Import motor Balen!!!

Siewe

Die hard MF'er
12 mrt 2003
502
20
't Zand
Beste motorvrienden.
enige tijd geleden alweer heb ik een motor gekocht in het Belgische (ook foto's laten zien op het forum). Na ondertussen 3 keer na de RDW te zijn geweest is mijn VFR (hopelijk tijdelijk) inbeslaggenomen door de politie.

Wat is er loos:
Bij de kentekenkeuring leek het of met het framenummer was gerommeld (lees: opnieuw ingeslagen). dit vertrouwde men niet en na nog 2 vruchteloze bezoeken aan de RDW, was er de 3e keer iemand van de politie aanwezig die de motor voor verder onderzoek in beslag genomen heeft.
Nu staat ie bij de Techniche Dienst van de politie waar ze dmw een etsonderzoek gaan proberen de originele identiteit vast te stellen.
Als het tegen zit istie gestolen en heb ik een probleem. Het kan ook een opgelapte schadefiets zij geweest.

Ik heb de motor van een particulier gekocht in België, welke de motor +/- 3,5 jaar in het bezit heeft gehad. Hij heeft de motor bij een motorzaak gekocht, waarvan ik een kopie van het aankoopbonnetje heb ontvangen. (staat framenummer op aangegeven).

Mijn vraag is nu: Wat kan ik doen ??? en wat zijn mijn rechten? Het wordt anders nogal een dure grap voor mij.
 
Ik zou eens bij een advocaat informeren of anders bij de rechtswinkel langsgaan. Denk dat je weinig in te brengen hebt.
 
Kan je wel niet helpen, maar ik heb eens een oproep gehad om ook te verschijnen bij de RDW zonder opgave van reden maar moest wel met mijn toenmalige bol dór komen ook i.v.m. kenteken dachten ze ook nog dat ik de kosten moest dragen |( |(
heb er verder niets meer van gehoord(gelukkig)

Hoop voor je dat het afloopt met een ssssssssssssssrrrrrrrrrrrr......
 
Ik hoop het ook. De VFR staat er nu 2,5 week en er werd mij geadviseerd na 3 weken even naar de status te informeren. (dinsdag wordt dat dan)

Als het echt tegen gaat zitten wordt het een avond goed in de kroeg aan de bar.
Daarna idd advocaat inschakelen (vriendje van me is gelukkig advocaat)
 
....
Ik heb de motor van een particulier gekocht in België, welke de motor +/- 3,5 jaar in het bezit heeft gehad. Hij heeft de motor bij een motorzaak gekocht, waarvan ik een kopie van het aankoopbonnetje heb ontvangen. (staat framenummer op aangegeven).
....

Lijkt me toch dat je hier aardig wat mee moet kunnen.

Wel balen zeg! Denk je te goeder trouw iets te kopen, gaat het zo!
 
Achteraf gezien had ik natuurlijk gewoon beter op moeten letten, maar ja dat is achteraf. Die jongens van de RDW zien zulke dingen natuurlijk dagelijks.

Maar, heeft niemand een vergelijkbaar iets meegemaakt?
 
M'n broer heeft ook zoiets meegemaakt toen hij z'n auto wilde invoeren. Had hem gekocht bij een handelaar die daarvoor nog in de bak had gezeten voor handel in gestolen auto's :P . Gaat ie naar de RDW, staat er een raar sterretje in het framenummer. Hebben het nagelopen en bleek in orde te zijn. Auto is nooit in beslag genomen maar er is volgens mij wel een onderzoekje naar geweest. Is volgens mij 2 keer naar de RDW geweest en toen was het goed.
 
Motor staat nu al 3 weken bij Technische Dienst politie en ik ben nu nog niets wijzer.
Opmerking was dat ze momenteel krap in de mensen zaten ivm 4 moorden in A'dam deze week.

Heeft iemand ingangen bij de importeur of database schade/gestolen motoren in België?
 
Tja, als de fiets "eerlijk" is, heb je natuurlijk geen probleem.

Als blijkt dat ie van diefstal afkomstig is, dan wel.

Ff twee dingen scheiden: je hebt strafrecht. Dat gaat er over of JIJ een strafbaar feit hebt gepleegd, in dit geval heling. Het zegt niets over wie de uiteindelijke eigenaar van de motor wordt. Ik ga er ff van uit dat in dit geval het strafrecht buiten het verhaal blijft. Je hebt dus te maken met "civiel recht".

Belangrijkste vraag: ben je volgens de wet "bezitter te goeder trouw". Dat wordt automatisch aangenomen als je de motor via een "openbare markt" hebt gekocht. Onder "openbare markt" valt dus ook elke reguliere winkel. De wet gaat er namelijk van uit dat de koop die je hebt gedaan controleerbaar is en dus boven twijfel (heling...) verheven.
Bij een particuliere aankoop (maar ook als je geen bewijs van aankoop bij een dealer hebt) wordt er door de wet niet uitgegaan van goede trouw. (Wil niet zeggen dat men automatisch van heling uitgaat) In dat soort gevallen wordt de motor vrijwel altijd aan de oude eigenaar toegewezen.
Vaak heeft de verzekering al uitbetaald (die wordt dan feitelijk eigenaar, dat wordt "in rechten treden" genoemd), dan wordt de nieuwe eigenaar soms aangeboden om zijn motor terug te kopen voor een bepaald bedrag.

Dan denk je dat je er bent.... maar dan zit je nog in de verhouding tussen Belgisch recht en Nederlands recht. Als de motor internationaal gesignaleerd staat, heeft Nederland bepaalde verplichtingen. Hoe dat zit kan alleen een advocaat je vertellen....

Wacht eerst ff af hoe het verder loopt. Als je een rechtsbijstand hebt zou ik die alvast in kennis stellen.
 
Beste motorvrienden.
enige tijd geleden alweer heb ik een motor gekocht in het Belgische (ook foto's laten zien op het forum). Na ondertussen 3 keer na de RDW te zijn geweest is mijn VFR (hopelijk tijdelijk) inbeslaggenomen door de politie.

Wat is er loos:
Bij de kentekenkeuring leek het of met het framenummer was gerommeld (lees: opnieuw ingeslagen). dit vertrouwde men niet en na nog 2 vruchteloze bezoeken aan de RDW, was er de 3e keer iemand van de politie aanwezig die de motor voor verder onderzoek in beslag genomen heeft.
Nu staat ie bij de Techniche Dienst van de politie waar ze dmw een etsonderzoek gaan proberen de originele identiteit vast te stellen.
Als het tegen zit istie gestolen en heb ik een probleem. Het kan ook een opgelapte schadefiets zij geweest.

Ik heb de motor van een particulier gekocht in België, welke de motor +/- 3,5 jaar in het bezit heeft gehad. Hij heeft de motor bij een motorzaak gekocht, waarvan ik een kopie van het aankoopbonnetje heb ontvangen. (staat framenummer op aangegeven).

Mijn vraag is nu: Wat kan ik doen ??? en wat zijn mijn rechten? Het wordt anders nogal een dure grap voor mij.
ff een tip.
heb je ook kontakt gezocht met de zaak waar die van daan kwam???????/
mischien is er wel een naam bekent van de vorige eigenaar .
weet je in ieder geval of het de zelfde eigenaar was.
hoop dat je m gauw weer terug hebt.
succes .
 
Belangrijkste vraag: ben je volgens de wet "bezitter te goeder trouw". Dat wordt automatisch aangenomen als je de motor via een "openbare markt" hebt gekocht. Onder "openbare markt" valt dus ook elke reguliere winkel. De wet gaat er namelijk van uit dat de koop die je hebt gedaan controleerbaar is en dus boven twijfel (heling...) verheven.

.......en gekocht tegen een marktconforme prijs. Oftewel: de prijs is dusdanig dat je geen "vermoedens" kon hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan