HELP! Ik ben een regen loser geworden :'(

Marc aka Foddex

MF veteraan
15 okt 2002
10.224
1
Stockholm, Zweden
Hi all :)

Ik weet niet of het volgende verhaal herkenbaar is voor anderen, maar ik ben vooral op zoek naar tips! :)

Ik heb 3,5 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, en ben begonnen op een Honda NTV650 uit 92 van omgerekend 3300 euro (de prijs is effe belangrijk ;) ). Op dat ding reed ik onder ALLE weeromstandigheden. Ben wel eens van Kampen naar Enschede gereden, van begin tot eind in de stortregen en had het prima naar m'n zin, nergens last van :)

Jaar later een ZZR600 uit 93 gekocht (4500 euro), daar werd ik al wat minder blij op in de regen. Ding had veel kappen en begon bang te worden om op m'n bek te gaan. Maar goed, op zich ging ik nog wel rijden als het regende.

Jaar later een VFR800 uit 98 gekocht (8500 euro), daar begon ik voor het eerst me behoorlijk kut op te voelen. Als het regende merkte ik dat alles blokkeerde, hoe zeer ik mezelf ook vertelde dat het tussen de oren zat. Toen ik dat ding 3 maand had heb ik er zelfs een auto bijgekocht (oude lelijke Toyota ;) ) om de winter door te komen.

En nu heb ik sindskort een nieuwe SV1000S waar ik 10500 euro voor heb betaald. Ik kan bijna niet meer rijden in de regen. Van elk stukje asfalt dat ook maar iets glinstert word ik BLOED nerveus, mijn pa die net 3 maand z'n rijbewijs heeft rijdt nog harder in de regen! Ik baal echt als een stekker, ik ben zo bang om op m'n bek te gaan en veel kosten te hebben (is me ook al overkomen, misschien herinnert iemand zich nog het zanderige rotonde topic), en ben praktisch niet meer in staat om te rijden als het regent. En dit terwijl ik op m'n oude eerste fietsje heeeeerlijk door de stortregen denderde...

Heeft iemand tips? Wat kan ik hier in hemelsnaam aan doen? Ik baal als een stekker iig, ik ben echt een mooi weer rijder geworden... (maar dan gelukkig NIET om de kou ;) ).

Marc
 
Oud barrel erbij kopen en daarmee vertrouwen terugwinnen?

Je zou een VRO kunnen doen, maar als je echt alleen problemen met nat weer hebt, heb je daar ws. ook alleen wat aan als het op die dag regent (zoals vorig jaar bij mij B| ).
 
Juh, had ik ook al aan zitten denken... maar da's wel een dure optie om het 'weer te leren' ... had mezelf ook al voorgenomen om na m'n SV iig geen nieuwe motor meer te kopen... geen idee of dat zo blijft ;)
Ach, je kunt, denk ik, voor 500 euro wel iets vinden waar je de winter mee door kunt komen. Das wel te overzien, zou ik zeggen. En je kunt mooi je nieuwe SV pekelvrij houden.
 
Heb hetzelfde gevoel, maar dan wel op m'n SV die me ongeveer 3500€ gekost heeft :+

Ik kan je helaas niet vertellen hoe je over dat gevoel komt, maar volgens mij heb je toch veel meer kans om daadwerkelijk onderuit te gaan in de regen als je verkrampt zit ipv soepel te rijden...bij mij was het een kwestie van even te zeggen "fuck it" en gewoon relax toertje doen, toen ik merkte hoe vlotjes het ging was het bij mij zo goed als over (tenzij het de nacht ervoor gevroren heeft :X )
 
Regenvaardigheid terugwinnen op een Aprilia RS125, een Honda cbr125 etc. of een of ander makkelijker te beheersen minder groot sportfietsje?
 
Hi all :)

Ik weet niet of het volgende verhaal herkenbaar is voor anderen, maar ik ben vooral op zoek naar tips! :)

Ik heb 3,5 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, en ben begonnen op een Honda NTV650 uit 92 van omgerekend 3300 euro (de prijs is effe belangrijk ;) ). Op dat ding reed ik onder ALLE weeromstandigheden. Ben wel eens van Kampen naar Enschede gereden, van begin tot eind in de stortregen en had het prima naar m'n zin, nergens last van :)

Jaar later een ZZR600 uit 93 gekocht (4500 euro), daar werd ik al wat minder blij op in de regen. Ding had veel kappen en begon bang te worden om op m'n bek te gaan. Maar goed, op zich ging ik nog wel rijden als het regende.

Jaar later een VFR800 uit 98 gekocht (8500 euro), daar begon ik voor het eerst me behoorlijk kut op te voelen. Als het regende merkte ik dat alles blokkeerde, hoe zeer ik mezelf ook vertelde dat het tussen de oren zat. Toen ik dat ding 3 maand had heb ik er zelfs een auto bijgekocht (oude lelijke Toyota ;) ) om de winter door te komen.

En nu heb ik sindskort een nieuwe SV1000S waar ik 10500 euro voor heb betaald. Ik kan bijna niet meer rijden in de regen. Van elk stukje asfalt dat ook maar iets glinstert word ik BLOED nerveus, mijn pa die net 3 maand z'n rijbewijs heeft rijdt nog harder in de regen! Ik baal echt als een stekker, ik ben zo bang om op m'n bek te gaan en veel kosten te hebben (is me ook al overkomen, misschien herinnert iemand zich nog het zanderige rotonde topic), en ben praktisch niet meer in staat om te rijden als het regent. En dit terwijl ik op m'n oude eerste fietsje heeeeerlijk door de stortregen denderde...

Heeft iemand tips? Wat kan ik hier in hemelsnaam aan doen? Ik baal als een stekker iig, ik ben echt een mooi weer rijder geworden... (maar dan gelukkig NIET om de kou ;) ).

Marc

GAYLORD! :+

Zonder gein, je kan in de regen verder als dat je denkt. VRO kan helpen mar dan moet je net een dag hebben dat het regent.
 
goeie verzekering nemen, als je dan toch op je plaat gaat wordt de schade vergoed.
Ok, kost je wel de premie maar wel een goed gevoel.
En toch proberen te ontspannen, ben ook absoluut geen held maar je moet jezelf af en toe een schop onder je kont geven ;) Dan gaat t wel hoor.
 
Ik herken het helemaal. Erg frustrerend :(

Ik durf niet meer na omstandigheden. Heeft bij mij niet te maken met een nieuwe fiets.

Ik ben van plan om zsm, als het goed weer is, een les te nemen. Ik hoop dat ik vertrouwen terugwin als ik weer eens ouderwets (les)getetter in mijn oor heb.

Misschien voor jou ook het overwegen waard.
Alleen dan de les nemen als het zeikt van de lucht ;)
 
Of je verkoopt je nieuwe motor, en koopt een dikke naked,
daar hang je dan nog wat valbeugels aan, en hoppa:
gaan met die banaan! :]

en al val je, boeie, bijna geen schade :+
 
Ja, nog iets meer geld uitgeven en een motor kopen met ABS. Dan kan je in iedergeval hard remmen met de motor in de regen en krijg je ook een idee waar de grens ligt (als de ABS in werking treed).

Verder helpt een goede set banden. BT014 en Michelin Pilot Power's zouden goede regenbanden zijn. De Diablo's en de Mezzler Z1 zijn geen perfecte regenbanden door het ontbreken van een grensgebied (volgens testen)

Je kan veel meer dan je denkt met een motor in de regen. En glibberen en glijden hoort bij de sport. Als je motor rijdt breekt de boel wel eens uit, glij je wel eens een meter naar buiten. Vaak vangt de fiets dit zelf op en is er niets aan de hand. Ontspannen, soepel en neutraal de bocht door. Daar zou je iedere bocht mee door moeten komen.

Als de Euro's je zulke kopzorgen geven, waarom dan geen All-risks verzekering ? Dat kost ook een boel, maar geeft zekerheid.
 
Ik wilde dat ik het ook had. Het maakt mij namelijk niet uit hoe duur iets is, ik rij altijd hetzelfde. Ik wilde dat ik ook zuiniger was op mijn spullen echter ben ik het type dat lol en adrenaline voorop stelt. Daarom rijd ik nu ook geen SS meer maar SM. :9
 
yep, ABS. Geeft rust te weten dat je gewoon je remmen in kan knijpen zonder bang te zijn dat alles meteen blokkert. Dat werk geruststellender.
En goede banden (niet te harde compound) het verschil merk je echt direct.
 
NTV weer erbij nemen als je er ruimte voor hebt?
Of idd cursus doen op je dure motor?

(ABS? ook dan kan je nog steeds onderuit glijen in een bocht....)
 
Vorig jaar VRO gedaan in de stromende stromende regen
(op een zzr600 die ik vanwege zijn leeftijd niet daarvoor extra kon verzekeren)
Super leerzaam.
oa geleerd dan een normale rijder bij normaal droog weer maar ongeveer 70% van zijn grip gebruikt die zijn banden hem bieden. Bij regen hou ja van de oorspronkelijke 100% ongeveer zo'n 80% aan grip over. MaW je kunt gewoon rijden.
Let wel, (voordat er weer zeikerds komen) dit is puur theoretisch!! en zal niet opgaan voor ons, maar het geeft wel een idee.)
Probeer iig witte vlakken te vermijden, neem gewoon iets gas terug en ga niet kneedownen (krijg je gaten in je regenpak!) Je bent al een bikkel genoeg als je door de regen rijdt...

Ps. ik wil ook wel eens als een vrachtwagen gaan rijden als het regent.
 
Jij bent het tenminste nog geworden, ik ben het gewoon altijd geweest :+
 
Je bent wel aardig ontspoord!

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden dus er is maar 1 oplossing:
Motor eruit en brik (of brik-to-be) erin!
 
volgens mij heb je nu een fobie gekweekt :( Tja, hoe kom je daar af?!
Gewoon zo vaak mogelijk in de regen :] , misschien help je jezelf dan over "de drempel" (van het niet meer écht durven).
 
Wel herkenbaar. Ik heb hetzelfde gehad na de overstap van een GT550 met meer dan een ton op de teller naar m'n huidige. Wel meteen de hele winter mee doorgereden afgelopen jaar, maar toch geregeld gemerkt dat ik op 'gladdigheid' aan het trutten was.

Buiten al de genoemde opties helpt het tussen de oren heel aardig als je je realiseert dat nat alsfalt minder stroef is dan droog, maar glad is het normaal gesproken niet.

En: rustig de bocht beginnen en rustig gas bijgeven om het gewicht van voor naar achter te verplaatsen. Vloeiend (proberen) te rijden is het aller belangrijkste, dan maar langzamer in het begin. En als je dan toch harder gaat dan je dacht je altijd voor ogen houden dat je dan hoe dan ook platter kunt (je deed tenslotte al rustig aan). Tegen je binnenste stuurhelft aan duwen en ver vooruit kijken.

Had ik al gezecht dat je vloeiend moet rijden?

Probeer maar eens, neem een bocht bocht die je kent, kijk eerst eens niet te ver vooruit (huuu, ik ga schuin) en dan naar het exit punt (oh nee, ik sta nog bijna rechtop)

Oh ja, proberen vloeiend te rijden.
 
Mischien eens 1000 euro spenderen aan een psychiater, zoals je zelf zei het zit allemaal tussen je oortjes ;)
 
Oren afsnijden, dan kan er ook niets meer tussen zitten....


Is al vaker gezegd, koop een lekkere oude motor,
zeker niet nieuw, en ook niet te zwaar.
Een leuke gooi-en-smijt-fiets waarvan het niet uitmaakt
of ie een deuk, kras of whatever oploopt.

En dan gaan. Gewoon doen. En daarna nog wat verder.
Dat kost wat extra verzekering enzo, maar goed, dat
moet je er voor over hebben om weer lekker te rijden.

En ondertussen op je "echte" motor lekker touren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan