748 of 916??

748 of 916?

  • 748

    Stemmen: 5 35,7%
  • 916

    Stemmen: 9 64,3%

  • Totaal aantal stemmers
    14

Mr t

MF'er
10 jun 2003
84
0
Momenteel ben ik de trotse bezitter van een
ducati 750 supersport uit 1995. Volgend jaar
zou ik graag iets anders (lees sneller) willen.
De 'modelkeuze' is al gemaakt: het moet er een
zijn a la 748 en 916. Mijn vraag is welk model
het meest geschikt is. Het is mijn 2e seizoen
op de SS en ik vind haar al te langzaam worden.
Mijn rijstijl loopt van sportief toeren tot
scheuren al moet ik van dat laatste nog veel
leren. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Ik weet dat er reacties zullen komen waarin
gezegd wordt dat ik moet proefrijden enz.
Dat begrijp ik allemaal wel. Zijn er hier mensen
die een zelfde soort overstap hebben gemaakt?
Graag jullie ervaringen.
 
Ik heb het genoegen gehad een 748 sps te mogen rijden. Heerlijk apparaat, maar je moet hem wel boven de 7000 toeren houden, daaronder gebeurt er niet veel. Uiteindelijk heb ik een 900 SS gekocht (die was betaalbaarder) waar ik 2 jaar op heb gereden. Toen kwam de 916, een '94er. Meer koppel, veel meer koppel. Op topvermogen w\scheelt het niet zo heel veel, maar als je liever wat lager in de toeren rijdt, zou ik de 916 nemen. De 916 is inmiddels ingeruild op een 996 (nog meer koppel!)Beiden hebben hetzelfde rijwielgedeelte (hoewel de 748 sps had wél mooie Öhlins spulletjes)het grote verschil zit in het motorblok. De 748 is gewoon een wat uitdagender, actievere motor. Houd je revan om toeren te maken en de motor uit te melken als een tweetakt, ga dan voor de 748. Heb je liever een motor die wat "gevulder" is in het middengebied, pak dan de 916. Veel plezier, welke je ook kiest.
 
dank voor je reactie deputy duc. nog meer mensen
met soortgelijke ervaringen?? meteen schopje })
 
Ik zou voor de 916 gaan. Toch meer koppel dan de 748.. een bredere achterband (748=180 en 916=190).. en het geluid is iets beter.

Ook omdat je van een 750 afkomt lijkt me de 916 logischer. Dan heb je altijd wel iets meer vermogen en kan het je niet echt tegenvallen (lijkt me).
 
Ik kan niet anders beamen dan hetgeen er al staat. Niet dat je je niet enorm kan vermaken met een 748 hoor. Het is een erg fijne fiets. Je "mist" ten op zichte van de 916 alleen wat koppel.

De achterband doet er niet zo veel toe. De 748 heeft dezelfde achtervelg als een 916 dus kun je daar ook een bredere band op leggen. Veel 916 eigenaren leggen er echter een smallere band op om het stuurgedrag wat flitsender te maken.

Je kunt het ook zo zien: De 916 heeft maar 168 cc meer dan de 748 :P

Ga eens proefrijden op beide. Dan zul je het verschil aan den lijve ondervinden.
 
Het meeste staat hierboven al vernoemd. Ik persoonlijk ga voor de 748 omdat dit voor mij de meer actieve motor is. Ik heb een 748 SP,916 en 749S gehad en ben dus weer bewust op de 748R gestapt. Voldoende koppel en pk's. Ik heb daarom ook liever een dikke 748 (SP/SPS/R) dan voor dezelfde prijs een kale 916/996/998. Qua prestaties komt de 748R ook dicht in de buurt van een 916 :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan