7db te hard, 420 euro

....Fijnstof meet je. Dus zullen ze wel mooie testjes gedaan hebben....

Met de nadruk op "zullen wel"... Je moet niet alles geloven.

In het krantenbericht staat dit:


...Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven....

Bron: "De Telegraaf".

De bron vind ik ook wel aardig, een spin-off van de KU Leuven.
 
toch vind ik dit 1 van je mooiste uitspraken hybride :
Ik kan het hele internet wel als link neerzetten.... reageer daar maar op....

Ik denk dat ik die nog wel eens ga gebruiken hier en daar, met uw toestemming. ;)

owja

jemig 420 euro, das veul gelt jongûh ! whatskebueurt ?
 
Laatst bewerkt:
De grap is dus, dat er aannames worden gedaan op basis van het Telegraaf bericht. In het echte rapport staat dus wel degelijk, dat er naar de remmen is gekeken en naar het energie terugwinnen tijdens remmen, wat de uitstoot van fijnstof verminderd. Echter er zijn andere factoren, waardoor met name in stedelijke omgeving de uitstoot toeneemt.
Overigens 1/3 deel komt door de remmen, 1/3 door banden en 1/3 door het wegdek. Ook wordt aangegeven, hoe de uitstoot wel kan worden verminderd. Dus zal het rapport toch wel niet helemaal uit de olielobby komen.

Samenvatting van het rapport: http://www.tmleuven.com/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf

Het onderzoeksinstituut: Opgericht door de universiteit van Leuven en TNO. Transport & Mobility Leuven
 
Mijn nekharen gingen hier enigszins overeind staan.

Dat de banden van een elektrische auto meer fijnstof veroorzaken lijkt mij logisch. Zowel tijdens remmen, optrekken als sturen zullen de banden harder slijten en dus fijn stof produceren. Bovendien betekent bandenslijtage net zo hard slijtage op het wegdek. Hoe zwaarder de auto, hoe meer dit meespeelt.

Qua remmen heb ik zo mijn twijfels. Die 4 pagina's die hierboven gelinkt zijn laten de specifieke slijtage van remmen buiten beschouwing. ja er wordt wat gemompeld over omrekenfactoren. Daar moet je dan toch dieper in duiken. Elektrsiche auto's remmen in eerste instantie regeneratief met de elektromotor als generator. Zelfde voor hybrides.

Je zou het heel simpel moeten kunnen berekenen als je een taxivloot zou hebben met bijv. elektrische auto's en conventionele auto's. Bekijk simpel hoeveel banden en remblokken ze er gemiddeld doorheen jassen vergelijk dat.

Trouwens, een elektrsiche auto heeft geen droge plaatkoppeling die weg kan slijten. Scheelt ook weer fijnstof. Automatisch geschakelde auto's hebben de neiging weinig op de motor af te remmen en dat merk je door veel hogere remblokslijtage bij dat soort auto's. Ook dat kun je in beschouwing nemen.

Maar al met al is het WEL een eye opener voor veel mensen dat wat betreft fijnstof de motor niet de grootste boef hoeft te zijn. Hier in het Zweedse wordt elke herfst weer een discussie over fijnstof gevoerd door "spijkerbanden" (eigenlijk gewoon winterbanden met ijzeren nopjes). Op een stoffige droge voorjaarsdag zie je het effect best goed. Je krijgt al snel behoorlijk wat stof in de atmosfeer.
 
420 ekkies.... Tsjah wat kan ik zeggen.. Been there, done that. En zonder succes bezwaar aangetekend. Word als milieu delict geboekt en die rekenen ze achtelijk zwaar ! Btw maakt aantal decibellen niet echt uit. alles vanaf 3db (geloof ik) loopt via officier van justitie en ik kreeg met 7db net zo hoge boete als iemand met 5.
 
....De grap is dus, dat er aannames worden gedaan op basis van het Telegraaf bericht....
Niet alleen de Telegraaf, Welingelichte kringen, natuur en milieu schrijft vreemd genoeg iets van dezelfde strekking en ik kwam dat verhaal van die vermeende remslijtage op nog meer plekken tegen.

Maar, goed dat je het rapport zelf hebt opgezocht; blijkbaar is het toch niet helemaal kul, ik vind het vage aannames op basis van wat her en der bijeengeraapte cijfers.

Interessant is wel de vergelijking met vroeger.
Nog helemaal niet zo lang geleden was sommige uitstoot van verbrandingsmotoren zomaar honderd keer groter dan nu en toch proberen ze elektrische auto's nu zwart te maken terwijl die al die tijd dus al een enorme voorsprong hadden.

Je zou aan dit rapport dus ook een andere conclusie kunnen verbinden: "Elektrische auto produceert ondanks hoger gewicht in stadsverkeer toch minder fijnstof dan benzine- en dieselmodellen."
 
Inderdaad, papier is geduldig en makkelijk te handhaven. Als je bij de rechter terechtkomt zou ik vergelijkbare bedragen noemen met de daarbij behorende overtreding. Die wegen al vaak zwaarder als herrie van een uitlaat.
Op die manier proberen om de rechter er van te overtuigen dat de boete buiten proportie is. Veel agenten vinden dat namelijk ook, dus misschien de rechter ook.
 
Hmm, als ik de hoogte van het bedrag zien begin ik toch te twijfelen of ik niet de decibelkillers van mn akra's op de duke 2 640 moet gaan monteren :(

Vind het rauwe zware geluid wel mooi.
Iemand ervaring ermee om zelf keer bij de politie te vragen of ze het willen meten en of het mag? Zodat ik nog zonder bekeuring de decibelkillers kan monteren zonder boete? :) proberen waard lijkt mij
 
Terug
Bovenaan Onderaan