeilijk is en Zaandam waarschijnlijk makkelijker.
Ga ook een gesprek aan met je huisarts. Faalangst is iets wat je jezelf hebt aangeleerd of aan hebt laten praten. Dit is omkeerbaar en zal je in andere situaties ook zeker helpen
 
Hallo, vandaag heel balen, 2e keer avd examen en alweer gezakt...........ik zit rond meer dan 70uur al in het verkeer en was gezakt op domste dingen
.......................meer dan 5000euro weggegooid geld. Helemaal geen zin meer in die onzin. Veel mensen komen, ja maarrrr ik heb maar 20 uur gelest....
dan maar openbaar vervoer voor de rest van me hele leven.
Het komt heus nog wel een keer goed!

Mensen die zeggen .........'maar 20 uur gelest'? Ik kan het je nog sterker vertellen.
Ik heb maar 1 uur gelest! En dat was vooral om de examen-motor even aan te voelen. Beetje lullig als ie afslaat bij het wegrijden.
Ik heb mijn RBW-A nu 35jaar en het is altijd PRIMA gegaan.
 
"Zo irritant die trillende handjes van me."...... Dit betekent dus dat je door zenuwen ook lichamelijke reacties hebt, waardoor je niet normaal kunt presteren.......en dan helpen extra lessen of andere instructeur ook niet. Wat wel kan helpen, is propranolol, op voorschrift van arts. Wordt vaak voorgeschreven bij rijexamens, mag je dus mee rijden. Deze nemen de lichamelijke reacties weg (trillen, hartkloppingen etc) waardoor je ondanks zenuwen beter kunt presteren. Een uur voor examen innemen. Ga hiervoor dus even bij je huisarts langs. (spreek uit eigen ervaring en als apothekersassistente). Dit samen met bovenstaand advies (gesprek instructeur met examinator) geeft mischien wél goed resultaat. Succes!!!
 
Yep! Die dus! Ik was direct van mijn opgefokte gevoel af. (Had niet perse faalangst, maar zenuwen.)
 
Vraag is ook of je vaker last van faalangst hebt Als dat zo is dan is een training op dat gebied sowieso al zinvol.

Kinderen houden we bij zwemmen gewoon voor de gek. Die doen proefexamen om te kijken hoe het is. Dan hebben ze weinig zenuwen. Dan voor het echie afzwemmen wat gewoon een toneelstukje is omdat ze op het proefexamen al hebben laten zien dat ze het kunnen.

Bij mensen met faalangst zou de examinator eigenlijk stiekem met de instructeur moeten afspreken en, voor de kandidaat ongezien, een les meerijden en dat zwaar mee laten wegen in het eindresultaat. Maar ja dat zal wel weer duurder zijn, al denk ik dat veel kandidaten achteraf graag bijbetalen voor die "extra" les.
was het maar zo mooi maar CBR wilt je liever naaien
 
"Zo irritant die trillende handjes van me."...... Dit betekent dus dat je door zenuwen ook lichamelijke reacties hebt, waardoor je niet normaal kunt presteren.......en dan helpen extra lessen of andere instructeur ook niet. Wat wel kan helpen, is propranolol, op voorschrift van arts. Wordt vaak voorgeschreven bij rijexamens, mag je dus mee rijden. Deze nemen de lichamelijke reacties weg (trillen, hartkloppingen etc) waardoor je ondanks zenuwen beter kunt presteren. Een uur voor examen innemen. Ga hiervoor dus even bij je huisarts langs. (spreek uit eigen ervaring en als apothekersassistente). Dit samen met bovenstaand advies (gesprek instructeur met examinator) geeft mischien wél goed resultaat. Succes!!!
goed advies, het klopt idd wat je zegt, vandaag in de ochtend had ik idd mijn huisart benaderd voor de faalangst en hij had tegen me gezegd om het eerst te testen en ff proberen wat voor reacties je lichaam toont
 
was het maar zo mooi maar CBR wilt je liever naaien

Voor jou voelt het nu als naaien, omdat het in je nadeel werkt.
Wat ze eigenlijk doen is iemand die niet genoeg controle heeft over zn voertuig (op het momenten van het examen) niet voorzien van het rijbewijs zodat ze andere mensen niet onnodig in gevaar brengen. Het is alleen erg vervelend voor jou dat je je zenuwen niet onder controle kunt krijgen.
 
70 uur met de huidige lesprijzen??? Auw! (ik weet niet precies wat lessen tegenwoordig kosten, maar 20 jaar geleden vond ik het al prijzig!)

Sterkte met uitzoeken hoe, en of, je verder moet gaan!
 
was het maar zo mooi maar CBR wilt je liever naaien

Gast, deze denkwijze moet je dus laten varen. CBR is er om -onafhankelijk van je rijschool- te beoordelen of jij veilig de weg op kan, niet meer, niet minder. Dat ze maar 30-45 minuten de tijd nemen om dat te beoordelen is puur een kwestie van logistiek, en dat jij nét die 30-45 minuten afgaat als een slappe vuurpijl is gewoon dikke pech.

Dat dat veroorzaakt wordt door faalangst, een lastige situatie onderweg waar je niet goed op reageert, een spectaculair domme actie of wat dan ook doet er niet toe; het is niet gelukt om binnen dat tijdsbestek de examinator ervan te overtuigen dat jij veilig de weg op kan.

Herinner jezelf eraan dat je instructeur -iemand die jou al véél langer heeft zien rijden en het dus écht wel beter weet- jouw examen heeft aangevraagd, en er dus al van overtuigd is dat jij wel veilig de weg op kan. Jouw hekelpunt is niet dat je niet kunt rijden, maar dat je het niet lukt om het te laten zien.

Benader het probleem vanuit die hoek; dus niet "Het CBR laat me niet slagen" maar "Het lukt niet om het CBR te laten zien dat ik veilig de weg op kan".

Medicijnen of CBD kunnen een oplossing bieden; geen ervaring mee, maar men is er lovend over. Het gesprek aangaan met je (hopelijk begripvolle) examinator voor de rit kan ook helpen. En wellicht wat je zelf al eerder zei; afrijden in een andere omgeving.
 
Goede vraag, na 40-50 uur zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen dat de huidige aanpak misschien niet werkt.
Mijn instructeur was hier altijd zeer duidelijk in: Ben je meerdere keren gezakt bij dezelfde instructeur/rijschool dan heeft dat 2 oorzaken:
1) het ligt aan jezelf (ongeschikt/geen inzicht/te voorzichtig/niet kunnen begrijpen/etc.)
2) het ligt aan de instructeur/rijschool

Om 1 en 2 te testen zei hij dan altijd om van rijschool, en daarbij van instructeur, te wisselen. Slaag je dan wel, dan ligt het niet aan 1. Zak je weer dan ligt het niet aan 2.
Duidelijker kon ie het niet verwoorden.
 
Ik heb dit topic doorgelezen en jemig wat rot voor je en snap je eerste reactie best!
Maar ook ik vind het vreemd dat je instructeur niet eens verder is gaan kijken wat voor alternatieven er zijn. Aan de andere kant ben je natuurlijk een trouwe melkkoe op deze manier.
Als je verder gaat zou dit wellicht het beste kunnen gebeuren bij een andere rijschool. Misschien heb je hier al wat tips gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan