Help!!! Benzine in de luchtfilter kamer

Arun

Rookie
1 mrt 2005
26
0
Kerkrade
Hoi mensen,

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Er was in een nacht 15 liter benzie eruit gelopen. De lucht filter kamer was tweede tank geworden.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

Bijlage: goed_mis.JPG
 
Hoi,

Ik heb nu de carburatuer ook losgehaald. Ik heb hem nog niet helemaal uitelkaar gehaald. Is dit makkelijk te repareren? Ik neem aan dat er vier vlotters zijn?
Wat kost zon vlotter ongeveer? Het is een Bandit 1200 van 2000.

Groeten,
Arun.
 
Hoi,

Ik heb nu de carburatuer ook losgehaald. Ik heb hem nog niet helemaal uitelkaar gehaald. Is dit makkelijk te repareren? Ik neem aan dat er vier vlotters zijn?
Wat kost zon vlotter ongeveer? Het is een Bandit 1200 van 2000.

Groeten,
Arun.

het zit niet zo moeilijk inelkaar. kijk gewoon of de vlotter niet lek is... dus niet vol is gelopen met benzine.

als je vlotter nog goed is kan je het beste ff je benzine slang op je carbarateur zetten benzine kraan open en vlotter omhoog houden, zo kan je zien of alles nog goed afsluit.
 
Met schoonmaken en controleren is dit ongemak waarschijnlijk te herstellen zonder kosten. Ga dus niet zomaar een hoop onderdelen halen!!

De Carbs zijn een heel precies werkje, als je niet 100% weet wat je moet doen: De expert laten doen!!
Anders loopt de fiets straks voor geen meter.

De hoogte van de vlotters is belangrijk, de naaldhoogte, de instellingen van alle schroefjes ed. ed. ed.
Heb je een goed werkplaatsboek? Anders zou ik er niet aan beginnen..
 
Ik heb de carbs opnieuw met benzine vol laten lopen. Ik zag een van de vier overlopen. Deze heb ik losgemaakt. Alles leek in orde te zijn. Alles weer inelkaar gezet en opnieuw gevuld. Nu is er weer een andere die aan het lekken is. Maar de schroeven hiervan zijn niet los te krijgen. Ik denk dat ik ze allemaal een keer uit elkaar haal en weer terug zet. Hopelijk komt het dan wel goed.

Anders moet ik de benzine kraan altijd dichtzetten als ik niet rij.

Wordt vervolgd...

Thanks.
Arun
 
Als het ook gebeurt bij een andere carb moet je toch echt denken aan vuile benzine. Door een vuildeeltje kan de vlotter niet meer afsluiten en stroomt de vlotterbak over (even tegen de carb aan kloppen kan dit verhelpen als het weer aan het overstromen is). Probleem ligt dus niet bij de carbs maar bij de brandstof/tank.

Ik zou een benzinefilter opzoeken en dat in je brandstofleiding plaatsen. Het liefst zo'n fijne van papier en niet eentje van gaas, maar iets is natuurlijk beter dan niets. En dan kun je ook zien of er vuil mee is gekomen.
 
Volgens mij heb je een vacuumbediende kraan, dus je kunt hem helmaal niet dichtzetten.
Kijk je trouwens ook even naar je olie, want als er benzine in je luchtfilterhuis kan stromen is er ook dikke kans dat er benzine je carter in is gelopen, en dat smeert niet zo goed.
(by the way, die foto is inderdaad goed mis, ik zie maar 1 cm ongeveer)
 
als een vlotter blijft hangen wil voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbak tikken ook nog wel eens helpen :)
 
Dag Oma!

Hmz, ik heb min of meer hetzelfde probleem met mijn soes gsx 400 tweecilinder.
Ik kwam weer van vakantie (motor 3 weken stilgestaan) en start hem zonder moeite... daarna ging hij wat moeilijk doen en ik besloot direct rustig een stukje te rijden. Dit ging in het begin prima en daarna echt RUK. Na het lezen van dit topic heb ik:

- De benzinekraan gecontroleerd, schoongemaakt van binnen en het filter schoongemaakt.
- carbs erachter weggehaald en gekeken of er vuil in de vlotterbakjes zat, er zat wel wat in en dat heb ik verwijderd.
- Luchtfilter en luchtfilterhuis schoongemaakt
- alle slangetjes aan de carb vervangen (was er eentje gescheurd en dacht vervang alles in een keer)

Vervolgens alles weer in elkaar gedraaid en hetzelfde probleem... echter pas NA een stukje rijden... en niet bij het stationair lopen of stilstaan.

Nu las ik iets over de naalden van de vlotter? Ik kon de pen die door de vlotter heen zit er niet uit krijgen, dus kan ik ook niet bij die naald... weet iemand hoe dit moet of heeft er iemand andere tips?

alvast bedankt!

Max
 
Update:

Heel vreemd. Ik heb hem even laten staan: start hem weer... starten lopen... beetje gas gegeven een paar keer achter elkaar: loopt prima! Na een tijdje sloeg de machine af en was hij niet meer te starten. Minuutje later met VOL gas startte hij en liep hij weer een poosje. Daarna hetzelfde verhaal.

Hij gooide overigens niks meer in het luchtfilter, tenminste, voor zover ik kon zien...

Ik snap hem niet helemaal meer... wie o wie?
 
2 dingetjes die ik altijd zal onthouden:

1: vlotterkamer-ventilatie (= "overloop"); moet absoluut doorlatend zijn van vrije uiteinde(n) tot IN de vlotterkamer(s); mag niet verstopt/vervuild, geknikt of beklemd zijn.

2: vlotternaaldje en de aandrijving daarvan; soms een gladdig veertje/lipje dat niet meer echt glad is, krasje of putje heeft; vaker het naaldje of de opvang (benzine-toevoer) daarvan versleten/vervormd, kan rubber/plastic zijn en o.a bij bijvoorbeeld Dell'Orto een kunstrubber tipje op het naaldje zelf. Bekijken onder vergrootglas. Defecten van deze orde kunnen (en/of, tot zelfs wisselend op 1 rit) zowel verzuipen door niet-sluiten (een lucht/dampbel houdt de vlotter omlaag want die vlotter drijft alleen op vloeistof) veroorzaken maar ook droogvallen door "kleven".
====

Vuil in de brandstof cq in de vlotterkamer spreekt voor zich. 4-takt: reiniger-additief in de brandstof verkrijgbaar en helpt wel eens (Forte-2, las ik vaak op Dit Forum).
 
2 dingetjes die ik altijd zal onthouden:

1: vlotterkamer-ventilatie (= "overloop"); moet absoluut doorlatend zijn van vrije uiteinde(n) tot IN de vlotterkamer(s); mag niet verstopt/vervuild, geknikt of beklemd zijn.

2: vlotternaaldje en de aandrijving daarvan; soms een gladdig veertje/lipje dat niet meer echt glad is, krasje of putje heeft; vaker het naaldje of de opvang (benzine-toevoer) daarvan versleten/vervormd, kan rubber/plastic zijn en o.a bij bijvoorbeeld Dell'Orto een kunstrubber tipje op het naaldje zelf. Bekijken onder vergrootglas. Defecten van deze orde kunnen (en/of, tot zelfs wisselend op 1 rit) zowel verzuipen door niet-sluiten (een lucht/dampbel houdt de vlotter omlaag want die vlotter drijft alleen op vloeistof) veroorzaken maar ook droogvallen door "kleven".
====

Vuil in de brandstof cq in de vlotterkamer spreekt voor zich. 4-takt: reiniger-additief in de brandstof verkrijgbaar en helpt wel eens (Forte-2, las ik vaak op Dit Forum).
Tjemig wat een kennisbron! Verbaas me er wel vaker over!

De eerste tip ga ik morgen direct nakijken. De tweede tip is een klein probleem:

Om bij de vlotternaald te komen dienen de vlotters verwijderd te worden. Deze zitten met een pin vast aan de carburateur. Deze pin krijg ik niet verwijderd, hoe stevig ik ook duw. Ik durf er niet met een tang bij omdat ik bang ben de carburateur te beschadigen. Weet je hier ook wat op?


In elk geval super bedankt!
 
Update:

De ene vlotternaald is minder gaaf dan de ander. de punt is iets minder scherp waardoor de naald korter is. Nu wil ik deze naalden vervangen, dit moet tegelijk met het huis waar de naald in zit. Nu is de schroef van een huis helaas min of meer dol -O- ... ik denk dat ik er ff mee naar de motorzaak rijd en vragen of hun er nog iets mee kunnen... en anders... hier nog tips?

Max ;(
 
Zo,

Heb inmiddels nieuwe vlotternaalden gemonteerd en inderdaad: hij gooit niks meer in de luchtfilterkamer *O*

Nu komt het tweede probleem wat lijkt op (alweer) een verstopping in de carburateur. Als ik hem start start ie prima en stationair roffelt ie mooi door. Als ik daarna echter ga rijden en het blok is op temperatuur aan het komen, blijft hij bij het geven van flink veel gas inhouden. Hij wil gewoon geen touren maken. vervolgens wil hij slecht stationair lopen en na afslaan van de motor start hij enkel met volgas en vele pogingen!

ik zal morgen een busje met carb reiniger door de brandstof gooien en wanneer het niet mag baten zal ik de carburateurs wederom laten reinigen.
 
Willem:

zojuist wezen rijden... met koude motor starten absoluut geen probleem. Motor netjes warm gereden en toen:

Bij het geven van meer dan half gas begon het te pruttelen in de uitlaten en hield de motor in

Het schakelen ging minder soepel als normaal

Het stationair lopen ging ruk (dit kan komen omdat ik eerder aan de stationair schroef heb gedraaid, maar koud loopt ie prima stationair)

Na het uitschakelen en weer inschakelen van de motor start de motor erg slecht

Rijden zonder benzinedop had geen effect.

Mijn vermoedens:

vervuilde carbs
Benzine in het blok, mindere smeering en minder soepel lopen/schakelen
 
Zojuist de bougies gechecked en net als de vorige keer (met de hangende vlotters)

Links een zwarte bougie met witte electrode (midden)
Rechts een zwarte bougie met bruine electrode (midden)

Na schoonmaken en 20/25 km rijden

Links geheel witte bougie (te arm mengsel?)
Rechts bruine bougie (leek me aardig goed)

ga nu eerst kijken naar de afstellingen in het wph.
 
dat lijkt heel veel op de problemen die ik gekend heb met m'n cbr...

Het is soms ontmoedigend om te zien dat niks blijkt te helpen...Je zal het zeker vinden ze, da wel!

Heb je de carbs al eens heel goed gereinigd, met brakecleaner...Alles uitblazen!
De luchtfilter reinigen en opnieuw invetten!

controleer eens aan de luchtinlaat rubbers of hij daar geen valse lucht trekt...Ik heb de mijne destijds ook gewoon vernieuwd. Beter alles goed dan blijven sukkelen...

Vervolgens moeten carb's worden afgestemd op elkaar, kun je zelf doen met een carbtune II.

eventueel ook eens een koudere bougie proberen, en weinig choke gebruiken...

Vervolgens nooit benzinekraan laten openstaan, durf het echter ook wel eens vergeten!!

GOOD LUCK
 
Terug
Bovenaan Onderaan