8-jes rijden

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Okay, zojuist rijles nummer 4 gehad. Voor de eerste keer bijzondere verrichtingen. We gingen dus achtjes rijden.

Wat is DAT ontzettend moeilijk! Heeft iemand nog goeie tips, want ik krijg die bochten gewoon niet kort genoeg.

Ik kijk wel naar waar ik heen moet, en ik probeer de motor wel opzij te duwen, maar het lijkt wel of ik niet schuin genoeg kan/mag/durf. Is het een soort grens waar je overheen moet? En lijkt het maar zo, of zijn rechter bochten moeilijker dan de linker?

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je de achtjes onder de knie had?
 
Het is even wennen na de eerste keer natuurlijk maar het belangrijkste bij bochten/8tjes etc blijft:

-Kijken waar je heen wil.
-Motor beheersen/gas,rem techniek.

Kwestie van onder de knie krijgen en voor je het weet doe je het met je ogen dicht...(niet letterlijk :+ )

:)
 
Okay, zojuist rijles nummer 4 gehad. Voor de eerste keer bijzondere verrichtingen. We gingen dus achtjes rijden.

Wat is DAT ontzettend moeilijk! Heeft iemand nog goeie tips, want ik krijg die bochten gewoon niet kort genoeg.

Ik kijk wel naar waar ik heen moet, en ik probeer de motor wel opzij te duwen, maar het lijkt wel of ik niet schuin genoeg kan/mag/durf. Is het een soort grens waar je overheen moet? En lijkt het maar zo, of zijn rechter bochten moeilijker dan de linker?

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je de achtjes onder de knie had?
Wat heb je die andere 3 lessen gedaan dan? Ik moest eerst bijzondere verichtingen leren voordat ik de openbare weg op mocht.

Maar het is idd een grens waar je overheen moet. Het kan ook zo zijn dat je niet snel genoeg rijd en dan krijg je hem niet schuin genoeg.

Vraag de volgende keer aan je instructeur of je bij hem/haar achterop mag, terwijl hij dat achtje draait, dan voel je meteen hoe schuin je kan.


Succes met de rest van je lessen. :)
 
Gewoon blijven oefenen, het lukt op een gegeven moment vanzelf. Goed kijken, juiste snelheid (achterremmetje erbij), dan ga je vanzelf schuin genoeg. Kortom, focus niet op hoe schuin je moet, maar kijk waar je naartoe wilt.
 
- Zorg dat je op het rechte stuk, voordat je het gebied binnen de pionnen inrijdt dus, reeds de juiste snelheid hebt én de dosering van de achterrem goed hebt.
- Het stuur in 1 keer omgooien -- niet te roekeloos natuurlijk. Hierdoor zul je veel minder moeten corrigeren met gas/rem.
- Bewaar dat kijken maar even voor de 3e keer; eerst die motor mooi van je af leren duwen.
 
Wat bij mij heeft geholpen is de tip twee vingers naast gas te hebben, zodat je je snelheid constant kunt houden. Als je per ongeluk te veel gas geeft kun je je achtje wel schudden. Slalommen gaat zo ook een stuk prettiger.
En kijken inderdaad. Je hoofd er bij wijze van spreken afdraaien en ook iets met je heupen meedraaien helpt ook. En net als je denkt dat het nooit meer goed komt, lukt het!!! Succes. :)
 
De achtjes waren voor mij ook een probleem tot dat ik een keer een paar achtjes bij de instructeur achterop deed. Pas dan merk je dat je heel erg schuin kunt hangen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je valt.
 
Ik heb ook emt de instrukteur meegereden, en dat oelde echt heel anders. Die flapte hem zo die bocht door. Allemaal heel vloeiend en leuk, mar ik kreeg het gewoon niet nagedaan. Misschien moet ik gewoon mijn balans gevoel op nul zetten en hem gewoon om dat pionnetje heen kwakken...
 
Je moet proberen zo recht mogelijk op de motor te blijven zitten. Je moet de motor als het ware met je heupen naar beneden duwen.
 
Okay, zojuist rijles nummer 4 gehad. Voor de eerste keer bijzondere verrichtingen. We gingen dus achtjes rijden.

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je de achtjes onder de knie had?
Bij mij lukte het vanaf m'n 7e les. Geen zorgen voor dit punt, dit komt echt vanzelf goed :)
Heb je het eenmaal onder de knie, dan gaat het (bijna) nooit meer mis! :+
 
Je moet proberen zo recht mogelijk op de motor te blijven zitten. Je moet de motor als het ware met je heupen naar beneden duwen.


Dat is inderdaad de grote truck. Je moet het lef hebben om die motor onder je heupen uit te duwen. Als je dat eenmaal doorhebt is het zoooooooooooooo simpel.
 
Hoe heb je je hand dan precies? Half op de gashandel?

Aan het einde van de gashandel zit een dop die niet meedraait. Leg je hand half op die dop en half op je gashandel, je kunt dan nooit onverwacht teveel gas geven. Het wil namelijk nogals een gebeuren dat als je de linkerbocht draait dat je dan automatisch meer gas gaat geven. Het "door"kijken is echter het meest belangrijk.
 
Aan het einde van de gashandel zit een dop die niet meedraait. Leg je hand half op die dop en half op je gashandel, je kunt dan nooit onverwacht teveel gas geven. Het wil namelijk nogals een gebeuren dat als je de linkerbocht draait dat je dan automatisch meer gas gaat geven. Het "door"kijken is echter het meest belangrijk.
Aah ok, dat is idd wel een goeie tip. Ik zat ook vaak aan het gas te draaien tijdens de oefeningen. |( :)
 
Het is even wennen na de eerste keer natuurlijk maar het belangrijkste bij bochten/8tjes etc blijft:

-Kijken waar je heen wil.
-Motor beheersen/gas,rem techniek.

Kwestie van onder de knie krijgen en voor je het weet doe je het met je ogen dicht...(niet letterlijk :+ )

:)

dat kijken waar je heen gaat is het belangrijkst + gas idd!
 
De achtjes waren voor mij ook een probleem tot dat ik een keer een paar achtjes bij de instructeur achterop deed. Pas dan merk je dat je heel erg schuin kunt hangen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je valt.

Dat heb ik ook een keer gedaan, reed die mafkees van een intructeur bij alle speciale verrichtingen de stepjes aan de grond :}

En na afloop beweerde hij ook nog dat dat kwam omdat ik zo zwaar was en dat het helemaal niets te maken had met de snelheid waarmee de bochten namen O-)
 
Je moet zorgen dat je ze niet te krap neemt, echt pas de motor omgooien als je bij dat pionnetje achterin bent. Beter eerst een paar keer te groot, voor the feeling, dan kolmt t vanzelf wel!
succes!
 
Ik heb ook rijlessen en enkele dingen waar je op kan letten zijn de volgende (enkele zijn ook hier al langsgekomen, maar als samenvatting misschien wel handig) :

+ Neem de bochten niet te krap. Laat de motor tot aan het einde doorrollen en stuur dan pas in. Een grote bocht is veel makkelijker te maken en te corrigeren dan proberen zo krap mogelijk om het pionnetje te komen.
+ Stuur vlak voordat je de eerste bocht naar links maakt even heel kort naar rechts. Hierdoor krijg je dat de motor zichzelf naar links duwt en heb je veel minder moeite om de motor plat te gooien. (Zelfde effect als tegensturen)
+ Hou je bovenlichaam recht! De knik moet in je heupen zitten. Dus als je een bocht naar links neemt, duw je met je heupen de motor naar beneden en hou je je bovenlichaam rechtop. En dus niet sturen met je armen. Die moeten ontspannen zijn. Dat maakt het ook veel makkelijker om het gas constant te houden.
+ Kijk naar de plek waar je uit moet komen. Wat ik steeds verkeerd deed was naar de grond kijken. Daardoor ga je meeleunen en ga je automatisch de motor rechtop zetten, omdat je anders omvalt en dan kom je de bocht niet door.

Nou, dit zijn de belangrijke dingen die ik geleerd heb van mijn instructeur en het heeft mij erg geholpen. :) Hopelijk jou ook en veel suc6 ;)
 
zo heb ik het onder de knie gekregen.

1) eerst vertrouwen krijgen dat je heel langzaam kunt gaan voordat ie dreigt af te slaan (met lesmotoren kan je echt heel ver gaan)

2) eerst gewoon een stukkie rechtdoor te rijden

3) beetje gas geven en de wijsvinger van je rechterhand naar voren laten wijzen en op de remhendel laten rusten. je kunt daardoor het gas goed doseren EN gedoseerd houden! [EDIT] je voelt als het ware met het vingertopje van je rechter wijsvinger hoeveel gas je geeft, dit is veel gevoeliger dan de spieren in je onderarm en pols, bovendien kan je zo je pols beter controleren, bewegingen met je lichaam werken namelijk veel minder (makkelijk) door in je gas[/edit]

4) heel voorzichtig en steeds een beetje meer bijremmen met je achterrem/voet en voelen hoe je motor blijft trekken.

5) rustig slingeren om vertrouwen te krijgen, je merkt dat je dat ding best een beetje heen en weer kunt gooien, gewoon relaxt.

6) nadat je een kaar naar recht hebt geslingerd naar links en daar houden. je zit op je rechter bil en KIJKEN naar links.. en gewoon lekker wat cirkeltjes draaien.

7) als je het gas goed weet te doseren kan je proberen de cirkels steeds kleiner te maken.

8) als dit goed lukt kun je de motor naar rechts gooien en rechter cirkel gaan maken, maar als je dit nog eng vindt (bochtjes naar links gaan bij de meeste mensen makkelijker dan naar rechts) stap 1 t/m 7 herhalen maar dan overal waar links staat rechts invullen en vice versa.

9) als de bochtjes naar rechts goed lukken afwisselen. paar bochtjes links om, omgooien, paar bochtjes rechtsom, omgooien, enz.

en voila je hebt een achtje... nu nog zorgen dat je em ook kunt als je zomaar aan komt rijden. maar in wezen heb je dat al geoefend bij stap 2 en 3 (snelheid goed krijgen)

10) het perfecte 8je rijden en dat een keer of 3. (dus zou je er goed zijn uitgekomen, niet eruit rijden, maar DIRECT weer door, als je dat kan, 3 keer achter elkaar, lukt het gegarandeerd ook op je examen.

gewoon vragen aan je instructeur of je even mag klooien... deed ik ook, moest ik even wachten op mede cursist, nou dan ging ik ergens cirkeltjes draaien..

succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht in het begin ook dat ik het nooit zou leren, maar later ging het prima....
Mijn bochten naar rechts gingen beter dan die naar links....

Rondjes draaien vond ik het moeilijkst, maar uiteindelijk werd ik daar beter in dan alle andere bv....zo zie je maar.

Komt allemaal wel goed!

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan