_diepe_ krassen uit het vizier halen

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik heb een of andere Suomi helm die zo'n beetje aan vervanging toe is. Dit vanwege de leeftijd (3 of 4 jaar, kweeniemeerprecies), en vanwege het feit dat ik er al een jaar geen viziertje meer voor kan krijgen. Veel motorzaken afgelopen, zelfs laten bestellen, maar elke keer pastte het ding niet omdat Suomi ergens in het verleden een kleine wijziging doorgevoerd heeft. Ik heb wel nog een donker spiegel/olie vizier op de kop kunnen tikken, maar dat bevalt niet.

Nu, een nieuwe helm kopen wilde ik eigenlijk pas doen als de buitentemperatuur onder de 5 graden gedaald is. In de zomer voldoen de meeste helmen wel, maar in de winter word het lastiger.

Ik wil dus eigenlijk de levensduur van mijn helm nog een paar maanden oprekken. Voor de helm geen probleem, maar het vizier begint toch goed bekrast te raken.

De fijne krasjes heb ik eruit kunnen poetsen met zilverpoets en hard werken. Maar de wat diepere krassen van rondvliegende stenen en een keer ergens tegenaan stoten krijg ik er met zilverpoets of Commandant #4 niet uit, ook niet als ik de Dremel met wit dingetje gebruik.

Nu, ik heb gezocht, en tig topics gevonden over hoe je lichte krasjes uit je vizier haalt (koperpoets, zilverpoets, commandant, tandpasta, was+sigarettenas, GSM-spul, etc.). Maar hoe werk je die diepere krassen weg?

Ik heb eraan zitten denken om gewoon met schuurpapier aan de gang te gaan, steeds fijner (beginnen bij waterproof 400 ofzo, eindigen bij waterproof 1600), en dan weer polijsten. Maar dat lijkt me een nogal langdurig karwijtje.

Een mogelijke andere oplossing: kun je die krassen niet vullen met iets?

Mocht er nu geen manier zijn om het goed te krijgen, dan moet ik maar vervroegd aan de nieuwe butsmuts. Die kras van een opspattende kei (inhalend bouwvarkensbusje in de polder) van vanochtend doet de das om; er zit nu een vlek pal voor m'n linkeroog. Niet in de periferie, gewoon irritant aanwezig.

Voor de veiligheidsfreaks hier: Wat ik ook doe, het vizier word natuurlijk minder stevig, en zal eerder breken. Maar dat zal me voor de nog resterende tijd een rotzorg zijn zolang het maar niet breekt van een insect of een regenbuitje. Het is altijd nog veiliger dan in het donker gaan rijden met een spiegelvizier, of zonder vizier.
 
Als ik jou was zou ik me de moeite besparen en een nieuwe helm kopen. Lekkere warme helmmuts voor als het koud is en klaar ben je!
 
Maak eens een foto van de sluitinkjes.

ik heb nog wel een doorzichting vizier over van mijn Aprilia helm. deze is ook van Suomy (gunwind ofzo??), en nu een jaar of 2,3 op de markt gok ik...

mocht 'ie idd passen, dan krijg je hem tegen verzendkosten of id...
 
Of anders de krassen eruit snijden ;)

Heb net voor vriendin een suomy helm gekocht. Worden er vaak van dit soort dingen gewijzigd? Of is de ondersteuning van suomy gewoon niet zo goed?
 
Als ik jou was zou ik me de moeite besparen en een nieuwe helm kopen. Lekkere warme helmmuts voor als het koud is en klaar ben je!

Dat kan op z'n vroegst pas over 2 weken. Nu hou ik het zo lang nog wel uit met m'n vizier, maar ik irriteer me kapot aan die kras precies voor m'n linkeroog.

Overigens: koud heb ik het bijna nooit, maar van de helm die ik nu heb krijg ik droge ogen als de luchtvochtigheid daalt. Dat had ik met de vorige niet (geen idee wat dat ookalweer was.)

mischien met een beetje secondelijm? wat je later weer iets af kunt schuren?
of blanke lak oid?

just an idea...

Blanke lak en dan polijsten. Zou kunnen...

Maak eens een foto van de sluitinkjes.

ik heb nog wel een doorzichting vizier over van mijn Aprilia helm. deze is ook van Suomy (gunwind ofzo??), en nu een jaar of 2,3 op de markt gok ik...

mocht 'ie idd passen, dan krijg je hem tegen verzendkosten of id...

Klinkt goed, vanavond eens even mijn camera terugvorderen.

Of anders de krassen eruit snijden ;)

Slijptol! :P

Heb net voor vriendin een suomy helm gekocht. Worden er vaak van dit soort dingen gewijzigd? Of is de ondersteuning van suomy gewoon niet zo goed?

Volgens mij valt het wel mee. Mijn helm heb ik bij Vos-Oss gekocht, en niet zoveel later zijn ze gestopt met Suomy. Vervolgens Motoport, v.d. Heyden, Solo-moto, Bodelier, Termaat, en nog een paar zaken afgelopen. Allemaal hadden ze ze niet liggen, en de vizieren van de nieuwere helmen pastten niet. Allemaal net een fractie te klein. Ik heb er toen eentje laten komen, en ook die pastte niet. Aan de helm ligt het niet, want een spiegelviziertje voor Suomy uit de oude doos past wel.

Toen heb ik maar dat spiegelviziertje gekocht. Big mistake achteraf; alleen bij felle zon is het fijn. En daarna had ik zoiets van: dit (doorzichtige) viziertje moet nog maar meekunnen tot de volgende helm. Misschien als ik er nu werk van ga maken en de importeur ga bellen, dat ik nog wel iets kan krijgen. Maar da's nu geld over de balk smijten.

Weet trouwens iemand of Termaat moeilijk doet over proefrijden met een helm? Die hebben wel een uitgebreid assortiment namelijk.
 
net zolang schuren tot de krassen weg zijn.
daarna polijsten tot je een ons weegt

zie je dan nog iets dan gewoon herhalen.
 
ik haal diepe krassen er altijd met een slijptol uit.
zie je echt niets meer van })
 
Even vragen wat de Car-Glass voor je kan betekenen. Zoveel verschil zit er niet tussen een autoruit en je helmvizier.

Dacht ik.

Of toch wel?

Iets met ruitewappers of zo.
 
vizier in een pan kokend water met twee scheuten olie en een klein beetje zout. Het vizier wordt dan wat zachter en de zout kristallen vullen de krassen.

gezien op discovery! ;)
 
vizier in een pan kokend water met twee scheuten olie en een klein beetje zout. Het vizier wordt dan wat zachter en de zout kristallen vullen de krassen.

gezien op discovery! ;)

Is dit serieus? En weet je zeker dat het Discovery was en geen Tell-Sell?
 
Is dat andere vizier niet te gebruiken? Die "olielaag" zit vrijwel zeker op de oppervlakte, misschien kun je die er af polijsten???
 
Is dat andere vizier niet te gebruiken? Die "olielaag" zit vrijwel zeker op de oppervlakte, misschien kun je die er af polijsten???

Dan nog heb ik een donker stuk plastic. En dta vind ik bij bewolkt weer al niet prettig meer.

is dit serieus dan :?

Euh, ja? Waarom denk je van niet?

Maargoed, ik denk dat ik komende week inderdaad maar eens ga kijken naar een nieuwe helm. Wat overigens niet betekent dat ik niet eens wil proberen of de diepe krassen eruit kunnen; ik hou deze helm als reserve-butsmuts.
 
Zo, kras-probleem opgelost. Ik ben gisteren naar Termaat geweest om eens vele helmen over m'n hoofd te laten zakken. Deze Arai zat het beste, en kostte tenminste niet meteen 600 euro.

arai.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan