K & N filter en vermogenswinst ?

*GSX-R600*

Die hard MF'er
10 mrt 2002
713
0
Rotterdam
Aanstaande zaterdag komt er een nieuwe band op mijn motor. Nu wil ik gelijk een K&N filter laten plaatsen.
Er wordt gezegd dat dit naast het geile aanzuiggeluid ook een vermogenswinst opleverd. Wat is hier van waar en hoe kan een simpel filter vermogenswinst opleveren.

De motorfabrikanten strijden met elkaar om de lichtste fiets met het meeste vermogen te produceren, en toch laten ze zoiets als een paar % vermogenswinst liggen door een standaard papieren filtertje mee te leveren?
 
Het geluid wordt toch gemeten aan je uitlaat? en niet aan de voorkant.
Wat die emissie normen betreft, dit zou inderdaad een goede reden kunnen zijn. Als je met zo'n filter meer mengsel kan verbranden levert het inderdaad vermogenswinst maar gaat de uitstoot omhoog......
 
Volgens mij heb je gelijk,ik heb een paar k&n filters op mijn alfa zitten en ik heb sterk de indruk dat alleen het aanzuig geluid harder wordt
Ander voordeel is natuurlijk dat je ze niet meer hoeft tevervangen
Wat betreft die vraag waarom fabikanten ze standaard niet monteren weet ik ook niet zoveel duurder wordt een fiets toch niet door een ander filtertje
 
Je luchtfilter is een weerstand en hoe minder weerstand ( open filter of geen filter ) des te meer vulling en meer vermogen.
Je carbs moeten wel aangepast worden omdat die niet afgesteld staan op deze hoeveelheid lucht.
Als je een vervangings filter neemt van b.v.b K&N dat zegt het al die kan je gewoon er in doen zonder wat aan te passen want je vervangt alleen maar het filter.
Deze zal dezelfde weerstand als standaard hebben.
Het voordeel is dat je niet steeds een nieuwe hoeft te kopen en gewoon kan uitwassen en opnieuw oliën en hij is weer nieuw.
Over het algemeen kan je 1 maatje grotere hoofd sproeier er in doen voor de zekerheidals je met een open pijp rijd.
Deze filters zijn in het algemeen flink aan de prijs in verhouding van een papieren en er moet toch winst op de motor gemaakt worden.
Als je met een meer open filter gaat rijden krijg je ook meer lawaai.
Sommige motoren hoor je het luchtfilter al boven het uitlaatgeluid uit en de fabrikanten hebben al problemen genoeg om aan de geluidseisen te voldoen.
Daarom maken ze de luchtfilter kasten steeds groter ( ram air > rijdwind druk ) om toch maar zoveel mogelijk naar binnen te krijgen voor meer vermogen.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.
 
Ik heb pas een K&N filter in mijn FZR600. De motor loopt wat beter en in het middengebied iets meer vermogen. Benzineverbruik is hetzelfde gebleven alsmede het geluid. Verder geen onderhoud meer nodig om de 100.000 km. Ik betaalde er 60 euro voor.
 
Ik heb een keer gelezen dat het standaard luchtfilter op een ZX7R meer vermogen leverde dan een K&N filter!

Misschien dan maar een BMC filter proberen?
Air filter for 92ZXR


K&N has discontinued the filter for the 91-92 ZX7. Why, because it didn't flow as good as the stock filter and on my dyno with many attempts, always made at least 2 HP less than the stock filter.

I don't believe in running a street bike without a filter, but the 92 R model with the OEM flatslides and velocity stacks makes 7 more HP, than with the airbox. I never could get the airbox to work correctly on the 91-92 models without using the intake snorkel completely stock. Every time I tried it without the snorkel, with holes drilled in the box, it made less power. I must have made over 150 dyno runs trying to improve. That airbox needs to be totally stock, though you can remove the internal metal screen. I wound up buying a brand new airbox from Kawaski, and let it go at that.

Again, I cant emphasise how important that snorkel is on that 91-92 box.

Interestingly enough in 1993 I helped a racer dyno his new watercooled 750 GSXR, in that case that bike uses a rubber round intake snorkel. We heated that snorkel and used a device for expanding and repairing exhaust pipes to stretch and enlarge the opening.

Yes that was cheating, but that bike made it through every tech inspection that year.

That was good for 4 HP. I don't understand why the box works so poorly on the 91-92, I just know each and every mod I tried would not increase power, short of completely removing it.

Kenneth H2Os

Artikeltje van Ken, een ZX(7)R specialist..Ik rijdt dan ook zonder luchtfilterbox, met kelken en enkel een metalen gaasje (zeer fijn) voor het grootste vuil. 7 pk winst!
 
Laatst bewerkt:
en model 93 en later?

I would not waste my money on the K+N for the 93-95 either. The first model they came out with required you to disassemble the air box to install it, I have found no HP difference between the stock filter and the K+N in back to back dyno runs, on the 93-95 model.

I don't want anybody to think I have it in for K+N, they are fine filters in some cases. I run one in my Chevy truck. Its just that even K+N admits they didn't work on the 91-92 models and from my experience they do nothing HP wise for the 93-95.

I would just replace the stock filter with another stock filter once it gets dirty. Top end goes away quick on these bikes when the stock filter gets dirty.

In case someone was about to ask, I have not tried one in a 96-00 model if they even make it.
 
Je luchtfilter is een weerstand en hoe minder weerstand ( open filter of geen filter ) des te meer vulling en meer vermogen.
Je carbs moeten wel aangepast worden omdat die niet afgesteld staan op deze hoeveelheid lucht.
Als je een vervangings filter neemt van b.v.b K&N dat zegt het al die kan je gewoon er in doen zonder wat aan te passen want je vervangt alleen maar het filter.
Deze zal dezelfde weerstand als standaard hebben.
Het voordeel is dat je niet steeds een nieuwe hoeft te kopen en gewoon kan uitwassen en opnieuw oliën en hij is weer nieuw.
Over het algemeen kan je 1 maatje grotere hoofd sproeier er in doen voor de zekerheidals je met een open pijp rijd.
Deze filters zijn in het algemeen flink aan de prijs in verhouding van een papieren en er moet toch winst op de motor gemaakt worden.
Als je met een meer open filter gaat rijden krijg je ook meer lawaai.
Sommige motoren hoor je het luchtfilter al boven het uitlaatgeluid uit en de fabrikanten hebben al problemen genoeg om aan de geluidseisen te voldoen.
Daarom maken ze de luchtfilter kasten steeds groter ( ram air > rijdwind druk ) om toch maar zoveel mogelijk naar binnen te krijgen voor meer vermogen.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Volgens mij geeft een ander/meer lucht doorlatend filter alleen meer vermogen als het filter een restrictie is als de kast ,spruitstuk inlaatkanaal of klep de restrictie is helpt een ander filter niks.
 
Volgens mij geeft een ander/meer lucht doorlatend filter alleen meer vermogen als het filter een restrictie is als de kast ,spruitstuk inlaatkanaal of klep de restrictie is helpt een ander filter niks.

Filter heeft ook een bepaalde weerstand, als deze midner wordt krijg je idd betere vulling zoals TurboBul zegt.
 
Filter heeft ook een bepaalde weerstand, als deze midner wordt krijg je idd betere vulling zoals TurboBul zegt.
Als het filter al alle lucht doorlaat die door de eerstvolgende restrictie verwerkt kan worden ? M.A.W. gedurende de tijd dat de inlaatklep openstaat kan er X hoeveelheid mengsel naar binnen, bepaalt door de carb,spruitstuk inlaatkanaal en nokkenastiming het luchtfilter laat al die hoeveelheid door wat is dan de winst die je maakt ?
 
Als het filter al alle lucht doorlaat die door de eerstvolgende restrictie verwerkt kan worden ? M.A.W. gedurende de tijd dat de inlaatklep openstaat kan er X hoeveelheid mengsel naar binnen, bepaalt door de carb,spruitstuk inlaatkanaal en nokkenastiming het luchtfilter laat al die hoeveelheid door wat is dan de winst die je maakt ?
Jep , bekend probleem.
Vmax heeft dat vanaf 7500 a 8000 rpm, dan is het luchtfilterhuis de beperking ivm milieueisen.
Kan je aanpassen maar dan moet er heel veel gebeuren wil dit gaan werken.
 
Als het filter al alle lucht doorlaat die door de eerstvolgende restrictie verwerkt kan worden ? M.A.W. gedurende de tijd dat de inlaatklep openstaat kan er X hoeveelheid mengsel naar binnen, bepaalt door de carb,spruitstuk inlaatkanaal en nokkenastiming het luchtfilter laat al die hoeveelheid door wat is dan de winst die je maakt ?

Het luchtfilter staat in het begin van het inlaat traject en is het makkelijkst te veranderen.
Wil je alle restricties verwijderen heb je een aardige klus .
4strokerules rijd denk ik op een 1 cilinder en zelfs daar helpt een ander lucht filter.
Omdat als de inlaatklep opent er een drukval heerst tussen het filter en de zuiger (want die gaat naar beneden ) je de drukval kan beperken door een ander filter te plaatsen met minder weerstand of geen filter.
Dus toch meer vermogen.
Let wel op dat een vacuüm carb altijd drukval nodig heeft om te functioneren.
Dus weet waar je aan begint met rommelen aan het inlaat traject .
Zelf rij ik met een turbo op mijn ZZR1100 en met vacuüm carbs dus je weet dat het een hele klus was om die aan de praat te krijgen.
Een turbo is eigelijk rijden zonder filter en dan nog extra lucht er in persen .
Dus meer vermogen.
 
Volgens mij geeft een ander/meer lucht doorlatend filter alleen meer vermogen als het filter een restrictie is als de kast ,spruitstuk inlaatkanaal of klep de restrictie is helpt een ander filter niks.

Hier ben ik het nog het meest mee eens, en er is nog een ander addertje onder het gras, maar door tijdgebrek nu kan ik dat ff niet uitleggen.

Groeten Paul.
 
Het luchtfilter staat in het begin van het inlaat traject en is het makkelijkst te veranderen.
Wil je alle restricties verwijderen heb je een aardige klus .
4strokerules rijd denk ik op een 1 cilinder en zelfs daar helpt een ander lucht filter.
Omdat als de inlaatklep opent er een drukval heerst tussen het filter en de zuiger (want die gaat naar beneden ) je de drukval kan beperken door een ander filter te plaatsen met minder weerstand of geen filter.
Dus toch meer vermogen.
Let wel op dat een vacuüm carb altijd drukval nodig heeft om te functioneren.
Dus weet waar je aan begint met rommelen aan het inlaat traject .
Zelf rij ik met een turbo op mijn ZZR1100 en met vacuüm carbs dus je weet dat het een hele klus was om die aan de praat te krijgen.
Een turbo is eigelijk rijden zonder filter en dan nog extra lucht er in persen .
Dus meer vermogen.

Weet je wat je doet, pak een tuinslang (van 10 cm) en een rietje.

plak die tuinslang aan het rietje en stop dat rietje in een glas ranja... zuig nu als een gek aan die tuinslang en kijk hoe snel je dat glas leeg kan zuigen....

Probeer hetzelfde maar nu alleen met het rietje... en je weet of je verhaal klopt of niet... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan