Zonder accu blijven lopen

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.829
426
Zit in een discussie en kom er niet uit , volgende is er aan de hand.
Wanneer je de motor start en je haalt de accu los zou de motor moeten blijven lopen,aangezien dan de stroom van de dynamo wordt gehaald,slaat de motor af na verwijdering van de accu dan is bijna zeker de spanningsregelaar kapot of je dynamo overleden. De een zegt dat de motor NIET blijft lopen na verwijdering accu
ook al zijn de spanningsregelaar en dynamo goed,de ander dat de motor wel blijft lopen mits dynamo en spanningsregelaar goed zijn.


Heb nog een probleem erbij carbs lekken iets ervoor weggeweest met de FZ750
nergens last van maar door inhouding en stotterig rijden,carbs afgetapt en opnieuw laten vullen door de pomp,en nu lekt tie iets uit de vlotterbakkies
(PS aftapschroefjes zitten goed dicht en daar lekt tie ook niet uit maar duidelijk uit het dekseltje) doorlekken kan niet aangezien de pomp zorgt voor vulling zolang deze uitstaat wordt het vlotterbakje niet gevuld,dus hij loopt leeg.Hoe kan deze ineens lekken uit 2 bakkies? vlotternaalden? Heb dealer gebeld maar daar die kost 65 euro per uur tjeeeeeeeeezzz
 
Laatst bewerkt:
Hoi Fury,
Het zit er een beetje tussenin. Het probleem is namelijk dat de dynamo bij stationair toerental doorgaans een te lage spanning afgeeft om de ontsteking te kunnen voeden. Meestal zal de motor dus afslaan zo gauw je in de buurt van dat stationaire toerental komt. Blijf je boven stationair, dan zou je feitelijk zonder accu moeten kunnen. Of je daarmee de spanningsregelaar om zeep help, weet ik niet zeker. Ik dacht van niet nu dus van wel ;) .

Wat ik (inmiddels) wel weet, is dat je spanningregelaars naar de knoppen helpt door een te hoge spanning (pakweg vanaf ca 18V) aan accuzijde erop aan te sluiten (o.a. door lompe autoacculaders).
 
Laatst bewerkt:
99 % van de motoren blijven niet lopen zonder accu, en mocht hij net wel blijven lopen is het toch niet aan te raden om het te doen.
Je accu is namelijk niet alleen een voorraadje stroom, maar is tevens een belangrijk deel van je spanningsregeling doordat hij werkt als een grote condensator.
Dus als je de electronica op je motor om zeep wil helpen is je accu verwijderen een goed idee!
Lekkage van je vlotterbakken kan door uitdroging van de pakkingsringen komen.
Zijn makkelijk zelf te vervangen trouwens.
 
...het toch niet aan te raden om het te doen.
Je accu is namelijk niet alleen een voorraadje stroom, maar is tevens een belangrijk deel van je spanningsregeling doordat hij werkt als een grote condensator.
Dus als je de electronica op je motor om zeep wil helpen is je accu verwijderen een goed idee!...
Hmmm... Klinkt behoorlijk aannemelijk :)

:}
 
jb37 bedankt voor je informatie klink idd aannemelijk je accu is ook een buffer.


Het slimste lijkt mij om je motor te starten en kijken of deze bijlaad door een voltmeter op de polen te hangen en kijken of deze bijlaad naar pak em beet rond de 14 Volt,dan neem ik aan dat alles naar behoren werkt.Het schijnt toch te kunnen dat een accu ineens kapot gaat door vuil wat door verwaarlozing naar beneden zakt en door het schudden sluiting veroorzaakt tussen de platen.

haal van de week een varta accu en laat carburateur pakkingen bestellen.
 
99 % van de motoren blijven niet lopen zonder accu, en mocht hij net wel blijven lopen is het toch niet aan te raden om het te doen.
Je accu is namelijk niet alleen een voorraadje stroom, maar is tevens een belangrijk deel van je spanningsregeling doordat hij werkt als een grote condensator.
Dus als je de electronica op je motor om zeep wil helpen is je accu verwijderen een goed idee!
Lekkage van je vlotterbakken kan door uitdroging van de pakkingsringen komen.
Zijn makkelijk zelf te vervangen trouwens.


YESSS, dan heb ik de goede 1 percent te pakken. Mun xl 500 rijdt al bijna 2 jaar zonder accu. (zitten ook niet zoveel electrische ondingen op)
 
Die heeft een simpele vliegwielmagneet ontsteking, en loopt prima zonder accu.
Ik denk wel, dat als je knipperlichten en zo er op hebt zitten, dat die het niet goed doen zonder accu.
 
Heb nog een probleem erbij carbs lekken iets ervoor weggeweest met de FZ750
nergens last van maar door inhouding en stotterig rijden,carbs afgetapt en opnieuw laten vullen door de pomp,en nu lekt tie iets uit de vlotterbakkies
(PS aftapschroefjes zitten goed dicht en daar lekt tie ook niet uit maar duidelijk uit het dekseltje) doorlekken kan niet aangezien de pomp zorgt voor vulling zolang deze uitstaat wordt het vlotterbakje niet gevuld,dus hij loopt leeg.Hoe kan deze ineens lekken uit 2 bakkies? vlotternaalden? Heb dealer gebeld maar daar die kost 65 euro per uur tjeeeeeeeeezzz

Hoi Fury,

Lees ik het nou goed: eerst ritje helemaal nix aan de hand, dan wil ie EN niet starten EN lekt uit z'n carburateurs?
Lijkt wel een beetje op Billy (m'n US project FZ), die wilde eerst ook niet starten en de peut liep over het blok (vlotternaaldjes zaten vast |( ). Daarna liep ie op 3 pitjes en pas met de carbs van Betsy (m'n CAN project FZ, liep toevallig tegen 2 projectjes tegelij aan :+ ) liep ie ineens goed.

Dicht de benzinepomp als ie stil staat trouwens af? Met de tank vol zit de peut hoger dan de carburateurs, zou de zwaartekracht toch de vlotters vol moeten kunnen houden...

Suc6 in elk geval, Dutch
 
He dutch ja heb gezeur met de bike,haal de carbs vanavond maar even los zo gepiept.Die pomp is goed heb er nog een reserve pomp liggen op de plank.

Kijken wat er vuil en/of versleten is de motorboer zit om de hoek das makkelijk voor onderdelen.Tja en de accu ineens naar de kl*te net als je weg wilt gaan :(

Jij bent ook druk bezig met al die FZ`s op te knappen hahaha denk erover om een kawa te kopen ZXR750 altijd al mooie machines gevonden,eerst m`n vrouw overtuigen
voor deze aankoop en anders blijven we nog op die FZ rijden.

groet
 
He dutch ja heb gezeur met de bike,haal de carbs vanavond maar even los zo gepiept.Die pomp is goed heb er nog een reserve pomp liggen op de plank.

Kijken wat er vuil en/of versleten is de motorboer zit om de hoek das makkelijk voor onderdelen.Tja en de accu ineens naar de kl*te net als je weg wilt gaan :(

Jij bent ook druk bezig met al die FZ`s op te knappen hahaha denk erover om een kawa te kopen ZXR750 altijd al mooie machines gevonden,eerst m`n vrouw overtuigen
voor deze aankoop en anders blijven we nog op die FZ rijden.

groet

ad1, reservepomp is nooit weg, heb wel vaker gehoord dat een FZ niet goed wil lopen als de pomp niet meewerkt, dus schijnbaar blokkeert ie toch de leiding als ie niet loopt.
ad2, sh*t happens, is de charme van het rijden van een klassieker :X :X
ad3, valt wel mee, Betsy staat al een tijdje onder een doek, daar ga ik wel aan verder als Billy helemaal toppie is (en het schiet op, kan ik kijken of ie net zo goed rijdt als Fred (m'n '95 startenengaan FZ :] ))
ad4, vooral dat model met die stofzuigerslangen vindt ik wel cool :)

Suc6, Dutch
 
Klopt dutch de pomp stopt de benzine toevoer als deze stilstaat dus alleen de benzine in de vlotterbak lekt, meer kan er niet uit komen gelukkig.

Heb vanavond de carburateurs eraf gehaald een fluitje van een cent, heb een vlotterbak losgehad om te kijken voor overmatig vuil,grote sproeier zat wel iets van meuk in, morgen maar carb-reiniger halen en vlotter pakkingen laten bestellen
zijn zwarte rubberen pakkingen + nieuwe accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan