Schuurtje van RISL: het gaat steeds verder

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.331
598
Ondanks dat het project in de afrondende fase zit, toch maar een projecttopic aangemaakt. Excuses voor de slechte kwaliteit foto's, maar geld aan een telefoon met goede camera spenderen, vind ik zonde. En iedere keer m'n spiegelreflex pakken, is ook zo wat.

Ik zit regelmatig nog met een vraag en maak daar tot nu toe regelmatig een los topic voor aan. Met dit topic wil ik wat meer overzicht krijgen en wellicht is het handig voor iemand die eenzelfde ombouw wil doen. Daarnaast is het (als alles klaar is) ook leuk om terug te lezen voor mezelf, hoop ik.



Start van mijn project was in augustus 2017, toen ik een collega met veel te veel projecten sprak die geld nodig had voor vakantie.

Ik heb zijn Virago overgenomen, waar een '93 GSX-R 750 voorvork in was gezet. Het frame en de wielen waren gepoedercoat en er zat een kaal tankje en zadeltje op. Het blok was gespoten, maar helemaal klaar voor nog vele kilometers.



Hij had een filmpje waarop de motor gestart werd met een losse accu en hij liep vrij aardig.
Motor stond er toen zo bij:

2017-07-24 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg

2017-07-25 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (2).jpg

2017-07-25 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (3).jpg

2017-07-25 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (4).jpg






Er waren een hoop zaken die me niet aanstonden: geen achterlichtjes, nummerplaat zat er niet op, geen dempers, koplamp zat vast met tie-raps, kabelboom was niet best en nog een hoop van dergelijke details.
Op dat moment dacht ik dat het me een winter zou kosten om hem in orde te maken. Bovenstaande puntjes opgelost, uitlaten met wrap omwikkeld, alleen de kabelboom had ik nog even gelaten voor wat het was.

Hier enkele foto’s van tijdens het verbouwen:

2018-03-26 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (2).jpg
2018-04-07 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg
2018-04-15 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (2).jpg
2018-08-19 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg



Maart 2018 (ongeveer): tijd om eens te starten.

Nou, kort maar krachtig: dat ging niet. Er kwam geen benzine door de carbs heen. Carbs open gemaakt, zaten vol met een soort schuim.

Even in de cleaner gegooid, revisiesetje erin en de carbs laten afstellen op een vacuumbank bij Yamaha Van Meel.


Toen was het starten en lopen gelukkig.
Dat viel me mee gelukkig, maar bij het uitzetten bleef de motor lopen. Contact uit, motor bleef lopen. Sleutel er dan maar helemaal uit: motor bleef lopen. Accu los gegooid, motor bleef lopen. Uiteindelijk dus maar het benzinekraantje dicht gezet en gewacht tot de motor uitviel.

Kabelboom nog eens beter bekeken. Allerlei zaken zaten in elkaar gedraaid, er was van alles los geknipt. Daar was dus een hoop te verbeteren.
Mei 2018 werd mijn dochtertje geboren, dus lag het project even stil. In de winter van 2018-2019 verder gegaan: nieuwe kabelboom gemaakt, contactslot verplaatst, nieuw startrelais geplaatst (tot die tijd startte ik hem door de startmotorkabel even op de accu te houden. De nieuwe kabelboom werkte prima, maar de startmotor kreeg de motor wel moeilijk rond, viel me op. Eerst de de startmotor nog gereviseerd met zelfgedraaide lagerbusjes e.d. , maar uiteindelijk toch besloten om een nieuwe startmotor te monteren.
2019-04-16 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg


2018-12-28 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg
2018-12-28 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (2).jpg



Ook het schakelpookje aangepast, deze kwam namelijk tegen de demper aan. Hierdoor schakelt nu de motor andersom (1 omhoog, de rest naar beneden), maar dat zien we later wel weer.

Opnieuw de motor gestart, hij liep mooi toen er ineens een rare tik was er een grote olielekkage ontstond bij de achterste cilinder. Flink in de weer met talkpoeder, maar ik kreeg het lek niet gevonden. Het oliespoor ging boven de koppakking tussen de koelribben en de enige conclusie die ik kon trekken, is dat er ergens een scheur moest zitten. Ook even in de kop proberen te kijken via de klepdekseltjes en daar vond ik een platgeslagen moertje.

2018-09-01 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg
2018-09-01 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (7).jpg





Dit moertje hoorde op het draadeindje voor de klepstelling als borgmoer, maar was los gelopen en bewerkt door de nokkenas. Toen gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe kop en via internet aangeschaft.


Helaas liep toen het motorblok in mijn (2 jaar oude) auto in puin en werd het project weer even aan de kant gezet vanwege tijdgebrek. Dat was juni 2019. Die zomer heb ik alleen nog een keer de tank gevuld. Helaas benzine gemorst en de lak op de tank bleek van de Action afkomstig en niet zo goed bestand tegen benzine. Ik heb de tank helemaal in de afbijt gezet tot het helemaal kaal was. Toen het staal grof geschuurd en met twee componenten blanke lak gespoten. De binnenkant van de tank gelijk met Tankcure behandeld. Dat gaf eerst wel redelijk wat problemen omdat tussen de behandelingen (na het ontroesten en naspoelen, moest je de tank drogen en dan roestte de tank extreem bij mij).

2019-03-24 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg
2019-09-21 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg



Zo rond kerst 2019 het project weer opgepakt omdat dochter 2 onderweg was. Ik dacht dat ik voor haar geboorte in maart wel zou moeten afronden, anders zou ik er nooit meer aan toe komen.

Helaas startte de motor toen heel slecht, ongeveer 20 startpogingen gedaan voordat hij aansloeg. Op dat moment heb ik besloten om te zorgen dat ik ieder weekend wat zou gaan doen, zodat er voortgang in het project bleef. Helaas was dat ook niet haalbaar, zwangerschap van de vrouw werd erg zwaar en moeilijk, corona erbij, zorg overbelast, dus dat was even een zware, hectische tijd. In maart 2020 gelukkig een gezonde dochter erbij en vrouwlief begon toen ook weer op te knappen.
In april een lijstje opgesteld van de zaken die ik nog moest aanpakken, zodat ik in ieder geval dit jaar toch maar eens kon rijden.

Eerst gestart met de kop vervangen. Oude kop eraf en uit elkaar gehaald. Zie hier de foto van de afdrukken van het losgelopen moertje:

2020-05-15 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (3).jpg




Helaas bleek de nieuwe kop van de voorste cilinder en ik had er een nodig van de achterste cilinder. Uiteindelijk bleek het enige verschil de nokkenas te zijn. De nieuwe kop dus opgelast (deze had behoorlijk diepe putten, je ziet ook op de foto waar deze opgelast is voor het vlakken) en laten vlakken, kleppen laten inslijpen en met de oude nokkenas erin weer opgebouwd en op het blok geplaatst. Hier wat foto’s:

2020-04-22 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpeg
2020-05-03 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (3).jpg
2020-05-03 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (5).jpg
2020-05-03 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (6).jpg
2020-05-20 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg
2020-05-26 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg
2020-05-30 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (2).jpg





Toen het slecht starten aangepakt. Carbs er opnieuw en nagekeken. De membranen waren plakkerig en daardoor stond de naald in onderste stand vast geplakt. Even opengemaakt, alles weer schoon gemaakt, sproeiers gecontroleerd en terug gebouwd. Gelukkig was het toen weer starten en lopen en gelijk maar eens een rondje door de straat gereden.
Erzaten twee superkleine gaatjes in elk van de membranen, deze dichtgelijmd met speciale Loctite(prijzig, maar als je ooit rubber moet verlijmen, is dit het beste wat je kunt hebben).

2020-05-21 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (1).jpg


Resultaat: een grote lach (na bijna 3 jaar toch eens gereden), de motor rijdt eigenlijk verrassend goed, maar ook weer extra puntje voor het to-do-lijstje. De motor loopt veel te arm en stationair enkele duizenden toeren (heb geen toerenteller, dus preciezer dan dat kan ik niet zijn).
Ik heb even gezocht naar sproeiers, maar voor de Hitachi carbs op mijn Virago zijn die moeilijk te vinden in een grotere maat. Opboren kan altijd nog, ik ga eerst (na een tip van dit forum en meer ervaren collega’s) een restrictor in de inlaat maken.

In de tussentijd nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals het benzinekraantje gereviseerd en verlijmd, jiffy ingekort en zo nog wat kleine werkjes.


Verder to do lijst:

  • Schakelen terug omdraaien
  • Uitlaten extra steunpunt maken (na het ritje hingen ze niet meer helemaal op de juiste plek)
  • Motor afstellen en controleren op valse lucht
  • Koppelingshendel aanpassen (de GSX-R hendel trekt de Virago koppeling niet helemaal vrij, dus bij het inschakelen van de eerste versnelling, rijdt de motor iets vooruit)
  • Kilometerteller/snelheidsmeter maken
  • Laatste hand leggen aan de kabelboom. Een klein stukje van de oude kabelboom loopt over de achterveer/schokdemper. Dat wil ik netter wegwerken.




Zo, die lap tekst was de afgelopen 3 jaar.


Hier nog de topics die ik in de tussentijd heb aangemaakt (naast een enkele vraag in bijv. het GSX-R topic)
Hitachi carbs afstellen op Yamaha Virago XV750 '83
Tweedelig benzinekraantje normaal bij Yamaha XV750 Virago '83?
Yamaha XV750 Virago uit 1983 - verschillende koppakkingen
Top Motorparts ervaring
Virago 750 '83 met Virago 920 '87 cilinderkop?
Binnenzijde benzine tank sealen

En deze topics vond ik nog best wel inspirerend (deze vul ik nog aan af en toe als ik iets moois tegen kom)
Ik word gek graag info: XV750 problemen
Yamaha XV920R Café Racer


Vanaf nu zal ik het hier een beetje bijhouden en mijn vragen zal ik ook hier stellen ipv steeds weer losse topic aanmaken.
 
Leuk topic, mooi om te volgens en de historie te lezen.
Klinkt herkenbaar, als er zwangerschappen tussendoor komen :)

succes met “afronden”;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Leuk verslagje!

Het zal ook nooit eens meezitten met zo'n project(je) _O- Ik herken de problematiek.... Wel goed dat je het hele projectje nu in één topic gooit, krijg je betere respons van het forum :t

Grotere sproeiers is inderdaad een dingetje voor die Hitatchi's En open kelken of van die "race" luchtfilters maken het afstellen ook wat lastiger. Dus als het kan de aanzuigkant origineel houden en de sproeiers iets ruimen om aan te passen op een andere uitlaat.

Ik heb ook kort gereden met open kelken (helemaal geen luchtfilter) en een op maat gemaakte uitlaat (wel goed gedempt). Dat was op een Tr1 blok. Sproeiers in de originele carburateurs gingen van 123 naar 170 ofzo, en 140 is het maximale dat verkrijgbaar is. Maar met een setje sproeier ruimers is dat heel precies te doen.

Ik weet even niet wat de diameter is van jouw Hitatchi's?? Maar in mijn reserve onderdelen kist ligt een paar complete en goed werkende Hitatchi's die van mijn Tr1 zijn afgekomen (40mm volgens mij), ik heb er nu Dellorto's op en de originele gaan er nooit meer opkomen, er is al te veel aangepast om dat nog zinnig te houden.

Als de hitatchi's gelijk zijn en je hebt interesse moet je maar even een berichtje sturen.

Later,

Loek
 
Leuk topic, mooi om te volgens en de historie te lezen.
Klinkt herkenbaar, als er zwangerschappen tussendoor komen :)

succes met “afronden”;)

Ja, de tijd die ik nu kan sleutelen is ook wat meer beperkt tot middagdutjes van de kids en de pauzes op het werk.
Slow but steady kom ik er wel.

Leuk verslagje!

Het zal ook nooit eens meezitten met zo'n project(je) _O- Ik herken de problematiek.... Wel goed dat je het hele projectje nu in één topic gooit, krijg je betere respons van het forum :t

Grotere sproeiers is inderdaad een dingetje voor die Hitatchi's En open kelken of van die "race" luchtfilters maken het afstellen ook wat lastiger. Dus als het kan de aanzuigkant origineel houden en de sproeiers iets ruimen om aan te passen op een andere uitlaat.

Ik heb ook kort gereden met open kelken (helemaal geen luchtfilter) en een op maat gemaakte uitlaat (wel goed gedempt). Dat was op een Tr1 blok. Sproeiers in de originele carburateurs gingen van 123 naar 170 ofzo, en 140 is het maximale dat verkrijgbaar is. Maar met een setje sproeier ruimers is dat heel precies te doen.

Ik weet even niet wat de diameter is van jouw Hitatchi's?? Maar in mijn reserve onderdelen kist ligt een paar complete en goed werkende Hitatchi's die van mijn Tr1 zijn afgekomen (40mm volgens mij), ik heb er nu Dellorto's op en de originele gaan er nooit meer opkomen, er is al te veel aangepast om dat nog zinnig te houden.

Als de hitatchi's gelijk zijn en je hebt interesse moet je maar even een berichtje sturen.

Later,

Loek
Ja, haha, meezitten zal het niet gauw inderdaad.
De aanzuigkant is verre van origineel, maar vandaar ook de restrictordie ik ga plaatsen.

Ik ben nog op zoek naar een ruimerset voor de sproeiers. Ik ben niet van plan om veel projecten te gaan doen, dus ik zoek een niet te dure set.
Zal even meten welke maat Hitachi's ik heb, ik dacht ook 40 mm. Ik zal het onthouden als ik ze nodig heb :t


Dit heb ik de afgelopen week in m'n pauzes geknutseld, om de schakelrichting weer terug om te draaien:
1.jpg

Finishing touch en de laatste onderdelen komen volgende maand waarschijnlijk.

En hier de restrictor die ik afgelopen weekend gemaakt heb:
In het midden zit deze vast gebout in het filter. De gaatjes eromheen kan ik stapsgewijs verder opboren om hem meer lucht te geven.
14.jpg
 
Ja, de tijd die ik nu kan sleutelen is ook wat meer beperkt tot middagdutjes van de kids en de pauzes op het werk.
Slow but steady kom ik er wel.


Ja, haha, meezitten zal het niet gauw inderdaad.
De aanzuigkant is verre van origineel, maar vandaar ook de restrictordie ik ga plaatsen.

Ik ben nog op zoek naar een ruimerset voor de sproeiers. Ik ben niet van plan om veel projecten te gaan doen, dus ik zoek een niet te dure set.
Zal even meten welke maat Hitachi's ik heb, ik dacht ook 40 mm. Ik zal het onthouden als ik ze nodig heb :t


Dit heb ik de afgelopen week in m'n pauzes geknutseld, om de schakelrichting weer terug om te draaien:
Bekijk bijlage 1524837
Finishing touch en de laatste onderdelen komen volgende maand waarschijnlijk.

En hier de restrictor die ik afgelopen weekend gemaakt heb:
In het midden zit deze vast gebout in het filter. De gaatjes eromheen kan ik stapsgewijs verder opboren om hem meer lucht te geven.
Bekijk bijlage 1524838
Das wel een enorme restrictie.... die mogen vast wel wat groter, restrictie is op zich wel een goed idee, maar ben benieuwd of je het geheel van inlaat vs. uitlaat niet teveel verstoord, er moet ook nog een bepaald vacuum ontstaan om daadwerkelijk die schuif van die carburateur omhoog te krijgen...
Nouja, hopelijk lukt het zonder al teveel gezeur :t

Sproeier ruimertjes: KLIK

Niet goedkoop, werken wel als een malle
 
Bedankt voor die link! Dat is al een stuk goedkoper dan ik hier en daar gezien heb. Ik zie prijzen gaan tussen €25 en €250.

De gaatjes in die restrictor moeten inderdaad nog fors groter. Ik wilde eerst iets maken met een gat in het midden, maar kreeg dat niet bevestigd. Dus vandaar zo.
Komend weekend even uitrekenen wat de oppervlakte origineel was van de aanzuiging en dat iets kleiner dan dat gaan zitten dan origineel. Mocht het niet werken, moet ik toch iets anders gaan verzinnen.
 
In augustus 2020 een oude boerderij gekocht en afgelopen anderhalf jaar opgeknapt. Nu moet de Virago weer aandacht gaan krijgen.
Ik maak er ook maar gelijk een wat algemener topic van, zodat ook mijn Buell en andere projecten wat aandacht gaan krijgen hier.

Momenteel start de Virago heel slecht, uiteindelijk lukt het wel, maar loopt hij een paar duizend toeren stationair (niet omlaag te krijgen). Bij gas geven valt de motor gelijk uit. Ik heb er wel op kunnen rijden (straat op en neer). Het rijdt moeilijk weg, want bij het minste of geringste belasting valt de motor uit. Dus alleen met een enorm slippende koppeling kunnen weg rijden.
 
In augustus 2020 een oude boerderij gekocht en afgelopen anderhalf jaar opgeknapt. Nu moet de Virago weer aandacht gaan krijgen.
Ik maak er ook maar gelijk een wat algemener topic van, zodat ook mijn Buell en andere projecten wat aandacht gaan krijgen hier.

Momenteel start de Virago heel slecht, uiteindelijk lukt het wel, maar loopt hij een paar duizend toeren stationair (niet omlaag te krijgen). Bij gas geven valt de motor gelijk uit. Ik heb er wel op kunnen rijden (straat op en neer). Het rijdt moeilijk weg, want bij het minste of geringste belasting valt de motor uit. Dus alleen met een enorm slippende koppeling kunnen weg rijden.
Klinkt alsof er iets mis is met de choke of er ergens valse lucht aangezogen wordt.... vacumschuiven in de carbs wel goed gangbaar en het membraan niet lek?
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Bedankt!
Ik ga hier ook wat updates plaatsen van mijn Buell. Mijn Buell ken ik van binnen en buiten, dus daar zal ik (hopelijk) niet snel vragen over hebben. Maar ik vind het leuk om wat updates te delen en het ook voor mezelf wat beter op een rijtje te zetten.

Na mijn rijles heb ik een paar maanden gezocht, ik wilde graag een Buell XB. Eigenlijk had ik het budget er niet voor, dus ik keek zijdelings ook naar de M2 Cyclone (toen de goedkoopste Buells op Marktplaats). Er kwam een enkele een XB9 voorbij, maar ik wilde wel graag een 1200. Daarom begon ik ook te twijfelen over een Ducati Monster, maar ik vind het out-of-the-box denken bij Buell zo gaaf. De hoofddoelen bij het engineeren waren:
- 'zoveel mogelijk lucht uit de contouren van de motor te halen'. Daarom zit de olie in de achterbrug, benzine in het frame
- 'zo klein mogelijk onafgeveerd gewicht'. Hierom is een remschijf op het voorwiel gemonteerd die rondom de velg zit. Dit scheelt twee zware schijven en zorgt ervoor dat de remkracht gelijk in de wielrand en band komt, in plaats van via de naaf en spaken. Dit zou een beter remgevoel moeten geven.
- 'zoveel mogelijk bruikbare kracht'. Het geupgrade Sportsterblok (met door Porsche ontwikkelde cilinderkoppen) geeft een enorme duw onderin, wheelies zijn onvermijdelijk als je snel wilt vertrekken).

Voor mij is dit als technicus echt onweerstaanbaar (en het rijdt ook fantastisch, vind ik).

Ineens kwam er een (relatief) goedkope XB voorbij, nog net €500 boven het budget wat ik met mijn vriendin had afgesproken.
Toch maar met een maat en vriendin gaan kijken en een proefrit gemaakt. Bij het wegrijden liet ik hem nog stilvallen en hoorde ik mijn vriendin tegen de eigenaar zeggen dat dit mijn eerste motor moest worden en dat ik al 8 maanden niet gereden had. Ik ben gauw gaan rijden, maar raakte verdwaald in Den Haag. Pas na een uur was ik terug en ik had ook geen telefoon bij. De eigenaar was erg zenuwachtig geweest, maar mijn vriendin en m'n maat hadden hem gelukkig gerustgesteld met het feit dat ik zo verliefd was op het XB ontwerp, dat ik echt nooit zou toestaan dat er iets mee zou gebeuren.

Ik kwam terug met een smile van oor tot oor en uiteindelijk kon ik haar overnemen voor €5100, €100 boven mijn budget. Ik was van plan om hem voor die €100 te laten staan (budget is budget in mijn ogen), maar vriendinlief zei gelijk dat we verder zoeken wellicht niet goedkoper zou worden en meer Buells bekijken zou ook benzine en tijd kosten.. Gelijk overgeschreven en ik kreeg toen nog een volle tank, sloten, paddockstands, spiegels en een hoes mee. Dat was augustus 2013.

De Buell had 3 jaar stil gestaan en was daarvoor alleen op de snelweg gebruikt. De banden waren bizar, zo vierkant. Het was net of je 'over' een hoekje heen moest als je wilde sturen, dus bij het terug rijden, ging ik bij Kleinpolderplein bijna onderuit en op mijn eerste fun ritje ook.
Daarnaast kwam ik bij het tweede funritje tot stilstand, accu leeg. Via het oude Buell-forum kwam ik in contact met wat (inmiddels) vrienden die ook Buells hadden en er aan sleutelen. Het eerste grote onderhoud en wat storingen gelijk met hen geregeld.
Die eerste winter dus wat kleine dingen gedaan, zoals nieuwe banden, nieuwe remvloeistof, vorkolie, deukje uit de uitlaat gehaald en een jaar heerlijk gereden. De tweede winter (2014-2015 de motor meer naar m'n zin gemaakt, er zat een Rizoma kont op die ik niet mooi vond, dus ik heb een originele kont ingekort en er zelf knipperlichthoudertjes voor gedraaid. De wielen, tail en nieuwe kontje ook gepoedercoat

Hier wat foto's uit die tijd:

2013-10-08 Buell XB12S Lightning bj2004.jpg
2014-10-18 Buell XB12S Lightning bj2004 (2).jpg

2014-12-02 Buell XB12S Lightning bj2004 (2).JPG
2014-12-13 Buell XB12S Lightning bj2004 (3).jpg
2015-04-03  Buell XB12S Lightning bj2004 (1).jpg
2015-04-03  Buell XB12S Lightning bj2004 (5).jpg
2015-04-03  Buell XB12S Lightning bj2004 (6).jpg
2015-05-17 Buell XB12S Lightning bj2004 (1).jpg

Ook wat kleine dingen gedaan, zoals de achterste poelie zwart gespoten en dan weer 'schoon' gedraaid, nieuw balhoofdlager, extra luchtinlaat voor de achterste cilinder en andere spiegels.

In de jaren erna veel met andere Buell'ers gesproken, andere Buells bekeken en hoewel je aan de mijne wel kon zien dat het destijds de goedkoopste op MP was, begon ik wel meer te bepalen wat ik wel en niet mooi vond. In de afgelopen vijf jaar heb ik nooit iets anders gedaan dan normaal onderhoud (olie, banden, filters) op 1 keer na. Het lager van de uitgaande as van de versnellingsbak was toen in de soep gedraaid. De foto's heb ik niet meer, maar dat was wel een bizarre klus. Ik heb alleen foto's van de kleine modificaties die ik de laatste jaren heb gedaan:
- koplamp rooster
- handkappen
- Logo op de wielen (geplakt door vriendinlief, op dat moment trouwens al vrouwlief)
- voltmetertje in het dash gemaakt (dat lopen met de Buell is me altijd bij gebleven).
- 'verborgen' Brembo remklauw met een Brembo remcilinder achter. Remkracht is enorm toegenomen en beter te doseren. Daarnaast is de achterbrug fraaier te zien en is het rommelige van de originele rempomp (met een los reservoir en een enorm in het zicht zittende remsensor uit het zicht verdwenen. Deze rempomp heeft namelijk een geïntegreerd reservoir.
- stuurdemper (zelf de constructie onder het balhoofd gemaakt, voor eentje die origineel past op de tankdop betaal je gerust $500
- kleine dingen, zoals nieuwe remschijf, uitlaat zwart gecoat.

Mijn uitlaat is trouwens een gemodificeerde, standaard uitlaat. Deze vind ik het gaafst om te zien (met aan 1 zijkant een uitlaatmond). Er zijn er heel veel aftermarket, die vast meer vermogen geven, maar de mijne klinkt en oogt super, vind ik.


2016-05-21 Buell XB12S Lightning bj2004 (1).jpg

2016-05-27 Buell XB12S Lightning bj2004 (3).jpg

2018-01-18 Buell XB12S Lightning bj2004 (2).jpg

2019-07-08 Buell XB12S Lightning bj2004 (1).jpg
2020-04-03 Buell XB12S Lightning bj2004 (4).jpg
2021-06-11 Buell XB12S Lightning bj2004 (1).jpg
2021-06-11 Buell XB12S Lightning bj2004 (5).jpg
2021-05-05 Buell XB12S Lightning bj2004 (4).jpg


Inmiddels zelf ook bandjes gaan leggen. Ik had een ontzettend fijn adresje voor banden, deze man bouwde zijn bandenlegapparaat om naar kunststof blokken voor 'tere' motorwielen. Helaas is hij geëmigreerd en heeft hij zijn bedrijfje over gedaan aan een rouwdouwer die de velgen van mijn auto beschadigde en aangaf die kunststof blokken onzin te vinden.

Zelf dus maar geïnvesteerd in een balanceerapparaatje en een bandenlegapparaat. Heeft ook zijn charme trouwens!
2020-05-19 Buell XB12S Lightning bj2004 JS.jpg

Klus voor de komende winter:
Buell heeft vanaf (ik dacht) 2007 het remsysteem voor verontwikkeld, de ZTL2. Deze heeft een 8 zuiger remklauw met 4 (kleine) remblokjes. Naast de extra kracht, heb je dus ook extra oppervlakte en kunnen de kleine blokjes de schijf beter volgen. De remcilinder is hiervoor ook groter gemaakt. Het fraaie hieraan is dat het erop het stuur vrijwel hetzelfde uitziet als mijn originele ZTL.
Ik liep onlangs voor weinig tegen een EBR 8-zuiger remklauw aan. Dit is hetzelfde als de ZTL2 remklauw, alleen staat er 'EBR' op. Gloednieuw, blijkbaar uit de oude voorraad van de EBR importeur van Europa. Toen dus op zoek gegaan naar de ZTL2 remcilinder. Tijdens het zoeken kwam ik erachter dat de EBR een radiale rempomp had, in plaats van de ZTL2 remcilinder die axiaal was.
Een tijdje over gelezen, getwijfeld, maar besloten dat er bij mij ook een radiale rempomp op moest komen voor het (schijnbaar) veel betere gevoel. Even gekeken naar aftermarket, maar toch maar gezocht naar een EBR rempomp en die in de VS gekocht. Upgrades die van andere modellen binnen hetzelfde merk/eigenaar/ontwerper komen, vind ik echt fantastisch. Buell werd Erik Buell Racing (EBR) en is voor mij een soort OEM+). Het enige nadeel hieraan, vind ik het losse reservoir op het stuur. Oogt niet zo fraai als het geïntegreerde reservoir van de ZTL-familie.

Het moeilijke (aan mij) is dat ik wel graag de handkappen wil behouden. Bij de Buell ZTL en ZTL2 rempomp zit deze gemonteerd op de as van de remhendel. De EBR remhendel zit qua constructie heel anders. Dat wordt dus nog even puzzelen. Voor zover ik gevonden heb, is er nog niemand die een XB handkap heeft gecombineerd met de EBR rempomp. Leuke uitdaging dus!

2021-02-07 Buell XB12S Lightning bj2004 EBR 1190RX.jpeg
2021-03-13 Buell XB12S Lightning bj2004 EBR 1190RX.jpg


Daarnaast wil ik een poging gaan doen om het motordeksel in de zwarte wrinkle paint te zetten, maar ik weet niet of ik hieraan toe ga komen.
Misschien een wat lang verhaal, maar om 8 jaar samen te vatten in een klein tekstje, lukt me gewoon niet ;)
 
Laatst bewerkt:
O, en hier zijn de dames samen te zien (bij mijn oude huis nog). Inmiddels een oude boerderij gaan bewonen met ruime schuren. Foto's in de toekomst zullen dus ook wat ruimer zijn in plaats van de hutje-mudje foto's hierboven. Deze foto is gemaakt toen ik de Yamaha kocht in 2017.

2017-08-01 Yamaha Virago 750 cn#4X7-221795 bj1983 (2).jpg
 
Lekker even bezig geweest met de Buell en de remupgrade.

Nieuwe schijf op de velg gezet, de grotere EBR ZTL2 klauw op de motor gezet en de radiale EBR rempomp op het stuur.
Ik had in eerste instantie de spullen van een EBR 1190RX gekocht, maar geeft wat problemen. Het beugeltje voor het remvloeistofpotje past alleen op de clip-on van een 1190RX en het contrabeugeltje van de rempomp heb ik nu van een SX, daar zit gelijk een montagepunt op voor een spiegel.

De handkap zit op het stuurwiel erin en kwam toevallig met het onderste punt bij ff recht onder het boutje van de remschakelaar uit. Busje van Delrin gedraaid voor de afstand en met een langer boutje gemonteerd.

Voor het bovenste montagepunt wil ik met m'n 3D-printer een beugeltje maken zodat het er zo goed mogelijk uit ziet. Daar kan dan ook gelijk een rempotje op, ik heb een andere, kleinere besteld.

Wordt vervolgd, hopelijk binnenkort al.

20220212_213658.jpg

20220212_213647.jpg


20220212_213640.jpg
 
De EBR-klauw en rempomp zijn afgemonteerd en werkend gemaakt.
Het remt echt fantastisch! In de oude klauw zitten 6 zuigers met twee grote remblokken. De nieuwe klauw heeft 8 zuigers en 4 kleinere remblokken. De nieuwe remschijf is natuurlijk ook kaarsrecht, de oude zat een kleine slag in. Voor het eerst in twee jaar dus eindelijk weer eens trillingsloos remmen.

Ik zal nog foto's plaatsen van hoe het nu uiteindelijk geworden is, maar ik heb de handkap met een beugeltje vastgezet aan de spiegel. Dit beugeltje heb ik 3D-geprint met PETG.
Het eerste probeersel paste net niet helemaal, de tweede is top en daar heb ik ook gelijk een logootje van Buell op gezet. De originele remleiding paste helaas ook niet, ongeveer een centimeter te kort.

Foto's volgen nog, laat het gerust weten als iemand anders deze set-up ook wil maken, dan kan ik je best helpen met wat info over de componenten etc.
 
idd ik vind deze buell ook echt een vette motor. Je ziet ze niet zoveel, is er goed aan onderdelen ed te komen? en betrouwbaarheid ook goed? Misschien dat ik er zelf ook een wil kopen voor de langere ritten.
 
Onderdelen zijn redelijk beschikbaar. Het een wat simpeler dan de ander, maar dat is bij iedere motor.
Er zijn een hoop liefhebbers met grote voorraden en daarnaast is er een specialist in IJsselstein die een hoop onderdelen laat namaken.
De onderdelen zijn wel wat duurder dan de 13-in-een-dozijn Japanners natuurlijk.

De XB's zijn behoorlijk betrouwbaar, maar ook hier geldt dat ze niet zo bulletproof zijn als de Jappen. Het is een luchtgekoelde drysump motor waarbij de olie in het aluminium achterbrug zit. Daardoor koelt hij eigenlijk te hard la het wat kouder is, dus komt hij langzaam op temperatuur. Ga je met koude motor gelijk de hooligan uithangen, dan ben je een keer aan de beurt voor motorrevisie (meestal krukasrevisie).

Je hebt dus een 900 en een 1200. De 9 heeft origineel een lichtgrijs frame, de 12 een donkergrijs.
Van beiden heb je een Firebolt (lange tail en topkuip) en de S (zoals ik 'm heb).
Van de 9 heb je ook nog de SX, dat is met handkappen erop, een soort city bike.

Van de 12 heb je ook de Ulysses (offroad variant), de SCG (lagere S), de SS (langere wielbasis, niet per se meer beenruimte) en nog wat varianten erop.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen vrijdag weer eens tijd besteed aan de Yamaha.

Paar weken geleden had ik de oude euro 95 eruit gehaald (die was al een jaar of 5 oud) en eerst dus een jerrycan E98 erin.
Accu aangesloten, die bleek helaas te zijn overleden.
Hulpaccu erbij gezet en eens kijken of ik iets kan doen aan het slecht starten.

Sleutel omdraaien: starten en lopen 8)78)7
Oke, probleem opgelost > oude benzine.

Helaas na een seconde of 5 ging hij stationair wel weer rond de 3000 toeren lopen. Wel heel stabiel en bij gas geven ging het toerental ook direct omhoog, waar hij eerst uitviel.
Uiteindelijk weer uitgezet en nog eens gestart. Precies hetzelfde, goed starten, maar daarna versneld lopen.

Veel meer lawaai kon ik niet maken, de buren kwamen al kijken en mijn eigen kinderen lagen ook al te slapen.
De uitlaten komen uit in (te) kleine dempers en het geluid is enorm hard.

Ik heb de klepspeling nog gecheckt en die was goed.
Ook nog even gekeken naar het probleem met de koppeling. Door de GSX-R voorkant dacht ik dat de platen niet helemaal los kwamen, omdat die hendel een kleinere slag maakt. Echter lijkt het probleem eerder te worden veroorzaakt door plakkende koppelingsplaten. Ook als ik de hevel van de koppeling verder trek, blijft het achterwiel "plakken" aan de versnellingsbak.

Verder niet veel kunnen doen, een paar uurtjes zijn zo voorbij.
Maar wel ontzettend blij dat het slecht starten dus is opgelost met verse benzine.

Volgende keer nog eens checken op valse lucht (al kan ik me dat haast niet voorstellen). Zodra het snelle stationair lopen is opgelost, zou ik er mee kunnen gaan rijden, dan is het alleen nog kleine dingetjes zoals een beugeltje, DB-killers, etc.
Mocht iemand een idee hebben voor die stationaire loop, dan hoor ik het graag.

Binnenkort eens een foto of filmpje maken en plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Weer een stap verder met de Yamaha!

Een collega die jaren in de motorcross heeft gewerkt, bood aan om eens te komen kijken naar de afstelling van de Yamaha. Gisteren na werk dus gelijk aan de gang.
Starten, lopen en luisteren. De Yamaha deed hetzelfde als altijd, hard stationair lopen, een paar flinke klappen tussendoor.
Ik had hem nog nooit heel lang laten lopen en mijn collega hing aardig aan het gas. Er waren wat momenten dat ik dacht dat het blok zou klappen!

Uiteindelijk zet hij hem uit, zegt hij: of je timing is niet goed, of de bobines hebben geen massa.
Timing had ik zelf goed opgelet tijdens de revisie en later nog eens gecontroleerd, dus dat konden we uitsluiten. Extra massadraad naar de bobines en de knallen waren weg. *O**O*

Nog een aantal keer starten, laten lopen, gas geven en goed luisteren. Hij stond te arm, dat wist ik, dus de restrictor er in die ik jaren geleden gemaakt had. Dat was teveel, nou liep hij veel te rijk. Grote zwarte walmen uit de uitlaat. Restrictor er weer uit, nog een keer de inlaatbochten eraf en toen zagen we dat de schuif van de achterste carb vast zat. Gangbaar gemaakt, bochten er weer op, luchtfilter erin en hij liep veel beter. Rustig stationair, niet na-ijlen, geen knallen *D*D

Wel staat hij niet synchroon, dus dat gaan we vrijdag nog even fixen. Neem ik de motor op de aanhanger effe mee naar het werk. Zetten we de vacuummeters van mijn collega erop en kunnen we hem in ieder geval gelijk stellen.

Helaas weer geen foto of filmpjes gemaakt, maar dank aan mijn collega :}:} en wordt vervolgd deze week!
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de vacuümmeters op de Yamaha gehad. Ze waren toch behoorlijk synchroon, maar er zitten wat lekjes in het vacuümsysteem. Die dus aanpakken en rijden. Iedere keer dat je start en hem een tijd laat lopen, gaat hij beter lopen. Hij staat bij mij al 5 jaar stil (op een enkel3 keer starten na) en geen idee hoe lang hij stil heeft gestaan bij vorige eigenaren.

20220812_123927.jpg


20220812_123934.jpg


Ik weet nu ook dat ik voorzichtig moet zijn bij het starten. De accu is niet lekker, dus erg lang gestart. Daardoor bleef het startrelais plakken. Deze eerste Virago's hebben geen bendes, maar een apart startmechanisme, maar de startmotor bleef dus meedraaien totdat we de motor weer uit zetten en ik een flinke tik op het relais kon geven. Het is maar ff een flut filmpje, maar hier hoor je het meedraaien van de startmotor goed. Inlaatbochten zitten er hier niet op, dus hij loopt hier veel te arm, maar met inlaatbochten kun je niet bij de schroef om ze synchroon te stellen.



Nu dus afmaken (wat kleine beugeltjes en dingetjes) en klaar om te rijden.
Ik kon er gisteravond niet mee wachten, dus wilde een klein rondje door de polder doen. Blokje om van een km of 3, dat is ook mijn testrondje als ik voor iemand anders sleutel. Dat gebeurt niet vaak omdat ik daar vroeger problemen mee heb gehad en het moet hobby blijven voor me.


Afijn, in mn korte broek, t-shirt de motor gestart, gauw helm op en blokje rond. Genieten!!!

Het werd wel een lastig rondje, want het is duidelijk dat de motor niet af is.

Na 1 km trilde mn versnellingspookje los en kon ik dus alleen nog in 2e versnelling rijden. Na 2 km ook het rempedaal. Toen bedacht ik me dat de remklauwen voor ook nog niet vast zaten. Bij km 3 was ik weer thuis.

Grote grijns, motor weer thuis en mn to-do lijstje uitgebreid. Heb enorm veel zin en motivatie om het ding af te bouwen nu. Updates zullen nu sneller komen en ik zal er aan proberen te denken wat meer foto's en filmpjes te maken.
 
Hier nog een filmpje van een paar weken terug. Het lukte me toen niet om filmpjes te posten, nu wel.

Dat was de eerste keer starten in 2 jaar tijd. Hij startte toen niet meer, oude benzine (was euro 95 e10) en nieuwe euro98 erin en hij liep toen lekker.

In het begin van het filmpje probeer ik mn net gemaakte db-killer terug te schoppen, die kwamen bij iedere plof eruit. Die plofjes zijn dus verholpen door de bobines te aarden.

 
Van de week wat goodies gekocht bij CBS Buellservice in Italië.
Kwam erachter dat m'n voorste motorsteun was uitgescheurd. Dit is een redelijk zwakke plek, het rubber scheurt en dan ligt de steun tegen direct tegen de bout aan waardoor je best wat trillingen hebt.

Een nieuwe steun bij Twin (Nederlandse Buellspecialost kost €400 ex btw uit m'n hoofd, dus daar wordt je niet vrolijk van. Paar jaar geleden scheurde de eerste steun, toen een tweedehands (van 2 tientjes) opgezet en dus weer een paar jaar mee gedaan. Nu sprak ik een vriend die in Duitsland veel Buells had gezien met een gefreesde steun (origineel en van Twin zijn ze gegoten).
Een andere maat van me liet een paar dagen later transparante inspectiekapjes zien voor de primaire ketting. Die bleken door CBS verkocht te worden en die bleken ook die gefreesde steun te verkopen voor €185 inclusief. Gelijk een geveerde kettingspanner bijgekocht (€130 inclusief, bij Twin 230 ex) en nog wat kleine dingen gekocht.
De steun was niet op voorraad, eind volgende week zou ik mijn spullen moeten krijgen. Enorm benieuwd naar, heb weer wat te doen deze winter. :Y:Y

16620669124793148689218742151039.jpg
 
Wat voor accu gebruiken jullie in je projectfiets?
Ik zoek iets kleins, met genoeg CCA om mijn Yamaha te starten. Ik heb in mijn Buell een AGM vanwege de hoge startcapaciteit, maar dat is hetzelfde formaat accu. Li-ion zijn lekker klein, maar weinig CCA en zeker als het wat kouder is, doet het niet veel, heb ik wel eens begrepen?
Ik had voor mijn Yamaha een originele loodzuuraccu gekocht, maar dat is niks. Steeds bijvullen, iedere keer aan de acculader zie je het koken. Groot, onhandig, lelijk....
 
Terug
Bovenaan Onderaan