vraagje over olie

Harmen

MF veteraan
31 mei 2004
2.596
0
hallo,
ik heb laatst de olie vervangen van mijn honda CBR 600 f. Ik heb toen auto gehaald bij een auto zaak. Die man zei dat het heel geschikt was voor motoren, hij gebruikt het zelf ook. Het gaat om castrol olie 10w 40, is dit wel geschikt voor mijn motor? Het was vrij duur en er stond op nieuwe formule, die bescherming biedt vanaf het begin (dus bij koude motor). weet iemand of dit wel gesvhikt is?

met vriendelijke groet Harmen
 
Dit soort topics komen geregeld langs. O-)

Nee, het is niet geschikt voor je motor.
Strikt gezien wel enigzins voor je blok -al is de olie niet ontworpen voor de hoge toeren die een motorfiets maakt t.o.v. een auto omdat er minder zinc inzit..
.. maar het is totaal niet geschikt voor je natte koppeling, die zeer binnenkort gaat plakken ..en dan kan je dus niet meer stilstaan met ingeknepen koppelingshandle = gevaarlijk!

Dan kan je het hele zaakje uit elkaar gaan schroeven als het na het verversen van deze olie nog blijft plakken. (hoeft niet maar kan wel)
 
mmmmh dom van mij dus. :+ ik heb er nu 300 km mee gereden heeft dat geen schade opgeleverd voor mijn blok dan?
ik ga er nu niet meer mee rijden, welke olie zou wel geschikt zijn?
thanx
 
Motorschade zal je niet zo snel hebben denk ik, al heeft motorfiets olie dus meer zink omdat ze hogere toeren draaien. Is dus op de langere termijn wel beter voor je blokkie. ;)
De olie is gewoon niet geschikt voor je natte koppelingsplaten. ;)

Wat dus geschikt is zijn alle motorfietsolie'en 10W40 (of nog beter 5W40) met natte platenkoppelings additieven.
Om bij Castrol te blijven:

Castrol GPS 10W-40

gps_4litre_uk_106xvar.jpg


Extreme protection at high temperature
Castrol GPS is an advanced, semi synthetic 4-stroke motorcycle engine oil that offers superior engine lubrication and protection. It maintains a tough layer of protection on the engine and transmission parts, which is important for motorcycles that are ridden hard for extended periods of time. Castrol GPS reacts to changes in engine temperature providing additional protection against thermal and mechanical breakdown.
Extreme protection at high temperature
Superior high speed engine protection which extends engine life
Protection against harmful engine deposits
Excellent gear shift quality
Excellent wet clutch performance
Excellent protection of exhaust and catalyst system
Technical Specifications
SAE 10W-40, API SG, JASO MA
Available in 1 litre and 4 litre packs

En nog beter de Superbike olie, gebruikte ik zelf altijd. (maar nodig is het niet ;) )

Castrol R4 Superbike 5W-40

r4sbk_4litre_uk_106xvar.jpg


Increased power and acceleration
Castrol R4 Superbike 5W-40 is an advanced, fully synthetic 4-stroke motorcycle engine oil that increases engine acceleration and power up to maximum rpm. Designed to provide complete engine protection whilst releasing the full potential from high performance and tuned 4-stroke motorcycles.
Faster and crisper throttle response
Faster flow from cold start giving instant lubrication
Maintains excellent engine cleanliness
Superior engine and gearbox protection against wear
Faster gear changes
Excellent wet clutch performance
Excellent protection of exhaust and catalyst system
Technical Specifications
SAE 5W-40 (can be used where 10W-40 is advised) API SG, JASO MA
Available in 1 litre & 4 litre packs

Eventueel kan je deze bij www.motozoom.nl vanuit je luie stoel bestellen. :P
En anders rij je ff naar je motorzaak in de buurt, gaat net ff sneller. :]
Edit: zie ze daar niet :? Castrol site veroudert :? maar de huidige 10W40, 10W50 grandprix zijn net zo goed. :P
 
Laatst bewerkt:
hartelijk dank zal die zeker nemen, is het dan ook nodig om het oliefilter
te vervangen want die is ook net nieuw, of is leeg gooien, opnieuw vullen
genoeg? :?
 
Verschillende olietypen en/of merken nooit mixen, dus nieuw filter.

Geeft ook altijd een beter gevoel dat je er weer helemaal "schoon" voor staat. ;)

En de ene 10W40 Castrol met de andere mengen zal waarschijnlijk niet erg zijn, zeker niet in deze uiterst kleine verhouding, maar geen enkele fabrikant neemt de verantwoordelijkheid of steekt zijn handen in het vuur voor een voorspelbaar resultaat.

Qua geld scheelt je het nog geen halve tank tijden. :P

 
De topistarter zegt auto olie, en extra smering bij de start, dus dat klinkt als deze. :P

gtxm10w40_ul_106xvar.jpg


Maar nog even checken is altijd beter. :+

Ik trek wel eens te snel conclusie's. O-)


Gooide die meuk altijd in mijn viertaktscooter 250 cc, die draaide niet zulke hoge toeren als 1 pitter en had geen natte koppeling maar een variosysteem. ;)
 
klopt idd die olie is het. Die is dus niet geschikt voor motoren?
zaterdag maar ff een nieuw oliefilter ophalen, en olie.
Iig bedankt voor de handige tips Worldbeater.
ik zal niet meer luisteren naar een autoverkoper :( :+

Maar ik moet het oliefilter dus wel even vernieuwen?
 
Even een stukkie uitleg over ,,auto-olie" en olie voor een motor.

In heel veel types olie, die geschikt zijn voor automotoren, zit een anti-frictiemiddel. De bedoeling van de olie is dat het de wrijving in het blok, zo laag mogelijk maakt. Een auto heeft ook geen natte koppeling.

In een motor dele de versnellingsbak en de natte koppeling, dezelfde olie.
Bij een koppeling is het juist de bedoeling dat er op het juiste moment frictie is. Olie met een anti-frictiemiddel zal de goede werking van de koppeling dus tegengaan.

Dus: Bepaalde types olie zijn geschikt voor zowel auto al motor, maar juist de duurdere olie-soorten hebben vaak ongewenste additieven.

Advies: Koop dus gewoon een goede olie voor een motor!
 
:Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z
lees even wat olietopics door, api/sg is goede olie.
al het andere is abracadbra en verkooppraat.
als je motor er goed op loopt laat je het gewoon zitten.
bij de volgende beurt kan je er altijd iets anders ingooien als jedat prettiger vind.
 
Even een stukkie uitleg over ,,auto-olie" en olie voor een motor.

In heel veel types olie, die geschikt zijn voor automotoren, zit een anti-frictiemiddel. De bedoeling van de olie is dat het de wrijving in het blok, zo laag mogelijk maakt. Een auto heeft ook geen natte koppeling.

In een motor dele de versnellingsbak en de natte koppeling, dezelfde olie.
Bij een koppeling is het juist de bedoeling dat er op het juiste moment frictie is. Olie met een anti-frictiemiddel zal de goede werking van de koppeling dus tegengaan.

Dus: Bepaalde types olie zijn geschikt voor zowel auto al motor, maar juist de duurdere olie-soorten hebben vaak ongewenste additieven.

Advies: Koop dus gewoon een goede olie voor een motor!

de oliemaatschappijen zijn nog steeds blij dat sommigen dit fabeltje blijven verspreiden.
85% van de olien is gewoon auto olie met een ander eticket op.
 
heb al weer in de gaten dat er nog altijd mensen zijn die
denken dat alle olie hetzelfde is.
Of jullie het nu geloven of niet, er zit wel degelijk verschil
tussen motorolie en autoolie.
En zelfs daar zitten weer verschillen in, neemt niet weg dat
er best motoren zijn die het goed doen op autoolie.
Maar denk nou niet de wijsheid in pacht te hebben door te
zeggen dat motorolie eigenlijk autoolie is met een ander etiket.
Maar ieder mag natuurlijk denken wat hij wil.

succes Zeldzame
 
de oliemaatschappijen zijn nog steeds blij dat sommigen dit fabeltje blijven verspreiden.
85% van de olien is gewoon auto olie met een ander eticket op.

Ja Koen, tot je een koppeling uitelkaar kunt gaan halen, omdat er wel verkeerde zooi in zit.
Ik zeg toch ook dat er olie is die voor beide geschikt is, maar dat er ook olie is met anti-frictiemiddel. Echt geen fabeltje, want die andere 15% is mooi een rib met werk.
 
heb al weer in de gaten dat er nog altijd mensen zijn die
denken dat alle olie hetzelfde is.
Of jullie het nu geloven of niet, er zit wel degelijk verschil
tussen motorolie en autoolie.
En zelfs daar zitten weer verschillen in, neemt niet weg dat
er best motoren zijn die het goed doen op autoolie.
Maar denk nou niet de wijsheid in pacht te hebben door te
zeggen dat motorolie eigenlijk autoolie is met een ander etiket.
Maar ieder mag natuurlijk denken wat hij wil.

succes Zeldzame

ik heb mijzelf die wijsheid helemaal niet in pacht genomen.
Ik heb het van een productontwikkelaar van Q8.

Problemen met koppeling komen meestal niet door antifrictie gedoe, maar door mengeling van 2olien.

maargoed ga er niet verder op in, mij niet gelaten dat je meer wilt betalen.
oja: castrol gps= gtx met kleurtje bij, :o
 
moeilijke materie, de een zegt dat de koppeling gaat slippen
de ander juist dat ie plakt
ik heb deze discussies wel meer gevolgd maar er blijft verdeeldheid
op een ander forum is er een soort documentatie topic over
komen ze er ook niet uit.
 
Heb het verkeerd gepost idd, hij gaat slippen..vooral bij hoge toeren. O-)

Mensen die het nooit hebben zullen wat rustiger rijden. :?
Maar goed voor je spullen is het dan ook niet. ;)
 
hier nog wat info ... ergens gepikt })


Aanvullingen op de verschillende typen motorolie en Black Sludge
(Aanvulling d.d. 09-10-2002 geschreven door Dennis Loep, Technical Marketing Services, Kroon-Oil B.V.)

Een multigrade olie is "opgebouwd" uit twee basisolien. Deze kunnen mineraal en synthetisch zijn. Een minerale olie bestaat uit twee minerale basisolien.
Een vol-synthetische olie bestaat uit twee synthetische basisolien. Dus: B) (hydrocrack oils) of C) (Poly alfa olefinen (PAO's)).
Een half-synthetische (ook semi-synthetisch) olie bestaat uit een minerale basisolie en een synthetische basisolie Dus: A) en B) of A) en C).

Een (semi)synthetische olie is veel "gladder" dan een minerale olie. Daarom kan in motorfietsen met een natte platenkoppeling een "normale" minerale olie ingezet worden zonder speciale dopes, of een (semi)synthetische olie, maar dan moet het een olie zijn met zogenaamde "friction modifiers". Dit is de speciale motorfiets motorolie.

Het Black Sludge-probleem komt heden ten dage niet meer voor omdat het probleem zich voordeed doordat er in een bepaalde benzine soort een bepaalde dope werd gebruikt die B.S. veroorzaakte. Deze dope wordt nu al meerdere jaren door geen enkele benzinefabrikant meer gebruikt. Dus het gevaar van B.S. is geweken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan