Kuip reparatie

Erik01

Rookie
19 jan 2002
27
0
Eefde
Helaas helaas, vorig jaar een schuiver met mijn motor gemaakt. Nu het winter begint te worden wil ik de kuip van mijn motor zelf op gaan knappen. Hier en daar zit een scheur en er zijn kleine plekjes af gebarsten. Als dit klaar is wil ik hem zelf gaan spuiten. Zijn er handige Harry's die dit eerder zelf gedaan hebben en mij handige tips kunnen geven, voornamelijk om die scheuren te herstellen? Polyester matjes hechten niet goed op de binnenkant van mijn kuip...
 
Scheuren in een kuipdeel zijn volgens mij alleen goed te repareren als je het aan elkaar "last" met toevoeging van hetzelfde materiaal waarvan de kuip gemaakt is, (abs meestal).
 
Ik heb het heel simpel gedaan. Het kan alleen als er geen materiaal mist.
Ik heb gewoon de soldeerbout gepakt, de verf om en rond de scheur verwijderd, en vervolgens de scheur dicht gesmolten.
Je hebt wel een soldeerbout nodig die flink warm wordt, anders smelt het materiaal niet. Vervolgens heb ik het zakie een beetje geschuurd en met plamuur bewerkt.
Het resultaat valt mij alles mee, goed, ik heb het wel alleen bij me spatbord gedaan waar het materiaal dus niet zo dik is, maar de ophangpunten waren helemaal afgebroken en die zitten nu weer stevig in elkaar.
Zie ook de foto's, daar zie je dus een scheur overdwars lopen die nu helemaal goed dicht is, en het spatbord hing op half elf omdat de ophangpunten waarmee je hem aan de vork vastmaakt in 2en lagen, maar ik had de 2 delen nog wel.
voor:
full
 
MEK gebruiken, dat lost het ABS plastic op (oppassen dat je alleen de achterkant van de kuipdelen licht bevochtigd). Werkt beter dan solderen of lijmen want zoals je al zegt hechten die matten niet zo goed met lijm/polyester/epoxy en krijg je met solderen geen verbinding van de kopse kanten van de scheur. Bij mijn spatbord was het al voldoende om met een vochtige doek met MEK over de achterkant te poetsen en de scheur dicht te drukken, maar als de schade groter is kun je ook verstevigingen aanbrengen door wat ABS op te lossen en dit als vulmiddel te gebruiken (evt. met vezel materiaal). Als het een mooie scheur is zonder dat er materiaal is uitgebroken dan kun je de boel hiermee vrijwel onzichtbaar repareren zonder het te hoeven overschilderen. MEK oplosmiddel is te krijgen in verfzaken.
 
MEK gebruiken, dat lost het ABS plastic op (oppassen dat je alleen de achterkant van de kuipdelen licht bevochtigd). Werkt beter dan solderen of lijmen want zoals je al zegt hechten die matten niet zo goed met lijm/polyester/epoxy en krijg je met solderen geen verbinding van de kopse kanten van de scheur. Bij mijn spatbord was het al voldoende om met een vochtige doek met MEK over de achterkant te poetsen en de scheur dicht te drukken, maar als de schade groter is kun je ook verstevigingen aanbrengen door wat ABS op te lossen en dit als vulmiddel te gebruiken (evt. met vezel materiaal). Als het een mooie scheur is zonder dat er materiaal is uitgebroken dan kun je de boel hiermee vrijwel onzichtbaar repareren zonder het te hoeven overschilderen. MEK oplosmiddel is te krijgen in verfzaken.

Klinkt als een verschrikkelijk chemisch giftig goedje..... :o
 
Health effects:

Methyl ethyl ketone can cause human health effects through inhalation, ingestion, and contact with the skin. Since methyl ethyl ketone is a natural component of some foods, ingestion of food is also a source of exposure. Its health effects are similar to but more irritating than acetone (EW, January, 1992). Its vapor is irritating to mucous membranes and conjunctiva. Exposure can irritate the eyes, nose, and head; it can cause dizziness, fatigue, memory alteration, dermatitis, headaches, nausea, paresthesia of extremities, diminished vision, acidosis, and vomiting. Prolonged exposure can cause central nervous system depression.

Verder val het wel mee hoor ;)

Dit zelfde geld ook voor Thinner of Aceton. Alleen voor op de kuipdelen en goed ventileren dus. Vroegah wasten we onze handen in dat spul...
 
Ik had ook beschadigde kuipdelen, met diverse scheuren en schaafplekken. Je moet eerst kijken van welk materiaal de kuip is gemaakt, staat meestal aan de binnenkant van de kuip.
Ik heb eerst de scheuren aan beide kanten kaalgemaakt en voorzien van een V-vormige groef. Toen van een stukje ABS plastic (zelfde materiaal als de kuip) lange 2/3 mm brede strookjes geknipt. Die heb ik met een soldeerrevolver met zo'n hulpstukje voor het snijden/smelten van plastic in de V-groeven gesmolten. Zorg dat het plastic er goed in smelt. Vlakschuren, klaar.....
Ben je er niet zeker van of je reparatiestrookjes hetzelfde materiaal als de kuip zijn, smelt dan een stukje op de kuip. Kun je dat er met je nagel zo weer afwippen, dan is het een verkeerde plasticsoort.

Ik heb de schaafplekken, waar flinke kuilen in waren ontstaan, voorzien van een plaatje ABS, dat ik er op heb gesmolten. Ook dat heb ik vlak afgewerkt. Werkt beter en sneller dan plamuur. Plamuur heeft bovendien de nare eigenschap om vocht op te nemen en da's niet goed....
 
Bij deze wil ik jullie ontzettend bedanken voor de nuttige informatie! Ik weet zeker dat het me nu gaat lukken voor de zomer weer met een motor rond te kunnen jagen zonder voor aap te rijden!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan