85e Dutch TT

Regen of droog

  • Regen.

    Stemmen: 9 13,6%
  • Droog.

    Stemmen: 19 28,8%
  • Weet ik niet.

    Stemmen: 3 4,5%
  • Ik heb Rossi gestemd.

    Stemmen: 30 45,5%
  • Mogen de winter banden er al weer onder.

    Stemmen: 5 7,6%

  • Totaal aantal stemmers
    66

Qken

: pretty good at bad decisions
10 jul 2011
50.260
20.634
bijna bij het midde punt
*O* het motoGP circus strijkt weer neer in ons kikker landje.
De moto gp is spannend met de 2 Yamaha coureur 's op 1 puntje van elkaar verwijderd.
Suzuki is zeer verrassend begonnen dit jaar met een pole en 2e start plek als hoogte punt.
Honda is zeer slecht begonnen met met marqués als grote acrobaat :+
(hoop voor hem wel dat het een beetje goed komt)
Ducati gaat ook lekker.
Moto3 met Kent 51 punten voor op bastianini is niet zo spannend.
Maar daar worden wel leuke race's gereden.
Zarco met 40 punten voor op Rabat is ook niet te houden.
Wat een inhaal race vorige week :}
Ik hoop dat het weer spannend wordt in assen *O*
En dan nog wat uit de oude doos
full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
@Q, Thanks voor de OP. Ik gok op de winterbanden, het kan haast niet anders. Ditmaal wordt het em! Iannone doet het dames en heren.
 
Laatst bewerkt:
Wederom Rossi gestemd,kwalificatie gaat hier goed komen met Rossi. Rossi+goede kwalificatie=winnen!!
 
B82966966Z.1_20150616202809_000%2BGC5K22HE.2.jpg

‘Iedere jongen was besmet met de TT-koorts'

Als kleine knul vrij krijgen van school en met je ‘motorfiets' langs de TT-baan zwerven. Henk Bloemsma en Reint Hofkamp herinneren het zich als de dag van gisteren.

,,Henk Bloemsma, die moet je hebben”, zegt de medewerkster van de VVV door de telefoon. Volgens haar snort de 70-jarige Bloemsma de afgelopen jaren voor de VVV bijzondere oude motoren op die door het hele centrum van Assen worden tentoongesteld. ,,Bovendien is hij misschien al wel 50 jaar vrijwilliger bij de TT en heeft hij overal contacten.”

Dat blijkt. Niet alleen Bloemsma, ook Reint Hofkamp zit een paar dagen later in de woonkamer van eerstgenoemde. Bloemsma nodigde Hofkamp uit, omdat die ook al jaren vrijwilliger is bij ‘de baan'. ,,Samen weet je meer dan één”, is zijn uitleg

Bezeten van de TT

Bloemsma schenkt koffie in. Hij heeft een grote gele trui aan, met rechts op zijn borst het logo van het circuit van het Britse Isle of Man. ,,De eerste keer dat ik naar de TT ging, was ik tien jaar. M'n vader regelde dat het gezin toestemming kreeg van een boer om op zijn weiland naar de races te kijken. En dan ging ik er heen op mijn fiets.” Bloemsma vertelt het met glimmende ogen, alsof hij zo weer op z'n fiets zit. ,,Ik had een tassie mee met brood en drinken. En als je geluk had, dan had die boer daar een kar neergezet met strobalen erop. Dat was een soort tribune. Daar kon je prachtig zitten. Ja…”, verzucht Bloemsma. ,,Zo ging dat toen.”

De 67-jarige Hofkamp veert af en toe op uit zijn stoel om de verhalen aan te vullen: ,, Ik kan me wel herinneren dat we in de TT-week naar de Torenlaan gingen, tegenover het oude postkantoor. Daar stonden we gewoon de hele dag te wachten als we uit school kwamen om handtekeningen te verzamelen.” ,,Ja, van de coureurs!”, vult Bloemsma aan. Hofkamp vervolgt: ,,En dan maakten we een nummer op de fiets, een knijper met een kartonnetje in de spaken en dan was je gewoon een motorrijder hè, in die tijd. Dat deed iedereen.” Bloemsma: ,,Ja, of met een schoen-smeerblikkie.” Hofkamp: ,,Ja! Een schoensmeerblikkie achter op de bagagedrager met een touwtje en dat jankte erover. Weet je? Eigenlijk was iedere Asser jongen in die tijd wel een beetje besmet met de TT-koorts.”

Hofkamp: ,,In de TT-week zaten vanaf woensdagmiddag tot en met vrijdag eigenlijk alleen maar meisjes op school.” Bloemsma grinnikt. ,,En dat werd ook nog ‘gedoogd', weet je wel! Ik heb er later nog wel eens over gesproken met leraren van die tijd en die zeiden: ‘Ja dat wisten we wel. Dat hoorde gewoon bij die tijd'. Dat kun je nu niet meer voorstellen toch?”

Aan de slag bij 'de baan'

Al snel besloten de jongens na de middelbare school om bij ‘de baan' aan de slag te gaan. In de jaren tachtig was Bloemsma vrijwilliger bij de medische dienst en werkte Hofkamp als ambulancechauffeur bij belangrijke races, iets waar hij nog met veel plezier aan terugdenkt. ,,Weet je wel dat ik daar mijn vrouw heb ontmoet?”

Hofkamp vertelt dat hij altijd een arts en verpleegkundige toegewezen kreeg bij de ambulance. ,,Maar in 1981 kwam er toch een verpleegkundige op mijn auto zitten… in mijn ogen was ze de prachtigste vrouw van de wereld.” De chauffeur en verpleegkundige raakten in gesprek en er was een klik. ,,Ja, je weet wel hoe dat gaat”, vertelt Hofkamp. ,,Van het een kwam het ander, we maakten een afspraakje en daarna kregen we een relatie.” Ze trouwden in 1984.

,,Ik heb misschien wel een triest record”, zegt Bloemsma even later. ,,Ik denk niet dat er iemand op de TT-baan rondloopt die bij meer dodelijke ongelukken betrokken was dan ik.” Bloemsma maakte drie dodelijke ongelukken mee.

,,Ik stond op de Stekkenwal met Riek Taai, zij was ook vrijwilliger bij de medische dienst. Het was de eerste ronde van de TT, een zaterdagtraining, en die jongen komt daar heel mooi en rustig aangereden. De banden waren nog koud, dus hij rijdt keurig buitenom. Toch kwam hij op de een of andere manier te vallen. Het was een heel, heel onschuldig ongeluk.”

Desondanks lag de coureur wel op de baan. ,,Een andere coureur reed over die jongen heen. Het was gelijk fataal. Riek kreeg in de gaten dat het goed fout was en dan kun je eigenlijk niets meer doen. Ze pakte hem bij de hand en zei: ‘Nou jongen, je moeder is er niet bij. Ik ben nu even je moeder.' Dat zijn woorden die me heel lang bijbleven. Nu nog. Ja, zoals zij dat deed. Prachtig. Ik denk niet dat je zoiets nu nog meemaakt.”

Suikerzakje

De koffie is op. Wanneer Bloemsma terugkomt met twee volle koppen, heeft hij ook een TT-suikerzakje in z'n hand. Niet om in de koffie te doen, maar gewoon om even te laten zien dat hij het zakje al jaren heeft. Hofkamp kijkt ernaar en zegt: ,,Eigenlijk is de TT continu in m'n leven. Het motorsportseizoen bestrijkt een heel jaar. Alleen in de maanden december en januari is op de TT-baan niets te doen, in de rest van het jaar zijn er altijd wel rijvaardigheidstrainingen of iets dergelijks.”

Bloemsma: ,,Ik moet wel zeggen: ik was daar vroeger fanatieker in dan dat ik nu ben.” Hofkamp: ,,Ik ben ook niet fanatiek, maar het maakt wel deel uit van mijn leven.” Bloemsma: ,,Ik heb er niet zoveel zin meer in. Ik mis de gezelligheid en de sfeer aan de baan.” Hofkamp: ,,Ja, het wordt wel anders inderdaad.” Bloemsma: ,,Vroeger heb ik wel buikpijn gehad van het lachen.” Hofkamp: ,,Dat is ook niet goed!” Bloemsma: ,,Oh, we hadden de hele dag lol. Maar tegenwoordig is het allemaal zo professioneel.”

Het valt even stil in de kamer, tot Hofkamp zegt: ,,Het was meer een club mensen bij elkaar. En nu zijn het eigenlijk allemaal individuen geworden. Vroeger had je bij wijze van spreken aan een blik of een half woord genoeg om te weten wat er gedaan moest worden door de ander. Nu moet alles voorgekauwd worden.” Bloemsma: ,,Het teamverband is weg.”

Isle of Man

Waar de sfeer van vroeger volgens de mannen nog wel kan worden teruggevonden, is op de racebaan van Isle of Man. Bloemsma ging er afgelopen jaar nog heen. ,,Om het verschil aan te geven: in Assen heb je bestuurders van racemotoren en op Isle of Man heb je motorcoureurs. Daar worden openbare wegen afgezet en moet je nog putdeksels ontwijken. Rossi kon het niet hoor!” Bloemsma heeft het over de keer dat meervoudig winnaar Valentino Rossi een ronde op de baan van Isle of Man reed, in 2009. De coureur zei veel respect te hebben voor racers die deze baan op volle kracht rijden tijdens een Superbike. ,,Dat vereist veel moed en oneindig veel concentratie. Het is compleet verschillend van het soort races dat ik rij.”

Waar de mannen vooral op doelen, is dat de TT van 1925 tot en met 1992 nog werd georganiseerd door de KNMV met medewerking van de Stichting Circuit van Drenthe. Hofkamp: ,,Het was kleinschaliger; ons kent ons.” Bloemsma doet er nog een schepje bovenop: ,,Tegenwoordig is het zo professioneel en streng beveiligd dat je nog makkelijker kan inbreken in de gevangenis in Veenhuizen dan in het rennerskwartier in Assen. Het gaat te ver, de TT is te groot geworden voor mij. Ik zit als publiek liever bij de Superbike dan bij de TT. Daar komt tenminste nog de echte motorliefhebber, zoals vroeger.”

De tijd dat Bloemsma en Hofkamp nog met hun fietsje met de wasknijper en een stuk karton naar de baan toe fietsten, is volgens hen voorbij. ,,Vroeger namen bouwvakkers nog steigerspullen mee naar de baan, soms zelfs in een kinderwagen”, vertelt Bloemsma. ,,Dan begonnen ze woensdag al met opbouwen en zo kwam er elke dag een verdieping bij. Zaterdag hadden ze daar de hele dag plezier van. Die mannen kwamen alleen beneden als het bier op was! Tegenwoordig zie ik Assenaren hele tribunes in hun tuin bouwen om samen naar de buis te kijken. Het mag allemaal niet meer, hè. Het is een herinnering.”
 
Dat stuk hierboven vind ik een apart verhaal. Ik kom al meer dan 40 jaar elk jaar naar de TT en het enige dodelijke ongeval dat ik me, tijdens de TT, kan herinneren is volgens mij geweest in 1975. De Duitser Rolf Thiele verongelukte toen in de 250 cc in de Bult.

Zaterdagtrainingen heb ik bij de TT's van vroeger nooit gezien. Laatste jaren uiteraard wel warm-up. Die twee hebben naast een beetje Alzheimer ook last van waanbeelden.
 
Dat stuk hierboven vind ik een apart verhaal. Ik kom al meer dan 40 jaar elk jaar naar de TT en het enige dodelijke ongeval dat ik me, tijdens de TT, kan herinneren is volgens mij geweest in 1975. De Duitser Rolf Thiele verongelukte toen in de 250 cc in de Bult.

Zaterdagtrainingen heb ik bij de TT's van vroeger nooit gezien. Laatste jaren uiteraard wel warm-up. Die twee hebben naast een beetje Alzheimer ook last van waanbeelden.


Helemaal mee eens.
 
Zo mannen iedereen er al zin in? Ik heb gvd eindelijk m'n vrouw zo gek gekregen eens mee te gaan naar de vrije trainingen donderdag, wordt het fokking schijtweer :P Die gaat niet blij zijn :N Nou ja miss waait het nog over :) Tevens meelees-post :)
 
De Yamaha trucks zijn nog niet gearriveerd bij Yamaha Schiphol-Rijk, dus het is nog niet begonnen :9
 
Dat stuk hierboven vind ik een apart verhaal. Ik kom al meer dan 40 jaar elk jaar naar de TT en het enige dodelijke ongeval dat ik me, tijdens de TT, kan herinneren is volgens mij geweest in 1975. De Duitser Rolf Thiele verongelukte toen in de 250 cc in de Bult.

Zaterdagtrainingen heb ik bij de TT's van vroeger nooit gezien. Laatste jaren uiteraard wel warm-up. Die twee hebben naast een beetje Alzheimer ook last van waanbeelden.

Misschien dat hij niet specifiek tijdens de TT maar meer tijdens zijn werk op het Asser circuit bedoelt :?
 
Dat stuk hierboven vind ik een apart verhaal. Ik kom al meer dan 40 jaar elk jaar naar de TT en het enige dodelijke ongeval dat ik me, tijdens de TT, kan herinneren is volgens mij geweest in 1975. De Duitser Rolf Thiele verongelukte toen in de 250 cc in de Bult.

Zaterdagtrainingen heb ik bij de TT's van vroeger nooit gezien. Laatste jaren uiteraard wel warm-up. Die twee hebben naast een beetje Alzheimer ook last van waanbeelden.
Geeft niks hoor, deze mannen lopen ook al wat langer mee dan ons, dus: respect

Josef Knebel (Dui) † 28 juni 1957
Peter Ferbrache (Eng) † 25 juni 1960
Hans Schuld (Ned) † 29 juni 1962
Roland Föll (Dui) † 26 juni 1964
Norman Huntingford (Eng) † 25 juni 1966
Rolf Thiele (Dui) † 28 juni 1975
 

:^

Ik ga met m'n moeder dit jaar, ze is nog nooit bij de TT geweest en is gehandicapt, waarschijnlijk haar enige keer. Hoop dus voor haar op een super zonnige dag om nooit te vergeten. ;) Heb "speciale" gehandicapte kaarten, waar we precies zitten dan waren ze een beetje vaag over bij de organisatie. Nja zie het wel :W

Hoop overigens dat Suzuki een top prestatie neer gaat zetten en dan met name Vinales. Grootste talent dat er rond rijdt in de MotoGP op het moment. :}
 
Laatst bewerkt:
Rolstoel plaatsen zijn voor zover ik weet in de ossebroeken, tussen ruskenhoek/stekkenwal en tussen hoofd en haartribune, correct me if wrong!
 
:^

Ik ga met m'n moeder dit jaar, ze is nog nooit bij de TT geweest en is gehandicapt, waarschijnlijk haar enige keer. Hoop dus voor haar op een super zonnige dag om nooit te vergeten. ;) Heb "speciale" gehandicapte kaarten, waar we precies zitten dan waren ze een beetje vaag over bij de organisatie. Nja zie het wel :W

Hoop overigens dat Suzuki een top prestatie neer gaat zetten en dan met name Vinales. Grootste talent dat er rond rijdt in de MotoGP op het moment. :}

Leuk dat je dit zo doet,veel plezier.
 
:^

Ik ga met m'n moeder dit jaar, ze is nog nooit bij de TT geweest en is gehandicapt, waarschijnlijk haar enige keer. Hoop dus voor haar op een super zonnige dag om nooit te vergeten. ;) Heb "speciale" gehandicapte kaarten, waar we precies zitten dan waren ze een beetje vaag over bij de organisatie. Nja zie het wel :W

Hoop overigens dat Suzuki een top prestatie neer gaat zetten en dan met name Vinales. Grootste talent dat er rond rijdt in de MotoGP op het moment. :}
Wat cool. Ik ben dit ook nog steeds een keer van plan met mijn moeder. Zelfde verhaal.
 
:W

Straks op de A50 een grote witte vrachtwagen gespot van HRC Racing :Y
Ondanks prachtig seizoen, weet ik nog niet of ik ga.
 
:^

Ik ga met m'n moeder dit jaar, ze is nog nooit bij de TT geweest en is gehandicapt, waarschijnlijk haar enige keer. Hoop dus voor haar op een super zonnige dag om nooit te vergeten. ;) Heb "speciale" gehandicapte kaarten, waar we precies zitten dan waren ze een beetje vaag over bij de organisatie. Nja zie het wel :W

Hoop overigens dat Suzuki een top prestatie neer gaat zetten en dan met name Vinales. Grootste talent dat er rond rijdt in de MotoGP op het moment. :}

Ik hoop voor jullie inderdaad op een zonnige dag :) Maar de vooruitzichten zijn nog steeds niet al te best! Wat niet is kan nog komen. Hoe dan ook hebben jullie er dan een goeie herinnering bij! :}
Ik ga ook dus hoop het ook voor mijzelf :P
 
Geeft niks hoor, deze mannen lopen ook al wat langer mee dan ons, dus: respect

Josef Knebel (Dui) † 28 juni 1957
Peter Ferbrache (Eng) † 25 juni 1960
Hans Schuld (Ned) † 29 juni 1962
Roland Föll (Dui) † 26 juni 1964
Norman Huntingford (Eng) † 25 juni 1966
Rolf Thiele (Dui) † 28 juni 1975

Geen enkel probleem met respect. Gaat alleen een beetje omtrent het "sensatiedeel" van het verhaal daar waar het om dodelijke ongevallen gaat tijdens tt.

Het lijstje hierboven heb je keurig van wikipedia gehaald en het geeft alleen maar aan dat voor zover mijn persoonlijke bezoekgeschiedenis van de tt gaat ik dus gelijk heb voor wat betreft dat Rolf Thiele de laatste verongelukte coureur is tijdens de TT.

Even het lijstje verder nagaand kom ik tot de volgende constateringen.

Knebel was actief in de zijspan. Is dus niet de in het verhaal bedoelde coureur
Ferbrache verongelukte in de race. Is dus niet de in het verhaal bedoelde coureur
Schuld en Foll verongelukten tijdens trainingen op vrijdag. Zijn dus niet de bedoelde coureurs
Huntington was actief in de zijspan. Is dus niet de in het verhaal bedoelde coureur
Thiele verongelukte in de race in 1975 in de Bult en is dus niet de bedoelde coureur.

Vind dit soort verhalen altijd een beetje gestoeld op sentiment. Respect voor al die mensen die ik weet niet hoeveel jaren zich belangeloos hebben ingezet voor het evenement. Heb groot respect voor bv alle baco's en medicals (in welke hoedanigheid dan ook) en andere vrijwilligers dan ook. Dat is inclusief de mensen aan de poort die ik soms enige vorm van gestaponamisme meen te moeten verwijten.

Heb echter soms wel iets van: Hey journalist, check even wat feiten, vraag even wat door, voor je een dergelijk verhaal als waarheid publiceert.
 
mooi filmpje.....


Als ik nu over een oldtimer beurs loop denk ik wel eens,wat moet men toch met die ouwe zooi.

Het enige wat nog tastbaar is uit een periode dat men zelf nog jong was ?

ik geniet :)
 
Laatst bewerkt:
Zo mannen iedereen er al zin in? Ik heb gvd eindelijk m'n vrouw zo gek gekregen eens mee te gaan naar de vrije trainingen donderdag, wordt het fokking schijtweer :P Die gaat niet blij zijn :N Nou ja miss waait het nog over :) Tevens meelees-post :)

gewoon een lekker frietje geven ;) samen zijn is het belangrijkste lijkt mij ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan