Toch maar een naked dan....? Tips gevraagd

Aernout

Die hard MF'er
24 mrt 2004
314
0
Nijmegen
Mensen die het chopper forum ook een beetje bij hebben gehouden weten dat ik altijd dacht een chopper te willen kopen, maar ik heb afgelopen woensdag in een keer mijn A (groot) gehaald (na 22 lesuren, zonder (brommer)ervaring en zonder enig ander rijbewijs). Ik heb om het te vieren bij de rijschopol een Honda CBF600 gehuurd, en hoe langer ik het ding had staan, hoe mooier ik hem vond en vooral, hoe meer ik onder de indruk was van de rijeigenschappen van het ding. Simpelweg heerlijk. Nu zit ik dus te denken: waarom zou ik geen naked kopen?
Ze sturen heerlijk, hebben lekkere prestaties en zijn waarschijnlijk wat practischer voor hun doel: dagelijks woon werk verkeer ne regelmatig lekker toeren.

(klopt dit?)

Goed, dat was vraag 1. Nu vraag twee. Omdat ik me zo blind heb zitten staren op choppers, moet ik me nu helemaal gaan herorienteren. DE CBF600 bevalt uitstekend, veel power, kan ook zonder de gashendel volledig open te draaien goed rijden, dat weet ik ondertussen. Maar er zijn meer nakeds. De Bandit (al is dat geloof ik maar een tweecilinder), de Fazer/FZ6 (prachtig, maar weet er verder niets van) en een oude favoriet (qua uiterlijk): de Vmax.

De V max lijkt me wat te krachtig voor een beginner, maar hoe zit het daarnaast met de rijeigenschappen? Hoe zit het met de andfere genoemde nakeds? Worden nakeds gecustomised?

Alvast duizend maal dank voor jullie tips!
 
Doen! Een chopper is mooi, maar een andere motor is om te rijden. Naked heb je alleen geen windbescherming. Tot 140 km/u kan je daar perfect op rijden. Boven de 140 km/u moet je je echt gaan vasthouden.

Bandit 600 is een 4-cilinder, net als de Fazer, Triumph Speed Four, en Honda CB600 (van vorig jaar) en de CBF600 (die jij gehuurd hebt).

Hele goede motoren om mee te beginnen, maar ook leuk voor de gevorderde rijders!

V-max is idd wat veel om mee te beginnen, maar stuurt minder makkelijk dan de bovengenoemde motoren.

Veel plezier.
:]
 
Een naked rijd natuurlijk anders dan een sjopper. Als ik jou was zou ik ook eens op een sjopper rijden om echt het verschil te ervaren...

je kan best op een V-max beginnen (hebben er meer gedaan) zeker als je je inhet begin gewoon lekker rustig houd en went aan je motor. (iets wat je natuurlijk op iedere motor moet doen !!) A.s. weekend is er in belgie (Putte bij mechelen) een europeesche v-max meeting, dan komen er van uit alle hoeken van europa v-maxxers bij elkaar. Kom gezellig kijken zou ik zeggen. Op de site van de vmax club holland kan je alle info vinden.

Btw de ander genoemde motoren rijden ook super ! ;)

Veel plezier met het zoeken naar je motor !! :)
 
:^

Was zelf ook fan van de CB600 (Hornet). Geweldige fiets waar ook genoeg aan te customizen valt. Kijk ook ff op www.hondahornet.co.uk. Bergen van info. Ik ben uitendelijk voor wat zwaarders gegaan, maar niet omdat ik de Hornet slechter vond ofzo.

Houd er idd rekening mee dat je wel een berg wind vangt op de snelweg. Dus als je woon-werk over de snelweg moet, is het misschien handig om er een windschermpie of kuipie op te zetten.

Verder zou ik lekker de tijd ervoor nemen, meerdere motorzaken bezoeken en een waar mogelijk een testritje maken.

Succes!
 
Ben zelf van een chopper naar een naked overgestapt...
Stuurgedrag van een naked is zeker beter, remmen ook,..

Nakeds worden vaak gecustomized, ben zelf helemaal weg van de xjr1300, maarja dat is ook mijn motortje,..

Als ik nu mijn eerste fiets moest uitzoeken, werd het de nieuwe fz6 naked,..
Vindt hem enorm mooi vormgegeven, en goeie rij prestaties,.. Valt alleen weinig aan te customizen, omdat ie naar mijn mening gewoon af is,...

Vmax lijkt me id. wat grof om mee te beginnen,...
 
Een naked rijd natuurlijk anders dan een sjopper. Als ik jou was zou ik ook eens op een sjopper rijden om echt het verschil te ervaren...

je kan best op een V-max beginnen (hebben er meer gedaan) zeker als je je inhet begin gewoon lekker rustig houd en went aan je motor. (iets wat je natuurlijk op iedere motor moet doen !!) A.s. weekend is er in belgie (Putte bij mechelen) een europeesche v-max meeting, dan komen er van uit alle hoeken van europa v-maxxers bij elkaar. Kom gezellig kijken zou ik zeggen. Op de site van de vmax club holland kan je alle info vinden.

Btw de ander genoemde motoren rijden ook super ! ;)

Veel plezier met het zoeken naar je motor !! :)
:^

zag gisteravond je mailtje pas en wilde het vanmiddag beantwoorden, maar zo kan het ook ;)

Niels is ook begonnen op een VMax ( die heeft'ie nog steeds alleen heeft'ie één of twee dingetjes aan veranderd ;) )

Hornet heb ik vorige week een proefrit op gemaakt, lekker fietsie, alleen wat zenuwachtig in de toeren ( op de snelweg bv steeds voelend naar de volgende versnelling die er niet meer was )
 
Bedankt alvast!
Wat zijn de verschillen in prestaties en betrouwbaarheid tussen de drie Bandit, Fazer/FZ6 en Hornet/CB? En is een V-max van begin 90 ook nog betrouwbaar, of zijn die vaak compleet afgeragt? Ik ken namelijk niemand met een motor, dus ik ben een tikkie huiverig voor het kopen van een tweede handsje via marktplaats...
 
Vmax, kan ik je niks over vertellen...

De bandit, de Fazer, en de cb hoef je niet echt bang te zijn, zijn alle 3 betrouwbare fietsen...
 
tot 180 is op mn zrx1200r ook nog makkelijk vol te houden hoor.....
(gewoon een beetje fitness doen....ziet dat andere naked er ook gelijk wat beter
uit voor je girl.. ;) )
 
super, bedankt maar weer.

Betrouwbaarheid zit dus snor bij alle drie de fietsen. Is de keuze voor een ervan dan afhankelijk van smaak, of zijn er nog andere verschillen waar ik aan zou moeten denkene? (Woon-werk verkeer is overigens erg bochtig, geen snelweg, en een kilometer of twintig).
 
ik heb een jaar of 5 geleden de overstap gemaakt van een chopper naar een hornet (CB 600f)

er ging echt een wereld voor mij open qua rijden, veel meer fun
 
:) bevestigt mijn idee alleen maar.
Nog een vraag. Ik zie hier ook Monsters en Buell staan, zijn dat eventueel ook beginnersmotoren of is dat te hoog gegrepen? En hoe zit het met de betrouwbaarheid daarvan? Buell is Harley en daar heb ik op het technische vlak weinig verheffends over mogen vernemen...

(edit: domme spelfout)
 
Laatst bewerkt:
kawasaki Z750????

full


ook leuk!!!!

;)
 
idd, ook leuk, en qua prijs concurrerend met de andere drie. Handling ook in orde? En de prestaties?
 
:) bevestigd mijn idee alleen maar.
Nog ene vraag. Ik zie hier ook Monsters en Buell staan, zijn dat eventueel ook beginnersmotoren of is dat te hoog gegrepen? En hoe zit het met de betrouwbaarheid daarvan? Buell is Harley en daar heb ik op het technische vlak weinig verheffends over mogen vernemen...



Zeker niet te hoog gegrepen, sterker nog ik vindt een monster 600 niet vooruit te branden,..


Of ze technisch klote zijn of niet, zijn hele topics over vol geschreven, hierin verschillen veel mensen nogal van mening of het komt door oude verhalen en dat de nieuwe motoren prima in orde zijn, of dat ze gewoon weg kut zijn.....

Ik heb zelf zo mijn twijfels, vooral bij Buel,..
Mijn vriendin heb ook nog voor een monster gekeken, maar vanaf gezien door de hogere prijs, tegenvallend vermogen, en onderhoud dat in Utrecht gedaan moest worden (dichtsbijzijnde duc dealer, ik bedoel bij zon ding, wil je toch iemand met ervaring met ducs)
 
Laatst bewerkt:
Een Suzuki SV650 is ook een leuke naked... *D
Daar zeg je echt niet van "het is maar een 2-cilinder"... :X

Voldoende power, lekker koppel, strak sturen en met een leuke uitlaat wereld sound... :9~

full
 
Op de een of andere manier spreekt de Soes me het minst aan van de vier die nu serieus in overweging genomen worden.
Blijven over de CBF600, de FZ6 (naakt, die koplamp is zo geweldig veel mooier dan die met kuip) en de Z750 (bedankt voor de tip).
Uiterlijke aspecten daargelaten nog verschillen tussen deze fietsen, puur als je naar rijplezier en betrouwbaarheid kijkt?
Let wel, ik ben een beginner.

Bedankt maar weer.

Oh ja, en waar kan ik die fietsen gaan testen? Een motoport of zo is zeker het handigst, omdat ze ze daar allemaal hebben? Ik woon in Groesbeek (nabij Nijmegen). We hebben Termaat (Yamaha) en Karel (kawa, nog even), maar volgens mij geen Honda. En wat zou je bij een nieuwe fiets van de prijs af moeten kunnen lullen?
 
Op de een of andere manier spreekt de Soes me het minst aan van de vier die nu serieus in overweging genomen worden.
Blijven over de CBF600, de FZ6 (naakt, die koplamp is zo geweldig veel mooier dan die met kuip) en de Z750 (bedankt voor de tip).
Uiterlijke aspecten daargelaten nog verschillen tussen deze fietsen, puur als je naar rijplezier en betrouwbaarheid kijkt?
Let wel, ik ben een beginner.

Bedankt maar weer.

Oh ja, en waar kan ik die fietsen gaan testen? Een motoport of zo is zeker het handigst, omdat ze ze daar allemaal hebben? Ik woon in Groesbeek (nabij Nijmegen). We hebben Termaat (Yamaha) en Karel (kawa, nog even), maar volgens mij geen Honda. En wat zou je bij een nieuwe fiets van de prijs af moeten kunnen lullen?

Afpraten aan de nieuw prijs....afleverkosten zo wie zo.
Ja ...afdingen...de ene dealer geeft liever accessoires...de ander een korting.
Ligt echt aan je eigen onderhandel strategie...en aan wat de dealer doet.

hier wat adressen van kawadealers die redelijk in de buurt zitten


MotoPort Druten
Industrieweg 39
6651 KR Druten
Tel: 0487 - 516151

MotoPort Zelhem
Brinkweg 15-a
7021 BV Zelhem
Tel: 0314 - 621849

MotoPort Breda
Spinveld 27-29
4815 HR Breda
Tel: 076 - 5142240

Fa. Van der Heijden
Oude Vlijmenseweg 186
5223 GT Den Bosch
Tel: 073 - 6218259

Van de Pol Motoren
Wolfstraat 74
5701 JG Helmond
Tel: 0492 - 534129

Motorcentrum Roosendaal
Gastelseweg 145
4705 AB Roosendaal
Tel: 0165 - 559926

Van Boxtel Motoren
Rosmolenplein 2
5014 ES Tilburg
Tel: 013 - 5355486

Fa. G. van Sleeuwen
Antoniusstraat 60
5408 RD Volkel
Tel: 0413 - 274174

MotoPort Westerhoven
Dorpstraat 8
5563 BD Westerhoven
Tel: 040 - 2012542
 
De dealer in Breda heeft ze in ieder geval alle 3 staan.
Afdingen denk ik zo'n 400 euro zonder inruil op een nieuwe motor.
Of zo rond de 650 euro aan kleding/assesoires...


De honda heb ABS, vindt ik een pluspunt..
De fazer heeft wat meer vermogen dan de Honda, qua stuurgedrag zijn ze redelijk gewaagd. (Ligt het r6 blok onder, weliswaar met wat minder vermogen natuurlijk)

De kawa is het bruutst, met de meest sportieve sit... Zit je wat meer voorover, persoonlijk vindt ik dat wat minder, maar dat is echt persoonlijk...

Kortom de honda en yamaha zijn wat alrounder dan de kawa. Wat jij het lekkerst vindt, kan je alleen achter komen tijdens een paar test ritten...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan