'80s droomfiets: Honda CX500 Turbo

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.356
3.315
Ridderkerk (ZH)
Nou daar staat ze dan:

20221127_133815.jpg

20221127_153520.jpg

20221127_153526.jpg

20221127_153541.jpg

20221127_153548.jpg

20221127_153556.jpg


Voor de één een lelijk hok, voor mij dé droommotor uit mijn jeugd.

Ik ben zelf van bouwjaar '69 en was dus 13 toen deze fiets op de markt kwam. Nou woon ik al mijn hele leven in Ridderkerk en toevalligerwijs zat daar ook de Honda importeur en die had er 1 in de showroom staan. Ik ging iedere dag kijken, maar verder dan de brochure ben ik nooit gekomen.

Nu staat ze in mijn garage, 40 jaartjes jong. En nog steeds bloedmooi. Op de weg van Serooskerke naar Ridderkerk alleen maar mensen die hem wilden bekijken, nog nooit zoiets gezien.

En het ding is groot zeg, niet normaal als je hem vergelijkt met een moderne motor. Heerlijk met mijn 1.94 mtr.

O ja, de originele brochure zat er ook bij....

20221127_223425.jpg

20221127_223434.jpg

20221127_223442.jpg

20221127_223454.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft 8 jaar in een privé verzameling gestaan en loopt dus niet. Dat was de gok.

Hij zal sowieso geheel gerestaureerd moeten worden maar dat wordt komende zomer....
 
Dat ding was met zijn techniek de tijd ver voor ten opzichte van andere motoren. Veel dingen voor het eerst op die motor toegepast. Erg zuinig op zijn. Het gaat een beleggingsobject worden.
 
Ik verwacht zeker dat hij flink in waarde gaat stijgen. Dat is niet de hoofdreden dat ik hem wilde hebben, maar het heeft zeker meegespeeld.

Maar eerst technisch 100%, daarna optisch.
 
Ik heb er ook eentje gehad ,gruwelijk kort gereden , mijzelf trouwens ook
Maar wat liep dat ding en met 200 zat je nog steeds uit de wind
 
Wat een geweldige fiets!! Zeer herkenbaar verhaal. Kijken in de Nikkelstraat (was het toch?)
Heel veel plezier gewenst met deze geweldige aankoop.
 
Wat een geweldige fiets!! Zeer herkenbaar verhaal. Kijken in de Nikkelstraat (was het toch?)
Heel veel plezier gewenst met deze geweldige aankoop.

Thanks! Inderdaad, Honda Nederland zat in de Nikkelstraat en dat was dan de motoren importeur van Nederland. Nu zitten ze niet meer in Ridderkerk geloof ik maar in mijn jeugd liep ik daar de deur letterlijk plat. Alle modellen die ze in NL voerden stonden daar in de showroom en toen deze parelmoer witte schoonheid er kwam te staan kwam ik wekenlang dagelijks ff kijken.....
 
Sohee, gaaf.... ga ik wel effe volgen. Op het eerste gezicht zietie er nieuw uit,,,

Helaas zijn foto's een beetje verhullend want hij moet wel onderhanden genomen worden om hem weer helemaal fris & fruitig te krijgen maar daar kijk ik naar uit.

Optisch qua authentiek spuiten en stickeren is niet echt een probleem en technisch, tsja....hopelijk is hij in orde en voor de rest zijn er gelukkig internet fora...
 
Die modellen zijn bijna 40 jaar oud en mogen best wat "patina" en gebruikssporen hebben. Het schijnt dat het 500 cc model wat nukken had, bijv, dat de turbo met een behoorlijke boost inkwam. het 650 cc model was wat tammer afgesteld en daardoor prettiger om te berijden.
 
Ik begreep ook dat de 650 iets vriendelijker was maar voor mij is de 500 de enige echte originele.

Ik wil hem eigenlijk wél in nieuwstaat hebben maar dat moet wel gebeuren zonder hem te "moderniseren". Nou ken ik gelukkig honderden truukjes om oude beschadigde lak en stickers op te knappen maar ik wil de originele looks wel behouden.

Maar de lak is vergeeld en de fluor stickers zijn flets geworden, en er zit veel steenslagschade op. En ook wat scheurtjes in de kuip daar waar de turbo zit, dat is ook een kwaaltje van die dingen, iets te weinig heatshielding denk ik.

Dus een spuitbeurt krijgt hij sowieso. Maar wel een hele zorgvuldige.
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep ook dat de 650 iets vriendelijker was maar voor mij is de 500 de enige echte originele.

Ik wil hem eigenlijk wél in nieuwstaat hebben maar dat moet wel gebeuren zonder hem te "moderniseren". Nou ken ik gelukkig honderden truukjes om oude beschadigde lak en stickers op te knappen maar ik wil de originele looks wel behouden.

Maar de lak is vergeeld en de fluor stickers zijn flets geworden, en er zit veel steenslagschade op. En ook wat scheurtjes in de kuip daar waar de turbo zit, dat is ook een kwaaltje van die dingen, iets te weinig heatshielding denk ik.

Dus een spuitbeurt krijgt hij sowieso. Maar wel een hele zorgvuldige.
Ik weet wel een goeie spuiterd voor je, doet ook al ons werk... :Y
 
Thanks! Inderdaad, Honda Nederland zat in de Nikkelstraat en dat was dan de motoren importeur van Nederland. Nu zitten ze niet meer in Ridderkerk geloof ik maar in mijn jeugd liep ik daar de deur letterlijk plat. Alle modellen die ze in NL voerden stonden daar in de showroom en toen deze parelmoer witte schoonheid er kwam te staan kwam ik wekenlang dagelijks ff kijken.....
Ik kwam daar regelmatig ivm m,n werk als motormonteur,heb veel modellen daar in de werkplaats zien staan,de CBX,de CXturbo,s,RC30,de NSX (wagen), was altijd leuk rondsnuffelen daar,ook bij de andere importeurs zoals Nimag (Suzuki,TVR) en BMW was het altijd leuk rondsnuffelen,niet
alleen motoren maar ook de auto,s.
 
Wat hier geschreven wordt over turbo-lag was in de jaren 80 heel normaal. Heb in de late jaren 80 een proefritje gemaakt op een Suzuki XN85 Turbo en dat was nogal spannend. Even auto inhalen dus gas erop. Shit, er gebeurt helemaal niets dus dan maar weer erachter. En dan.............. wam!!!! Je wordt gelanceerd naar de horizon.
Het hoort bij de charme zullen we maar zeggen. De verkoper had me ook verteld dat ik bij terugkomst de motor even stationair moest laten draaien maar dat was ik uiteraard vergeten na dat hectische ritje. Toch maar niet gekocht, ik had het geld niet om die exotisch techniek te laten repareren als het kapot ging. Zo'n ding had Hitachi injectie en wie had daar toen verstand van?
Met een CX Turbo had mijn gevoel het waarschijnlijk wel gewonnen van mijn verstand. Zeker omdat ik al ervaring had met de gewone CX.
 
Die modellen zijn bijna 40 jaar oud en mogen best wat "patina" en gebruikssporen hebben. Het schijnt dat het 500 cc model wat nukken had, bijv, dat de turbo met een behoorlijke boost inkwam. het 650 cc model was wat tammer afgesteld en daardoor prettiger om te berijden.
Ik heb op zo,n CX500 gereden,vond dat wel meevallen,je voelt de turbo wel inkomen maar niet echt spectaculair,voelde aan
als een cb900,eerlijk gezegd viel het mij tegen,ik had er meer van verwacht, voor 500cc best goed,maar een Z1R turbo is heel
wat indrukwekkender,de latere GPZ750turbo ook.
 
Laatst bewerkt:
Joh, wat een prachtig exemplaar. Daar heb je heel goed mee gescoord.
Ik heb ergens nog wel een artikeltje liggen wat ik een jaar of tien geleden heb geschreven over iemand in Almere, die had zowel de 500 als de 650. Heb ik toen ook mee gereden. Gezien de iconische status van beide ben ik daar nog steeds bijzonder blij mee, dat ik die kans had.

De 650 is inderdaad wat 'milder', maar ook omdat die technisch niet zo maximaal vooruitstrevend was.
 
Ik heb op zo,n CX500 gereden,vond dat wel meevallen,je voelt de turbo wel inkomen maar niet echt spectaculair,voelde aan
als een cb900,eerlijk gezegd viel het mij tegen,ik had er meer van verwacht, voor 500cc best goed,maar een Z1R turbo is heel
wat indrukwekkender,de latere GPZ750turbo ook.
Met zoveel jaar ontwikkeling extra is dat ook totaal niet vreemd. Maar bekijk het vanuit het juiste perspectief...
 
Met zoveel jaar ontwikkeling extra is dat ook totaal niet vreemd. Maar bekijk het vanuit het juiste perspectief...
De Z1R is sowieso ouder,de 750 is wel nieuwer maar is meer op sportief gericht,de CX was meer toer en met zo,n 80pk
niet echt schikbarend veel vermogen,al is het voor een 500 niet verkeert,maar vond het wel lekker rijden,lekker veel trekkracht.
 
Voor die tijd was 80pk uit een 500cc twin erg veel. Dat haalde je toen alleen uit een tweetakt. Tegenwoordig kijken we daar niet meer van op maar dan komt dat vermogen wel pas hoog in de toeren vrij waar je niet zo gauw komt. Ik niet in ieder geval.
 
Ik heb hem puur voor de nostalgische waarde gekocht, stond al jaren op mijn bucket list van motoren die ik een keer "moest" hebben.

Daar staan er wel meer op waar ik veel te laat mee ben en nu dus onbetaalbaar zijn geworden (RD500LC bijvoorbeeld) en die fout wilde ik niet nog een keer maken.

En dat het ding qua prestaties wel afgezet moet worden tegen zijn periode, het ding is van '82 tenslotte, snap ik ook wel. Maar als ik hard wil rijden op een geweldig sturende en remmende motor pak ik mijn Super Blackbird wel, die heeft geen turbo nodig om gruwelijk sterk te zijn.

Dat betekend wel dat ik voor het eerst in mijn leven echt Yamaha-loos ben... Rob RD zal teleurgesteld zijn in me vrees ik, gelukkig gaat mijn laatste FZR naar hem toe, bij de andere 80 die hij al heeft :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan