80 km wel nuttig en noodzakelijk

80 km nuttig en nodig?

  • ja

    Stemmen: 7 10,9%
  • nee

    Stemmen: 57 89,1%

  • Totaal aantal stemmers
    64

Twov

MF veteraan
4 mrt 2003
1.172
0
Op verschillende plaatsen heb ik al veel kritiek gelezen op het voornemen om 80 km-zones op snelwegen uit te breiden. Bovendien veel mensen die beweren dat het bij Overschie helemaal niet geholpen heeft qua milieubelasting, geluidsoverlast en doorstroming. Inmiddels wijst onderzoek uit dat er wel degelijk sprake is van positieve resultaten.

Ben benieuwd of de mensen sceptisch waren dat nu toe willen geven of dat ze volharden in het spuien van onzinnige tegenargumenten :?
 
Die onderzoeken wantrouw ik bij voorbaat. Of zoals een collega eens zei

Je hebt leugens, grove leugens en je hebt statistieken

Wie was bijvoorbeeld de uitvoerder van het onderzoek, waren die wel volledig onafhankelijk ?
 
Die onderzoeken wantrouw ik bij voorbaat. Of zoals een collega eens zei

[Je hebt leugens, grove leugens en je hebt statistieken]

In dat geval hoef ik de poll-uitslag straks ook niet zo serieus te nemen :)
 
Vind overigens je opmerking over onzinnige tegenargumenten een beetje vreemd.

Alsof er geen zinnige tegenargumenten zouden zijn

In dat geval hoef ik de poll-uitslag straks ook niet zo serieus te nemen :)

Dat hang van de uitslag af, toch :?

:P
 
Yes *D

[me]Sjoske leeft samen met 1 vrouw, 2 dochters en heeft zijn zus als buurvrouw. Dit overkomt hem dus niet vaak :+ [/me]
klinkt herkenbaar, misschien kan je mij in de toekomst ook een keer gelijk geven :?
 
Nog 10 jaar, en dan is er vast wel iemand die een onderzoek presenteerd waarin staat dat het nuttig en noodzakelijk is om de snelheid op de snelweg tebeperken tot 50 kilometer per uur.

We worden een beetje het staphorst van europa geloof ik
 
de files duren alleen maar langer bij overschie
als ik nu om 10 uur weg ga op de zaak (capelle a/d ijssel) dan sta ik nog in de file
misschien dat het terplekke nut zou kunnen hebben maar dan moeten ze ook iets verzinnen tegen die halve zolen die tot aan delft 80 blijven rijden :(
en als ze echt iets tegen de files (terplekke) willlen doen dan moeten ze ten eerste die twee bulten weghalen of aanpassen
daar gaat iedereen in de remmen omdat ze niet kunnen zien wat er achter die heuvels gebeurd (verderop op de a13)
ten tweede moeten ze dan bij afslag rijswijk de max toegestane snelheid verhogen naar 120
nu ga je van 80 naar 120 en dan weer terug naar 100
gek he die file's
en heel die 80 kilometer zone is helemaal niet nodig bij overschie
ze moeten gewoon de a4 ,die al jaren gepland staat, door trekken
dat zou heel veel verkeer schelen op de a13
 
Als we allemaal weer met paard en wagen gaan zou dat ook goed zijn voor het millieu. Weinig statistieken of argumenten nodig om dat te bewijzen, maar dat gaan we ook niet doen. Er zijn meerdere wegen die (met paard en wagen) naar Rome leiden en met 80 km per uur lijkt me dat geen fijn plan. Yuk 80kmh!
Verplicht stellen dat je minimaal met 2 personen in een personenauto moet zitten of anders maar met de motor moet gaan is een even onzinnig plan (...toch?), maar de files zouden er evengoed mee verdwijnen en het millieu zou ook minder belast worden.
 
Files ontstaan door grote snelheidsverschillen en het remmen dat daarbij optreedt omdat de snellere figuur niet tijdig gast lost om zo zonder remlichten niet op de voorliggerte klappen.
Ook lieden die (in paniek of omdat ze zitten te snurken) zonodig (even) moeten remmen omdat ze wat dicht op de voorligger zitten zijn debet aan filevorming
Je hebt ook idioten die dicht op de voorligger BLIJVEN hangen en dat corrigeren door steeds even te remmen.
Door al dat onnodige gerem gaan de lieden erachter ook gezellig (in lichte paniek) meeremmen en ziet : het verkeer stroopt op en staat binnen de kortste keren stil : file :(

Ik rijd elke dag de A13 Delft - Ridderkerk v.v. en zie dit ontelbaar veel keren..
Afstand houden en domweg terugschakelen en op de motor de snelheid wat afremmen voorkomt die oplichtende rode lampjes aan de achterkant en daarmee duseen hoop onnodig gerem.

Bij het naderen van het 80km-gebied gaan we weer spontaan in de remmen (ze weten bij god niet hoe trajectcontrole werkt en al helemaal niet waar die zone precies begint en eindigt). Dus doorhengsten tot het 80km-bord en dan hup in de ankers.
Gezien het bovenstaande is het niet verwonderlijk dat er zo ellenlange files op die A13 ontstaan....

Het is ongetwijfeld waardat een 80km rijdende auto minder rotzooi produceert dan eentje die 100 of 120 of harder rijdt. Een in file rijdende auto is zo mogelijk nog smeriger.
Echter door de files die het 80km-bord indirect veroorzaakt wordt het effect ruimschoots teniet gedaan.
De vervuiling op het betreffende 80km-deel mag dan minder zijn, ervoor wil je niet weten wat voor smerigheid daar de lucht ingaat.

Moraal van het verhaal : alles zo constant mogelijk laten rijden, met zo min mogelijk snelheidsverschillen onderling.

Dus de hele A13 100km/h, incluis het Klein Polderplein is wellicht de beste oplossing.
 
Waarom moet de Nederlandse consument altijd weer de klos zijn om het zogenaamde mileu te redden?
In Amerika zijn ze de grootste vervuilers, en die doen er gewoon nix aan.
Alternatieve brandstoffen/motoren worden gewoon niet gemaakt omdat ze gewoon nog goed kunnen verdienen aan de olie. Dus eigenlijk is het zogenaamde mileu een centenkwestie.
Nergens op deze planeet zijn ze zo hysterisch met het mileu als hier.
 
altijd grappig dat als je 'test' hoe vies de lucht is, je de vervuiling gaat meten met wind uit de tegenovergestelde richting wanneer de auto's 80km/h gaan rijden...
zou er dan misschien vervuiling van industrie en luchtvaart dan anders kunnen zijn met een draaiing van 180 graden van de wind ?
en inderdaad, ipv dat de auto's over 5km stil staan, doen ze dat nu 7km verderop over een afstand van 10km.
 
Ten eerste, ik vind dat sommige groepen mensen niet zoveel moeten zeuren.

Ga je naast Svhiphol wonen, dan meot je niet mauwen dat er een keer een vliegtuig overkomt.
Ga je naar een spoorweg wonen, dan moet je niet moeilijk doen als er een keer een trein langkomt.
Ga je langs een soepfabriek wonen, dan kun je toch verwachten dat je een keer tomatensoep ruikt.

En ga je langs een snelweg wonen, dan moet je niet moeilijk doen dat je daar wat van hoort.

Voor het milieueffect vraag ik me serieus af of het verlagen van de snelheid naar 80km/u nu echt zoveel uitmaakt. Tuurlijk, ik kan een onderzoek opzetten dat bewijst dat het dat wel doet. Maar ik kan ook een onderzoek opzetten dat het dat niet doet.

Voor bestrijding van de files is het tegengaan van het harmonica-effect veel belangrijker. Een auto remt een seconde, de auto erachter remt twee seconden, en 50 auto's verder staat het stil. Een goede manier om dit te doen is forceren dat er twee seconden (of whatever) afstand gehouden word. Technisch kan dit prima.
 
En nu lees ik in de krant dat bussen op de snelweg 100 mogen rijden ipv 80. Het levert maar een ietsepietse meer vervuiling op maar dat wordt gecompenseerd door de chauffeurs een cursus zuinig rijden te laten volgen.

Dus als we nu met zijn allen die cursus gaan volgen mogen we weer 100.

Ik ben een tijdje terug in Manilla geweest. En dan zeuren we hier over luchtvervuiling. :X
 
Waarom moet de Nederlandse consument altijd weer de klos zijn om het zogenaamde mileu te redden?

Ik weet niet of je recente satelietfoto's van Europa gezien hebt waarop te zien was dat boven Nederland de meeste vervuiling te zien was (behalve een klein streepje bij Overschie ;) ).
 
Ik weet niet of je recente satelietfoto's van Europa gezien hebt waarop te zien was dat boven Nederland de meeste vervuiling te zien was (behalve een klein streepje bij Overschie ;) ).

Hoe weet je of dat vervuiling was. Ik geloof niet alles wat ze me op tv vertellen.

Voor een aantal jaar terug probeerden ze me wijs te maken dat het einde van de werled naderde vanwege een gat in de ozonlaag. Hoor ik nu ook niet zo veel meer van.
 
en als je nou ergens woont en er komt een vliegveld, snelweg, soepfabriek ? en dan? :z maar het klopt wel dat mensen zeuren, en wat boeit jullie hetnou dat er files staan gewoon beetje auto's plagen en er tussen door rijden met ze allen :]
 
ja 80 kilometer per uur is heel nuttig ,zeker als oom agent elk jaar meer bekeuringen uit moet schrijfen ,wat is nou 80 man ,dan kan ik met een spartamet de snelweg op :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan