70W HID lampje op de motor: iemand nog tips?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Toen ik laatst in de regen en mist het stuk Zeeland->Bergen op Zoom reed en geen donder zag wegens weggesleten wegmarkering, het slechte weer en de constante stroom tegemoetkomende auto's heb ik besloten dat ik de verlichting van mijn GS maar eens moet upgraden.

Nu heb ik daar een paar opties voor:

1) 90/100W 'rally'-lamp monteren. Schiet eigenlijk nog niet op, produceert een berg hitte, en de bedrading en schakelaars zijn er ook niet zo happy mee.

2) Extra lampen monteren. Om het dimlicht sterker te krijgen eigenlijk geen optie.

3) Een Xenon conversiekitje voor H4 monteren. Goeie optie, maar wel prijzig.

4) De verlichting aanpakken in DaBit-stijl. Niet te subtiel dus.

Optie 4 spreekt me uiteraard het meeste aan }) . Dat deed ik vroeger bij m'n brommers ook, en werkte het beste.

Dus ik heb het volgende plan opgevat: ik mik een 70W HID lamp van 4200K in de reflector. De keuze is gevallen op een Philips CDM-T 70 Watt lamp, kleur 942 (4200K). Of eventueel de Osram HQI-T 70W NDL (ook 4200K). Zo'n lamp produceert net zoveel warmte als een H4 halogeenpit, geeft helder wit licht af (zelfde kleurtemperatuur als auto-xenon) met een hoge CRI (Color Rendering Index) van 92%. En de gasontlading zelf is ongeveer even groot als de gloeispiraal van een H4 lamp.

Zo'n lampje spuugt 6600 lumen uit, tegenover 1300 voor een halogeen H4, en 3500 voor een D2S lampje (auto-xenon).

Ziet er leuk uit dus: de dubbele hoeveelheid licht van een 'normale' xenon-pit, 5x de hoeveelheid licht van mijn normale H4 lampje, stukken goedkoper (ben voor 50 euro klaar) en nog wat te prutsen ook nog. Beter kan een mens het niet hebben, toch? :)

Paar plaatjes:

Lampje:
LPPR3_CDM-T_70W_G12.GIF


Het ding lijkt klein, maar in werkelijkheid is-ie nog behoorlijk groot.

Compositietekeningetje op schaal van H4 lamp + CDM-T + voet. Die adapter zal ik dus zelf moeten maken. Let op de afmetingen van de gasontlading en de afmetingen van een H4 gloeidraad. Dat komt redelijk overeen.

H4_CDMT_superimposed.gif


Tsja, dan zit je nog met het lichtbeeld. Nu zijn er gelukkig al mensen die D2S xenon naar H4 adapters gemaakt hebben met goed resultaat. Ook zijn er genoeg die zelf wat in elkaar gehobbied hebben met een hele kwak epoxy.

Een van de adapters die het goed schijnt te doen kwa xenon-conversie van H4 koplampunits is die van Caspers:

103016.jpg


Nou, da's ook niet echt rocket-science. Niks wat ik met een dremel en wat plaatmateriaal niet kan maken.

Wat mechanica en lichtbeeld betreft zie ik het dus eigenlijk wel zitten. Althans, voor de dimlicht-only oplossing. Bi-xenon word lastiger. Ik moet nog zien of ik grootlicht laat vervallen, vervang door een setje verstralers, of bi-xenon mechanica ga bouwen (extra chokekabel die het afschermplaatje wegtrekt lijkt me het handigste).

De elektronica is een ander verhaal. Metaalhalide lampen, en zeker de HID varianten zijn knap ingewikkeld om aan te sturen. Maar daar kom ik ook wel uit. Eerst maar eens een lampje ritselen en wat spelen; kijken of het lichtbeeld acceptabel te krijgen is. Als de uitkomst daarvan goed is dan trek ik de onderdelenbak eens leeg om zo'n ding van 12V te voeden, zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, en hot-restrike mogelijk te maken.

Zie ik nog iets raars over het hoofd, of heeft iemand nog goede ideeen?
 
Laatst bewerkt:

Thanks! :) Nu pas gezien doordat die f*cking search eruit lag...

Hoi oma :)

Inmiddels zit het erop en werkt het.

De resonante converter wilde niet zo vlotten. Bleek toch lastiger dan verwacht, dus dara ga ik maar wat meer tijd voor nemen. Dus besloten om in de eerste instantie maar te gaan rijden met de 220V ballast. Maar die heeft meer spanning nodig dan 12V, dus eerst maar eens een fatsoenlijke converter gebouwd:

(Afbeelding)

Vervolgens was een GSClub forumlid (ErikRS) zo vriendelijk om een paar aluminium kastjes voor me te maken, en zijn ze samen met nog een paar gouden handjes in de vorm van PaulRS gemonteerd.

De converter zit onder het balhoofd:
(Afbeelding)

En de ballast op het luchtfilterdeksel:
(Afbeelding)

(Afbeelding)


Een nieuwe H4 houder was ook nodig. Tekeningetje:
(Afbeelding)

Uitvoering in RVS. Stukken lichter en compacter dan de koperen variant:
(Afbeelding)

Vergelijking met de oude:
(Afbeelding)

Nieuw lichtbeeld. Nog teveel strooilicht naar mijn zin :(
(Afbeelding)

Fotootje op de weg:
(Afbeelding)

WAT een BAK licht *D
En wat een lekker licht! Het is echt kristalhelder. Ik kan de kleurnuances in de straatstenen onderscheiden, en zien of die overstekende kat wel een mooi vachtje heeft.

Voor ik de straat uitben geeft de lamp genoeg licht om goed gezien te worden. Een paar honderd meter verder is-ie op oorlogssterkte. Maar een grootlichtflits gezien, en die kwam toen ik net volgas in z'n twee er vandoor spoot en m'n voorwiel iets omhoog kwam. Ik kan me indenken dat dat niet prettig was voor meneer in de auto. })

Cool! :} Maak je zoiets op bestelling ook? :P
 
Ik denk dat ballast/begrenzing ook in compleet handels-spul niet perfect is (net als met mijn TL-buisjes indertijd). Anders dan op Lichtnet, zijn stroomvoorziening en verbruikstoestel, tellend vanuit lage gelijkspanning, in hoge mate afhankelijk van elkaar; ik bedoel dat een gasontladingslamp op Net niet noemenswaardig de electriciteits-centrale of de tussenstations kan beïnvloeden.

Ideaal lijkt mij om iets te verzinnen dat thyristor-achtig (dus alleen echt schakelend en niet met een op een weerstand lijkend effect) en "kortsluitvast" de gelijkstroomtoevoer vanuit de accu regelt, waarachter dan de hele machinerie, slechts hierdoor beteugeld, zijn gang kan gaan. Hier heb ik nooit voldoende trucs voor gezien of gevonden, altijd onmiddellijk die "weerstands-achtige" snel oplopende verliezen òf een op hol slaand totaalverbruik, lampen-verwoestend.
 
De gebruikte ballast schakelt de binnenkomende netspanning omhoog naar 400VDC, en regelt vanuit daar schakelend de benodigde lampstroom met een frequentie van 175Hz (blokgolf). Dit met een rendement van net iets onder de 90%. Dus da's best netjes.

De nog zelf te bouwen ballast moet boven de 1MHz gaan schakelen; de lamp kan niet tegen wisselspanningen tussen de 1kHz en 1MHz. Daaronder mag, daarboven ook. Daartussenin geeft een bijzonder instabiele boogontlading, en kan ervoor zorgen dat de lamp explodeert. Wat dat betreft zijn ze toch een stuk kritischer dan TL's.
 
O, ook dat is maar een weet natuurlijk, dat het spul alleen zeer laag- of zeer hoogfrequent goed gaat en niet daartussen.

Maar bij 1MHz of erger maak je wel tevens een radio(stoor)zender; al om gedacht?
 
Zeker wel. Zal me een zorg zijn. Dan val ik extra op tussen de file, als de autoradio's van de blikken naast me ermee ophouden })

Verder zal het met een coaxkabeltje tussen ballast (in dicht alu kastje) en lamp wel meevallen met de uitgestraalde storingen.
 
Zeker wel. Zal me een zorg zijn. Dan val ik extra op tussen de file, als de autoradio's van de blikken naast me ermee ophouden })

Verder zal het met een coaxkabeltje tussen ballast (in dicht alu kastje) en lamp wel meevallen met de uitgestraalde storingen.

Als dat signaal tevens via de lamp wordt uitgestraald is dat wel een beste zendantenne en vooral omdat alles blokgolf-achtig is, meteen harmonischen in de FM-band enzo.
Misschien valt de mobilofoon wel weg van een vóór je rijdende politiewagen.
Nouja, je ziet het snel als je een ouderwetse universeelmeter met draaispoeltje vlakbij hebt liggen; slaat de wijzer in de hoek als je het licht aandoet dan weet je dat je "signaal" hebt.
 
Als dat signaal tevens via de lamp wordt uitgestraald is dat wel een beste zendantenne en vooral omdat alles blokgolf-achtig is, meteen harmonischen in de FM-band enzo.
Misschien valt de mobilofoon wel weg van een vóór je rijdende politiewagen.
Nouja, je ziet het snel als je een ouderwetse universeelmeter met draaispoeltje vlakbij hebt liggen; slaat de wijzer in de hoek als je het licht aandoet dan weet je dat je "signaal" hebt.

Hmmm... is het dan geen optie om dan gelijk maar de Gigaherzen in te duiken? Zo rond het gebied waarin de Gatso's en soortgenoten opereren }) ?
Dan gaan we gelijk over op dubbele HID-koplampen. Veiligheid voor alles, toch O-) ?
 
Dat EMI/uitstralingsprobleem is ook de reden dat de commerciele jongens kiezen voor de 'omweg' van een snel schakelende converter naar de hoge spanning die je nodig hebt, met daarachter een brug die op 100-400Hz draait en weer AC maakt.

Persoonlijk heb ik zoiets van: ik ben toch al niet legaal bezig, dus meer uitstralen dan ik officieel mag kan er ook nog wel bij.
 
Hmmm... is het dan geen optie om dan gelijk maar de Gigaherzen in te duiken? Zo rond het gebied waarin de Gatso's en soortgenoten opereren }) ?
Dan gaan we gelijk over op dubbele HID-koplampen. Veiligheid voor alles, toch O-) ?

Dan krijg je bij zulke vermogens zelf te lijden onder de straling.

EDIT: nee, zal toch wel meevallen want Röntgenstraling etc., zit weer een verdieping of 3 hoger.
Idee: misschien kun je de frequentie zo hoog opvoeren dat de generator zelf een lichtbron wordt ... minder omwegen ...
:)

www.telecomabc.nl/e/emspectrum.html
 
Laatst bewerkt:
........... dacht laat ik eens een schopje doen ;)

Dabit ik vroeg mij af of je al een andere ballast gebruikte of dat je nog steeds eerst naar 220v en daarna de ballast.

Ik kwam ook nog een stukje tekst tegen op het internet wat volgens mij beschrijft wat je van plan was als ballast. Maar aangezien dit mij allemaal veel te theoretisch is en ik er erg weinig van snap kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Als laatste toevoeging op de duurzaamheid van de cdm-td 70w lampjes (lamp hetzelfde alleen voet anders).
Ik heb er een laten kletteren van ong 70cm hoogte terwijl die aanstond. Dit heeft tot gevolg gehad dat de lamp uit ging en het inwendige van de lamp is ietwat verbogen.
Wat weer het gevolg heeft dat de glazen buitenballon wat zwart aan het kleuren is daar waar de plasma houder wat dichter bij het glas zit.
Lamp doet het verder nog prima, 2 maanden nadien met bijna elke avond branduren.

Ik kan me trouwens voorstellen dat bij hard over een hobbel het inwendige dus kan verbuigen bij deze lampen. mischien dat de xenon auto hid een iets stevigere ophanging van de plasma houder heeft.
 
Ik gebruik nog de 220V ballast. Ik heb verder wel een hoogfrequent ballast in de steigers staan, maar die moet zich eerst maar eens bewijzen.

Nu heb ik er net voor de vakantie weer een H4-pit ingezet (kwestie van de draden die er nog liggen aansluiten). Voornamelijk omdat ik de ruimte van de ballast nodig had voor elektronica, en een beetje om geen gezeik te krijgen. Ik rij toch vrijwel alleen maar overdag.

Ik heb nog niks gemerkt van enig mechanisch probleem met die lampen, en dan heb ik er toch al een paar allroadritten mee gereden.

Al met al bevalt het uitermate goed. Het produceert een bak licht waar de gemiddelde trucker jaloers op is.
 
blijf toch nog af en toe zoeken naar schema wat ik kan bouwen zodat het werkt.....

http://www.ee.bgu.ac.il/~pel/pdf-files/conf51.pdf
een patentje......

als dit laatste voorbeeld daarvan nu zou volgen .... heb ik dan een werkend geheel op 35w of zeg je.... net zoals het eerste schema'tje waar ik eeen linkje van heb gegeven een kleine kans van slagen?

tis niet iets wat ik morgen wil doen ...... maar het blijft toch knagen.... ik wil zo'n lampje als koplamp (of 2)
 
Ik heb er ook mee zitten spelen, maar al met al was het nog niet zo ideaal. De benodigde condensatoren zijn groot en prijzig. De tranformator is ook geen standaardding omdat je juist lekinductantie wilt hebben. Primaire stromen zijn best groot. Ontsteken was een probleem, en vermogen regelen gaat ook niet lekker met dat spul.

Ik had een ETD29 kern met gap uit N87 materiaal gebruikt, de VCO uit een HEF4046 en wat opamps voor het regelen van de aanstuurfrequentie.

Meer onderdelen, ingewikkelder, maar eigenlijk amper duurder is het gebruik van een flyback of SEPIC voor de hogere brandspanning en een MOSFET H-brug voor het creeren van de AC.

Ik wil eigenlijk nog steeds >15kV ontsteekpulsen, maarja. Hoe ik dat voor elkaar krijg weet ik niet.
 
Tijdens het kijken hoe je en wat de consequenties zijn voor het verhogen van de onsteekspanning (in het voorbeeld 2kv)... en waarom wil de ontsekingspanning zo hoog hebben... http://www.lamptech.co.uk/Spec%20Sheets/Philips%20CDMT35.htm
philips heeft het over 5kv ontsteekspanning. of wil je daarmee de hot restrike tijd verkorten?

kwam eindelijk het bericht tegen waarin je van de resonante inverter vertelde.... ik dacht al dat ik zoiets gezien had in de tekst. en hier had je al geen probleem met ontstekingspanning dus waarschijnlijk heb je echt niks aan het volgende stukje tekst buiten wat vermaak mischien ;) maakt niet uit ik heb het idee dat ik wat meer begrijp dus het zal wel ergens goed voor zijn geweest.

1. je kunt de voedingspanning verhogen. daarop bedacht ik mij opeens dat je ook nog een andere stroombron hebt op de moter.. dit omdat er fig 12 gesproken word over 20v spanning en ik die stomme generator al eens opnieuw heb lopen wikkelen vanwege de honda cb1 kwaliteits omvormer... erg leuk werkje (not)
Als je de generator gebruikt zit je natuurlijk met een regel probleem neem ik aan. Ik weet niet beter dat er tussen de 50 en 60v driefasen hebt afhankelijk van het toerental. shiet je daar eigenlijk wat mee op of niet..... der is natuurlijk wel een reden dat de heren autofabrikanten bezig zijn met 42v systeem.

als je met jouw proefje op 12v op 40v doet dan zit je waarschijnlijk wel lekker met je onsteekspanning.... (dat ging al goedheb ik dus nu gezien.)

2. dacht ik aan de oplossing van deze link aangezien daar nog een voltage multiplier in het circuit zit om te starten.... http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/jshidbal.htm ze noemen het daar de the multiplier stack ... geen idee weer of het werkt ben alleen maar ideeen aan het spuien. En ik hoop dat jij er wat meer mee kan en er per ongeluk nog niet aan had gedacht of zoiets

....klaar met rekenen...... leuke site voor si eenheden en andere meuk gevonden
http://home.hetnet.nl/~vanadovv/index.html

En ik vraag me af hoe die gast van dat patent zijn test gedaan heeft want ik kom met zijn Cr en Lm op 153khz als f0un uit en dat is niet veel groter als 1 zoals hij aangeeft dat nodig is om een ontsteekspanning te bereiken. Nu zou de ontsteekspanning lager liggen als de normale spanning, als van de 90v. betekent wel dat de voorgestelde 226nF condensator makkelijk vervangen kan worden voor een iets goedkopere lichtere. Aangezien de ontsteekspanning omgekeerd wortelachtig (mijn termen zijn niet wat geweest zijn, of zijn het mischien wel nooit geweest, ben al blij als dat ik hier uburhaupt aan kan rekenen met zo'n voorbeeld)is met de waarde van de condensator

p.s. ... kan me trouwens voorstellen dat die condensators duur zijn.... en eigenlijk ook niet zo praktisch op de motor
ch84204-80M1.jpg



hoop onbegrijpelijk ongestructereerde tekst.....
conclusie.... wie heeft er voor mij een schemaatje om een 35watt cdm-t lampje aan te sturen vanaf 12v of 42volt of direct van de generator van mijn motor?
Liefst met alle waarden van de onderdelen erbij en ook nog waar ik het goedkoop kan kopen ;)
solderen lukt nog wel hoop ik.
zit me trouwens nu te bedenken dat voor in de auto op het moment de 12v versie nog wel de voorkeur heeft aangezien je daar een 12v dynamo hebt.
 
philips heeft het over 5kv ontsteekspanning. of wil je daarmee de hot restrike tijd verkorten?

Yup. die lamp ontsteekt prima met 2kV, en als-ie wat ouder word loopt dat wat op. 'Wij' kunnen 'm dan trouwens best wat eerder vervangen; zo'n lamp gaat 12000 uur mee ofzo. Maal, stel, 50km/u gemiddeld is 6 ton rijplezier. Mwoah, dat haalt mijn BMW niet. Als ik eens in de 50000km (1000 branduren, zeg maar) die lamp moet vervangen vind ik het allang best.

kwam eindelijk het bericht tegen waarin je van de resonante inverter vertelde.... ik dacht al dat ik zoiets gezien had in de tekst.

Klopt; ik kende het desbetreffende artikel, en zoek maar eens op ZVS/ZCS switching.

1. je kunt de voedingspanning verhogen.

Foute redenatie ;)

De maximale secundaire spanning word bepaald door de maximale primaire spanning, en die word gelimiteerd door de Vds,max van de gebruikte MOSFET. Niet door de voedingsspanning. Nu kun je daar wel een MOSFET inzetten met een hogere Vds,max of de wikkelverhouding van de trafo aanpassen, maar dan nemen de verliezen over de Rds,on van de MOSFET ook onevenredig toe.

Als je de generator gebruikt zit je natuurlijk met een regel probleem neem ik aan. Ik weet niet beter dat er tussen de 50 en 60v driefasen hebt afhankelijk van het toerental. shiet je daar eigenlijk wat mee op of niet.....

Nee, niet echt. Je moet toch de stroom naar de lamp regelen, en of je daar als beginspanning nu 12V of 60V voor gebruikt maakt niet uit.

der is natuurlijk wel een reden dat de heren autofabrikanten bezig zijn met 42v systeem.

Da's vanwege de energiehonger van de elektrische systemen. Elektrisch remmen, elektrische aircocompressor, elektrische aansturing van de kleppen, etcetera.

2. dacht ik aan de oplossing van deze link aangezien daar nog een voltage multiplier in het circuit zit om te starten....

Heb ik ook aan gedacht, maar HV-condensatoren zijn groot en duur. Een idee wat ik wel heb is een push-pull converter gebruiken om de nominale brandspanning (stroom, eigenlijk) van de lamp op te wekken, en een multiplier om als de lamp nog niet ontstoken is de klemspanning op te voeren.

Zo kan ik lage Rds,on MOSFET's gebruiken die maar 35V hoeven te kunnen hebben, en een kleine trafo (want ik heb een symmetrische fluxswing ipv asymmetrisch in het geval van een flyback) voor het opwekken van de 20-100V. De ~300V piek die nodig is om de boogontlading op te bouwen na ontsteking kan dan uit een multiplier komen.

En ik vraag me af hoe die gast van dat patent zijn test gedaan heeft want ik kom met zijn Cr en Lm op 153khz als f0un uit en dat is niet veel groter als 1 zoals hij aangeeft dat nodig is om een ontsteekspanning te bereiken.

Ja, ik had daar ook al problemen mee meen ik. Ik ben naderhand gewoon uitgegaan van een maximale primaire stroom die ik wilde laten lopen, en heb ervoor gezorgd dat Tmosfet,on genoeg was om die stroom te laten lopen door de inductie gevormd door Lm.

Dan werkt het zaakje vrijwel gelijk aan een ontsteking zoals gebruikt voor de vonk van de bougie. Mosfet aan, de stroom loopt lineair op, energie word opgeslagen in de gap van de 'trafo'. Mosfet uit, Lm//Cr begint te resoneren en genereert hoge pieken.

Enne, eerlijk gezegd, voor 1 stuks werkt een potmeter op de VCO ook prima om te kijken hoe hoog die frequentie moet zijn O-)

betekent wel dat de voorgestelde 226nF condensator makkelijk vervangen kan worden voor een iets goedkopere lichtere.

Nee, want die vormt samen met Lm de resonantiekring voor de ontsteking, en samen met Lr de resonantiekring voor het branden. In ieder geval de impedantie van de kring Cr//Lr moet kloppen met de getransformeerde impedantie dan de lamp.

conclusie.... wie heeft er voor mij een schemaatje om een 35watt cdm-t lampje aan te sturen vanaf 12v of 42volt of direct van de generator van mijn motor?
Liefst met alle waarden van de onderdelen erbij en ook nog waar ik het goedkoop kan kopen ;)

En een twee keer zo zware variant voor mijn stadionverlichting. Oja, en te bouwen in een kastje van 50x50x20mm natuurlijk :)

zit me trouwens nu te bedenken dat voor in de auto op het moment de 12v versie nog wel de voorkeur heeft aangezien je daar een 12v dynamo hebt.

Mijn BMW heeft ook gewoon een door een riem aangedreven dynamo. Die overigens 50A bij 14V kan leveren, dus het enige probleem dat ik met verliesvermogen heb is warmteontwikkeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan