Het enorme R1100S topic DEEL II

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bozzma

MF veteraan
4 apr 2004
1.858
0
Utrecht
Het enorme R1100S topic Deel II

De R1100S


Wegens enorm succes is het informatieve, gezellige en leerzame "grote R1100S topic" doorgezet in "Het enorme R1100S topic DEEL II"

Ik hoop dat we er met zijn allen weer een enorm (leuk, gezellig, informatief en leerzaam) topic van mogen maken.

Welkom allemaal !

full


De R1100S is een eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen. Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de demping. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen. De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten. De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Dit cardan heeft een reaktiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en remreakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.

De zit op de motor houdt het midden tussen sportief en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming. Optioneel is een sportpakket dat je kan herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) ;) Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.

Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Ik ken een geval waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:

De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.

Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben. Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: Olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis). Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".

Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.

Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.

Dat is het wel.

01.jpg


Dit topic
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor deze motor. Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. Ik heb geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Zo zijn nieuwkomers, racende R1's met tips ( Peter @ R1 ;) ) een aspirant kopers van harte welkom met vragen en tips.

Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste (R1100S) foto's en links. Heb je een R1100S en ben je nog niet opgenomen in de lijst ? Post het even, dan zet ik je erbij.

r0300964.jpg

Accessoires
A&S BMW Motorcycle Parts | OEM BMW Parts Fiche | BMW Apparel
goneo Internet GmbH - professionelle und leistungsstarke Lösungen in den Bereichen Webhosting, Homepage und E-Mail
http://www.metisse.de/frame_daten/start_D_GB.html
HATTECH | Ihr Spezialist für Auspuffanlagen
http://www.boxerstyle.de/
http://www.r1100sgoodies.com/
Pack-Parts
Boxer-Performance
Wunderlich
Ilmberger Carbon
Madmix
Nippynormans
Van Harten
BBpower
Hobbyist - BMW motorfietsonderdelen
alpha Technik - Spezialist für Leistungsänderungen & Technik-Zubehör für Motorräder
K&N Performance Air Filters, Air Intakes & Oil Filters
BMW Motorradzubehör und Motorradwerkstatt Wüdo in Dortmund
http://www.hesa-motorsport.de/viashop/storefront/start.asp?katalogid=
Jäger Schrauben

motor.jpg

Tuning
Tovami: testbanken voor motoren, auto's en karts
http://www.metisse.de/frame_daten/start_D_GB.html
Top-Themen bei t-online.de
http://www.bbpower.de/
Turbo Boxer
http://www.fuelinmoto.com.au/
http://www.ebl-motorpower.de/
BMW Motorcycle Turbocharger Kits

125c3.jpg

Uitlaten
http://www.baldes-auspuff.de/
http://www.laser-jama.nl/
http://www.omexperformanceusa.com/R1100S.html
http://www.bn-pipes.de/fzg-bild/bmw/r1100s.htm
Staintune
http://www.twobros.com/
http://www.zachauspuff.de/
http://www.gpr-racing.de/
http://www.remus-racing.com
http://www.vdlsystems.com/
http://www.edgemoto.com/vanderlinde/van_S.html
full


630_sl.jpg

Veren en dempers
Wilbers
WP ? HK Suspension
http://technoflex-suspension.net/
http://www.ohlins.com

full

Banden
Sabra Geldermalsen
Reifenversand Duitsland

Reviews R1100S
Boxer review (Belgisch)
http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/00r1100s.html

Overige R1100S links
S-Boxer
Wijhenke
Micapeak Register
Bockie's S site
http://www.cfranz.it/
http://www.s-boxer.lu/
http://www.zeggel.de/seite1.htm
http://www.bmbikes.co.uk/index.htm
http://www.motorrad-einbeck.de

Boxercup
Katja-Poensgen
Boxerteam

70.jpg


Tips and tricks
Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reaktiestang van een R 1100 GS ipv. een alu-reaktiestang. Deze is dezelfde lengte als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Ziet er identiek uit als de origineel plaatstalen trekstang. Ik betaalde er bij Van Harten 25 euro voor. Volgens zeggen gaan de stuureigenschappen er enorm op vooruit.

Xenon op een R1100S
Vervang de H1 dimlicht lamp door een HID lamp (Xenon)

full


Navi/communicatie op de motor
https://www.aspidshop.com/export/store/default.php
http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html
http://www.gps.nl
http://www.sportextreme.com
http://www.globalpositioningsystems.co.uk/
http://www.gps.tv
http://www.expansys.nl
http://www.mo2bike.nl (ook evenementen e.d.)
http://www.baehr.net/

full


Race & circuit

http://www.motorsportschool.be
http://www.circuit-de-folembray.com/
http://www.circuitdecroix.com/
http://www.crtholland.nl/
http://www.adac-motorsport.de/index.php?display=news&id=1601&rubrikid=37&kategorieid=3&direct=1

Owners
1. bredebeier
2. Bozzma
3. Charley
4. boedhaman
5. Worldbeater '( S verkocht..
6. bulleke
7. SeatsnifferDre
8. beamertje
9. Patriesss
10. (((boxer)))
11. luka
12. puggy
13. silver R1100S
14. slidePaT
15. jansof
16. Sleeper
17. girlR1100S
18. kaatje75
19. Monocilinder
20. Hanski
21. Stampertje_35
22. R@VEN
23. MrBeemer
24. Boxer Replica

Please, keep it R1100S

8-)

r1100s_03.jpg


Activiteiten
 
Laatst bewerkt:
Alweer deel II van het 1100S topic, leuk!!!!!!

Ga nu lekker even knallen, ben net vrij, dus effe genieten!!!!

Succes voor ons allen met deel II, hahhah

DSC02694.JPG


Nog eens effe pronken met mijn S-je met maar liefst 60.000 Km op de klok.

DSC02538.JPG




 
Laatst bewerkt:
Ik zat er al een tijdje op te wachten gezien het hoge aantal posts op deel 1. Dus nu deel 2. Het wordt ongetwijfeld weer informatief en een leuk topic om dagelijks bij te houden.

@BB, ik ben bij Jensen geweest in Nijmegen. De zwarte S heeft de originele uitlaat met kat. Verder een aardige motor, maar mijn oog viel daar op....
Een frostblue exemplaar 2002, 10.000 km ABS, Evo, 5,5" achtervelg, diverse carbon leuke hebbedingetjes (geen must maar wel leuk), laseruitlaat, en een heeeel chique overdetop zitje met S logo (das wel heel erg...) Zit boven het verwachte budget, maar goed dat is ook nog niet helemaal duidelijk.

Even een vraag maar die kan morgen op het terras ook beantwoord worden... verschil tussen de boxercupreplica en de standaard S...

Girl wil snel een nieuwe motor.... dat streepje door de naam bij de users moet er zo snel mogelijk weer uit...!!
 
hoi allemaal,
Met veel plezier en interesse lees ik dit topic. Heb zelf geen S, maar wel een R1100RS. Op een S heb ik al een aantal keren gereden, heerlijke motorfiets met een zeer mooi geluid. Dat mis ik regelmatig, die van mij hoor je bijna niet..... Als de financien het toelaten denk ik aan een andere uitlaat, alleen welke?
Wat betreft goedkope banden, een collega wees mij op www.debandenman.nl Zij zijn zeer gunstig geprijsd, alleen er is wel een nadeel: je krijgt de band thuisgestuurd en je moet zelf een adres vinden om om te leggen. Prijsverschillen zijn wel groot.

Succes met dit topic!

Groet,
Zoef zoef
 
Het was erg gezellig !!!

BB Bedankt voor de rit :}
Heb genoten van jullie trekkers :P ...



Geintje !!

Hoop dat er in het vervolg nog een S meet komt :9~


Gr Jeroen
 
Geweldig plaatje ! Wie staat daar zenuwachtig met zijn GSM in zijn hand op zijn klokkie te kijken ?

:+


Klik ook HIER voor meer plaatjes.
 
Laatst bewerkt:
Leuke dag gehad? Wij in ieder geval ook. Ik dacht overigens dat BB niet van grote groepen hield en niet ging.

DSC02792.JPG



DSC02799.JPG


Volgende keer probeer ik ook van de partij te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Goh, zielig voor jullie zeg, met dat klote-weer....

Ik ben blij dat ik vandaag lekker binnen was, en 95 m2 heb staan witten...... :(

Nog 1 weekje, dan ben ik weer van de partij!

PS. leuk dat jullie het naar je zin hebben gehad!
 
Daar sluit ik me bij aan! Alvast een picje, in afwachting van een mooi picje van girlR1100S (toch?).

(Afbeelding)

Niemand staat er echt herkenbaar op, maar moet ik nog zwarte balkjes toevoegen voor de persschuwen onder ons?

Ik wil me graag aansluiten bij Kaatje en Lennard.
Leuk jullie eens in het echt gezien te hebben. En zoals Cessna al zegt. Smaakt naar meer.
Pics van girlRS1100 zag ik ook al staan. Ziet er goed uit. ben benieuwd naar de rest.
Tijd terug viel overigens nogal mee, net 18:00 uur. Alleen voor de kruising met de A6 wat file. Wel helemaal droog gehouden; hoewel het wel wat donkerder werd naar het westen toe.
De hond stond al in de startblokken toen ik thuis kwam, uurtje gewandeld met 't beest en daarna lekker etentje. We hebben het zwaar.. :-)

Met dank aan de organisator en de voorrijder.

Greetz, ZXR
 
Laatst bewerkt:
Girl1100S is vast een uitstekende
full


Maar met zo'n mooie cam.. En dan een flut telefoonlijntje... Tja.. Dan publiceer je niet zo snel...
 
Ook hier allemaal bedankt voor de gezelligheid, en met name BB voor de mooie route. :}
Op het K1200S topic kun je nog even nakijken hoe we gereden zijn.

Tot de volgende keer wat mij betreft, zelfde publiek (andere S rijders uiteraard welkom), andere omgeving?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan