CBtje start niet meer

Spocky

Die hard MF'er
8 apr 2002
343
0
Tilburg
Ik ben vanavond gaan rijden met m'n CB550. Ik ben even ergens gestopt en wil daarna wegrijden doet ie niets meer. Ik heb helemaal geen spanning. Weet er iemand wat er aan de hand kan zijn?

Ik had dit bericht ook in klassiekers gezet maar daar hoort hij dus niet thuis.
 
Hoi,
Had mijn brik ook af en toe last van (inclusief volledig dode cockpit) na aantikken van startknop. Tik van de startmotor en dan dood.
Krijg ik meteen bulten van onder mn armen, want voor startmotor/koolborstels revisie moet me hele rij carburateurs er eerst af.

Gelukkig: boutje van de massakabel (min-pool) op akku zat los. Is met blote oog niet te zien, dus voelen en aandraaien.

Succes !
John
 
Ik ben vanavond gaan rijden met m'n CB550. Ik ben even ergens gestopt en wil daarna wegrijden doet ie niets meer. Ik heb helemaal geen spanning. Weet er iemand wat er aan de hand kan zijn?

Ik had dit bericht ook in klassiekers gezet maar daar hoort hij dus niet thuis.
Je zei al dat je met 'n zwakke accu rond reed. Nou bennik bang dat je dynamo 't begeven heeft. (die moet nl. continu veel stroom geven dan)

Dwz dat je accu langzaam leeg loopt & de dynamo niet meer aanvult.


Ik zou om te beginnen de accu eruit monteren en die laten testen.

De dynamo kun je doormeten onder het rechterkapje. Daar komen 3 gele draadjes uit, bij een stekker. Tussen elke kombinatie van 2 draden moet de weerstand hetzelfde zijn. (In de richting van 't blok.)


vraagje: Gingen op 't laatst de knippers wat langzamer?
 
Op donderdag 20 juni 2002 08:01 schreef roestendoenze het volgende:vraagje: Gingen op 't laatst de knippers wat langzamer?

Nee, die knipperden gewoon normaal. Ik had wel het idee dat mijn licht wat zwakker brandde.

Nog ff een aanvulling. Geen van de controlelampjes brandde nog.
Als de dynamo kapot is is het dan een grote klus om te repareren en wat wat kost een dynamo voor mijn CBtje?
 
Nee, die knipperden gewoon normaal. Ik had wel het idee dat mijn licht wat zwakker brandde.

Nog ff een aanvulling. Geen van de controlelampjes brandde nog.
Als de dynamo kapot is is het dan een grote klus om te repareren en wat wat kost een dynamo voor mijn CBtje?

hoii,
heb dit pas geleden ook een keer gehad met m'n cb'tje toen bleek dus dat mijn hoofdzekering van 15 Amp kapot getrild was, heb je hier al naar gekeken??
 
Doe es om te beginnen rechtstreeks op de polen vd accu spanning meten. (voltmeter of evt. gewoon met 12 volt lampje)

Als daar nog wel spanning is, moet je via zekeringen & bedrading verder testen.

Als daar geen spanning is, zie mijn bovenstaande verhaal. (is natuurlijk ook maar aanname, kan nog wel meer aan de hand zijn, bijv accu stuk & dynamo nog goed)


Als dynamo defect is:
Je dynamo kun je opnieuw laten wikkelen, kost ong. 70 euro. Een sloop dynamo kost hetzelfde, maar dan istie niet nieuw, dus risico dat ie binnen een jaar het weer begeeft. Origineel nieuw kost ruim het dubbele, maar imitatie schijnt net zo goed te zijn & dan heb je helemaal een nieuwe, ook weer voor ong. 70 eurootjes.
 
Vandaag ff tijd gehad om het probleem op te sporen. Nog alles een keer nagekeken, zekeringen, accu en kabels, alle aansluitingen. Alles zat zoals het hoort te zitten. Vervolgens bedrading bij contactslot los gemaakt, draadje gepakt uit mijn gereedschapkist, contact doorverbonden en jawel hoor hij doet het weer. blijkt dus gewoon mijn contactslot naar zijn grootje te zijn.
 
Kun je waarschijnlijk wel zelf fixen, hebbik ook al gehad.

[me]RDZ begint te beseffen dat ie al heel wat problemen heeft gehad aan z'n motors.[/me]

Kan ik ook zelf fiksen, ff bij Roukama nieuw slotje bestellen en er op zetten. Is nog minder dan niets. Ik ben trouwens wel blij dat het mijn contactslot is en niet de dynamo o.i.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan