'95 Kawa ZX-6R Ninja start niet meer met warme motor

zzjoerdo

Rookie
10 aug 2013
9
0
Groningen
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van dit voortdurende probleem ga ik het eens op dit forum proberen. Alvast een klein excuus voor het lange verhaal, ik wil zo duidelijk mogelijk uitleggen wat er gebeurd is.

Een kleine 3 maanden geleden heb ik een Kawasaki ZX-6R Ninja gekocht uit april 1995. Er staat 53+K km op de teller. Ik heb hem uit Hengelo en na een proefrit gemaakt te hebben met de checklist van motor-forum besloten om de motor te kopen. Daarna heb ik er een goeie 400 km probleemloos mee gereden. Totdat het noodlot :P toesloeg.

Op een dag was ik aan het toeren, ik reed 90 km in de 6e versnelling maar opeens voelde ik een verlies van vermogen. Dus ik schakelde terug maar na een aantal seconden viel de motor compleet uit en zat er geen leven meer in. Gelukkig was ik vlakbij een motorzaak en die wilden er wel zsm naar gaan kijken. Toen ik hem weer op kon halen wisten ze mij te melden dat de motor er voor zijn leeftijd knap uitzag en redelijk goed onderhouden is. De reden dat de motor zomaar uitviel konden ze echter niet vinden. Ze dachten dat de benzine op was.Ik ging die dag dan wel tanken maar ik weet zeker dat de tank niet leeg was. Ik nam het echter maar als een tip om goed in de gaten te houden wanneer ik getankt heb/moet gaan tanken.

Diezelfde week ging ik een rondje touren, en ik moest tanken. Dus nadat ik getankt heb wil ik de motor weer aanzetten. Alles brand, de startmotor draait, alleen de motor slaat niet aan. Gelukkig staat de Tango vlakbij die motorzaak dus ik daar weer heen( dat was drie dagen nadat ik hem bij hen opgehaald had dus ze herkende me nog en wilde me meteen helpen. Dus er kwam een monteur aan, probeerde een minuut lang de motor te starten en voilá, hij sprong opeens aan. Ik heb toen nog een ruime 100 km vrij sportief gereden en de motor thuis in de garage gezet.

Twee dagen later was het weer mooi, dus hup weer op de motor. Ruim 50 km gereden en het was redelijk tijd om te tanken. Met het vorige fiasco nog in mn achterhoofd, en het feit dat ik vanuit Enkhuizen NH naar Assen zou gaan voor de TT besloot ik te tanken bij de Tango( voor het geval het weer fout zou gaan). En je raad het al, exact hetzelfde probleem. Dus ik weer naar die motorzaak en zij weer proberen en na de accu leeg gedraaid te hebben toch maar concluderen dat ze er weer naar moesten kijken. Ik had ook niet zo'n zin om met een motor zo'n eind te rijden als je niet 100% zeker weet dat hij foutloos rijdt.

Door drukte moest ik een maand wachten maar toen ik hem uiteindelijk terugkreeg hebben ze de ontstekingsgever afstand gecontroleerd en afgesteld. Daarnaast is de accu ook vervangen. Er zou nu niks meer aan de hand moeten zijn. Echter ging ik vandaag rijden, een kilometer of 30 tot ik even stopte voor een cola. De motor was nog op temperatuur en toen ik naar huis wilde rijden sloeg hij niet aan. Dus ik heb daar een uur gewacht tot de motor goed afgekoeld was en toen startte hij in één keer.

Zoals jullie begrijpen ben ik er nu wel goed klaar mee. Ik wil de motor gebruiken om elk weekend vanuit Groningen naar Enkhuizen te rijden maar ik heb geen zin om ergens in Emmeloord te staan met een motor die niet start. Ik moet nog wel even toevoegen dat de motor, als hij koud is, perfect en meteen start.

Ik hoop dat er iemand op dit forum zit die weet waar het wellicht aan kan liggen. Alle reacties, aanvullingen & ideeën zijn welkom. Ik ben zelf redelijk handig maar heb echt geen idee waar het aan kan liggen. En ik heb ook geen zin in een nieuwe rekening van een motorzaak als ze hem toch niet kunnen maken.

Met sportieve groet!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan