'95 VFR 750 toerental dipt onder stationair en klimt weer terug

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.668
1.703
Zuid-Holland
Goedenavond beste medemensen!

Heb de carburateur van m'n VFR los gehaald, alle naalden (stationaircircuit specifiek) schoongemaakt met carburateur reiniger en messing prikdraadjes en de stationairschroeven afgesteld op 1.5 slag uit. Mijn motor heeft de standaard luchtbox en een aftermarket absorptiedemper. Ik heb daarnaast de carbs gesynct met een carbtune. Verder een grote beurt, vorkolie, remrevisie en andere irrelevante zaken aangepakt.

Nu valt mijn toerental na het gas geven terug naar de 900 / 1000 toeren en klimt dan weer naar de 1200 toeren. Daar blijft hij stabiel stationair lopen totdat ik weer gasgeef, valtie terug naar de 900 en klimt weer naar de 1200. De motor start op de choke en deze kan na +/- 30 seconden uit.

Kunnen jullie mij vertellen of dit symptomen zijn van een te arm of een te rijk mengsel? En kunnen jullie me helpen door te vertellen welke kant ik de stationairschroeven op moet draaien om tot een armer dan wel rijker mengsel te komen?
 
en ik zeg dat hij armer moet !
als het stationnair mengsel te arm staat, zal de motor eerder hoger dan 1200 tr blijven draaien en langzaamaan zakken
als het blok zoals nu lager zakt dan zijn normaal stationnair toerental en dan weer omhoog kruipt, is het mengsel te rijk.
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt. Ik heb alle stationairschroeven een stuk verder linksom open gedraaid. Ik ben begonnen met anderhalve slag per schroef, je hoorde tot aan de anderhalve slag per cilinder het toerental mee klimmen. Daarna heb ik het toerental terug naar beneden afgesteld en ben ik weer gas gaan geven, helaas bleven de toeren (minder erg dan voorheen maar wel merkbaar) onder het stationair dippen. Toen ben ik per schroef in kleine stapjes verder uit gaan draaien en gaf ik elke keer gas tussendoor. Uiteindelijk kwam ik op een punt waarbij alle cilinders min of meer even ver open staan (het ging op gevoel dus uiteindelijk niet meer geteld) en het stationair toerental niet langer onder de ingestelde waarde dipt.

Het is lastig met zo'n rommelige 4 cilinder, vond het heel moeilijk om de individuele verschillen op het stationaire toerental te horen als je aan 1 stationairschroef draait. Ik denk dat de schroeven uiteindelijk ergens tussen de 3 en 4 slagen open staan.
 
Nou, ben nog even bezig geweest. De motor bleef, na het afstellen van de vorige keer, rond de 1500 toeren 'hangen' voordat hij bij iets meer druk op de gashendel doodschoot naar de 2200 toeren. Ik ben dus weer gaan pielen, het is een beetje een afweging tussen terugdippen onder stationair toerental en blijven hangen op 1900 en dan doorschieten naar 2100 toeren met constant gas. Ik moet nu stoppen en gewoon gaan rijden.

Onderstaand filmpje geeft een indicatie. Op het gehoor hoor je het stationair toerental iets lager terugvallen voordat het zich herpakt op stationair. Daarnaast hoor je de toeren van 1900 in 1x doorlopen naar 2100 terwijl ik ongeveer dezelfde druk op het gas houd.

https://youtube.com/shorts/v_UoF8iWn-Y
Ik ben na het filmpje nog even doorgegaan en kan het gas nu met beleid naar de 2000 toeren brengen zonder dat er iets doorschiet. Zoals gezegd, nu maar eens gewoon gaan rijden.
 
Precies. En dan na twee weken weer snel terug naar een TDM willen.

Zo'n VFR klinkt leuk (als je van tandwielgegier houdt), trekt als een tierelier, en ziet er gaaf uit, maar hij is zwaar, stuurt als een ui, je zit te laag, veel druk op de polsen, vol in de turbulentie en het blok blijft altijd wat zenuwachtig.
 
Geen zorgen, TDM gaat nergens heen. Eergisteren de orginele 16mm rempomp vervangen voor een 14mm R6 rempomp, het voorwiel is weer te blokkeren en ik ben blij.

TDM fan voor het leven, zal er altijd bij blijven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan