?????..

Rennie

MF'er
11 sep 2004
57
0
Kollum
Ik sta op het punt om een heeeeele domme vraag te stellen, (tenminste misschien in jullie opzicht..hahaha, dus jullie mogen lachen)

Als je een auto koopt staat er altijd bij vermeld wat voor motor hij heeft een 1.4 een 1.8 noem maar op. Maar bij de motoren zie ik dus alles in "cc"staan. En dit zegt me dus helemaal niks. wie kan me in lekentaal uitleggen waarmee ik dit ongeveer kan vergelijken, ben nl a-technisch (dit wordt noch wat als ik eens een motor ga kopen |( )
Bij de meeste motors die mij aanspreken staat meestal 750 cc is dit veel voor een beginner of juist niet.... :?

Hopelijk willen jullie even de tijd nemen om dit aan mij uit leggen...
alvast heeeeeel erg bedankt.
 
auto : 1,0 is 1000cc 1,5 is 1500cc en een 3,2 is 3200cc

cc is 1cm³ oftwel 1 kubieke cm

dit is de cilinder inhoud van alle (in het geval van meerdere) cilinder samen.

een motor van 600cc is dus een 0,6 als je in autotermen gaat spreken.
 
er staat precies hetzelfde.
als er in het geval van een auto 1.8 staat houd dat gewoon in dat de cylinderinhoud 1800 cc is.
tis alleen wat ingekort op het kenteken om er geen kilometer lang verhaal van te gaan maken.

750 cc veel voor een beginner.......ook dat ligt er maar aan.
koop je een oud luchtgekoeld cb'tje met een inhoud van 750 cc of ga je meteen voor een nieuwe gsx-r 750.........zelfde inhoud maar 5 werelden van verschil.

en zoals altijd en met alles.....jij bent de bestuurder dus hoe groot is je zelfbeheersing.....of je hart :)
 
het begint bij 50cc want alles tot en met 49,9cc kan als brommer gekeurd worden daarboven is het automatisch een motorfiets. en het eindigt niet bij 1300 want er zijn al 1800 en 2100cc motorfietsen (en dan heb ik het nog niet eens over opgeboorde en big-bore kit's :P )
 
Maar vekijk je niet op het aantal cc's. Een moderne 600cc heeft 120 PK en komt dus overeen met 200 PK per liter. Dat is een waarde die je bij auto's niet tegen zult komen.
 
ok dit is tenminste wat duidelijker voor mij te begrijpen..weet ik waar ik op moet letten. Ik koop denk ik maar niet gelijk een nieuwe motor. De honda shadow vindt ik dus wel wat en de honda super magna..(een sportmotor is niks voor mij..:-) )
Maar een motor van een auto kun je wb inhoud dus niet echt vergelijken met een motor. Als je zegt dat 750cc bij een motor de middenmaat is..als je een auto hebt met een 0,75 motor is dat eigenlijk helemaal niks...(tenminste vanuit mijn oogpunt)
 
En deze dan:

bossfan.jpg


Iets van 5.7 liter chevvy blok als ik me niet vergis.....
 
op het moment rij ik een 1.2..ook niet echt geweldig..trekt niet echt snel op en aangezien ik "soms"best nog wel eens van snel rijden hou... 8-) wil ik wel een goeie motor. Heb ik nl. al eens een auto kapot gereden. een nissan micra 1.0 die kon mijn rijstijl niet aan..hahahaha
 
op het moment rij ik een 1.2..ook niet echt geweldig..trekt niet echt snel op en aangezien ik "soms"best nog wel eens van snel rijden hou... 8-) wil ik wel een goeie motor. Heb ik nl. al eens een auto kapot gereden. een nissan micra 1.0 die kon mijn rijstijl niet aan..hahahaha


Hang jij die Micra maar is in een motorfietsframe....moet jij is kijken hoe rap dat nog gaat :+
Maar als ik het zo lees lijkt een SS toch een betere keuze :?
 
lol een boss-hoss. (echt achjterlijke dingen)

De grootste motor productie cilinderinhoud is trouwens nu 2290 cc op de triumph rocket III.
 
Maar een motor van een auto kun je wb inhoud dus niet echt vergelijken met een motor. Als je zegt dat 750cc bij een motor de middenmaat is..als je een auto hebt met een 0,75 motor is dat eigenlijk helemaal niks...(tenminste vanuit mijn oogpunt)
Vergelijk het gewicht van je auto eens met dat van een motor en je weet genoeg ;)
 
hoeveel weegt een smart eigenlijk :? das toch allemaal kunststof ? als je daar nou een 1000 van een racer inhangt :9

gaat ie in ieder geval beter klinken..als het qua prestaties niets helpt :+
 
:?
En wat zegt die 1.4 of 1.8 bij een auto jou dan?

hahahah nou op zich zegt mij dat ook niks..maar als je zegt dat je auto hebt met een 2.... motor klinkt dat beter dan als je zegt ik heb een auto met een 1.0 motor..
 
hahahah nou op zich zegt mij dat ook niks..maar als je zegt dat je auto hebt met een 2.... motor klinkt dat beter dan als je zegt ik heb een auto met een 1.0 motor..

hou er wel rekening mee dat een 1.2liter motor van een auto +-800 kilo mee neemt een een 0.6liter(zeg t ff in liters) motor in een supersport rond de 300 kilo (met rijder)
 
hahahah nou op zich zegt mij dat ook niks..maar als je zegt dat je auto hebt met een 2.... motor klinkt dat beter dan als je zegt ik heb een auto met een 1.0 motor..

Voor automobilisten misschien. Ik denk dat de meeste motorrijders wel snappen dat het aantal cc´s op zich erg weinig zegt. Bovendien ... "beter klinken?" ... het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. Net zoals een viercilinder niet beter of slechter is dan een single of een twin.
 
Nog beter zou zijn.. Vol gewicht (olie + benzine etc) / achterwiel pk's
Anders weet je nog geen drol namelijk ..

:^ De 1 op 1 grens is nog ver weg, al denkt Suzuki dat we er al ver over heen zijn |(

Eigenlijk zou je ook nog het gewicht de rijder moeten meetellen, maar dat fluctueert nogal O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan