'95 Kawa ZX-6R Ninja start niet meer met warme motor

zzjoerdo

Rookie
10 aug 2013
9
0
Groningen
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van dit voortdurende probleem ga ik het eens op dit forum proberen. Alvast een klein excuus voor het lange verhaal, ik wil zo duidelijk mogelijk uitleggen wat er gebeurd is.

Een kleine 3 maanden geleden heb ik een Kawasaki ZX-6R Ninja gekocht uit april 1995. Er staat 53+K km op de teller. Ik heb hem uit Hengelo en na een proefrit gemaakt te hebben met de checklist van motor-forum besloten om de motor te kopen. Daarna heb ik er een goeie 400 km probleemloos mee gereden. Totdat het noodlot :P toesloeg.

Op een dag was ik aan het toeren, ik reed 90 km in de 6e versnelling maar opeens voelde ik een verlies van vermogen. Dus ik schakelde terug maar na een aantal seconden viel de motor compleet uit en zat er geen leven meer in. Gelukkig was ik vlakbij een motorzaak en die wilden er wel zsm naar gaan kijken. Toen ik hem weer op kon halen wisten ze mij te melden dat de motor er voor zijn leeftijd knap uitzag en redelijk goed onderhouden is. De reden dat de motor zomaar uitviel konden ze echter niet vinden. Ze dachten dat de benzine op was.Ik ging die dag dan wel tanken maar ik weet zeker dat de tank niet leeg was. Ik nam het echter maar als een tip om goed in de gaten te houden wanneer ik getankt heb/moet gaan tanken.

Diezelfde week ging ik een rondje touren, en ik moest tanken. Dus nadat ik getankt heb wil ik de motor weer aanzetten. Alles brand, de startmotor draait, alleen de motor slaat niet aan. Gelukkig staat de Tango vlakbij die motorzaak dus ik daar weer heen( dat was drie dagen nadat ik hem bij hen opgehaald had dus ze herkende me nog en wilde me meteen helpen. Dus er kwam een monteur aan, probeerde een minuut lang de motor te starten en voilá, hij sprong opeens aan. Ik heb toen nog een ruime 100 km vrij sportief gereden en de motor thuis in de garage gezet.

Twee dagen later was het weer mooi, dus hup weer op de motor. Ruim 50 km gereden en het was redelijk tijd om te tanken. Met het vorige fiasco nog in mn achterhoofd, en het feit dat ik vanuit Enkhuizen NH naar Assen zou gaan voor de TT besloot ik te tanken bij de Tango( voor het geval het weer fout zou gaan). En je raad het al, exact hetzelfde probleem. Dus ik weer naar die motorzaak en zij weer proberen en na de accu leeg gedraaid te hebben toch maar concluderen dat ze er weer naar moesten kijken. Ik had ook niet zo'n zin om met een motor zo'n eind te rijden als je niet 100% zeker weet dat hij foutloos rijdt.

Door drukte moest ik een maand wachten maar toen ik hem uiteindelijk terugkreeg hebben ze de ontstekingsgever afstand gecontroleerd en afgesteld. Daarnaast is de accu ook vervangen. Er zou nu niks meer aan de hand moeten zijn. Echter ging ik vandaag rijden, een kilometer of 30 tot ik even stopte voor een cola. De motor was nog op temperatuur en toen ik naar huis wilde rijden sloeg hij niet aan. Dus ik heb daar een uur gewacht tot de motor goed afgekoeld was en toen startte hij in één keer.

Zoals jullie begrijpen ben ik er nu wel goed klaar mee. Ik wil de motor gebruiken om elk weekend vanuit Groningen naar Enkhuizen te rijden maar ik heb geen zin om ergens in Emmeloord te staan met een motor die niet start. Ik moet nog wel even toevoegen dat de motor, als hij koud is, perfect en meteen start.

Ik hoop dat er iemand op dit forum zit die weet waar het wellicht aan kan liggen. Alle reacties, aanvullingen & ideeën zijn welkom. Ik ben zelf redelijk handig maar heb echt geen idee waar het aan kan liggen. En ik heb ook geen zin in een nieuwe rekening van een motorzaak als ze hem toch niet kunnen maken.

Met sportieve groet!
full
 
Zomaar uitvallen tijdens rijden kan de benzinepomp zijn (beetje een kwaaltje van de oudere Kawa's) Slecht starten met warme motor kan 'vapor lock' de oorzaak van zijn (hebben veel ZXR-en ook last van.)
 
Ik heb het ook af en toe met mijn 99' zx6r, dat die niet meer aanslaat met een goed warme motor. Na 5min wachten lukt het bijna altijd wel weer. Zelf had ik bedacht dat het aan de bougi kabels zou liggen omdat deze ook meer weerstand krijgen als ze opwarmen. Na deze te hebben vervangen incl bougies starte die voor een week of 2 weer perfect waarna het probleem terug kwam.

Als je op zx6r hot start en vergelijkbare dingen kom je ook veel dingen tegen dus het is wel een euvel. Sommigen zeggen bobine, anderen afstelling etc.

Vapor lock had ik nog niet van gehoord, mischien ook iets om naar te kijken.
 
ik had het voorheen ook, totdat de kleppen werden gesteld. Daarna was het 3 jaar goed en nu heb ik weer hetzelfde dat als blok warm is (heet) dan wil hij soms slecht starten. Dus binnenkort weer de kleppen laten controleren.
Bij een koud blok start hij altijd meteen.
Misschien helpt dit ook bij jou?
 
Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de snelle reacties. Ik weet echter dat hij niet te rijk loopt en de startmotor doet het ook nog perfect. Ik ga eerst maar eens naar 'vapor lock' kijken. En mocht dat niks positiefs opleveren, dan wordt het voor mij ook tijd om de kleppen te stellen. Ik houd jullie op de hoogte als ik het op kan lossen en hoe.
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kawasaki zx6r uit 1998

sommige seizoenen nergens last van andere seizoenen wou deze ook niet starten met een koude motor.

Niemand dit wist waar het aan lag :( Heb een nieuwe accu geplaats dit omdat hij na 8 keer starten al leeg was, echter als deze aan de druppel lader lag was deze binnen een uur weer vol. Accu helemaal leeg starten doet hij dus niet.

Mijn oplossing was als de motor niet wou starten een klein stukje lopen en nog een keer proberen vaak start de motor toen wel. En bij een warme motor klein zetje geven koppeling op laten komen en sloeg na een meter al aan.

motor bijna 6 jaar in bezit gehad probleem nooit helemaal op kunnen lossen.

Heb me erbij neer gelegd.
 
Nog geen concrete oplossing gevonden nee. De tip om bij het starten met warme motor een kwart gas te geven werkt wel zeker! Echter is dit niet helemaal de perfecte oplossing waar ik zo naar op zoek ben. Daarnaast heb ik nog geen tijd gehad om met m'n kleppen aan de gang te gaan en dat zal waarschijnlijk pas in de winter gebeuren.
 
Ik heb geen zx6 maar wel een kawa met dezelfde soortproblemen. Ik heb al vele pogingen gedaan om de oorzaak te achterhalen maar nog steeds geen echte oorzaak kunnen vinden.
Wat bij mijn motor wel goed werkt als hij niet meer warm start is het volgende:
Kontact uit, verlichting uit, duim op startknop en dan op kontact zetten. Vaak werkt dit perfect, maar helaas ook niet altijd.
 
Tis wat met die zx6 jes, laatst met een trackday iemand in onze groep met een 98er die de eerste sessie moest missen, kreeg het kreng niet gestart, de volgende sessie reed ik de eerste ronden erachter, ding stond knap rijk, kon de benzine ruiken.
 
De tip van het gas open bij warme start is zéér voor de hand liggend, Ik moet bijna alle 600's en de 750 met behoorlijk veel gas starten, bij warme motor... Dat zijn dan wel Yamaha's... Er is ook een verklaring voor dat je veel lucht moet geven bij een warme start.

Mocht je twijfelen ovar vapor lock neem dan even de tijd om hem warm te rijden en met remmenreiniger te starten, kan je wel zo in de airbox spuiten... Starthulp op Etherbasis is nog beter. Als hij dan start weet je dat er een brandstof tekort is
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Ik heb een zx6r uit 98 gehad met exact dit probleem.
Na een tijd leerde ik het beestje kennen en kwam ik tot de volgende oplossingen:

Even een peuk roken, daarna startte ze meestal weer.

Klein beetje gas tijdens starten.

Helemaal volgas starten.

Door een paar voorbijgangers aan laten duwen.

Een praatje met haar maken in de hoop dat ze van gedachten veranderd.

Bidden tot God.

Dit waren de beste oplossingen, ook in deze volgorde na een aantal jaren.

De zx6 is een vrouwelijke motor, met bijbehorende capsones ;)
 
Ik heb een zx6r uit 98 gehad met exact dit probleem.
Na een tijd leerde ik het beestje kennen en kwam ik tot de volgende oplossingen:

Even een peuk roken, daarna startte ze meestal weer.

Klein beetje gas tijdens starten.

Helemaal volgas starten.

Door een paar voorbijgangers aan laten duwen.

Een praatje met haar maken in de hoop dat ze van gedachten veranderd.

Bidden tot God.

Dit waren de beste oplossingen, ook in deze volgorde na een aantal jaren.

De zx6 is een vrouwelijke motor, met bijbehorende capsones ;)

Ja dit was de meest gebruikte oplossing
_O- _O- _O- _O- _O-
 
Das niks voor mij ik houdt niet van wijven met kapsones. Gewoon luisteren naar de baas!!

De kick die het geeft om die bitch onder controle te houden is met geen pen te beschrijven *D

Moet er wel bij zeggen dat dit ook echt het enige euvel was, verder heeft het ding nooit een klap gemist, zou er zo weer een kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan