Vlakschuifjes...?

Nelis

MF veteraan
22 feb 2004
1.673
2
Ik heb een vraagje... Als ik eens rondkijk naar vlakschuif carbs's, worden er ook een hoop aangeboden voor supersports, 4 op een rijtje. Is het mogelijk om zo'n rijtje te kopen, er 2 of 3 af te slopen, en op m'n XT te zetten? Beetje klussen aan spruitstukken vind ik zelf wel grappig en geen punt (denk ik?)

De XT heeft 2 carb's standaard, iets van 27 en 30mm doorsnee, een enkele zou ongeveer 41mm moeten zijn? Van Hoogland had ik al eens opgevangen dat je met een dubbele setup niet meer dan 34mm per carb moet hebben (zulke Mikuni's zijn voor de XT wel kant en klaar te krijgen, maar zijn stervensduur)

Dat vroeg ik me zomaar eens af, dan kan ik stiekem Ebay in de gaten houden voor leuke koopjes...

Nelizz.
 
heel simpel geredeneerd en vast ook niet kloppend.
De oppervlakte van 2 carbs van 30mm is 2*pi*15^2 = 1414mm2
een enkele carb van 42mm heeft bijna het zelfde oppervlak.
pi*21^2= 1385mm2.

misschien zit je met je 41mm dan toch optimaal, want volgens mij staat die oppervlakte niet zo simpel gelijk aan elkaar.
edit: meeste op 600cc gemonteerd is de TM40 en de FCR41 dus dat lijkt me het meest optimaal voor zo'n blok.
En de FCR carbs van ss (in rij) zijn anders dan de FCRretjes voor offroads, omdat die andere scheef hangen op het blok... dus die kun je niet ff uit elkaar schroeven en erop hangen.
plus dat op de meeste SSapparaten volgens mij niet gewerkt wordt met 4carbs van +/-40mm, zijn kleinere carbs (dacht ik)
 
Op 600'jes SS word vaak 39mm gedaan, en de wat grotere hebben ok wel eens 40/41. Als ik m'n eigen spruitstuk bouw, hang ik die carb's toch ook stukkie schuiner? Ik denk dat dat niet zo gek veel uitmaakt...

Ik denk dat de stromingssnelheid van de lucht bij 1 enkele grote carb in het centrum van de doorlaat hoger ligt dan bij 2 aparte, en dat dat die oppervlakte compenseerd. Dit is slechts een wilde gok hoor... Verder is groter niet altijd beter, want voor dat koppel onderin valt ook een hoop te zeggen.
 
Ik heb een vraagje... Als ik eens rondkijk naar vlakschuif carbs's, worden er ook een hoop aangeboden voor supersports, 4 op een rijtje. Is het mogelijk om zo'n rijtje te kopen, er 2 of 3 af te slopen, en op m'n XT te zetten? Beetje klussen aan spruitstukken vind ik zelf wel grappig en geen punt (denk ik?) De XT heeft 2 carb's standaard, iets van 27 en 30mm doorsnee, een enkele zou ongeveer 41mm moeten zijn? Van Hoogland had ik al eens opgevangen dat je met een dubbele setup niet meer dan 34mm per carb moet hebben (zulke Mikuni's zijn voor de XT wel kant en klaar te krijgen, maar zijn stervensduur) Dat vroeg ik me zomaar eens af, dan kan ik stiekem Ebay in de gaten houden voor leuke koopjes...

Zie ook http://www.hells.de/framepage1015.html en http://www.motogadget.de/de/mikuni.html en http://www.motogadget.de/de/keihin.html en http://www.mikuni.nl http://www.topham.de etc etc 289€ nieuw lijkt me alleszins meevallen.
Ik weet van/voor de XTZ dat men idd wel ns de 39/41mm van/voor een ducati kopen, maar ook van bv een gsxr1100 en idd in 2-en delen.
 
Ik heb die Hell's al eens gemaild, toen kreeg ik een hele onduidelijke mail waaruit ik net kon opmaken dat die carburateur niet leverbaar is voor de XT. Je moet officieel namelijk die dubbele hebben (TM34-b65, die is al een heel stuk prijziger) Ik had dus ook al de hoop dat zij een spruitstukkie hadden waar je zo een 40mm op kon schuiven... Maar helaas.

Maar zo'n rijtje van 4 uit elkaar prutsen is dus wel een optie? Das leuk om te horen...
 
Ik heb die Hell's al eens gemaild, toen kreeg ik een hele onduidelijke mail waaruit ik net kon opmaken dat die carburateur niet leverbaar is voor de XT. Je moet officieel namelijk die dubbele hebben (TM34-b65, die is al een heel stuk prijziger) Ik had dus ook al de hoop dat zij een spruitstukkie hadden waar je zo een 40mm op kon schuiven... Maar helaas.

Maar zo'n rijtje van 4 uit elkaar prutsen is dus wel een optie? Das leuk om te horen...

Ik heb t zelf nog niet gedaan maar je zult vrnl tegen afstand tussen de 2 carbs aanlopen, tav gecombineerde brandstof voorziening en de gasgeef hevel, de rest zijn busjes en buisjes, die lijken me nog easier aanpassen, en ik weet niet of je idd je inlaatrubbers zo kun hergebruiken
Foto van die TM34-b65
30230.JPG
 
Dat lijkt me ook wel wat Nelizz, vlakschuifje en spruitstuk erbij brouwen..
 
Hmm, een 1-in-2 spruitstuk is alleen heel wat moeilijker te maken dan wanneer je 2 carb's blijft gebruiken. In dat geval zou 2x 39mm een behoorlijke overkill zijn, of maakt overcapaciteit niet veel uit? Je zou dan de spruitstukken op 34mm kunnen houden. Ik vermoed dat het funest is voor je koppel onderin.

Dit zou wel ideaal zijn:

cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7976252841&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Even voor de goede orde: FCR's zijn de bom, TMR's is vergelijkbaar met de FCR maar ietsie goedkoper, en TM's zijn hetzelfde als TMR maar dan zonder lagering (is dat een must?) Klopt dit ongeveer? Als ik het ga aanpassen wil ik het wel GOED doen... })
 
Volgens mij moet idd niet 2 te grote carbs monteren omdat je luchtstroomsnelheid te laag wordt en 't lijkt me niet dat je dat met het spruitstuk kunt compenseren. Houd er ook rekenig mee dat een vlakschuif breder is dan een rondschuif, dit in verband met de ruimte. Ik heb er laatst 1 gekocht voor m'n Huskie maar dat ding pastte niet onder de tank. Gelukkig is de tank van termoplastisch materiaal dus dat kon ik met een electr. verfstripper oplossen. Wanneer je voor een set van 4 FCR's gaat houd er dan rekening mee dat er maar 2 een membraam voor de acceleratiepomp hebben.
 
Hij zou dan zelfs van 1 naar 2 naar 1 gaan, koop dan maar geen vlakschuif ook...

Jaa, zo'n Y-stuk is eigenlijk kut... daar kan ik goed inkomen. Het lijkt mij trouwens dat het van 1 naar 2 naar 2 afzonderlijke kleppen gaat toch?? Anders ontgaat mij het nut van 2 carb's me zowieso. De grap van de huidige setup met 1 normale en 1 cv carb is dat hij bij rustig rijden hij maar 1 carb gebruikt, in verband met brandstof verbruik en dergelijke. Dat vind ik allemaal onzin, gewoon 2 flatslides met acceleratiepomp, en gaan...

Moet je dit zien dan: www.edelbrock.com/motorcycle/carbs/dual_carb-mani.shtml

Wat is daar het nut van dan?

Maardan kan ik dus het beste kijken naar een setje van maximaal 34mm per stuk, en er daar 2 van gebruiken.
 

Je hebt gelijk, (tenminste op de TT600R die hier ligt) gaat t van 2 naar 2 (2KF kop) Maar... de reden om 2 carbs te gebruiken is dat met 595cc en meer de carb zo groot wordt dat ie haast niet meer in te regelen is danwel bruikbaar is (Honda Dominator?), en je alleen volgas kunt rijden of stationair, tenzij je bv zoiets gaat gebruiken als GuZ net op zn KTM heeft geschroefd. En de 2e carb doet wel een beetje mee ook al is de vlinderklep dicht. Tegelijkertijd heeft de XT350 ook 2 dergelijke carbs....hmm

Die URL van je heeft 1 spruitstuk met 2 carbs naar 2 cilinders en ziet er meer uit als een compromis voor easy fabricage en het afstellen als dat de afstelling zoveel beter wordt, mede gezien t feit die cilinders/vonkvolgorde a-synchroon is. In tegenstelling tot een 1 cilinder 4 klepper
 
Flatslides kunnen wel, maar ik zou zeker geen grotere nemen dan 2x38mm. Op ebay worden regelmatig Mikuni rs flatslides verkocht. Zo'n rij van 4 kan je makkelijk splitten. Heb zelf ook een setje uit een rij van 4.
Ik heb zelf 2x36 liggen voor mijn 660 (wel 5 kleps dus) maar dit is ruim voldoende. (Heb het verschil in vermogen gezien bij een getunde Szr motor tussen een 35mm ronde schuif en een 38mm flatslide en dat scheelt niet zoveel)
Je kan trouwens ook je orginele carbs aanpassen, zijn diverse topics over te vinden op het internet

[edit: 4 klepper dus ik zou voor de 2x34mm gaan]
 
Laatst bewerkt:
Ok, de conclusie is dus vrij duidelijk...

Ik denk dat 2x34 flatslide ipv een 26 en 30 rond wel aardig wat moet uitmaken...
 
Ok, de conclusie is dus vrij duidelijk...

Ik denk dat 2x34 flatslide ipv een 26 en 30 rond wel aardig wat moet uitmaken...

Het zal zeker schelen, maar verwacht er geen wonderen van wat betreft vermogentoename. Goed afgestelde standaard carbs doen het ook heel goed. Qwa gasreactie is het wel een hele vooruitgang.
 
Jaah, daar ben ik ook precies op uit. Daarnaast is het een voorbereiding op nokkenas en HC zuiger die er ook echt nog wel gaan komen.
 
Nou zei ik voor de grap tegen 'een handige connectie'; "Heb je niet toevallig een setje flatslides over?" Nog geen 2 tellen later stond ik met een FCR 39mm in m'n handen, een enkele. Hij had hem misschien nog nodig, maar ik maak wel kans op dat ding.

Huidige doorlaat: 1237.787506mm2
39mm : 1194.590607mm2

Is dit aan te raden? Zoals volgens mij al eerder gezegd ben ik eerder op zoek naar koppel en brute gasreactie dan topvermogen (anders rijd ik ook geen mono natuurlijk |( ) En zo'n spruitstuk valt ook wel te maken toch, desnoods met wat inhoud erbij, een plenum, om te zorgen dat het goed stroomt. Laat maar horen.
 
Ik zou zweren dat ik laatst op mf :? een XT met enkele flatslide + spruitstuk zag...
 
En zo'n spruitstuk valt ook wel te maken toch, desnoods met wat inhoud erbij, een plenum, om te zorgen dat het goed stroomt. Laat maar horen.


Waarom zou een spruikstuk niet te maken zijn? Gewoon lassen, kloppen, draaien, vijlen enz. tot je een ons weegt... komt best wel wat uit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan