180 of 190 op RSV

Millio

Die hard MF'er
22 mei 2002
446
0
Swifterbant
Wie o wie heeft er ervaring met een 190 achterband op een RSV mille?
Ik heb nu 180, voor nog glimrandjes maar achter niet.
Heb hem voor wat laten zakken en de vering vrij stug staan. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met een 190 achterband.
Ik heb hierover al wat mensen gesproken en de meeste gingen terug naar 180 omdat dat dan makkelijker instuurt. Nu kan ik me daar weinig bij voorstellen, hij stuurt nu al makkelijk in, wordt dat echt zoveel moeilijker?

thx, Emiel
 
Ik had op me '99 R1 ook een 180 ipv 190.

De meeste Mille rijders die ik ken rijden met 180.
Ik merkte met me oude R1 ver degelijkverschil tussen 180 en 190.

Me nieuwe R1 rijdt ook met een 190 erg lekker, al heb ik ook al nieuwe R1 rijders gehoord die een 180 achter hebben genomen.

Me volgende band wordt waarschijnlijk ook weer een 180, al was het enkel om te proberen.

Desnoods probeer je nu een 190, weet je het voor altijd wat je eigen ervaringen zijn.
Had je hiervoor geen 190 dan??
 
Ik merkte met me oude R1 ver degelijkverschil tussen 180 en 190.
Wat merk je dan?

Desnoods probeer je nu een 190, weet je het voor altijd wat je eigen ervaringen zijn.
Had je hiervoor geen 190 dan??
idd, dat ben ik ook van plan. Ik heb de eerste 3000km nog geen nieuwe band nodig dus haast heb ik niet. Was gewoon benieuwd :+
Nope, had 180 hiervoor en nu weer...
Maar vertel je ervaringen... 8-)
 
Laatst bewerkt:
denk dat je met origineel het beste hebt, is daar immers voor ontworpen toch!
Klopt ... gedeeltelijk.
De stock settings zijn altijd voor een gemiddelde persoon.
Afhankelijk van de persoonlijke wensen over het gedrag van een motor kun je verbeteringen aanbrengen. Die verbeteren werken dan meestal alleen voor jezelf en niet in het algemeen.
Zo zijn stock veringen dempings instellingen ook de beste voor gemiddeld gebruik door een gemiddeld persoon met gemiddeld gewicht.
Ik heb enorme verbeteringen doorgevoerd door de demping en de vering af te stellen op mijn gewicht etc. en gebruik van de motor.
in extreme mate kun je dit zien bij de SBK en de GP (en alle anderen die op een professionele manier bezig zijn met racen) die gasten kunnen ook niet op elkaars fiets gaan zitten en even competetief rijden.
Nou ben ik nog nooit op een circuit geweest en kun je mij echt NIET vergelijken met een van die gasten maar het verpersoonlijken van de afstellingen van mijn motor heeft wel degelijk zin :)
 
Ik heb een pirelli evo dragon corsa (of hoe the fuck je die band noemt) als 190 erop gehad en rijdt nu met een Supercorsa 180. Ik moet zeggen dak minder verschil voel dan het verschil wat ik had met deze twee maten op m'n R1.

De 190 heeft meer loopvlak, is daardoor ook wat moeilijker (nauwelijks merkbaar hoor) te gooien en smijten. Het is maar een klein verschil, maar dit verschil laat zich vooral op het circuit zien/voelen.
Ik denk dan ook dat het verschil tussen een 180 en een 190 vooral zit in je eigen gevoel bij de band, en dat je het pas echt gaat gebruiken op het circuit of bij zeer extreem straatgebruik....
 
De mille werd in het begin eind 98 voorjaar 99 met een 190 afgeleverd echter nadat de eerste tests in de bladen verschenen bleek al snel de hij beter stuurde met de 180 band aprilia is ze toen ook standaard met een 180 achter gaan leveren.
Of dat het voor ons "gewone" stervelingen ook echt merkbaar is durf ik niet te zeggen wat ik wel weet van oa de experience in assen dat de mille's met een 180 achter die tot aan het randje zijn geweest op de voorband nog zat over hebben en die met een 190 achter zijn over het algemeen iets verder getekend op de voorband.
Om de voorband echt tot aan de rand te krijgen zal je toch meer zeer hoge snelheids bochten moeten rijden 200 km of hoger aangezien de stuuruitslag dan anders is als bijvoorbeeld op een klaverblad.
 
Ik zeg maar zo: waarom ligt er in godsnaam op de RSV Mille R een 180 achterband en op een gewone RSV Mille een 190? Volgens mij is dat alleen om de achterkant nog meer smoel te geven. De RSV Mille R is een echte race-bak, dus zal een 180 wel beter te sturen zijn. Als mijn Michelin 190 kaal is dan komt er met gang een BT010 180 op, alhoewel die 190 slof wel ruig is....
 
Mijn ervaring op een R1 is dat die met een 180 lichter instuurt, vooral bij het insturen dus, wanneer je dit echt goed merkt is bij korte snelle bochten achter elkaar, waarbij je dus zo snel mogelijk je motor van de ene op de andere kant wilt hebben.

Merk ook verschil bij korte bochten, bijv haarspeldbochten.

Gewone lange op en afritten erk je geen verschil,daar hoef je ook niet snel in te sturen.

Kot niet enkeldoor breedte van de achterband, ook de hoogte is anders, een 18o is hoger,en het loopvlak van de band is ronder, Metzeler heeft tegenwoordig ook een 190/55 band.

Daarbij komt nog eens dat er bij een 120 voorband een 160 of 180 achterband hoort, en geen 190, racebanden zijn ook niet in 190 verkrijgbaar. Behalve dan de Metzeler 190/55.

Alle motoren in superstock rijden ook met 180.

190 staat gewoon lekker en doet het goed in het cafe.
 
Op mijn fiets vind ik de 180 duidelijk fijner sturen. Ik heb wel eens gehoord dat men die bredere achterbanden er enkel op is gaan zetten omdat mensen dat mooi vonden staan. :z
 
Heb RSVR onlangs van 190 BT012ss voorzien. Had voorheen 180 Corsa. Afgezien van het effect dat ik een nieuwe band altijd beter vind sturen, proef ik weinig verschil. Stuurt nog steeds RSVR-licht! 190 staat wel lekkerder. Call me vain.
 
Heb RSVR onlangs van 190 BT012ss voorzien. Had voorheen 180 Corsa. Afgezien van het effect dat ik een nieuwe band altijd beter vind sturen, proef ik weinig verschil. Stuurt nog steeds RSVR-licht! 190 staat wel lekkerder. Call me vain.
Mooi is het zeker :9~
Ik ben vooral benieuwd of het effect gaat hebben opd e glimrandverhouding tussen voor en achter band...
voor +/-1 cm, achter niets...
 
Volgens mij maakt de breedte van je achterband niet uit hoe de glimrand er voor uitziet. Volgens mij is het bandentype en de bandenmaat van de voorband veel meer van invloed. Zelf heb ik voor nu nog een Corsa zonder glimrand :) , achter is hij uiteraard ook ontglimrandt. Ik weet nog dat die gasten met die oude Fireblades met een 16 inch voorwiel onmogelijk hun glimranden voor wegkregen. Reden alles aan de grond, en durfden hun motor daarna nog steeds niet te parkeren. Was gewoon onmogelijk.

Heb twee weken geleden in Italie op een bergpasje een R1 met voor en achter BT012 gereden. Aan de achterkant had ik de glimranden weg, terwijl er voor nog wel 10-15 mm zat. Ik heb het idee dat bij deze band het loopvlak gewoon (te?) ver doorloopt. Heb zelfs niet het idee dat het me op een ciruit met deze voorband zou lukken.
 
Volgens mij maakt de breedte van je achterband niet uit hoe de glimrand er voor uitziet. Volgens mij is het bandentype en de bandenmaat van de voorband veel meer van invloed. Zelf heb ik voor nu nog een Corsa zonder glimrand :) , achter is hij uiteraard ook ontglimrandt. Ik weet nog dat die gasten met die oude Fireblades met een 16 inch voorwiel onmogelijk hun glimranden voor wegkregen. Reden alles aan de grond, en durfden hun motor daarna nog steeds niet te parkeren. Was gewoon onmogelijk.

Heb twee weken geleden in Italie op een bergpasje een R1 met voor en achter BT012 gereden. Aan de achterkant had ik de glimranden weg, terwijl er voor nog wel 10-15 mm zat. Ik heb het idee dat bij deze band het loopvlak gewoon (te?) ver doorloopt. Heb zelfs niet het idee dat het me op een ciruit met deze voorband zou lukken.
Ik heb geen idee.
Er liggen nu pirelli dragon's op, de corsa's dus gewoon standaard 2000 versie.
kan het met gewichts verhoudingen te maken hebben?
 
Ik heb geen idee.
Er liggen nu pirelli dragon's op, de corsa's dus gewoon standaard 2000 versie.
kan het met gewichts verhoudingen te maken hebben?

Ik heb de 2000 R. Die is wat geometrie betreft identiek aan de normale 2000 versie. Met corsa's (120/65/17 en 180/55/17) rijd ik de voorband net tot aan de rand. Denk niet dat de gewichtsverhouding wat uitmaakt. Bandenspanning zou iets kunnen uitmaken (zachtere band =groter plat vlak, dus verder naar de rand op de grond). Maar vooral de motor wat platter gooien maakt het meest uit. Als dat niet lukt kan een vijl misschien nog uitkomst bieden.
 
Ik heb de 2000 R. Die is wat geometrie betreft identiek aan de normale 2000 versie. Met corsa's (120/65/17 en 180/55/17) rijd ik de voorband net tot aan de rand. Denk niet dat de gewichtsverhouding wat uitmaakt. Bandenspanning zou iets kunnen uitmaken (zachtere band =groter plat vlak, dus verder naar de rand op de grond). Maar vooral de motor wat platter gooien maakt het meest uit. Als dat niet lukt kan een vijl misschien nog uitkomst bieden.
Of de randen nou glimmen of niet, daar gaat het niet om. Wat ik wil is gewoon het volledige bereik van de banden halen. Ik vroeg me gewoon af of een 190 achter wat verschil hierin zou maken. Ben geen superrijder en zal ook geen elbowdown maken dus de max, nee die ga ik niet halen (nog niet :P ) Ik zal de spanning eens checken, die heb ik meestal wel op de aangegeven hoogte. Kijken hoe het rijdt met 2.3 ofzo.
 
Even terug te komen op je bewering.
je zegt dat iedereen in de superstock op 180 rijdt.
Hoewel raymond van der molen van ERT2000 en ook zijn broer wel degelijk 190 op de GSX1000 reden.
 
ik had op men vorige mille een 190
nu op deze een 180 super corsa,vind deze beter sturen
maar vind dees bandje net ietsje TE voor straat gebruik
en deze wordt vervangen door een metzeler rennsport :9 :9 :9
 
Om de voorband echt tot aan de rand te krijgen zal je toch meer zeer hoge snelheids bochten moeten rijden 200 km of hoger aangezien de stuuruitslag dan anders is als bijvoorbeeld op een klaverblad.

Dit klopt niet.
Op circuit ( stage 1 en dus niet eens zo snel) reed ik mijn voorband (60 hoog) tot op de rand.
Mijn nieuwe voorband (70 hoog) heb ik zelfs op een rotonde waar de snelheid helemaal niet hoog is ( max 85/u, dit is eigenlijk niet op een echte rotonde maar een pleintje) tot op de rand gereden.
Hangt er oa vanaf hoe plat je gaat. Ook of je remmend instuurt speelt een rol. Uiteraard de veer afstelling en nog zoveel meer.

Dus niet enkel aan heel hoge snelheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan