slingeren op hoge snelheid

Kingy!

MF'er
27 sep 2002
92
0
Rijswijk
Afgelopen weekend merkte ik dat op hoge snelheid, zo rond de 170+ met lichte zijwind, mijn motor licht begint te slingeren. Dat gebeurde op de afsluitdijk. Even later op het vaste land kon ik zonder moeite snelheden van rond de 220 halen zonder enige instabiliteit. Ik rijd op een oud beestje een fzr 600 uit '89 met nieuwe banden sportmax d207 en goede bandenspanning.

Weten jullie wat het lichte slingeren veroorzaakt en hoe ik de motor stabieler kan maken ?
 
Wat een zinvolle reacties allemaal weer.

Op de afsluitdijk staat zowiezo veel meer wind dan op land en de frames waren in die tijd ook niet zo goed als ze nu zijn. Ik denk dat t eerder aan de voorvork ligt echter. Geen lekkende keringen/krassen? Staat de poten recht tov elkaar? Staat het stuur recht? Kan zijn dat ie een schuiver heeft gemaakt in zn jonge dagen en krom staat.
 
Heb zelf een aantal malen proef gereden op een fzr600 van 91'.
Deze deed dat ook. Komt denk ik door de stand der techniek destijds, het lichte gewicht, geen stuur demper etc. etc.

Als het een technisch mankement zou zijn dan moet hij het altijd doen bij een bepaalde snelheid en niet alleen maar op de snelweg of zo. Heb je wel eens op het wegdek ter plaatse gelet? Misschien is dat wel slecht!
 
"minder drinken de avond van tevoren" :}

De voorvork vind ik slap en hij duikt ook behoorlijk bij flink remmen. Mogelijk dat het de verouderde techniek is en een slappe voorvork.

Hoe zou ik de voorvork kunnen verstevigen ? meer olie ?
 
"minder drinken de avond van tevoren" :}

De voorvork vind ik slap en hij duikt ook behoorlijk bij flink remmen. Mogelijk dat het de verouderde techniek is en een slappe voorvork.

Hoe zou ik de voorvork kunnen verstevigen ? meer olie ?

Kijk eens op de fzrclub, je kunt bijvoorbeeld grotere afstandbussen monteren in de vork, dit zou een hoop moeten schelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan