Mijn Diversion beetje verbeteren..

Elrond

Rookie
24 feb 2004
26
0
Belgie
Hey allemaal,

Ik rijd sinds een jaartje of twee met een Diversion 600S. Fijne beginnersmoto, maar er zijn een paar dingen die stilaan een beetje mijn voeten uithangen en waar ik deze winter wat wil aan (proberen te) verhelpen:

- het eeuwige gerammel in de kuip: tussen 3500 en 4000 rpm rammelt er 'iets' in de kuip. Ik weet dat wel meer Diversions (zo niet allemaal) dat hebben, maar is er iemand ooit in geslaagd om dat gerammel de wereld uit te helpen? Ik vind de oorzaak / exacte plaats van dat gerammel maar niet.

- De slappe voorvork: mijn divi is er eentje uit '95, dus met de oudere voorvork (vanaf 96 kregen ze een betere) en een enkele remschijf vooraan. Wie heeft er al geëxperimenteerd met andere vorkolie en/of andere veren? Wat zijn de bevindingen en de kosten? Welk merk is een aanrader?

- Moeilijk starten als hij een tijdje heeft stilgestaan: de beste remedie is uiteraard 'zorgen dat hij niet lang stilstaat', maar zijn er ook andere?

Ziezo, ik zou het erg appreciëren mocht iemand me wat tips kunnen geven. De flauwe plezante die afkomt met 'koop een goeie moto' mag zich die moeite besparen, dat zit er sowieso niet in. Al bij al vind ik het een fijne moto, op die enkel gebreken na.

Alvast bedankt voor de tips!
Roel :]
 
Je gerammel :?
Een stukje foam oid op maat snijden/knippen (strookje) en dat tussen de kuip(ruit) en je tellermeuk doen.

Rest zal een ander moeten beantwoorden :P
 
Hoi,

Ik kan helaas weinig zeggen over het verschil tussen de oude voorvork met enkele schijf en de nieuwe (dikkere) voorvork met dubbele schijven.

Wel kan ik zeggen dat na het installeren van nieuwe progressieve veren voor en achter, het weggedrag onvoorstelbaar is verbetert! (mijn divi heeft de nieuwe voorvork)

Het frame lijkt met de oude veren veel 'slapper' dan nu met de nieuwe veren. Voorbeeld: Met duo een straatje keren met het stuur tegen de aanslag was altijd een wiebelige gewaarwording, nu geen probleem! Het is net of het frame veel stijver is geworden??? Iemand misschien een verklaring hiervoor?

Groet,

Toetankh
 
Ow ja, even vergeten:

Heeft een 95'er al een electrische benzinepomp? er staat mij bij dat hier een modificatie op is geweest (starten gaat bij mij ook niet vanzelf, maar problematisch is het zeker niet)

Grtz,
 
Ook ik heb op mn divi zo een veringkitje :9 en ik kan het jullie ten zeerste aanbevelen :} :} de motor herken je idd niet meer-wat een metamorfose :}
Over die rammel kan ik je zeggen dat het héél wat beter is als je de schroefjes(2) van je kuip wat losser draait :} :} ik vrees wel dat je zelf wat zal moet experimenter met de afstelling ervan maar dit is hoogstens 10min werk :} (en goedkoopste) ;) Op mn divi heb ik van die rammel al véél minder last maar ik denk dat je het nooit echt gaat weg krijgen: B| ik heb ook nog nooit een divi gezien die het niet heeft B| een divikwaaltje.. 8-)
 
Ow ja, even vergeten:

Heeft een 95'er al een electrische benzinepomp? er staat mij bij dat hier een modificatie op is geweest (starten gaat bij mij ook niet vanzelf, maar problematisch is het zeker niet)

Grtz,
Nee dacht het niet, althans die van mij niet ;) .

Starten is wel es tricky, maar de aanhouder wint (ikke dus)
 
In mijn Div 900 zitten nu WP voorveren, een absolute aanrader voor E 120,-. Stuurt beter bij elke snelheid en remt ook beter, want de energie gaat niet meer in de 'duik' zitten. Oncomfortabel wordt ie ook al niet, bij gewoon rijden beetje straffer en dat mag ook wel.
Volgende stap: ik heb daarstraks RVS remleidingen opgehaald, ga ik er dit weekend op zetten. Daarmee moet de doseerbaarheid van de remmen beter worden. Als je maar één schijf hebt zijn RVS leidingen m.i. een must, heb je meer remkracht in je vingers.

De rammel: als je de kuip er een keertje vanaf haalt en vervangt een zootje rubbers, scheelt een boel.

Blijft de rest van de wegligging over. Die is prima, maar als je echt snel door de bocht wil heb je een groot hart nodig. De Div 900 'valt' de bocht in en dat 'vallen' moet je weer opvangen. Best spannend en leuk als je het kunt (beetje vergelijkbaar met een tweekleps boxer)maar het zou wel wat moderner kunnen wat mij betreft. Ik denk aan de banden. Die zijn (voor huidige begrippen) smal, 150 breed aan de achterkant. Verder liggen er bij mij Bridgestone Exedra's onder, diagonaaltjes.
Ik denk dat het wel zou helpen als je er BT 020's onder legt, radiaal banden. Iemand daarmee ervaring op een DIV?
 
Ik had ook ferm gerammel op mijn 900s (1998) zo tussen 3500 en 4000 rpm (jammer genoeg het meest gebruikte toerental)
Oorzaak: plastiek ruitje van de tellerpartij resoneerde tegen de kuipopbouw.
Daar heb ik dan wat stripjes harde mousse onzichtbaar tussen gepropt. Nu resoneert het al veeeeeel minder en dan enkel bij 2800 a 3000 rpm. Best te verdragen. Los ik definitief op wanneer ik mijn kuip er es afhaal ... ooit
 
Zo, de RVS remleidingen zitten erop. Vullen en ontluchten is wel een klus (ik heb geen pompje en heb het niet eerder gedaan), knoeien met remvloeistof wordt niet m'n hobby.
Proefrijden, de rem is beter doseerbaar, voelt véél strakker en in combinatie met de strakkere voorvork (WP veren) een geweldige verbetering t.o.v. het origineel. Er staat ook een CBR600F in de schuur, de remmen daarvan waren altijd beter dan die van de DIV, nu voelt juist de CBR wat sponzig aan.
Detail dat m.i. niet goed is: de leidingen zijn zo'n 5 cm te lang, terwijl ze toch voor de DIV zijn gemaakt. Krijg ik zo'n leipe slinger van leidingen onder de kuip. Dus maar weer terug :(

@Wullebolle: door de Galaxy op de motor?
 
Hey!
Alvast bedankt voor al die antwoorden. Ik kan weeral wat verder.
Op een '95er zit inderdaad nog geen elektrische benzinepomp. Ik vraag me af of het moeilijk is om zo'n ding er alsnog in te bouwen?
Die tip ivm. de WP-veren heb ik nog van iemand gehoord, ik denk dat ik dat toch maar eens moet proberen. Mijn plan is om eerst eens te experimenteren met zwaardere vorkolie en -als dat niet volstaat- een nieuw setje voorveren te kopen.
Wat betreft het gerammel in de kuip: ik ga tijdens de kerstvakantie een beetje experimenteren met rubber en schuim allerhande. 's kijken wat dat geeft.

Groeten,
Roel
 
Je kunt het met SAE 15 (10 is standaard) proberen. De vork van de Div heeft geen bout bij de naaf waarmee je de vorkolie kunt laten uitlopen. Dus de vorkpoten moeten eruit (of de motor op z'n kop natuurlijk :) )
Ik zou toch overwegen, als de zaak tóch uit elkaar moet, om meteen de nieuwe veren te monteren.
 
Je kunt het met SAE 15 (10 is standaard) proberen. De vork van de Div heeft geen bout bij de naaf waarmee je de vorkolie kunt laten uitlopen. Dus de vorkpoten moeten eruit (of de motor op z'n kop natuurlijk :) )
Ik zou toch overwegen, als de zaak tóch uit elkaar moet, om meteen de nieuwe veren te monteren.

Yep, daar is wel wat voor te zeggen.
Anderzijds is een voorvork uitbouwen ook het einde van de wereld niet. Stel dat de dikkere vorkolie voor mij volstaat, dan heb ik geen 120 euro aan nieuwe veren moeten uitgeven.
Toch bedankt voor de tip!
Roel
 
Hey!
Alvast bedankt voor al die antwoorden. Ik kan weeral wat verder.
Op een '95er zit inderdaad nog geen elektrische benzinepomp. Ik vraag me af of het moeilijk is om zo'n ding er alsnog in te bouwen?
Die tip ivm. de WP-veren heb ik nog van iemand gehoord, ik denk dat ik dat toch maar eens moet proberen. Mijn plan is om eerst eens te experimenteren met zwaardere vorkolie en -als dat niet volstaat- een nieuw setje voorveren te kopen.
Wat betreft het gerammel in de kuip: ik ga tijdens de kerstvakantie een beetje experimenteren met rubber en schuim allerhande. 's kijken wat dat geeft.

Groeten,
Roel


Koop gewoon dat wp-kitje kopen :} :} :} :} :( het is die prijs echt méér als dubbel waard :} anders moet je nog zitten klooien met die olie (en hoeveelheid :? )terwijl de olie alleen maar dempt he0-) gewoon kopen dat kitje & doen0-)0-)
 
Hey!
Alvast bedankt voor al die antwoorden. Ik kan weeral wat verder.
Op een '95er zit inderdaad nog geen elektrische benzinepomp. Ik vraag me af of het moeilijk is om zo'n ding er alsnog in te bouwen?
Gen idee of dat moeilijk is! Bij mij werd dat destijds (jaar of 7 terug) door de dealer gedaan waarbij ik enkel het arbeidsloon moest betalen. Was (gelijktijdig met een beurtje) niet schokkend. Het starten ging vervolgens wel stukken beter en werd eigenlijk probleemloos. Kortom: een echte aanrader!
 
Hey allemaal,

Ik rijd sinds een jaartje of twee met een Diversion 600S. Fijne beginnersmoto, maar er zijn een paar dingen die stilaan een beetje mijn voeten uithangen en waar ik deze winter wat wil aan (proberen te) verhelpen:

- het eeuwige gerammel in de kuip: tussen 3500 en 4000 rpm rammelt er 'iets' in de kuip. Ik weet dat wel meer Diversions (zo niet allemaal) dat hebben, maar is er iemand ooit in geslaagd om dat gerammel de wereld uit te helpen? Ik vind de oorzaak / exacte plaats van dat gerammel maar niet.

- De slappe voorvork: mijn divi is er eentje uit '95, dus met de oudere voorvork (vanaf 96 kregen ze een betere) en een enkele remschijf vooraan. Wie heeft er al geëxperimenteerd met andere vorkolie en/of andere veren? Wat zijn de bevindingen en de kosten? Welk merk is een aanrader?

- Moeilijk starten als hij een tijdje heeft stilgestaan: de beste remedie is uiteraard 'zorgen dat hij niet lang stilstaat', maar zijn er ook andere?

Ziezo, ik zou het erg appreciëren mocht iemand me wat tips kunnen geven. De flauwe plezante die afkomt met 'koop een goeie moto' mag zich die moeite besparen, dat zit er sowieso niet in. Al bij al vind ik het een fijne moto, op die enkel gebreken na.

Alvast bedankt voor de tips!
Roel :]


- het gerammel: heb er nooit een oplossing voor gevonden, heb nu zelfs een nieuwe kuip (na een val) en daar doet hij het ook gewoon. En het is niet enkel de kuip hoor, het is heel de fiets. Want je voelthet kriebelen in je linkervoet :+

- slappe voorvork: ik heb er WP voorveren laten inzetten, dat scheelt enorm. Kosten rond de 120-140€ ofzo De enkele remschijf kan je "verbeteren" met een staalomvlochten remleiding. Je weet niet wat je meemaakt als je van de standaard remleiding komt. Dat ding remt 10x beter. Zeker in combinatie met de WP voorveren rijdt dat perfect :)

- moeilijk starten niet echt een probleem mee. Hij staat ook nooit langer dan 1/2 week tot een week stil. Dan gaat het gewoon met een beetje choken.
 
Het probleem van het rammelen heb ik grotendeels op kunnen lossen. Bij sommige bouwmarkten (bijv. fixet) hebben ze allerlei type kraan leertjes, of rubberen revetjes. Als je deze tussen het frame en kap doet, is het voor een groot deel weg! Voor alle boutjes heb je er dacht ik een stuk 8-10 (à 5 cent) nodig

Het start probleem heb ik ook, de oplossing helaas niet...
 
HoiHoi,

Zoals ik eerder al aangaf, heb ik bij mij ook de achterveer laten wisselen (originele demper + progressieve veer). De combinatie van nieuwe veren voor + andere vorkolie + nieuwe achterveer zorgt dat de motor stukken beter rijdt (sterker nog, ik ben afgelopen jaar met de div600 + koffers (tent, etc) + vrouw richting Frankrijk afgereisd en dat ging prima!

Verenkit is te koop bij Hyperpro (ik heb montage zelf gedaan, bij het ophalen van het setje meteen de oude veer laten wisselen voor de nieuwe op de achterdemper (beetje lastig zelf te doen).

Vervangen vorkolie: men neme een grote spuit (ziekenhuis?) + dunne holle staaf en men zuige in een paar minuten de vorkpoten leeg -> klaar!

Komend voorjaar ga ik me eens bemoeien met de remleidingen (remvloeistof moet toch vervangen). Heb een div600 met dubbele schijven, dus remmen gaat op zich 'standaard' al heel aardig

Groet,

Toetankh
 
Vanochtend toch al een oplossing gevonden voor het probleem van het 'moeilijk starten na lang stilstaan'. Gewoon de brandstofkraan op 'pri' zetten en een tijdje (5 minuten) laten staan (intussen pak aantrekken, helm op etc.) en hij start van de eerste keer.
Oef, nu die vering nog eens aanpakken.
 
Vanochtend toch al een oplossing gevonden voor het probleem van het 'moeilijk starten na lang stilstaan'. Gewoon de brandstofkraan op 'pri' zetten en een tijdje (5 minuten) laten staan (intussen pak aantrekken, helm op etc.) en hij start van de eerste keer.
Oef, nu die vering nog eens aanpakken.
Zal ik ook es proberen dan.

Heb je trouwens al eens een brandend olielampje gehad vlak na het wegrijden? Schrok me de eerste keer lam, maar ik weet nu dat ie op dat punt gewoon gevoelig is en dat er best nog wel wat olie inzit. Voor het volgende ritje weer bijvullen en alles is dan weer in orde.
 
Ben es terug geweest met m'n RVS remleidingen, die ik wat lang vond. Wat blijkt? Ze zijn gemaakt voor de eerste versie van de DIV 900. Bij die versie lopen de remleidingen vóór de voorvork langs en gaan met een omweg met z'n tweeën naar de hoofdremcylinder.
Bij het tweede type loopt het (mooier) recht naar beneden achter de voorvork. Vandaar dat ik wat lengte over heb. Kun je aan denken als je rvs leidingen voor je DIV 900 bestelt.
Verder niks dan lof trouwens, de motor knapt enorm op van rvs remmen en WP veren. Niks meer aan doen. :]
 
Schopje.
Ik zit wel eens te overwegen om op mijn Div 900 het stuurtje van een Div 600 te zetten. De houding zou iets meer voorover worden, sportiever zogezegd (alhoewel, op een DIV ..). Ik kan het niet laten, koop ik een toerfiets, moet ie weer harder kunnen. Iemand ervaring hiermee? Op de site van de Div klup, www.YDCN.nl zie je alleen mogelijkheden om het stuur nog hoger te krijgen met risers e.d.
 
Probeer een paar mooi clip-ons. Voor dat gevoel van vroeguh. Zit je ook echt uit de wind.

Je kan er ook nog 1 bijkopen, een Honda cb-1 of zo, voor echt sportief toeren buiten de snelweg. ;) Kost geen drol en zijn heel betrouwbaar :X

schop
 
Laatst bewerkt:
clip ons op een DIV? Zit ik met m'n snoet op 't ruitje. Nee, het gaat om 'subtiele' verbeteringen hier. De DIV is van zichzelf nl. al heel goed ...

Heb er trouwens al eentje bij Marc, zie sig, een CBR van 2003, 'pocket rocket'. Maar die is van mijn wederhelft. De gedachte is om twee verschillende motoren te hebben, ivm met bagage, vakanties en afwisseling van zithouding. Aan die CBR kan ik niks verbeteren, klussen doe ik aan de DIV ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan