70W HID lampje op de motor: iemand nog tips?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Toen ik laatst in de regen en mist het stuk Zeeland->Bergen op Zoom reed en geen donder zag wegens weggesleten wegmarkering, het slechte weer en de constante stroom tegemoetkomende auto's heb ik besloten dat ik de verlichting van mijn GS maar eens moet upgraden.

Nu heb ik daar een paar opties voor:

1) 90/100W 'rally'-lamp monteren. Schiet eigenlijk nog niet op, produceert een berg hitte, en de bedrading en schakelaars zijn er ook niet zo happy mee.

2) Extra lampen monteren. Om het dimlicht sterker te krijgen eigenlijk geen optie.

3) Een Xenon conversiekitje voor H4 monteren. Goeie optie, maar wel prijzig.

4) De verlichting aanpakken in DaBit-stijl. Niet te subtiel dus.

Optie 4 spreekt me uiteraard het meeste aan }) . Dat deed ik vroeger bij m'n brommers ook, en werkte het beste.

Dus ik heb het volgende plan opgevat: ik mik een 70W HID lamp van 4200K in de reflector. De keuze is gevallen op een Philips CDM-T 70 Watt lamp, kleur 942 (4200K). Of eventueel de Osram HQI-T 70W NDL (ook 4200K). Zo'n lamp produceert net zoveel warmte als een H4 halogeenpit, geeft helder wit licht af (zelfde kleurtemperatuur als auto-xenon) met een hoge CRI (Color Rendering Index) van 92%. En de gasontlading zelf is ongeveer even groot als de gloeispiraal van een H4 lamp.

Zo'n lampje spuugt 6600 lumen uit, tegenover 1300 voor een halogeen H4, en 3500 voor een D2S lampje (auto-xenon).

Ziet er leuk uit dus: de dubbele hoeveelheid licht van een 'normale' xenon-pit, 5x de hoeveelheid licht van mijn normale H4 lampje, stukken goedkoper (ben voor 50 euro klaar) en nog wat te prutsen ook nog. Beter kan een mens het niet hebben, toch? :)

Paar plaatjes:

Lampje:
LPPR3_CDM-T_70W_G12.GIF


Het ding lijkt klein, maar in werkelijkheid is-ie nog behoorlijk groot.

Compositietekeningetje op schaal van H4 lamp + CDM-T + voet. Die adapter zal ik dus zelf moeten maken. Let op de afmetingen van de gasontlading en de afmetingen van een H4 gloeidraad. Dat komt redelijk overeen.

H4_CDMT_superimposed.gif


Tsja, dan zit je nog met het lichtbeeld. Nu zijn er gelukkig al mensen die D2S xenon naar H4 adapters gemaakt hebben met goed resultaat. Ook zijn er genoeg die zelf wat in elkaar gehobbied hebben met een hele kwak epoxy.

Een van de adapters die het goed schijnt te doen kwa xenon-conversie van H4 koplampunits is die van Caspers:

103016.jpg


Nou, da's ook niet echt rocket-science. Niks wat ik met een dremel en wat plaatmateriaal niet kan maken.

Wat mechanica en lichtbeeld betreft zie ik het dus eigenlijk wel zitten. Althans, voor de dimlicht-only oplossing. Bi-xenon word lastiger. Ik moet nog zien of ik grootlicht laat vervallen, vervang door een setje verstralers, of bi-xenon mechanica ga bouwen (extra chokekabel die het afschermplaatje wegtrekt lijkt me het handigste).

De elektronica is een ander verhaal. Metaalhalide lampen, en zeker de HID varianten zijn knap ingewikkeld om aan te sturen. Maar daar kom ik ook wel uit. Eerst maar eens een lampje ritselen en wat spelen; kijken of het lichtbeeld acceptabel te krijgen is. Als de uitkomst daarvan goed is dan trek ik de onderdelenbak eens leeg om zo'n ding van 12V te voeden, zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, en hot-restrike mogelijk te maken.

Zie ik nog iets raars over het hoofd, of heeft iemand nog goede ideeen?
 
Laatst bewerkt:
Toen ik laatst in de regen en mist het stuk Zeeland->Bergen op Zoom reed en geen donder zag wegens weggesleten wegmarkering, het slechte weer en de constante stroom tegemoetkomende auto's heb ik besloten dat ik de verlichting van mijn GS maar eens moet upgraden.

Nu heb ik daar een paar opties voor:

1) 90/100W 'rally'-lamp monteren. Schiet eigenlijk nog niet op, produceert een berg hitte, en de bedrading en schakelaars zijn er ook niet zo happy mee.
Dan schakel je ze toch gewoon via een relais. Zoals het hoort...
Heb zelf een tijd twee 100w rally lampen op mn Volvo gehad, en geloof mij dat geeft bergen meer licht als Xenon.

Ik zou zelf geen Xenon inbouwen, maar das mijn keuze.
 
Wat voor electronica heb je nodig om die gaslamp aan te sturen? Ik ken het type helemaal niet :)
Is het niet wat in een grote kamerlamp bijvoorbeeld zit, die met dimmer vaak rechtop staan?
 
Gaat dit niet gewoon overeenkomen met rijden met groot licht aan denk je? Voor de toeschouwers bedoel ik.

Klein licht is meer naar beneden en opzij gericht. En dat blijft zo, ook als de lamp sterker word. Overigens is het wel een van de redenen dat ik de originele reflector hou; die is lekker groot. Als al dat licht door een lensje van 5cm doorsnee moet komen, dan is dat een heel fel puntje. Als dat door een koplamp van 30x15cm ofzo komt, dan lijkt de lamp zelf minder fel.

Dan schakel je ze toch gewoon via een relais. Zoals het hoort...
Heb zelf een tijd twee 100w rally lampen op mn Volvo gehad, en geloof mij dat geeft bergen meer licht als Xenon.

Nee, ik geloof je niet. Een 35W Xenonlamp produceert meer licht dan een 100W halogeenlamp. Alleen verspillen veel fabrikanten een hoop van dat licht om een mooi klein armatuurtje te maken.

een paar mistlampen boven op je cilinders vastboren?

Kan ik niet gebruiken bij tegemoetkomend verkeer.

Wat voor electronica heb je nodig om die gaslamp aan te sturen? Ik ken het type helemaal niet :)

Scheelt niet veel van de elektronica voor een auto-xenon. Pulsontsteking met een paar veel kV (5kV voor een koude lamp, ~30kV voor hot-restrike), boogopbouw met 12 Ampere, laagfrequente rampup onder verhoogde stroom van 20V tot 90V, en daarna vermogensregeling op 70W met 100-400Hz AC. Verdomd complex spul. Het kan minder complex, maar dan doet de lamp langer over opwarmen, haalt-ie z'n 9000 branduren niet (boeien..), kun je 'm niet heet weer aanzetten (15 minuten af laten koelen..), en kan-ie gaan knipperen.

Is het niet wat in een grote kamerlamp bijvoorbeeld zit, die met dimmer vaak rechtop staan?

Nee, dat zijn buisvormige gloeilampen. Dit soort lampen kom je vaak tegen in de kijken-kijken-niet-kopen kledingwinkels. Ze zijn eigenlijk ook niet te dimmen.

Overigens produceert dit lampje meer licht dan zo'n 300W staande spot.
 
Geen idee. Ik heb vaker normale lampjes gebruikt op brommers, zonder problemen. Ik verwacht met deze ook niet teveel gedonder, maar dat merken we vanzelf. Ik laat de H4-voet maar gewoon zitten, dan kan ik altijd een H4 lampje erin zetten mocht ik in nood zitten (of als oom agent begint te mekkeren).
 
Lijkt me makkelijker om gewoon voor Xenon te gaan dan, bewezen electronica en het licht is fel genoeg, tenzij je in het donker offroad wil rijden ofzo..

Of spotjes van de Gamma, of niet Steven?
Gamma spotjes krijg je alleen seinende tegenliggers van, maar een licht dat er uit komt :) Als ik er over nadenk niet echt street legal.
 
Lijkt me makkelijker om gewoon voor Xenon te gaan dan, bewezen electronica en het licht is fel genoeg, tenzij je in het donker offroad wil rijden ofzo..

Och, gewoon xenon kan altijd nog. Da's een kwestie van een kitje kopen en erin schroeven. Ik wil eens kijken of dit wat word. Word het wat, dan heb ik wat aparts waar veel licht vanaf komt. Word het niks, dan vis ik een armatuurtje van Ebay af, en heb ik spul voor een gaaf lampje om m'n aanrecht mee te verlichten :)

Voor offroad rijden in het donker kan ik beter een batterij verstralers monteren.
 
lol
heb ik ook al eens naar zitten kijken...... probleem aansturing.

en voor diegene die denken dat een 100w halogeen veel licht geeft...think again
Hier wil je niet inkijken.

dus mischien is juist een lens armetuur wel interesant want ook een gote koplamp gaat te vel verlicht te zijn voor de tegenligger. een klein intens lichtpuntje wat haast geen strooilicht naar de tegenligger stuurt kan nog wel. een recente multireflektor met vlakglas kan ook.
een oud armetuur met lensglas is uit den boze voor dit project. Ik denk dat je serieus ongelukken gaat veroorzaken. en politie gaat aantrekken.

voor balast info...
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/jshidbal.htm

succes... ps ik wil graag meer weten als je wat geknutseld hebt

p.s. voor ofroad monteer je zo'n zelfde lamp in een verstraler armatuur.

voor groot licht zo ik trouwens gewoon een 50 of 100 watt halogeen nemen genoeg licht voor ERBIJ (dim is hoofdverlichting) groot licht is om een beetje omgeving te bijlichten en recht voor je(horizontaal aan de weg nooit de weg rakend) een felle spot
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... lijkt me wel een leuk projekkie. Ik heb alleen twee opmerkingetjes: ten eerste: denk je ook aan de afscherming van de kop van de lamp (daar waar de halo zwarte coating op 't glas heeft zitten)? Want een tegenligger die in 6600 luumpjes heeft gekeken rijdt het eerste kwartier met lasogen rond. En ten tweede: volgens mij is "jouw" xenonlamp bestemd voor inzet in stationaire projectiemiddelen, zoals beamers. Als dat juist is, dan hebben die lampen geforceerde koeling nodig en zijn constructief ook niet bestand tegen trillingen. Auto-xenons bestaan (op de boogkamer na) uit massief glas. Dit lampje lijkt veel "holler" te zijn?

Ben benieuwd!
Succes!
 
deze lampen hebben geen geforceerde koeling nodig.
er gaat 70w (of trouwens 50w en die zijn mischien net iets interesanter om dat het net wat minder over de top is) in er komt veel zichtbare licht energie uit en de rest is warmte.
Ik zeg niet dat ze niet heet zijn dat zijn ze juist wel de extra glazen kamer om de egenlijke lamp is om de lamp heet genoeg te houden. Maar een halogeen lamp produceert meer warmte per wat dan een hid.

beamers is een andere lamp met draadje (brand ook snel door) die speciaal is gemaakt om een heel specefiek lichtspectrum uit te stralen. bovendien zitten er dicht bij de lamp elementen die niet heet mogen worden (en die worden dus met de ventilator gekoeld en niet perse de lamp zelf)

ps met die afschermkapjes die je bovenaan laat zien moet je ook de voorkant van de lamp mee afschermen
 
Het blijft een stapeling van compromissen.

Moderne meest blauw-lijkende lampen in auto's werken in enigszins heuvelachtig terrein reeds met dimlicht zwaar verblindend door "wippen".

Plastic veiligheids-glas op koplampen laat wel het UV-aandeel tamelijk door waardoor witte strepen beginnen licht te geven maar aan gewoon licht komt er maar de helft doorheen van wat ouderwets glas doorlaat.

Echt glas is weer zwaar onveilig door scherf/splinter-risico.

Kwartsglas laat van allebei het meeste door maar dat zit hooguit op (sommige, halogeen etc.), bolletjes zelf en mag niet met huid worden aangeraakt; uiteraard net zo scherf-gevaarlijk als gewoon glas.

Ik denk dat de oplossing uiteindelijk zal worden: boordspanning omhoog naar 48Volt en dan TL-achtige lampen met 5 à 10 x het rendement van gloeidraadjes.

Ook geen gek idee: super-power-LEDS ...
 
lol
heb ik ook al eens naar zitten kijken...... probleem aansturing.

Yup...

dus mischien is juist een lens armetuur wel interesant want ook een gote koplamp gaat te vel verlicht te zijn voor de tegenligger. een klein intens lichtpuntje wat haast geen strooilicht naar de tegenligger stuurt kan nog wel. een recente multireflektor met vlakglas kan ook.
een oud armetuur met lensglas is uit den boze voor dit project. Ik denk dat je serieus ongelukken gaat veroorzaken. en politie gaat aantrekken.

Waarom doen die lensglas-reflectoren het dan zo slecht kwa strooilicht?


Totaal ongeschikt voor dit soort HID lampen. Je gaat al moeite hebben om er 5kV ontsteekspanning mee te halen, de frequentie is te hoog, dus risico op akoestische resonantie en mogelijk explosie van je lamp, er is geen vermogensregeling, en het rendement is bedroevend.

Dit is al beter:
http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-11192001-150026/unrestricted/Thesis_Yongxuan_Hu.pdf

Hmmm... lijkt me wel een leuk projekkie. Ik heb alleen twee opmerkingetjes: ten eerste: denk je ook aan de afscherming van de kop van de lamp (daar waar de halo zwarte coating op 't glas heeft zitten)? Want een tegenligger die in 6600 luumpjes heeft gekeken rijdt het eerste kwartier met lasogen rond.

Yup, ik maak er een kapje op. Al straalt deze lamp trouwens bijzonder weinig licht naar boven uit.

En ten tweede: volgens mij is "jouw" xenonlamp bestemd voor inzet in stationaire projectiemiddelen, zoals beamers. Als dat juist is, dan hebben die lampen geforceerde koeling nodig en zijn constructief ook niet bestand tegen trillingen. Auto-xenons bestaan (op de boogkamer na) uit massief glas. Dit lampje lijkt veel "holler" te zijn?

Geforceerde koeling is niet nodig bij dit 70W lampje. Bij de 400W variant wel. En het is inderdaad een lamp voor stationair gebruik. Dat is dus even afwachten hoe het uitpakt. Soms verzin ik iets dat werkt, en soms werkt het niet. Als je het niet probeert zul je het nooit weten.

Als je het besluit al genomen hebt, waarom vraag je dan nog wat wij er van vinden :?

Voor tips zoals die van Mafketel etc. Die zijn nuttig.

Echt glas is weer zwaar onveilig door scherf/splinter-risico.

Mijn lamplens is gewoon van hardglas hoor...

Kwartsglas laat van allebei het meeste door maar dat zit hooguit op (sommige, halogeen etc.), bolletjes zelf en mag niet met huid worden aangeraakt; uiteraard net zo scherf-gevaarlijk als gewoon glas.

Je mag kwartsglas best aanraken met de huid, maar als het dan erg warm word, dan reageert het met het huidvet.

Ik denk dat de oplossing uiteindelijk zal worden: boordspanning omhoog naar 48Volt en dan TL-achtige lampen met 5 à 10 x het rendement van gloeidraadjes.

TL's zullen nooit gebruikt worden. Je hebt een zo ideaal mogelijke puntbron nodig.
 
Dabit: .... TL's zullen nooit gebruikt worden. Je hebt een zo ideaal mogelijke puntbron nodig ....

Misschien; "puntbron" wordt reeds aardig benaderd door de gevouwen TL-buisjes onder de benaming "zuinig-lampen" en bovendien kan een niet al te lange staaf zeer goed functioneren in een rechthoekige of ovale spiegel (vergelijk een badkamer-straalkachel of een bouwlamp).
Andere bezwaren echter zijn wellicht groter, zoals hogere werkspanning, extra slijtage bij gelijkspanning, mindere schok- en trillingsbestendigheid, variërend rendement bij wisselende temperatuur, zeer giftige binnenkant van eventuele scherven.

De toekomst van LEDs ziet er duidelijk aardiger uit: compacte inbouw, zeer hoog rendement, lange levensduur, lage werkspanning.
 
nou bak de boel in elkaar zou ik zeggen, en show the pics.

zijn vast wel meer mensen die wat extra licht kunnen gebruiken.




heb ook gewone orginele koplamp met h4 erin. lijkt wel of er een carbidlampje inzit kzie gewoon geen hol int donker. vooral op die plattelands weggetjes hiero
 
Waarom doen die lensglas-reflectoren het dan zo slecht kwa strooilicht?
ik zal eerst nog even iets duidelijker neer zetten wat ik bedoelde want als ik het verhaal nu lees staan er 2 lampen hetzelfde benoemd. met lens armatuur bedoelde ik dus een projektielens waarbij je een kleine ronde lens ziet waar het licht uit komt. En met de lensglas bedoelde ik dus de ouderwetse fresnell koplampen.
ik kan duizend en een dingen bedenken, ik weet er geen een zeker. maar als je kijkt wat een fresnell koplamp aan strooilicht genereert dan begrijp je waarom je die niet kan gebruiken voor een sterkere lichtbron.

waar je vooral moet opletten bij het gebruik van een sterkere lichtbron is dat je jouw directe omgeving niet extra verlicht, dat zorgt er alleen maar voor dat je ogen zich aan het meer licht gaan aanpassen en zie je effectief niet zoveel meer.

Wat je wilt is eigenlijk dat je directe omgeving hetzelfde wordt verlicht als met de vertrouwde halogeen lamp en alle extra fotonen moeten de ver weg gelegen plekken opzoeken en dan de info weer mee terug nemen naar je ogen.

multireflector lampen en die projectiekoplampen zijn daar beter voor geschikt met een goed ontworpen multireflector als beste (minste verlies)
Totaal ongeschikt voor dit soort HID lampen. Je gaat al moeite hebben om er 5kV ontsteekspanning mee te halen, de frequentie is te hoog, dus risico op akoestische resonantie en mogelijk explosie van je lamp, er is geen vermogensregeling, en het rendement is bedroevend.

Dit is al beter:
http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-11192001-150026/unrestricted/Thesis_Yongxuan_Hu.pdf

ben nog wel even aan het lezen ;)

Ik denk dat je voor eigen gebruik je mischien niet teveel aandacht moet besteden aan het warm opstarten en aan de snelle opstart tijd, de twee heikelle punten van automotive hid en volgens mij de reden van de xenon. het is geen comercieel product en zoals ik al zei is het verstandig een gewone halogeen lamp als grootlicht te gebruiken dus die kan je altijd als er nood is aanzetten. Dit hoeft als knutsel project niet te voldoen aan foolproof bediening. Voordeel is ook dat je je motor kan warmdraaien bij het wachten op je koplamp.
Al straalt deze lamp trouwens bijzonder weinig licht naar boven uit.
hoe heb jij in de lamp gekeken, met een laskap ofzo? ik kan niet eens richting de lamp kijken bij die 70watters
Mijn lamplens is gewoon van hardglas hoor...
mijne niet en ik denk de meeste tot alle niet. En ik vind die plexi afdekking ook niet echt veilig wat dat betreft.
Ik heb nog geen een kappote koplamp gezien waarbij die in een keer helemaal verbrijzelde. Altijd grote scherpe punten of barsten.

p.s. over uv en plexi... dat gaat niet samen, bij plexi afdekking van een armatuur moeten lampen gebruikt worden die een uv filter hebben anders blijft er van de doorzichtigheid van het plexi niks over.
dus ik vraag mij af of je de witte markeringen echt slechter ziet als je een uvfilter voor je plexi lamp houdt.
 
nou bak de boel in elkaar zou ik zeggen, en show the pics.

zijn vast wel meer mensen die wat extra licht kunnen gebruiken.




heb ook gewone orginele koplamp met h4 erin. lijkt wel of er een carbidlampje inzit kzie gewoon geen hol int donker. vooral op die plattelands weggetjes hiero


hangt van de leeftijd van de motor af maar met extra draadje van hoofdzekering naar relais naar koplamp heb ik persoonlijk weinig meer te klagen. zelfs overdag (dankzij het nederlandse kutweer) zie ik het verschil lamp aan of uit)

al is dankzij die klootzak die vorige week voor mijn motor sprong in den haag en daarna weer hard wegrende(hinkte was meer het woord) mijn koplamp niet meer goed afgesteld (onderste ophanging afgebroken)
 
Misschien; "puntbron" wordt reeds aardig benaderd door de gevouwen TL-buisjes onder de benaming "zuinig-lampen"

Nou... Een gevouwen TL is nog lang niet hetzelfde als een gasontlading met een lengte van 5mm.

en bovendien kan een niet al te lange staaf zeer goed functioneren in een rechthoekige of ovale spiegel (vergelijk een badkamer-straalkachel of een bouwlamp).

Ja, en dus kun je zo'n lamp prima gebruiken voor het gelijkmatig verlichten van grote vlakken. Maar helaas niet voor toepassingen waar je een duidelijk lichtbeeld wilt scheppen, zoals in een koplamp van een auto/motor. Daar heb je toch een redelijk duidelijke scheidingslijn tussen verlichting en donker nodig. Iets wat je niet kunt bereiken met een grote lichtbron.

Andere bezwaren echter zijn wellicht groter, zoals hogere werkspanning, extra slijtage bij gelijkspanning, mindere schok- en trillingsbestendigheid, variërend rendement bij wisselende temperatuur, zeer giftige binnenkant van eventuele scherven.

Ik zie het verschil met de bestaande metaalhalide lampen zoals momenteel in auto's gebruikt word onde de naam 'xenon' niet :)
Brandspanning is vrijwel gelijk aan die van een TL, gelijkspanning kunnen ze helemaal niet tegen, schok- en trillingsbestendigheid is ook niet veel beroerder als die van een goed ondersteunde TL, het rendement varieert ook met de temperatuur, en de binnenkant is ook giftig. Sterker nog: xenonlampjes hebben bovenop TL's nog een aantal nadelen: Ze kunnen ontploffen, en ze hebben schandalig hoge ontsteekspanningen nodig. Een 58W TL heeft aan 1.2kV wel genoeg, een hete metaalhalide wil 23-30kV zien. Even ter vergelijking: een elektrische stoel werkt met 2kV (2000V).

De toekomst van LEDs ziet er duidelijk aardiger uit: compacte inbouw, zeer hoog rendement, lange levensduur, lage werkspanning.

De toekomst wel ja, maar de realiteit nog niet. Zo'n metaalhalidelampje haalt nog 3x het rendement van een LED, en of je nu een hoge werkspanning hebt of een lage werkspanning, de elektronica word er amper eenvoudiger van wil je het goed doen.

nou bak de boel in elkaar zou ik zeggen, en show the pics.

Jaja, ik ben al bezig met spul verzamelen :)

Met lens armatuur bedoelde ik dus een projektielens waarbij je een kleine ronde lens ziet waar het licht uit komt. En met de lensglas bedoelde ik dus de ouderwetse fresnell koplampen.

Tot zover had ik het begrepen. Mijn koplamp is voorzien van lensglas met vlakjes erin om het licht te sturen. Fresnel-achtig dus.

maar als je kijkt wat een fresnell koplamp aan strooilicht genereert dan begrijp je waarom je die niet kan gebruiken voor een sterkere lichtbron.

Ik vind dat juist bij de mijne reuze meevallen. Ik heb er zo eens op zitten letten, en het valt op dat er onder de blikjes met recente, schattige koplampjes nogal wat zitten die veel strooilicht produceren. En kijk ik dan naar het lichtpatroon (voor zover zichtbaar), dan is het amper beter dan de fresnel-koplampen. Smerigheid op de lamp tikt bij die helder-glas (multi-reflector?) koplampen en projectorlampen ook veel harder aan.

waar je vooral moet opletten bij het gebruik van een sterkere lichtbron is dat je jouw directe omgeving niet extra verlicht, dat zorgt er alleen maar voor dat je ogen zich aan het meer licht gaan aanpassen en zie je effectief niet zoveel meer.

Mijn ogen passen zich al aan aan meer licht vanwege het tegemoetkomende verkeer, met als gevolg dat ik zelf de weg voor m'n neus niet meer zie.

Rij ik in m'n uppie over een donkere polderweg, dan is het een ander verhaal. Dan is hooguit de scheiding stukgereden berm/ modderige weg lastig te herkennen.

multireflector lampen en die projectiekoplampen zijn daar beter voor geschikt met een goed ontworpen multireflector als beste (minste verlies)

Hmmm. Jouw redenering is precies omgekeerd aan die van mij, maar je zou wel eens ooit gelijk kunnen hebben. Ik kan natuurlijk kijken of er ergens een 1150 koplampunit op de kop te tikken is; die heeft projectorspots. Dat lost ook gelijk het grootlicht-probleem op. Maar dan moet ik wel redelijk zeker weten dat het project uberhaupt kans van slagen heeft. Overigens is het licht van een R1100GS met fresnel-koplamp het beste van de familie. De projectorlampen doen het met dezelfde lichtbron minder goed. Subjectief in ieder geval.

ben nog wel even aan het lezen ;)

Het is een thesis, dus de helft is voor een thesis verplichte blabla :)

Ik denk dat je voor eigen gebruik je mischien niet teveel aandacht moet besteden aan het warm opstarten en aan de snelle opstart tijd, de twee heikelle punten van automotive hid en volgens mij de reden van de xenon.

Daarom dat er ook achter sommige punten 'boeien' stond. Ik heb ook geen levensduur nodig van 9000 uur ofzo; 2000 uur vind ik meer dan genoeg. Neemt niet weg dat ik een herstart-tijd van 15 minuten onacceptabel vind. Als dat omlaag kan naar 5 minuten is het prima; voor een minder-dan-5-minuten stop kan ik de lampen
best aan laten. Idem met het opwarmen; deze lamp zit zonder extra grappen in enkele tientallen seconden op 50% output, en al helemaal snel op 25% output (halogeen-output). Ik kom er nu dus achter dat ik daar niks extra's voor hoef te doen.

Oftewel, ik denk dat ik weg kan komen met pure stroomregeling op de lamp en een kilovolt of 8-10 ontsteekspanning. Dat maakt de boel een stuk eenvoudiger. Zat eigenlijk ook te denken aan een relatief hoogfrequente (200-500kHz) pushpull DC/DC met een ETD29 kerntje oid. En dan akoestische resonantie voorkomen door de schakelfrequentie te moduleren met een ruisbronnetje gefilters op een paar kHz. Zo spreid ik de energie behoorlijk uit over het frequentiespectrum, en dat moet akoestische resonantie wel kunnen voorkomen. EMC-technisch is dit geen beste oplossing, maar zoals je zelf al zei: het is geen commercieel product.

hoe heb jij in de lamp gekeken, met een laskap ofzo? ik kan niet eens richting de lamp kijken bij die 70watters

Niet; de lamp en ballast enzo moet nog komen. Ik heb puur de diagrammetjes van meneer Philips zitten bestuderen. Maargoed, mocht het nodig zijn dan is een kapje zo gemaakt. Is eigenlijk toch wel nodig om de 55-graden hoek aan te houden tussen lichtbron zelf (gloeispiraal of gasontlading) en zwarte gedeelte van de lamp.
 
hmm ik gebruik van zulk soort discharge lampen in mijn disco lampen.
Brad-Kolsky2.jpg

dit soort shit zegmaar.

alleen in het model wat ik heb, daar gaan dit soort lampies.
msd250 :)
niet echt bevoordelijk om recht in te kijken, kan ik je vertellen.
dat zal bij die 70 watters ook wel zo zijn.

Misschien dat het glas van zo'n 70watter vanwegen de kleinere omvang, relatief dikker is, maar die lampen van mij durf ik echt niet te hard te laten stuiteren, want dan zijn ze echt zo stuk.

anyways ik ben benieuwd.. :)

zo'n soort systeem heb je zeker nodig om die lamp aan te krijgen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan