Na in december mijn rijbewijs te hebben gehaald heb ik gisteren eindelijk mijn eerste motor, een Yamaha XJ 600 S Diversion opgehaald! Voor de volledigheid: dit is 'm dus; bouwjaar 1993, 42.000 km, donkergroen en inclusief top- en zijkoffers:
Meer foto's heb ik nog niet!
's Morgens rond een uur of negen stond ik bij de dealer, volledig ingepakt (want het was behoorlijk fris) en toch wel een tikkie zenuwachtig. Gelukkig kreeg ik eerst een kop koffie en een uitgebreide uitleg van de monteur, zodat ik even kon ontspannen. De motor had nog een afleverbeurt gekregen: olie, oliefilter, remvloeistof en accu waren vervangen, ketting en bedieningskabels gesmeerd, banden en remblokken waren gecontroleerd en nog zo goed als nieuw gebleken... Bovendien was de bevestigingsplaat van de topkoffer er opnieuw - en nu correct - opgezet, want die zat verkeerd en moest daardoor met slangenklemmen op z'n plaats gehouden worden Verder werd me nog verteld waar ik zelf allemaal op moest letten: ketting smeren, kettingspanning, olie- en remvloeistofpeil controleren, accu, stand van de benzinekraan (en gebruik van de PRI-stand na langdurig stilstaan)... Allemaal keurig geregeld dus; [spammodus]hulde voor Van Vuuren Motoren[/spammodus]
En toen kon er dus gereden worden Afgezien van een proefrit had ik nog geen ervaring met deze motor, maar eigenlijk is het verbazend hoe makkelijk je ermee wegrijdt... Vergeleken met de tweecilinder Honda CB 500 waar ik op gelest heb is het echter wel een enorm verschil! De Diversion heeft sowieso wat meer vermogen, maar vooral het veel soepeler lopen van het viercilinderblok valt op. Aangezien ik al bijna halverwege tussen woon & werk was had ik besloten om maar meteen door te rijden naar kantoor en daar mijn collega's met mijn nieuwe aanwinst de ogen uit te steken Om een beetje rustig aan de motor te kunnen wennen ben ik grotendeels over 60- en 80-km/u-wegen binnendoor gereden. Alleen de laatste tien kilometer moesten over de snelweg; daar viel niet aan te ontkomen. Daarbij ontdekte ik meteen dat mijn ruitje misschien toch wat aan de lage kant is, want door de wind die er overheen kwam werd mijn hoofd alle kanten op geschud. Toch maar eens kijken of er een hoger ruitje op kan... Ondanks het waterige zonnetje was het behoorlijk koud, zodat ik met verkleumde vingers op mijn werk aankwam, maar dat mocht de pret niet drukken!
's Middags via dezelfde route weer terug gereden. Koud was het niet meer, maar voor de afwisseling was het wel gaan regenen. Gelukkig heb ik meer dan genoeg in de regen gelest, dus daar trek ik me niet zoveel van aan, en ook de motor hield zich goed. Aangekomen in mijn woonplaats ben ik 'm eerst maar eens even aan mijn moeder en schoonouders gaan showen. De reacties waren eigenlijk wel grappig, goed beschouwd: toen ik vorig jaar vertelde dat ik motorrijles had genomen vonden ze dat allemaal maar zo-zo, maar nu ik een motor heb vinden ze het toch wel erg leuk. Mijn vriendin vond het gelukkig al van het begin af aan wél helemaal geweldig Thuis aangekomen paste de motor gelukkig - net - door het tuinpoortje en - met wat passen en meten - door de deur van de berging, waar ie warm en droog staat. En zo heb ik de eerste 118 km op de teller gezet!
Natuurlijk ben ik er 's avonds nog eens goed naar gaan kijken... Er zitten nu Michelin Macadam 50-banden op, die hier op M-F volgens mij niet zo goed staan aangeschreven, maar ik heb er nog te weinig ervaring mee om er iets over te kunnen zeggen. Wel viel me op dat het profiel van de voorband precies andersom zat als dat van de achterband, maar volgens de markeringen zitten ze er allebei correct op, dus kennelijk hoort dat zo. Verder heb ik eens gekeken naar het rek voor de zijkoffers. Die zijn namelijk wel erg groot, dus ik vraag me af of ik die ooit ga gebruiken... Het rek vind ik erg lelijk, dus misschien haal ik dat er wel af. Ook het achterspatbord - model taartschep - is niet echt fraai, dus dat staat ook op de nominatie om verwijderd te worden. Ik ben in ieder geval van plan om alles in dit topic bij te gaan houden. Intussen hoop ik op wat beter weer, want nu ik eindelijk een motor heb wil ik natuurlijk wel rijden!
Meer foto's heb ik nog niet!
's Morgens rond een uur of negen stond ik bij de dealer, volledig ingepakt (want het was behoorlijk fris) en toch wel een tikkie zenuwachtig. Gelukkig kreeg ik eerst een kop koffie en een uitgebreide uitleg van de monteur, zodat ik even kon ontspannen. De motor had nog een afleverbeurt gekregen: olie, oliefilter, remvloeistof en accu waren vervangen, ketting en bedieningskabels gesmeerd, banden en remblokken waren gecontroleerd en nog zo goed als nieuw gebleken... Bovendien was de bevestigingsplaat van de topkoffer er opnieuw - en nu correct - opgezet, want die zat verkeerd en moest daardoor met slangenklemmen op z'n plaats gehouden worden Verder werd me nog verteld waar ik zelf allemaal op moest letten: ketting smeren, kettingspanning, olie- en remvloeistofpeil controleren, accu, stand van de benzinekraan (en gebruik van de PRI-stand na langdurig stilstaan)... Allemaal keurig geregeld dus; [spammodus]hulde voor Van Vuuren Motoren[/spammodus]
En toen kon er dus gereden worden Afgezien van een proefrit had ik nog geen ervaring met deze motor, maar eigenlijk is het verbazend hoe makkelijk je ermee wegrijdt... Vergeleken met de tweecilinder Honda CB 500 waar ik op gelest heb is het echter wel een enorm verschil! De Diversion heeft sowieso wat meer vermogen, maar vooral het veel soepeler lopen van het viercilinderblok valt op. Aangezien ik al bijna halverwege tussen woon & werk was had ik besloten om maar meteen door te rijden naar kantoor en daar mijn collega's met mijn nieuwe aanwinst de ogen uit te steken Om een beetje rustig aan de motor te kunnen wennen ben ik grotendeels over 60- en 80-km/u-wegen binnendoor gereden. Alleen de laatste tien kilometer moesten over de snelweg; daar viel niet aan te ontkomen. Daarbij ontdekte ik meteen dat mijn ruitje misschien toch wat aan de lage kant is, want door de wind die er overheen kwam werd mijn hoofd alle kanten op geschud. Toch maar eens kijken of er een hoger ruitje op kan... Ondanks het waterige zonnetje was het behoorlijk koud, zodat ik met verkleumde vingers op mijn werk aankwam, maar dat mocht de pret niet drukken!
's Middags via dezelfde route weer terug gereden. Koud was het niet meer, maar voor de afwisseling was het wel gaan regenen. Gelukkig heb ik meer dan genoeg in de regen gelest, dus daar trek ik me niet zoveel van aan, en ook de motor hield zich goed. Aangekomen in mijn woonplaats ben ik 'm eerst maar eens even aan mijn moeder en schoonouders gaan showen. De reacties waren eigenlijk wel grappig, goed beschouwd: toen ik vorig jaar vertelde dat ik motorrijles had genomen vonden ze dat allemaal maar zo-zo, maar nu ik een motor heb vinden ze het toch wel erg leuk. Mijn vriendin vond het gelukkig al van het begin af aan wél helemaal geweldig Thuis aangekomen paste de motor gelukkig - net - door het tuinpoortje en - met wat passen en meten - door de deur van de berging, waar ie warm en droog staat. En zo heb ik de eerste 118 km op de teller gezet!
Natuurlijk ben ik er 's avonds nog eens goed naar gaan kijken... Er zitten nu Michelin Macadam 50-banden op, die hier op M-F volgens mij niet zo goed staan aangeschreven, maar ik heb er nog te weinig ervaring mee om er iets over te kunnen zeggen. Wel viel me op dat het profiel van de voorband precies andersom zat als dat van de achterband, maar volgens de markeringen zitten ze er allebei correct op, dus kennelijk hoort dat zo. Verder heb ik eens gekeken naar het rek voor de zijkoffers. Die zijn namelijk wel erg groot, dus ik vraag me af of ik die ooit ga gebruiken... Het rek vind ik erg lelijk, dus misschien haal ik dat er wel af. Ook het achterspatbord - model taartschep - is niet echt fraai, dus dat staat ook op de nominatie om verwijderd te worden. Ik ben in ieder geval van plan om alles in dit topic bij te gaan houden. Intussen hoop ik op wat beter weer, want nu ik eindelijk een motor heb wil ik natuurlijk wel rijden!