Mijn Yamaha XJ 600 S Diversion

mover

MF veteraan
4 nov 2004
4.499
1
Dordrecht
Na in december mijn rijbewijs te hebben gehaald heb ik gisteren eindelijk mijn eerste motor, een Yamaha XJ 600 S Diversion opgehaald! *D Voor de volledigheid: dit is 'm dus; bouwjaar 1993, 42.000 km, donkergroen en inclusief top- en zijkoffers:
full

Meer foto's heb ik nog niet!

's Morgens rond een uur of negen stond ik bij de dealer, volledig ingepakt (want het was behoorlijk fris) en toch wel een tikkie zenuwachtig. Gelukkig kreeg ik eerst een kop koffie en een uitgebreide uitleg van de monteur, zodat ik even kon ontspannen. De motor had nog een afleverbeurt gekregen: olie, oliefilter, remvloeistof en accu waren vervangen, ketting en bedieningskabels gesmeerd, banden en remblokken waren gecontroleerd en nog zo goed als nieuw gebleken... Bovendien was de bevestigingsplaat van de topkoffer er opnieuw - en nu correct - opgezet, want die zat verkeerd en moest daardoor met slangenklemmen op z'n plaats gehouden worden :X Verder werd me nog verteld waar ik zelf allemaal op moest letten: ketting smeren, kettingspanning, olie- en remvloeistofpeil controleren, accu, stand van de benzinekraan (en gebruik van de PRI-stand na langdurig stilstaan)... Allemaal keurig geregeld dus; [spammodus]hulde voor Van Vuuren Motoren[/spammodus] })

En toen kon er dus gereden worden :) Afgezien van een proefrit had ik nog geen ervaring met deze motor, maar eigenlijk is het verbazend hoe makkelijk je ermee wegrijdt... Vergeleken met de tweecilinder Honda CB 500 waar ik op gelest heb is het echter wel een enorm verschil! De Diversion heeft sowieso wat meer vermogen, maar vooral het veel soepeler lopen van het viercilinderblok valt op. Aangezien ik al bijna halverwege tussen woon & werk was had ik besloten om maar meteen door te rijden naar kantoor en daar mijn collega's met mijn nieuwe aanwinst de ogen uit te steken 8-) Om een beetje rustig aan de motor te kunnen wennen ben ik grotendeels over 60- en 80-km/u-wegen binnendoor gereden. Alleen de laatste tien kilometer moesten over de snelweg; daar viel niet aan te ontkomen. Daarbij ontdekte ik meteen dat mijn ruitje misschien toch wat aan de lage kant is, want door de wind die er overheen kwam werd mijn hoofd alle kanten op geschud. Toch maar eens kijken of er een hoger ruitje op kan... Ondanks het waterige zonnetje was het behoorlijk koud, zodat ik met verkleumde vingers op mijn werk aankwam, maar dat mocht de pret niet drukken!

's Middags via dezelfde route weer terug gereden. Koud was het niet meer, maar voor de afwisseling was het wel gaan regenen. Gelukkig heb ik meer dan genoeg in de regen gelest, dus daar trek ik me niet zoveel van aan, en ook de motor hield zich goed. Aangekomen in mijn woonplaats ben ik 'm eerst maar eens even aan mijn moeder en schoonouders gaan showen. De reacties waren eigenlijk wel grappig, goed beschouwd: toen ik vorig jaar vertelde dat ik motorrijles had genomen vonden ze dat allemaal maar zo-zo, maar nu ik een motor heb vinden ze het toch wel erg leuk. Mijn vriendin vond het gelukkig al van het begin af aan wél helemaal geweldig :} Thuis aangekomen paste de motor gelukkig - net - door het tuinpoortje en - met wat passen en meten - door de deur van de berging, waar ie warm en droog staat. En zo heb ik de eerste 118 km op de teller gezet!

Natuurlijk ben ik er 's avonds nog eens goed naar gaan kijken... Er zitten nu Michelin Macadam 50-banden op, die hier op M-F volgens mij niet zo goed staan aangeschreven, maar ik heb er nog te weinig ervaring mee om er iets over te kunnen zeggen. Wel viel me op dat het profiel van de voorband precies andersom zat als dat van de achterband, maar volgens de markeringen zitten ze er allebei correct op, dus kennelijk hoort dat zo. Verder heb ik eens gekeken naar het rek voor de zijkoffers. Die zijn namelijk wel erg groot, dus ik vraag me af of ik die ooit ga gebruiken... Het rek vind ik erg lelijk, dus misschien haal ik dat er wel af. Ook het achterspatbord - model taartschep - is niet echt fraai, dus dat staat ook op de nominatie om verwijderd te worden. Ik ben in ieder geval van plan om alles in dit topic bij te gaan houden. Intussen hoop ik op wat beter weer, want nu ik eindelijk een motor heb wil ik natuurlijk wel rijden! :]
 
Gefeliciteerd, ziet er goed uit! En van dat rek ga je nog plezier hebben, tenminste als je met de motor op vakantie gaat. (doen)
 
Heb er zelf ook één; je gaat er nog veel plezier van hebben!
Voor wat betreft de wervelingen rond je hoofd: dat is een kwestie van nekspieren trainen; komt vanzelf goed 8-) ...
 
Wervelingen? Iets hoger schermpje monteren, kan je bestellen bij elke yamaha dealer om de hoek.
Wat je ook kan doen is je stuur ietwat verdraaien (omhoog/omlaag), waardoor je handvatten ook iets anders komen te liggen, hoger & dichter of lager & verder.
Daardoor ga je ook iets anders zitten (al scheelt het maar een of twee centimeter) en kan het best dat de vervelendste wervelingen verdwenen zijn. Zo was het bij mij althans: stuur wat omhoog verdraaid waardoor mijn schouders 2 centimeter hoger kwamen en ook iets meer vooruit en dus de turbulentie niet pal op men helm donderde maar net eronder .. presies voldoende ....
 
Yep, fijne beginnersmotor.

Ik heb er zelf ook eentje (van 95) en rijd er nu zo'n jaar of drie mee rond. Op wat kinderziektes na (die ontdek je nog wel :) ) een leuk speeltje.

Veel veilige kilometers!
 
Gefeliciteerd! Ik heb er zelf ook één, en dat bevalt prima (al heb ik hem nu al weer een tijd, en ga ik daarom naar een 900 kijken). Maar om te beginnen is het een hele leuke fiets.

En de bandjes. Tja, gewoon Bridgestone BT45 erop als deze kaal zijn (goede regenband).
 
Wervelingen? Iets hoger schermpje monteren, kan je bestellen bij elke yamaha dealer om de hoek.
De enige die ik kan vinden is deze:
4TXW071000_HR.jpg

... en die ziet er nou niet bepaald hoger uit dan de ruit die er nu op zit. Fritz schreef in Mijn Diversion beetje verbeteren... dat ie een 15 à 20 cm hogere ruit op de kop had getikt; dat lijkt me ook wel wat.
Wat je ook kan doen is je stuur ietwat verdraaien (omhoog/omlaag), waardoor je handvatten ook iets anders komen te liggen, hoger & dichter of lager & verder.
Daardoor ga je ook iets anders zitten (al scheelt het maar een of twee centimeter) en kan het best dat de vervelendste wervelingen verdwenen zijn. Zo was het bij mij althans: stuur wat omhoog verdraaid waardoor mijn schouders 2 centimeter hoger kwamen en ook iets meer vooruit en dus de turbulentie niet pal op men helm donderde maar net eronder .. presies voldoende ....
Hmmm... Bedankt voor de tip, maar dat blijft voorlopig even plan B ;)
Gefeliciteerd! Ik heb er zelf ook één, en dat bevalt prima (al heb ik hem nu al weer een tijd, en ga ik daarom naar een 900 kijken). Maar om te beginnen is het een hele leuke fiets.
Ben vandaag op de beurs in Den Bosch voor de gein ook even op een Divi 900 gaan zitten... Ik denk dat die me ook wel zou bevallen!
En de bandjes. Tja, gewoon Bridgestone BT45 erop als deze kaal zijn (goede regenband).
Ja, de BT45 schijnt toch wel de ideale Divi 600-band te zijn... Denk dat die er ook wel op gaan komen. Maar eerst deze maar eens oprijden })

Heb trouwens op de beurs vandaag wat spullen gekocht: universele oorbeschermers, een Kryptonite schijfremslot, een nieuwe carbonlook tankpad (dan kan dat lelijke schuimrubberen ding wat er nu op zit eraf), een extra paar winterhandschoenen (die hopelijk ook extra warm zijn :X ) en voor de warme dagen alvast een leren broek. Laat de zomer maar komen! :]
 
Nog ff tipje: Ik heb ff offerte aangevraagd voor bridgestone bt45 bij Theo louwes in hoogezand(groningen) voor en achter voor 230 euro.

Verder zal ik nog ff fotootje posten van mijn divi MET verhoogd schermpje.

Greetz Fritz,
 
Nog ff tipje: Ik heb ff offerte aangevraagd voor bridgestone bt45 bij Theo louwes in hoogezand(groningen) voor en achter voor 230 euro.

Verder zal ik nog ff fotootje posten van mijn divi MET verhoogd schermpje.
Hoogezand! Beetje ver weg :X

Piccie met verhoogd ruitje zou zeer op prijs worden gesteld :}
 
Een xj900 met hoge ruit.
Tis nie de mijne, dus met dank aan de eigenaar (wie het ook mag zijn) die die foto ooit es het net opzwierde :]

(Afbeelding)
Er is een complete set verkrijgbaar voor de XJ900 Divvie met o.a. verhoogde ruit
verbrede kuipdelen en spiegels.
Maar ik mag niet zeggen waar, anders krijg ik een standje, dat ik aan het spammen ben ;)
 
Veel rijplezier toegewenst! :]
Heb mijn divje afgelopen zaterdag opgehaald bij de dealert... BRRR wat een koud en winderig nat weer... :(
Dat het maar gauw beter weer wordt! :]
 
Ik weet nog wel een adresje in Zwolle. Is alweer een stukje dichterbij ;)
Nou, dat scheelt een stuk :+
Naja, voorlopig ben ik toch nog niet aan nieuwe banden toe...
Heb mijn divje afgelopen zaterdag opgehaald bij de dealert...
:o Dan heb je een heftig dagje uitgezocht! Ben zelf met de auto weggeweest zaterdag, maar werd daarmee al bijna van de weg geblazen...
 
Er is een complete set verkrijgbaar voor de XJ900 Divvie met o.a. verhoogde ruit
verbrede kuipdelen en spiegels.
Maar ik mag niet zeggen waar, anders krijg ik een standje, dat ik aan het spammen ben ;)

Zal vast ook niet goedkoop zijn. En we hebben (ik tenminste) een XJ600...
 
Gefeliciteerd met de aanschaf van je 600!!

Ikzelf heb er een heel jaar met veel plezier op rondgecrossed. Op deze motor heb ik pas echt een beetje leren rijden ;)
Na dat jaar behoorlijk wat kilometertjes te hebben gemaakt, besloten om toch maar over te stappen naar een XJ900S. Net zoals de 600 is dit een motor om zo op te stappen en weg te rijden.... met andere woorden, nog geen seconde spijt van gehad :}
Nu vele kilometers verder is mijn oog gevallen op de Yamaha FJR1300, maar dat is niet omdat de 900 niet bevalt!

De FJR1300 is gewoonweg een geweldige motor :9~
 
:o Dan heb je een heftig dagje uitgezocht! Ben zelf met de auto weggeweest zaterdag, maar werd daarmee al bijna van de weg geblazen...
Tja, je moet wat. Eerste motor, je wil hem graag hebben en dan is het erg slecht weer... dus gewoon goed aangekleed en vooral NIET :X via de snelweg terug naar huis gereden. Heenweg op de snelweg was echt een drama met de auto, dus besloten om binnendoor weer naar huis te rijden. Viel erg mee. Alleen buiten de stad was het flink aan het stuur vasthouden :]
 
Nu vele kilometers verder is mijn oog gevallen op de Yamaha FJR1300, maar dat is niet omdat de 900 niet bevalt!
Kan ik me iets bij voorstellen!

[me]mover is op de beurs stiekem ook even op een FJR 1300 gaan zitten :9
[/me]

Tja, je moet wat. Eerste motor, je wil hem graag hebben en dan is het erg slecht weer... dus gewoon goed aangekleed en vooral NIET :X via de snelweg terug naar huis gereden. Heenweg op de snelweg was echt een drama met de auto, dus besloten om binnendoor weer naar huis te rijden. Viel erg mee. Alleen buiten de stad was het flink aan het stuur vasthouden :]
Zo is dat, je moet er wat voor over hebben :}
 
Heb zelf een XJ600N van 1994 met 29.000 km. Heeeele fijne motor :) . denk niet dat deze veel anders is, alleen zietie er ietsje mooier uit.

Veel plezier ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan