Toen ik laatst in de regen en mist het stuk Zeeland->Bergen op Zoom reed en geen donder zag wegens weggesleten wegmarkering, het slechte weer en de constante stroom tegemoetkomende auto's heb ik besloten dat ik de verlichting van mijn GS maar eens moet upgraden.
Nu heb ik daar een paar opties voor:
1) 90/100W 'rally'-lamp monteren. Schiet eigenlijk nog niet op, produceert een berg hitte, en de bedrading en schakelaars zijn er ook niet zo happy mee.
2) Extra lampen monteren. Om het dimlicht sterker te krijgen eigenlijk geen optie.
3) Een Xenon conversiekitje voor H4 monteren. Goeie optie, maar wel prijzig.
4) De verlichting aanpakken in DaBit-stijl. Niet te subtiel dus.
Optie 4 spreekt me uiteraard het meeste aan . Dat deed ik vroeger bij m'n brommers ook, en werkte het beste.
Dus ik heb het volgende plan opgevat: ik mik een 70W HID lamp van 4200K in de reflector. De keuze is gevallen op een Philips CDM-T 70 Watt lamp, kleur 942 (4200K). Of eventueel de Osram HQI-T 70W NDL (ook 4200K). Zo'n lamp produceert net zoveel warmte als een H4 halogeenpit, geeft helder wit licht af (zelfde kleurtemperatuur als auto-xenon) met een hoge CRI (Color Rendering Index) van 92%. En de gasontlading zelf is ongeveer even groot als de gloeispiraal van een H4 lamp.
Zo'n lampje spuugt 6600 lumen uit, tegenover 1300 voor een halogeen H4, en 3500 voor een D2S lampje (auto-xenon).
Ziet er leuk uit dus: de dubbele hoeveelheid licht van een 'normale' xenon-pit, 5x de hoeveelheid licht van mijn normale H4 lampje, stukken goedkoper (ben voor 50 euro klaar) en nog wat te prutsen ook nog. Beter kan een mens het niet hebben, toch?
Paar plaatjes:
Lampje:
Het ding lijkt klein, maar in werkelijkheid is-ie nog behoorlijk groot.
Compositietekeningetje op schaal van H4 lamp + CDM-T + voet. Die adapter zal ik dus zelf moeten maken. Let op de afmetingen van de gasontlading en de afmetingen van een H4 gloeidraad. Dat komt redelijk overeen.
Tsja, dan zit je nog met het lichtbeeld. Nu zijn er gelukkig al mensen die D2S xenon naar H4 adapters gemaakt hebben met goed resultaat. Ook zijn er genoeg die zelf wat in elkaar gehobbied hebben met een hele kwak epoxy.
Een van de adapters die het goed schijnt te doen kwa xenon-conversie van H4 koplampunits is die van Caspers:
Nou, da's ook niet echt rocket-science. Niks wat ik met een dremel en wat plaatmateriaal niet kan maken.
Wat mechanica en lichtbeeld betreft zie ik het dus eigenlijk wel zitten. Althans, voor de dimlicht-only oplossing. Bi-xenon word lastiger. Ik moet nog zien of ik grootlicht laat vervallen, vervang door een setje verstralers, of bi-xenon mechanica ga bouwen (extra chokekabel die het afschermplaatje wegtrekt lijkt me het handigste).
De elektronica is een ander verhaal. Metaalhalide lampen, en zeker de HID varianten zijn knap ingewikkeld om aan te sturen. Maar daar kom ik ook wel uit. Eerst maar eens een lampje ritselen en wat spelen; kijken of het lichtbeeld acceptabel te krijgen is. Als de uitkomst daarvan goed is dan trek ik de onderdelenbak eens leeg om zo'n ding van 12V te voeden, zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, en hot-restrike mogelijk te maken.
Zie ik nog iets raars over het hoofd, of heeft iemand nog goede ideeen?
Nu heb ik daar een paar opties voor:
1) 90/100W 'rally'-lamp monteren. Schiet eigenlijk nog niet op, produceert een berg hitte, en de bedrading en schakelaars zijn er ook niet zo happy mee.
2) Extra lampen monteren. Om het dimlicht sterker te krijgen eigenlijk geen optie.
3) Een Xenon conversiekitje voor H4 monteren. Goeie optie, maar wel prijzig.
4) De verlichting aanpakken in DaBit-stijl. Niet te subtiel dus.
Optie 4 spreekt me uiteraard het meeste aan . Dat deed ik vroeger bij m'n brommers ook, en werkte het beste.
Dus ik heb het volgende plan opgevat: ik mik een 70W HID lamp van 4200K in de reflector. De keuze is gevallen op een Philips CDM-T 70 Watt lamp, kleur 942 (4200K). Of eventueel de Osram HQI-T 70W NDL (ook 4200K). Zo'n lamp produceert net zoveel warmte als een H4 halogeenpit, geeft helder wit licht af (zelfde kleurtemperatuur als auto-xenon) met een hoge CRI (Color Rendering Index) van 92%. En de gasontlading zelf is ongeveer even groot als de gloeispiraal van een H4 lamp.
Zo'n lampje spuugt 6600 lumen uit, tegenover 1300 voor een halogeen H4, en 3500 voor een D2S lampje (auto-xenon).
Ziet er leuk uit dus: de dubbele hoeveelheid licht van een 'normale' xenon-pit, 5x de hoeveelheid licht van mijn normale H4 lampje, stukken goedkoper (ben voor 50 euro klaar) en nog wat te prutsen ook nog. Beter kan een mens het niet hebben, toch?
Paar plaatjes:
Lampje:
Het ding lijkt klein, maar in werkelijkheid is-ie nog behoorlijk groot.
Compositietekeningetje op schaal van H4 lamp + CDM-T + voet. Die adapter zal ik dus zelf moeten maken. Let op de afmetingen van de gasontlading en de afmetingen van een H4 gloeidraad. Dat komt redelijk overeen.
Tsja, dan zit je nog met het lichtbeeld. Nu zijn er gelukkig al mensen die D2S xenon naar H4 adapters gemaakt hebben met goed resultaat. Ook zijn er genoeg die zelf wat in elkaar gehobbied hebben met een hele kwak epoxy.
Een van de adapters die het goed schijnt te doen kwa xenon-conversie van H4 koplampunits is die van Caspers:
Nou, da's ook niet echt rocket-science. Niks wat ik met een dremel en wat plaatmateriaal niet kan maken.
Wat mechanica en lichtbeeld betreft zie ik het dus eigenlijk wel zitten. Althans, voor de dimlicht-only oplossing. Bi-xenon word lastiger. Ik moet nog zien of ik grootlicht laat vervallen, vervang door een setje verstralers, of bi-xenon mechanica ga bouwen (extra chokekabel die het afschermplaatje wegtrekt lijkt me het handigste).
De elektronica is een ander verhaal. Metaalhalide lampen, en zeker de HID varianten zijn knap ingewikkeld om aan te sturen. Maar daar kom ik ook wel uit. Eerst maar eens een lampje ritselen en wat spelen; kijken of het lichtbeeld acceptabel te krijgen is. Als de uitkomst daarvan goed is dan trek ik de onderdelenbak eens leeg om zo'n ding van 12V te voeden, zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, en hot-restrike mogelijk te maken.
Zie ik nog iets raars over het hoofd, of heeft iemand nog goede ideeen?
Laatst bewerkt: