Ik heb een of andere Suomi helm die zo'n beetje aan vervanging toe is. Dit vanwege de leeftijd (3 of 4 jaar, kweeniemeerprecies), en vanwege het feit dat ik er al een jaar geen viziertje meer voor kan krijgen. Veel motorzaken afgelopen, zelfs laten bestellen, maar elke keer pastte het ding niet omdat Suomi ergens in het verleden een kleine wijziging doorgevoerd heeft. Ik heb wel nog een donker spiegel/olie vizier op de kop kunnen tikken, maar dat bevalt niet.
Nu, een nieuwe helm kopen wilde ik eigenlijk pas doen als de buitentemperatuur onder de 5 graden gedaald is. In de zomer voldoen de meeste helmen wel, maar in de winter word het lastiger.
Ik wil dus eigenlijk de levensduur van mijn helm nog een paar maanden oprekken. Voor de helm geen probleem, maar het vizier begint toch goed bekrast te raken.
De fijne krasjes heb ik eruit kunnen poetsen met zilverpoets en hard werken. Maar de wat diepere krassen van rondvliegende stenen en een keer ergens tegenaan stoten krijg ik er met zilverpoets of Commandant #4 niet uit, ook niet als ik de Dremel met wit dingetje gebruik.
Nu, ik heb gezocht, en tig topics gevonden over hoe je lichte krasjes uit je vizier haalt (koperpoets, zilverpoets, commandant, tandpasta, was+sigarettenas, GSM-spul, etc.). Maar hoe werk je die diepere krassen weg?
Ik heb eraan zitten denken om gewoon met schuurpapier aan de gang te gaan, steeds fijner (beginnen bij waterproof 400 ofzo, eindigen bij waterproof 1600), en dan weer polijsten. Maar dat lijkt me een nogal langdurig karwijtje.
Een mogelijke andere oplossing: kun je die krassen niet vullen met iets?
Mocht er nu geen manier zijn om het goed te krijgen, dan moet ik maar vervroegd aan de nieuwe butsmuts. Die kras van een opspattende kei (inhalend bouwvarkensbusje in de polder) van vanochtend doet de das om; er zit nu een vlek pal voor m'n linkeroog. Niet in de periferie, gewoon irritant aanwezig.
Voor de veiligheidsfreaks hier: Wat ik ook doe, het vizier word natuurlijk minder stevig, en zal eerder breken. Maar dat zal me voor de nog resterende tijd een rotzorg zijn zolang het maar niet breekt van een insect of een regenbuitje. Het is altijd nog veiliger dan in het donker gaan rijden met een spiegelvizier, of zonder vizier.
Nu, een nieuwe helm kopen wilde ik eigenlijk pas doen als de buitentemperatuur onder de 5 graden gedaald is. In de zomer voldoen de meeste helmen wel, maar in de winter word het lastiger.
Ik wil dus eigenlijk de levensduur van mijn helm nog een paar maanden oprekken. Voor de helm geen probleem, maar het vizier begint toch goed bekrast te raken.
De fijne krasjes heb ik eruit kunnen poetsen met zilverpoets en hard werken. Maar de wat diepere krassen van rondvliegende stenen en een keer ergens tegenaan stoten krijg ik er met zilverpoets of Commandant #4 niet uit, ook niet als ik de Dremel met wit dingetje gebruik.
Nu, ik heb gezocht, en tig topics gevonden over hoe je lichte krasjes uit je vizier haalt (koperpoets, zilverpoets, commandant, tandpasta, was+sigarettenas, GSM-spul, etc.). Maar hoe werk je die diepere krassen weg?
Ik heb eraan zitten denken om gewoon met schuurpapier aan de gang te gaan, steeds fijner (beginnen bij waterproof 400 ofzo, eindigen bij waterproof 1600), en dan weer polijsten. Maar dat lijkt me een nogal langdurig karwijtje.
Een mogelijke andere oplossing: kun je die krassen niet vullen met iets?
Mocht er nu geen manier zijn om het goed te krijgen, dan moet ik maar vervroegd aan de nieuwe butsmuts. Die kras van een opspattende kei (inhalend bouwvarkensbusje in de polder) van vanochtend doet de das om; er zit nu een vlek pal voor m'n linkeroog. Niet in de periferie, gewoon irritant aanwezig.
Voor de veiligheidsfreaks hier: Wat ik ook doe, het vizier word natuurlijk minder stevig, en zal eerder breken. Maar dat zal me voor de nog resterende tijd een rotzorg zijn zolang het maar niet breekt van een insect of een regenbuitje. Het is altijd nog veiliger dan in het donker gaan rijden met een spiegelvizier, of zonder vizier.