Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat siert jou.
En hoeveel keer heb je een ongeval kunnen vermijden door je lage snelheid?
Ik weet niet of je me goed begrepen hebt.Wel eens in een auto gezeten die wordt ingehaald met 78 km verschil??? Dan kijk je, je ziet niets en gaat naar links en dan zit daar dus ineens die motorrijder...
Af en toe schaam ik me ervoor dat ik motorrijder ben, als ik in de file sta en ze komen met een teringgang ertussen door..en dan heb je het dus nog niet eens over 78 km verschil..
Schepen van Cultuur Luc De Smet uit het Oost-Vlaamse Melle is vrijdag omstreeks 18.30 uur gebotst met een motorrijder uit Gent. De 51-jarige motorrijder reed op de Brusselsesteenweg en kon volgens het Gentse parket niet meer tijdig remmen, voor de schepen die de oprit van zijn huis opdraaide. "Een inschattingsfout van de autobestuurder", aldus het parket.
De motorrijder -een lid van de federale politie- botste tegen de rechtervoordeur van de wagen en is na reanimatie naar het ziekenhuis overgebracht.
Yep, nu nog alle échte veroorzakers van verkeersongevallen hun rijbewijs afnemen (oei, dat kan niet een voetganger en een fietser heeft géén rijbewijs...)
Ik heb me verkeerd uitgedrukt, je "aangepaste" snelheid. (dus rap als het rap kan, en traag als het moet)Dank je voor het compliment.
Wie zegt nu dat ik lage snelheden rij ?
Ik rij de toegestane snelheid en soms ietsje meer.
Je kan met de genoemde overschrijdingen nooit anticiperen.
Kijk hier nog maar eens naar.
-Motorfiets vóór 1-4-1998 4,5 m/sec², daarna 5,2 m/sec² (met beide remmen)
-Een reactiesnelheid van 0,4 sec. wordt bereikt door 2% van de bestuurders
-Een reactiesnelheid van 0,83 sec. wordt bereikt door 98% van de bestuurders
Dus....................
120 km/h = 33,33 m/s
remweg in meters 69,43 m
afstand reactietijd bij 1 seconde 33,33 m
stopafstand 102,76 m
Doe je het niet voor jezelf doe je het wel voor eenander.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt, je "aangepaste" snelheid. (dus rap als het rap kan, en traag als het moet)
De reden waarom ik de vraag stel: Ik wou graag horen dat jij ondanks het feit dat je jezelf (véél) aan de snelheidsregels houdt, dat je TOCH soms de ankers in moet/ uitwijkmanoeuvre moet maken omdat een ANDER jouw in gevaar brengt en die ander moet dan zelfs maar 15km/u rijden.
MIJN visie op Anticiperen = Jezelf de gekste manoeuvres en handelingen van de ander voorstellen, (...reageren...) en NOOIT teleurgesteld zijn omdat de andere juist datgene gedaan heeft wat jij jezelf aan het inbeelden was... (en je kunt je niet inbeelden wat voor een stoten ik al tegengekomen ben bij de ander)
R(emco)1 durf jij te beweren dat de huidige snelheidcontroles / snelheidsbeperkingen voldoende zijn om ALLE ongevallen te vermijden?Kolere zrex jij bent écht gefrustreerd!!! Je gaat nu werkelijk in elk topic zeiken over "snelheid is nóóóóít de oorzaak van aanrijdingen!!!"
R(emco)1 durf jij te beweren dat de huidige snelheidcontroles / snelheidsbeperkingen voldoende zijn om ALLE ongevallen te vermijden?
Wat een dooddoener. Je kunt mij een hoop wijs maken, maar dat niet. De meesten gaan op hun plaat tijdens reguliere ritten. Woon-werk, etc. En, generally, ook nog met beperkte snelheid. Lees de crash topics er maar op na. Dat je moeite hebt met hard rijden, prima. Maar nu l*l je uit je nek.Nee ,dat maak je hier je eigen maar wijs ,maar het zijn meestal alleen maar de hardrijders die eens een keer op hun bek gaan.
Toch de snelheid ,of niet kunnen rijden dacht ik zo.
Hard rijden kan iedere k.........
Op tijd stilstaan is de kunst.
Dank u.Voor de liefhebbers.
Hier een samenvatting van een onderzoek in opdracht van de EU, naar de oorzaken van ongevallen met motorfietsen.
Hieruit blijkt dat de meeste ongevallen met motorfietsen plaatsvinden bij een snelheid van plm 50 km/u.
--------------------------------------------------------------------------------
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers bij motorrijders daalt bovendien niet zoals bij andere bestuurders. Dat is het gevolg van de steeds grotere populariteit van het motorrijden. Uit het grootschalige MAIDS-onderzoek van ACEM, de Europese motorconstructeursvereniging, blijkt immers dat heel wat motorongevallen gebeuren omdat andere weggebruikers te weinig oog hebben voor gemotoriseerde tweewielers. In dit artikel lichten wij de belangrijkste bevindingen van het MAIDS-onderzoek toe.
MAIDS
De motorindustrie in Europa steunt het initiatief van de Europese Commissie om 25.000 verkeersslachtoffers te sparen tegen 2010. Daarom kondigt ACEM een strategie aan om het aantal slachtoffers terug te dringen. Aan dit actieplan is het onderzoek MAIDS (Motorcycle Accident In-Depth Study) voorafgegaan. FEBIAC wil als lid van ACEM dit plan ondersteunen en de actiepunten in België realiseren. Want hoewel motorrijders een van de meest kwetsbare weggebruikers zijn, leveren ze een waardevolle bijdrage voor de individuele mobiliteit en een gepast antwoord op fileproblemen. De MAIDS-studie over motor- en bromfietsongevallen werd uitgevoerd in de periode 1999-2000 in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Spanje. In totaal werden 921 ongevallen ter plekke onderzocht op zo’n 2000 variabelen. Ongevallen werden gereconstrueerd, getuigen ondervraagd, voertuigen onderzocht en medische gegevens geanalyseerd.
De belangrijkste onderzoeksresultaten uit MAIDS:
de oorzaak van 50% van de motorongevallen ligt bij een menselijke fout. De belangrijkste factor (70%) is het niet of te laat opmerken van de motorrijder. De oorzaken hiervan zijn een gebrek aan aandacht van de automobilist, hindernissen die het zicht tijdelijk belemmeren en de beperkte omvang van een motor, waardoor deze minder opvalt;
de snelheid, zowel vóór het ongeval als bij impact, ligt meestal (70%) beneden de 50 km/u. Er zijn relatief weinig ongevallen waarbij overdreven snelheid een element was in de oorzaak van het ongeval; slechts 18% van de ongevallen gebeurt tegen een snelheid die beduidend lager of hoger ligt dan de snelheid van het omringende verkeer;
...
Nergens, daar heb je gelijk in. Maar ik heb je ook nog niet zien schrijven dat je het oneens bent met de huidige politiek.Waar heb jij mij dat ooit zien schrijven Ik wil die hele discussie ook niet met je aangaan. Waar het mij om gaat is dat je werkelijk overal waar je het kwijt kan in herhaling valt met je snelheidsverhaal. En ja, er zijn mensen die het niet met je eens zijn. Laat die dan ook lekker. Ik ben in het verleden ook regelmatig discussies aangegaan waarvan ik nu denk, laat gaan.
Ik snap dit niet ???
Ik rij ongeveer 26 jaar dagelijks motor, maar heb nooit deze neigingen gehad.
Als je een gruwelijk lekker wijf tegenkomt op straat en je zou dr mee weg komen (tegenover wederhelften ofzo) om jezelf dr even lekker op uit te leven (met haar instemming, we zijn geen aso volk hier), zou je dat dan niet doen ?
Als je ja als antwoord geeft verklaart dat de rest ook wel.
Voor de liefhebbers.
Hier een samenvatting van een onderzoek in opdracht van de EU, naar de oorzaken van ongevallen met motorfietsen en maatregelen ter voorkoming daarvan.
Hieruit blijkt dat de meeste ongevallen met motorfietsen plaatsvinden bij een snelheid van plm 50 km/u.
--------------------------------------------------------------------------------
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers bij motorrijders daalt bovendien niet zoals bij andere bestuurders. Dat is het gevolg van de steeds grotere populariteit van het motorrijden. Uit het grootschalige MAIDS-onderzoek van ACEM, de Europese motorconstructeursvereniging, blijkt immers dat heel wat motorongevallen gebeuren omdat andere weggebruikers te weinig oog hebben voor gemotoriseerde tweewielers. In dit artikel lichten wij de belangrijkste bevindingen van het MAIDS-onderzoek toe.
MAIDS
De motorindustrie in Europa steunt het initiatief van de Europese Commissie om 25.000 verkeersslachtoffers te sparen tegen 2010. Daarom kondigt ACEM een strategie aan om het aantal slachtoffers terug te dringen. Aan dit actieplan is het onderzoek MAIDS (Motorcycle Accident In-Depth Study) voorafgegaan. FEBIAC wil als lid van ACEM dit plan ondersteunen en de actiepunten in België realiseren. Want hoewel motorrijders een van de meest kwetsbare weggebruikers zijn, leveren ze een waardevolle bijdrage voor de individuele mobiliteit en een gepast antwoord op fileproblemen. De MAIDS-studie over motor- en bromfietsongevallen werd uitgevoerd in de periode 1999-2000 in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Spanje. In totaal werden 921 ongevallen ter plekke onderzocht op zo’n 2000 variabelen. Ongevallen werden gereconstrueerd, getuigen ondervraagd, voertuigen onderzocht en medische gegevens geanalyseerd.
De belangrijkste onderzoeksresultaten uit MAIDS:
de oorzaak van 50% van de motorongevallen ligt bij een menselijke fout.
De belangrijkste factor (70%) is het niet of te laat opmerken van de motorrijder. De oorzaken hiervan zijn een gebrek aan aandacht van de automobilist, hindernissen die het zicht tijdelijk belemmeren en de beperkte omvang van een motor, waardoor deze minder opvalt;
de snelheid, zowel vóór het ongeval als bij impact, ligt meestal (70%) beneden de 50 km/u.
Er zijn relatief weinig ongevallen waarbij overdreven snelheid een element was in de oorzaak van het ongeval; slechts 18% van de ongevallen gebeurt tegen een snelheid die beduidend lager of hoger ligt dan de snelheid van het omringende verkeer;
bij ongevallen komen aanrijdingen met personenwagens het meest voor (60%). Een tweede belangrijke oorzaak is de wegeninfrastructuur, hetzij bij ongevallen waarbij alleen de motorrijder is betrokken, of bij een poging om een aanrijding met een ander voertuig te vermijden;
voorafgaand aan het ongeval probeert 73% van de motorrijders een uitwijkingsmanoeuvre te maken; maar 32% van hen verliest daarbij de controle over het voertuig;