Aanschaf Vulcan 750?

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Een vriend van mij overweegt een Vulcan 750 (1986) te kopen. Ziet er nog goed uit en kost bij een motorzaak 27oo euro.

Iemand tips waar je bij zo'n Vulcan op moet letten?
Wat is z'n vermogen en topsnelheid?
En wat is beter....Vulcan of Shadow?
Volgende week gaat hij een proefritje maken (eerste motor), nog tips waar hij specifiek op moet letten?
 
Een vriend van mij overweegt een Vulcan 750 (1986) te kopen. Ziet er nog goed uit en kost bij een motorzaak 27oo euro.

Iemand tips waar je bij zo'n Vulcan op moet letten?
Wat is z'n vermogen en topsnelheid?
En wat is beter....Vulcan of Shadow?
Volgende week gaat hij een proefritje maken (eerste motor), nog tips waar hij specifiek op moet letten?
De eerste motor was ook een Vulcan 750, het is nu zo'n 8 jaar geleden, dus ik moest even goed nadenken.

* De bedrading bij die wij hadden was niet echt fantastisch, vooral richting accu, de pluspool van de accu maakte contact zodat er een fikkie ontstond, gelukkig was het snel gedoofd.
* Een van de 2 bobines begaf het.
* Defecte benzine meter.
* Kilometer kabel gebroken.
* Door de 1e vernelling getrapt.
* Metalen afdekschildje (linksonder) erafgeschoten zodat hij olie lekte.
* Thermostaat had het begeven.
(nog een paar andere dingen maar die heb ik verdrongen denk ik)
Je hoort het al, we waren in het bezit van aan zogenaamde 'maandag motor' |( . Dit is denk ik niet Vulcan eigen, maar wij waren het na 8 maanden meer dan zat.

Als je een motor wilt aanschaffen heb je altijd een paar dingen waar je even op moet letten. (hebben wij ook gedaan en zoals blijkt heeft dat niet echt geholpen)
Banden, remmen, olielekage's of zweten bij cardan en motorblok, voorvork vrij van putjes, voorvorkkering droog, bedrading bekijken, tekenen van een schuiver, als je achter de motor gehurkt gaat zitten en de motor staat rechtop... staat hij dan in een rechte lijn?
Tijdens het rijden: trekt hij naar links of naar rechts? Kan je dat niet voelen rij even met losse handen.
Gierend geluid kan te maken hebben met losse bouten en moeren, geen nood die kan je aandraaien.
knallen/ploffen: hoort niet, dus dat wordt kleppen nakijken en laten synchoniseren.

Mocht alles in orde zijn dan heb je een leuke motor, waar je leuke ritjes mee kan maken. Maar dat geld voor iedere motor natuurlijk. ;)
 
Ik zou voordat ik mijn huidige fiets kocht eigenlijk een VN700 uit 1985 kopen. Na wat rondvragen werd mij verteld, dat deze fiets nogal wat problemen kent en dat het dus nog wel eens ;( zou kunnen worden. Niet gedaan dus!

Wat mij ook werd verteld was, dat een Honda of een Suzuki van rond dat bouwjaar over het algemeen een veilige keus is, omdat de techniek z'n tijd iets vooruit was. Maar ja... 'k was eigenwijs en rijdt nu met veel plezier op een Yamaha Virago XV 750 :}

Voor een uitgebreide checklist zou je eens kunnen kijken op www.louis.nl. Kies het kopje magazine, kies dan klussen en dan checklist voor gebruikte motoren.

Heb ik ook van een forummer gehoord en heb ik veel aan gehad. Waarvoor dank :} :} :} .

Greetz,

Ruben
 
De volgende text heb ik pas getikt in een andere topic hier bij choppers, dus heb ik dit stuk tekst van mijzelf gekopieerd:

Door Peter uit Soest op 01-08-2002 20:40



Dat is een vraag voor mij. Ik zat namelijk met hetzelfde toen ik mijn eerste motor ging uitzoeken.
Ik heb dus een 700 vulcan gehad (zelfde als nederlandse 750) uit 1985, dat werd dus mijn eerste keus.
Beenruimte: Op de vulcan kon ik mijn benen beter kwijt dan op de steppies van de honda.
Luxe: de vulcan is zeer lux uitgerust wat elektronische waarschuwingssnufjes betreft (je ziet het niet maar het is er wel (kijk ook maar op het dashboardje, controlelampje voor als je licht stuk is), startbeveiliging als de standaard uit staat. Benzinemeter, temperatuurmeter.. Dubbele schijf in het voorwiel, Verstelbare achterschokdempers (met de hand klik systeem, direct aan de chromen bus). Mijn voorvering was zelfs oppompbaar maar dat hadden ze niet allemaal.
Comfort tijdens het rijden was heerlijk, beter dan de 800 vulcan (nieuw type) die ik nu heb.
De 700 gaat veel direkter de bocht om, en is lekkerder geveerd.
Clubleden van de vulcanclub nemen ook geen nieuwe als de oude 700 het nog doet...dat zou zonde zijn!
Het euvel waar de meeste oude vulcans mee te kampen had was het startprobleem bij een "warme start". Het kan dus ook bij jouw occasion voorkomen dat bij een warme start de startmotor even wat vaker rond moet draaien. De mijne had ik weggedaan na een jaar omdat hij gewoon redelijk op was, maar ik denk er nog vaak aan terug hoe lekker ie reed. Er zit een gereedschapsbakje achter de 'sissybar' dat met een sleuteltje opengaat. De cardanaandrijving (ook bij shadow) is heerlijk. Een lekkere brede standaard 170 band achter staat ook vet. Vermogen is zowel onderin als bovenin lekker, niet vies van een sprintje.
Ik had op deze 700 vulcan met de originele steppen voor meer beenruimte dan op de andere japanse 'choppers' van rond datzelfde bouwjaar. Ik had er ook een crosstuur van 80cm breed op gemonteerd, wat zich uitte in een gevechtshouding...
Er zit ook een toerenteller op, en een choke aan het stuur. Lekkere handvaten...
Let bij de vulcan wel op "getikt" uit het blok, het mag iets tikken, maar als het echt "TIKT" dan moet de distributie overbrenging gespannen worden(kan effe afstellen zijn, maar kan ook vervanging van de spanner betekenen), let dus op die tik.

De shadow is ongetwijfelt ook een goede fiets, maar de vulcan voelde meer volwassen aan.

De prijzen die jij noemt van 3500 euro(7700 gulden) is toch wat ze nog steeds vragen voor een gebruikte chopper van voor 1990 zo lijkt het. Voor mijn 85'er kreeg ik uiteindelijk 4000 gulden terug bij inruil, dus dan gaat die 85'er ook al duurder de deur uit (de dealer moet ergens van leven) Wat is de kilometerstand, de staat waarin ie verkeerd, en start ie goed en hikt ie niet. Teveel backfire is zeer hinderlijk (rochelen tijdens rijden) maar daar is wat aan te doen hoor.
En heb je garantie? Zou wel mooi zijn. Bij mij moesten er toen door steenslag nieuwe vorkpoten in onder garantie

Ga op beide proefrijden en trek je conclusies.


[bericht gewijzigd door Peter uit Soest op donderdag 01 augustus 2002 21:07]

_____
Vulcan 800. www.vocn.nl



Index / Choppers / Shadow VT700 uit 86 of Vulcan 750 uit 88?

Email notificatie: Mail mij zodra er gereageerd is.
Markeer topic: Gemarkeerde topics zijn zichtbaar via de profiel pagina's.




©2001-2002 Motor-Forum
Powered by ActiveTopics 1.4.5
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf een vulcan 750 gehad en heb er nooit problemen mee gehad

het was een fijne/grote chopper die er toch wat beter uitziet dan de meeste iele choppertjes
 
Mijn maat heeft 'em uiteindelijk toch gekocht! (2450 euro)

Bedankt voor alle suggesties, opmerkingen etc. Met jullie hulp is Nederland weer een motorrijder rijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan