90-90-70 op een lege snelweg: wat nu?

Grandia

motociclista da bar
Donateur
27 jun 2006
24.770
795
Amsterdam
Regelmatig rij ik op een snelweg met 3 rijstroken waarbij de matrixborden boven de stroken 90-90-70 aangeven. Vaak gebeurt dit, vermoed ik, omdat er langs de weg gewerkt wordt. Ik rijd liever 90 dan 70. Als ik nu op de middelste strook 90 ga rijden, kan ik dan een bekeuring krijgen voor onnodig links rijden? Ik begrijp dat waarschijnlijk geen enkele agent me er een boete voor zal geven, maar ik vraag me toch af hoe het in theorie zit.
 
Als je daardoor 20 km/h sneller mag rijden lijkt het mij niet onnodig :P
 
Regelmatig rij ik op een snelweg met 3 rijstroken waarbij de matrixborden boven de stroken 90-90-70 aangeven. Vaak gebeurt dit, vermoed ik, omdat er langs de weg gewerkt wordt. Ik rijd liever 90 dan 70. Als ik nu op de middelste strook 90 ga rijden, kan ik dan een bekeuring krijgen voor onnodig links rijden? Ik begrijp dat waarschijnlijk geen enkele agent me er een boete voor zal geven, maar ik vraag me toch af hoe het in theorie zit.
Ik denk dat je alle waarden van links naar rechts bij elkaar op moet tellen en vervolgens aan deze snelheid moet voldoen op de rijstrook zonder matrixbord, de vluchtstrook :+
Was dat maar waar.

Goeie vraag!! Volgens mij is het zo dat die 70 geldt voor zwaar verkeer (vrachtwagens enzo die doorgaans op de rechterrijstrook rijden) en 90 voor de rest. Maar of het nu onnodig links rijden is als je in het midden rijdt....

[hardopdenkmodus]

Als mijn theorie klopt niet natuurlijk, want anders zou je te hard rijden op rechts, maar nu rijdt je niet zo veel mogelijk rechts, dus onnodig links...

[/hardopdenkmodus]

Hmm, :? Goeie!!
 
Regelmatig rij ik op een snelweg met 3 rijstroken waarbij de matrixborden boven de stroken 90-90-70 aangeven. Vaak gebeurt dit, vermoed ik, omdat er langs de weg gewerkt wordt. Ik rijd liever 90 dan 70. Als ik nu op de middelste strook 90 ga rijden, kan ik dan een bekeuring krijgen voor onnodig links rijden? Ik begrijp dat waarschijnlijk geen enkele agent me er een boete voor zal geven, maar ik vraag me toch af hoe het in theorie zit.

Rechts houden is rechts houden...

Ik ken ook zo'n stuk op de A27 Breda-Utrecht.
 
Rechts houden is rechts houden...

Ik ken ook zo'n stuk op de A27 Breda-Utrecht.

:^

Dat was een tijdje daar inderdaad, maar nu is het weer 3x90 geloof ik. Toen het 90/90/70 was reed ik gewoon op de middelste strook zolang ik niemand hinderde.

Het is dan inderdaad geen onnodig linksrijden meer. Bovendien bevorderen ze op deze manier linksrijden, doe gewoon 3x70 of 3x90. De snelheden veranderen al zo vaak en dan gaan ze ook nog onderscheid in de banen maken -O-
 
Mrreh, lijkt mij toch eigenlijk geen probleem als je in het midden rijd. Daar mag je 20 km/h sneller dus hinderlijk voor de mensen rechts is het niet aangezien die jou toch nooit bij mogen houden op hun strook. En de mensen die zoveel haast hebben dat ze je voorbij willen kunnen dan nog over de meest linkse.
 
Tja, als je zelfs hier over gaat filosoferen....

Als het een lege snelweg betreft rij ik er 140. Matrixborden ten spijt.
 
Hoezou dat trouwens met flitsers werken, wordt dan elke foto bekeken of die op de rechtse of een andere baan rijd?
 
A27 is het inderdaad ook, dat was omdat de meest rechtse baan erg slecht is. Vooral vanuit utrecht naar breda, met name ook de afslag richting A15 Rotterdam, die strook is hobbel de bobbel.
 
Wanneer het een lege snelweg betreft, zal je, volgens mij, het overige verkeer niet hinderen, wanneer je de middelste rijstrook gebruikt. Derhalve geen onveilige situatie. Lekker dooorknallen !!

Grtz.
 
Laatst bewerkt:
Tja, als je zelfs hier over gaat filosoferen....

Als het een lege snelweg betreft rij ik er 140. Matrixborden ten spijt.

:^, vraag me af of dat na de eerste boete nog zo zal zijn, maar tot die tijd. Vol gas (140) en onder de inname grens. Voordeel is vaak wel dat de linker strook (bijv Breda - Utrecht) een stuk smaller is, waardoor er vrij weinig auto's rijden en je mooi vrij baan hebt :]
 
Zie het ook regelmatig,lijkt idioot om 2 verschillende snelheden aan te houden.

Als ik me niet vergis betreft het bijna altijd de baan waar in of uitgevoegd wordt of beide bv. vlak voor de Botlek tunnel richting Spijkenisse/Rozenburg
 
Ik rijd dan gewoon in de meest rechtse van de hogere snelheid. Als er een bekeuring komt zou ik het laten voorkomen. Ik vind het ook niet duidelijk. Maar goed, dat is een mening... we zouden het een agent moeten vragen. Gebeurt ook bij 'normale' situaties (niet persé in/uitvoeg).
 
Terug
Bovenaan Onderaan