Hoe was JIJ je motor.....

kawaknaller

MF'er
12 apr 2005
161
0
Haaai...ik ben benieuwd hoe jullie je motor eigenlijk wassen.
Mijn vorige motor, een Pan European spoot ik gewoon af in de wasstraat, boende hem daar ook. Alles met de nodige voorzichtigheid natuurlijk.

Sinds een kleine week rijd ik op een ZZR1200 en volgens het boekje moet je dan alles gaan afplakken of dichten zoals je gashendel, je uitlaatpot enz enz enz.

Kan afspuiten kwaad? Met beleid toch niet zou je denken?
Ik woon in een machonettewoning en heb dus niet de mogelijkheid dit bv te doen met een tuinslang oid. Met een emmertje kan natuurlijk maar wanneer hij echt vies is, ik rijd het hele jaar, dan is een spuit toch wat handiger...

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
 
Ik was men niet.

Ken je die motoren met van dat opgeplakte bont.

Die van mij gaat er net zo uitzien, alleen allemaal vliegenlijkjes :+
 
Als je de spuit hanteerd moet je opletten dat je niet te dicht bij afdichtingen komt, zoals lagers, ketting, gedeelte electronica bij je blok. Ik spuit zelf ook gewoon mijn motor af.

Maar zolas je zelf al aangaf doe je dit met de nodige voorzichtigheid.
Dus het kan geen kwaad lijkt mij...

Maarehhh ZZR1200 :9~ ....
 
Ik spuit em helemaal af met de tuinslang, vervolgens spuit ik em in met Remaclean... haal er een wonderdoekje met koud water overheen en alles is schoon! Gaat ie van glimmen hoor... :) :) :)
 
Even de fiets nat maken, een emmertje met water en wat dreft en een spons eroverheen. Daarna even de velgen met WD40 en afnemen met de spons. Daarna afspuiten en met de zeem erover heen, klaaaaaar :)
 
eerst goed afspuitn(metbeleid) zodat alle vuil /zand eraf is

kuipdelen met warm water en turtlewas-shampoo inboenen met een spons

daarna lichtjes afspoelen, en drogen indien nodig (dat je niet van die witte drupples krijgt!)
zx7rkont8ne.jpg


met teveel vliegenlijkjes krijg je de dierenbescherming op je dak :+
dus die poets ik er snel af!
 
uhhmm NIET?............
alleen als ik groot onderhoud ga doen of banden wisselen, ben ik wel eens geneigd om de brandslang erop te zetten; dan krijg ik tenminste niet van die gore fikken (ben geen mooiweer rijder........)
Alleen het chroom onderhoud ik af en toe (Belgom of Commandant, maar vooral vet houden), anders kan ik ieder jaar m'n pijpen weggooien, en die zijn inmiddels (de motor is 20 jaar oud) wat lastig leverbaar.
 
oppassen met oudere motoren. dat gaat voor joui niet op met je zzr1200 :9 , maar zowel mijn kleine broertjes gpx als mijn oudere broers zxr750 ,allebei rond de '90, gingen na het wassen de carborateurs of de bougies omzeep.

mijn ZX6R '00 doe ik altijd emt de brandslang en nooit problemen gehad.alleen ik moet ehm eens goed gaan wassen, de brandslang kan neit meer op tegen de bagger die er nog op zit van vorig jaar vakantie in oostenrijk.

[me]baka wast zijn motor niet zo vaak.[/me]
 
- het grovve vuil eraf sproeien (tuinslag)
- dan met shampoo besproeien (kan het tegelijk intrekken) (met plantenspuit)
- dan met schone spons (mogen natuurlijk geen steentjes oid inzitten) schoonmaken
- afspoelen met tuinslang
- laten drogen, of met een schone zeem erlangs gaan
- dan de kuipdelen in de was zetten
- alle metaaldelen als achterbrug/velgen/voorvorkpoten schoonmaken met vettig spul (multiwax ofzo, behalve de uitlaat...die mag heel soms met belgom)

En dan 1,5 a 2 uur later ben ik klaar :P
en hoef ik de 5a6 keren erna alleen nog maar ff een kwartiertje met multiwax langs alle delen te gaan.
 
M'n buurvrouw vraagt altijd wanneer ze nou eindelijk m'n motor weer eens mag wassen. Dus ach.. dan laat ik haar maar even, ook al issie niet eens smerig.

full


O-)
 
Mijn motert is nooit echt smerig dus voorspoelen doe ik niet.

Wassen met shampoooo.. schoonspoelen.. droog maken.. alle rode delen met rode 'Turtlewax colormagic' insmeren en uitwrijven.. alle zwarte delen met zwarte 'Turtlewax colormagic' (o.a velgen) insmeren en uitwrijven.. uitlaatdempers en overige delen met normale 'Turtlewax' insmeren en uitwrijven.. alle chroomdelen met 'Belgom' insmeren en uitwrijven.. spiegels met siliconenspray behandelen voor het *D effect.. zadel met leerwax insmeren en uitwrijven (nee dat gaat niet glijden).. en dan is ik klaar :P

Zijn we een halve dag verder :P
 
1. spoel hem af met tuinslang
2. spoel hem af met tuinslang en zeep (autowax)
3. ga er met de spons over met zelfde zeep in emmer
4. spoel hem af met tuinslang
5. zeem hem af (heel klein beetje ammoniac en spiritus)
6. laat hem verder even drogen
7. behandel de velgen met een afwasbortel en Turtle vergenreiniger
8. velgen afspoelen
9. Soms vet ik mijn zadel in
10. Poets mijn hele motor met zo'n poetsmiddel van de beurs

11. Ga er mee showrijden 8-)
 
ik haal eerst het zand eraf en al dat kleine ongein met ene handdoek..heel subtiel gewoon eraf vegen..maar zonder krassen te make natuurlijk :X

daarna alles inspuite met S100 totaalreiniger

ff w88...10 min ofzo

daarna met tuinslang alles afspoele...en je gelooft dan al je ogen niet meer :)

daarna is t nog een kwestie van droog maken zodat je idd geen witte vlekken van opdrogend water krijgt.

en daarna kan je er altijd nog een wax laagje overheen gooie

ff ketting weer invette, en je betn er weer helemaal klaar voor
 
zodra het nodig is met lauw water + turtle shampoo. Soms, 1 keer per (2) maand(en), ook nog even in de was zetten. Daarnaast ook 1 keer in de maand de uitlaten met belgom chroom en de hielbeschermers met belgom alu schoonmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan