72KW op kenteken fireblade.

manopmotor

Die hard MF'er
4 apr 2020
731
1.183
Hoi allemaal,

Ik rij sinds 3 jaar op m'n fireblade, een sc33 uit 1996. De motor is in 2000 ingevoerd.
Toen ik hem kocht van een handelaar heb ik gevraagd, waarom er 72kw op het kenteken stond ipv de 92kw die hij zou moeten hebben.
Dat was omdat het dan goedkoper was om te importeren, werd me verteld.
Echter sprak ik toen laatst iemand die me vertelde dat er inderdaad fietsen in andere europese landen begrenst zijn op 72KW.
Nou begin ik toch te twijfelen of ik wel met het volledige arsenaal aan trappelende paardjes rij.
Ik ga dinsdag voor een beurt naar de dealer en zal dan vragen of ze het kunnen checken, weet iemand wat dat eventueel zou kosten en wat voor begrenzing dat zou zijn?
En hoe gebruikelijk is het om daadwerkelijk met 72KW rond te rijden? aangezien het mijn eerste motor is heb ik niet echt een referentiekader hoe 72kw vs 98kw zou moeten voelen.
(voor mijn gevoel is het gewoon een raket maar goed, ben niet anders gewend)

Groetjes.
 
Laatst bewerkt:
De betere, model specifieke fora weten haarfijn de verschillen. Van geknepen inlaat rubbers tot ecu/cdi. Soms hoef je alleen een onderdeel nummer te vergelijken om te zien waar je aan toe bent.
 
ten eerste als je nog geen paarden gemist hebt zou ik me er niet al te druk over maken. en als je het een keer wilt testen ga dan als die virus ellende achter de rug is een keertje op een rustig moment de duitse autobahn op en test de topsnelheid. het verschil tussen 72 en 92 ga je echt merken in topsnelheid en dat kan je dan makkelijk vergelijken met de fabrieksopgave.
 
Zeer veel kans dat het een Belgische motor is,bijna alle zware motoren werden hier op lager vermogen verkocht om belastingtechnische reden.
99% werd bij de eerste onderhoudsbeurt door de dealer weer op vol vermogen gezet.:)
 
Het kan sowieso geen kwaad de motor een keer op de testbank te zetten,weet je ook gelijk of de afstelling nog te verbeteren is.
Ik heb dat ook gedaan bij een ex GSX-R 1000 waarbi ik ook twijfelde over het volle vermogen,bleek goed te zijn,maar de afstelling
kon beter,laten doen bij Ruud Frederiks in Goes en had er toen 8 pk bij.
 
Nou ben net even wezen rijden op een lege snelweg, ik kwam boven de 270 km/u in de 5de versnelling, heb de 6 niet geprobeerd want er stond best wel een windje.
Er zat voor mijn gevoel absoluut meer in, aangezien ik ook niet de lichtste rijder ben met 105 kilo denk ik wel dat ik kan concluderen dat ik geen paardjes mis.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan