Ondanks dat het project in de afrondende fase zit, toch maar een projecttopic aangemaakt. Excuses voor de slechte kwaliteit foto's, maar geld aan een telefoon met goede camera spenderen, vind ik zonde. En iedere keer m'n spiegelreflex pakken, is ook zo wat.
Ik zit regelmatig nog met een vraag en maak daar tot nu toe regelmatig een los topic voor aan. Met dit topic wil ik wat meer overzicht krijgen en wellicht is het handig voor iemand die eenzelfde ombouw wil doen. Daarnaast is het (als alles klaar is) ook leuk om terug te lezen voor mezelf, hoop ik.
Start van mijn project was in augustus 2017, toen ik een collega met veel te veel projecten sprak die geld nodig had voor vakantie.
Ik heb zijn Virago overgenomen, waar een '93 GSX-R 750 voorvork in was gezet. Het frame en de wielen waren gepoedercoat en er zat een kaal tankje en zadeltje op. Het blok was gespoten, maar helemaal klaar voor nog vele kilometers.
Hij had een filmpje waarop de motor gestart werd met een losse accu en hij liep vrij aardig.
Motor stond er toen zo bij:
Er waren een hoop zaken die me niet aanstonden: geen achterlichtjes, nummerplaat zat er niet op, geen dempers, koplamp zat vast met tie-raps, kabelboom was niet best en nog een hoop van dergelijke details.
Op dat moment dacht ik dat het me een winter zou kosten om hem in orde te maken. Bovenstaande puntjes opgelost, uitlaten met wrap omwikkeld, alleen de kabelboom had ik nog even gelaten voor wat het was.
Hier enkele foto’s van tijdens het verbouwen:
Maart 2018 (ongeveer): tijd om eens te starten.
Nou, kort maar krachtig: dat ging niet. Er kwam geen benzine door de carbs heen. Carbs open gemaakt, zaten vol met een soort schuim.
Even in de cleaner gegooid, revisiesetje erin en de carbs laten afstellen op een vacuumbank bij Yamaha Van Meel.
Toen was het starten en lopen gelukkig.
Dat viel me mee gelukkig, maar bij het uitzetten bleef de motor lopen. Contact uit, motor bleef lopen. Sleutel er dan maar helemaal uit: motor bleef lopen. Accu los gegooid, motor bleef lopen. Uiteindelijk dus maar het benzinekraantje dicht gezet en gewacht tot de motor uitviel.
Kabelboom nog eens beter bekeken. Allerlei zaken zaten in elkaar gedraaid, er was van alles los geknipt. Daar was dus een hoop te verbeteren.
Mei 2018 werd mijn dochtertje geboren, dus lag het project even stil. In de winter van 2018-2019 verder gegaan: nieuwe kabelboom gemaakt, contactslot verplaatst, nieuw startrelais geplaatst (tot die tijd startte ik hem door de startmotorkabel even op de accu te houden. De nieuwe kabelboom werkte prima, maar de startmotor kreeg de motor wel moeilijk rond, viel me op. Eerst de de startmotor nog gereviseerd met zelfgedraaide lagerbusjes e.d. , maar uiteindelijk toch besloten om een nieuwe startmotor te monteren.
Ook het schakelpookje aangepast, deze kwam namelijk tegen de demper aan. Hierdoor schakelt nu de motor andersom (1 omhoog, de rest naar beneden), maar dat zien we later wel weer.
Opnieuw de motor gestart, hij liep mooi toen er ineens een rare tik was er een grote olielekkage ontstond bij de achterste cilinder. Flink in de weer met talkpoeder, maar ik kreeg het lek niet gevonden. Het oliespoor ging boven de koppakking tussen de koelribben en de enige conclusie die ik kon trekken, is dat er ergens een scheur moest zitten. Ook even in de kop proberen te kijken via de klepdekseltjes en daar vond ik een platgeslagen moertje.
Dit moertje hoorde op het draadeindje voor de klepstelling als borgmoer, maar was los gelopen en bewerkt door de nokkenas. Toen gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe kop en via internet aangeschaft.
Helaas liep toen het motorblok in mijn (2 jaar oude) auto in puin en werd het project weer even aan de kant gezet vanwege tijdgebrek. Dat was juni 2019. Die zomer heb ik alleen nog een keer de tank gevuld. Helaas benzine gemorst en de lak op de tank bleek van de Action afkomstig en niet zo goed bestand tegen benzine. Ik heb de tank helemaal in de afbijt gezet tot het helemaal kaal was. Toen het staal grof geschuurd en met twee componenten blanke lak gespoten. De binnenkant van de tank gelijk met Tankcure behandeld. Dat gaf eerst wel redelijk wat problemen omdat tussen de behandelingen (na het ontroesten en naspoelen, moest je de tank drogen en dan roestte de tank extreem bij mij).
Zo rond kerst 2019 het project weer opgepakt omdat dochter 2 onderweg was. Ik dacht dat ik voor haar geboorte in maart wel zou moeten afronden, anders zou ik er nooit meer aan toe komen.
Helaas startte de motor toen heel slecht, ongeveer 20 startpogingen gedaan voordat hij aansloeg. Op dat moment heb ik besloten om te zorgen dat ik ieder weekend wat zou gaan doen, zodat er voortgang in het project bleef. Helaas was dat ook niet haalbaar, zwangerschap van de vrouw werd erg zwaar en moeilijk, corona erbij, zorg overbelast, dus dat was even een zware, hectische tijd. In maart 2020 gelukkig een gezonde dochter erbij en vrouwlief begon toen ook weer op te knappen.
In april een lijstje opgesteld van de zaken die ik nog moest aanpakken, zodat ik in ieder geval dit jaar toch maar eens kon rijden.
Eerst gestart met de kop vervangen. Oude kop eraf en uit elkaar gehaald. Zie hier de foto van de afdrukken van het losgelopen moertje:
Helaas bleek de nieuwe kop van de voorste cilinder en ik had er een nodig van de achterste cilinder. Uiteindelijk bleek het enige verschil de nokkenas te zijn. De nieuwe kop dus opgelast (deze had behoorlijk diepe putten, je ziet ook op de foto waar deze opgelast is voor het vlakken) en laten vlakken, kleppen laten inslijpen en met de oude nokkenas erin weer opgebouwd en op het blok geplaatst. Hier wat foto’s:
Toen het slecht starten aangepakt. Carbs er opnieuw en nagekeken. De membranen waren plakkerig en daardoor stond de naald in onderste stand vast geplakt. Even opengemaakt, alles weer schoon gemaakt, sproeiers gecontroleerd en terug gebouwd. Gelukkig was het toen weer starten en lopen en gelijk maar eens een rondje door de straat gereden.
Erzaten twee superkleine gaatjes in elk van de membranen, deze dichtgelijmd met speciale Loctite(prijzig, maar als je ooit rubber moet verlijmen, is dit het beste wat je kunt hebben).
Resultaat: een grote lach (na bijna 3 jaar toch eens gereden), de motor rijdt eigenlijk verrassend goed, maar ook weer extra puntje voor het to-do-lijstje. De motor loopt veel te arm en stationair enkele duizenden toeren (heb geen toerenteller, dus preciezer dan dat kan ik niet zijn).
Ik heb even gezocht naar sproeiers, maar voor de Hitachi carbs op mijn Virago zijn die moeilijk te vinden in een grotere maat. Opboren kan altijd nog, ik ga eerst (na een tip van dit forum en meer ervaren collega’s) een restrictor in de inlaat maken.
In de tussentijd nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals het benzinekraantje gereviseerd en verlijmd, jiffy ingekort en zo nog wat kleine werkjes.
Verder to do lijst:
Zo, die lap tekst was de afgelopen 3 jaar.
Hier nog de topics die ik in de tussentijd heb aangemaakt (naast een enkele vraag in bijv. het GSX-R topic)
Hitachi carbs afstellen op Yamaha Virago XV750 '83
Tweedelig benzinekraantje normaal bij Yamaha XV750 Virago '83?
Yamaha XV750 Virago uit 1983 - verschillende koppakkingen
Top Motorparts ervaring
Virago 750 '83 met Virago 920 '87 cilinderkop?
Binnenzijde benzine tank sealen
En deze topics vond ik nog best wel inspirerend (deze vul ik nog aan af en toe als ik iets moois tegen kom)
Ik word gek graag info: XV750 problemen
Yamaha XV920R Café Racer
Vanaf nu zal ik het hier een beetje bijhouden en mijn vragen zal ik ook hier stellen ipv steeds weer losse topic aanmaken.
Ik zit regelmatig nog met een vraag en maak daar tot nu toe regelmatig een los topic voor aan. Met dit topic wil ik wat meer overzicht krijgen en wellicht is het handig voor iemand die eenzelfde ombouw wil doen. Daarnaast is het (als alles klaar is) ook leuk om terug te lezen voor mezelf, hoop ik.
Start van mijn project was in augustus 2017, toen ik een collega met veel te veel projecten sprak die geld nodig had voor vakantie.
Ik heb zijn Virago overgenomen, waar een '93 GSX-R 750 voorvork in was gezet. Het frame en de wielen waren gepoedercoat en er zat een kaal tankje en zadeltje op. Het blok was gespoten, maar helemaal klaar voor nog vele kilometers.
Hij had een filmpje waarop de motor gestart werd met een losse accu en hij liep vrij aardig.
Motor stond er toen zo bij:
Er waren een hoop zaken die me niet aanstonden: geen achterlichtjes, nummerplaat zat er niet op, geen dempers, koplamp zat vast met tie-raps, kabelboom was niet best en nog een hoop van dergelijke details.
Op dat moment dacht ik dat het me een winter zou kosten om hem in orde te maken. Bovenstaande puntjes opgelost, uitlaten met wrap omwikkeld, alleen de kabelboom had ik nog even gelaten voor wat het was.
Hier enkele foto’s van tijdens het verbouwen:
Maart 2018 (ongeveer): tijd om eens te starten.
Nou, kort maar krachtig: dat ging niet. Er kwam geen benzine door de carbs heen. Carbs open gemaakt, zaten vol met een soort schuim.
Even in de cleaner gegooid, revisiesetje erin en de carbs laten afstellen op een vacuumbank bij Yamaha Van Meel.
Toen was het starten en lopen gelukkig.
Dat viel me mee gelukkig, maar bij het uitzetten bleef de motor lopen. Contact uit, motor bleef lopen. Sleutel er dan maar helemaal uit: motor bleef lopen. Accu los gegooid, motor bleef lopen. Uiteindelijk dus maar het benzinekraantje dicht gezet en gewacht tot de motor uitviel.
Kabelboom nog eens beter bekeken. Allerlei zaken zaten in elkaar gedraaid, er was van alles los geknipt. Daar was dus een hoop te verbeteren.
Mei 2018 werd mijn dochtertje geboren, dus lag het project even stil. In de winter van 2018-2019 verder gegaan: nieuwe kabelboom gemaakt, contactslot verplaatst, nieuw startrelais geplaatst (tot die tijd startte ik hem door de startmotorkabel even op de accu te houden. De nieuwe kabelboom werkte prima, maar de startmotor kreeg de motor wel moeilijk rond, viel me op. Eerst de de startmotor nog gereviseerd met zelfgedraaide lagerbusjes e.d. , maar uiteindelijk toch besloten om een nieuwe startmotor te monteren.
Ook het schakelpookje aangepast, deze kwam namelijk tegen de demper aan. Hierdoor schakelt nu de motor andersom (1 omhoog, de rest naar beneden), maar dat zien we later wel weer.
Opnieuw de motor gestart, hij liep mooi toen er ineens een rare tik was er een grote olielekkage ontstond bij de achterste cilinder. Flink in de weer met talkpoeder, maar ik kreeg het lek niet gevonden. Het oliespoor ging boven de koppakking tussen de koelribben en de enige conclusie die ik kon trekken, is dat er ergens een scheur moest zitten. Ook even in de kop proberen te kijken via de klepdekseltjes en daar vond ik een platgeslagen moertje.
Dit moertje hoorde op het draadeindje voor de klepstelling als borgmoer, maar was los gelopen en bewerkt door de nokkenas. Toen gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe kop en via internet aangeschaft.
Helaas liep toen het motorblok in mijn (2 jaar oude) auto in puin en werd het project weer even aan de kant gezet vanwege tijdgebrek. Dat was juni 2019. Die zomer heb ik alleen nog een keer de tank gevuld. Helaas benzine gemorst en de lak op de tank bleek van de Action afkomstig en niet zo goed bestand tegen benzine. Ik heb de tank helemaal in de afbijt gezet tot het helemaal kaal was. Toen het staal grof geschuurd en met twee componenten blanke lak gespoten. De binnenkant van de tank gelijk met Tankcure behandeld. Dat gaf eerst wel redelijk wat problemen omdat tussen de behandelingen (na het ontroesten en naspoelen, moest je de tank drogen en dan roestte de tank extreem bij mij).
Zo rond kerst 2019 het project weer opgepakt omdat dochter 2 onderweg was. Ik dacht dat ik voor haar geboorte in maart wel zou moeten afronden, anders zou ik er nooit meer aan toe komen.
Helaas startte de motor toen heel slecht, ongeveer 20 startpogingen gedaan voordat hij aansloeg. Op dat moment heb ik besloten om te zorgen dat ik ieder weekend wat zou gaan doen, zodat er voortgang in het project bleef. Helaas was dat ook niet haalbaar, zwangerschap van de vrouw werd erg zwaar en moeilijk, corona erbij, zorg overbelast, dus dat was even een zware, hectische tijd. In maart 2020 gelukkig een gezonde dochter erbij en vrouwlief begon toen ook weer op te knappen.
In april een lijstje opgesteld van de zaken die ik nog moest aanpakken, zodat ik in ieder geval dit jaar toch maar eens kon rijden.
Eerst gestart met de kop vervangen. Oude kop eraf en uit elkaar gehaald. Zie hier de foto van de afdrukken van het losgelopen moertje:
Helaas bleek de nieuwe kop van de voorste cilinder en ik had er een nodig van de achterste cilinder. Uiteindelijk bleek het enige verschil de nokkenas te zijn. De nieuwe kop dus opgelast (deze had behoorlijk diepe putten, je ziet ook op de foto waar deze opgelast is voor het vlakken) en laten vlakken, kleppen laten inslijpen en met de oude nokkenas erin weer opgebouwd en op het blok geplaatst. Hier wat foto’s:
Toen het slecht starten aangepakt. Carbs er opnieuw en nagekeken. De membranen waren plakkerig en daardoor stond de naald in onderste stand vast geplakt. Even opengemaakt, alles weer schoon gemaakt, sproeiers gecontroleerd en terug gebouwd. Gelukkig was het toen weer starten en lopen en gelijk maar eens een rondje door de straat gereden.
Erzaten twee superkleine gaatjes in elk van de membranen, deze dichtgelijmd met speciale Loctite(prijzig, maar als je ooit rubber moet verlijmen, is dit het beste wat je kunt hebben).
Resultaat: een grote lach (na bijna 3 jaar toch eens gereden), de motor rijdt eigenlijk verrassend goed, maar ook weer extra puntje voor het to-do-lijstje. De motor loopt veel te arm en stationair enkele duizenden toeren (heb geen toerenteller, dus preciezer dan dat kan ik niet zijn).
Ik heb even gezocht naar sproeiers, maar voor de Hitachi carbs op mijn Virago zijn die moeilijk te vinden in een grotere maat. Opboren kan altijd nog, ik ga eerst (na een tip van dit forum en meer ervaren collega’s) een restrictor in de inlaat maken.
In de tussentijd nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals het benzinekraantje gereviseerd en verlijmd, jiffy ingekort en zo nog wat kleine werkjes.
Verder to do lijst:
- Schakelen terug omdraaien
- Uitlaten extra steunpunt maken (na het ritje hingen ze niet meer helemaal op de juiste plek)
- Motor afstellen en controleren op valse lucht
- Koppelingshendel aanpassen (de GSX-R hendel trekt de Virago koppeling niet helemaal vrij, dus bij het inschakelen van de eerste versnelling, rijdt de motor iets vooruit)
- Kilometerteller/snelheidsmeter maken
- Laatste hand leggen aan de kabelboom. Een klein stukje van de oude kabelboom loopt over de achterveer/schokdemper. Dat wil ik netter wegwerken.
Zo, die lap tekst was de afgelopen 3 jaar.
Hier nog de topics die ik in de tussentijd heb aangemaakt (naast een enkele vraag in bijv. het GSX-R topic)
Hitachi carbs afstellen op Yamaha Virago XV750 '83
Tweedelig benzinekraantje normaal bij Yamaha XV750 Virago '83?
Yamaha XV750 Virago uit 1983 - verschillende koppakkingen
Top Motorparts ervaring
Virago 750 '83 met Virago 920 '87 cilinderkop?
Binnenzijde benzine tank sealen
En deze topics vond ik nog best wel inspirerend (deze vul ik nog aan af en toe als ik iets moois tegen kom)
Ik word gek graag info: XV750 problemen
Yamaha XV920R Café Racer
Vanaf nu zal ik het hier een beetje bijhouden en mijn vragen zal ik ook hier stellen ipv steeds weer losse topic aanmaken.