A beperkt ook op rijbewijs vermeld?

de datum voor het vol vermogen staat er bij mij dus niet op he ...
kan ik over een half jaar lekker weer voor een nieuw rijbewijs betalen .. is allemaal geldklopperij hier in vosselaar

Volgens mij kan dat niet... Weet je het zeker? Op de voorkant staan de categorieen vermeld, staat daar AL, AM en AZ?
 
dan klopt het

....
vanaf 21 jaar heb je de mogelijkheid om op een zware motor (>35kw) af te rijden.
indien je dat doet mag je meteen vol vermogen.
......


Is dat weer een nieuwe categorie of moet een zware motor zwaarder (sterker) zijn dan 35 kw??
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor reacties, heb net mijn rijbewijs opgehaald (mijn eerste heb geen B)

achterop je rijbewijs staat A met 2 datums onder elkaar. de bovenste is voor AL de onderste is voor AZ je zult zien dat deze 2 jaar later begint.

Je hoeft NIET opnieuw examen te doen en gaat na 2 jaar automatisch over op AZ

Voor je examen AZ moet de motor minimaal 35Kw zijn. en mag je na examen op elke motorfiets rondtuffen.
 
Is dat weer een nieuwe categorie of moet een zware motor zwaarder (sterker) zijn dan 35 kw??
om af te rijden voor zwaar rijbewijs moet de motor minimaal 35kw hebben. in theorie is het dus niet mogelijk om af te rijden met een motor met een vermogen tussen de 25 en de 35 kw...
geen nieuwe categorie, maar voornamelijk om een verschil te laten bestaan tussen licht en zwaar rijbewijs...
 
om af te rijden voor zwaar rijbewijs moet de motor minimaal 35kw hebben. in theorie is het dus niet mogelijk om af te rijden met een motor met een vermogen tussen de 25 en de 35 kw...
geen nieuwe categorie, maar voornamelijk om een verschil te laten bestaan tussen licht en zwaar rijbewijs...

Je mag best afrijden op een motor met 30kW, je krijgt dan alleen het lichte rijbewijs en mag daarna dus niet met diezelfde motor rijden. In theorie kan het prima, in de praktijk zal het weinig zinvol zijn en zorgen rijscholen juist lekkere lichte motoren te hebben.
 
de datum voor het vol vermogen staat er bij mij dus niet op he ...
kan ik over een half jaar lekker weer voor een nieuw rijbewijs betalen .. is allemaal geldklopperij hier in vosselaar

Dude, een rijbewijs is in elk hol precies hetzelfde. Als dat niet zo is ben jij verneukt en moet je gewoon even teruggaan en lief vragen of ze hun eigen fout even kunnen herstellen :W
 
weet je dat wel zeker? moet een motor, geschikt voor licht rijbewijs, niet minder dan 25Kw hebben?

Om met een licht rijbewijs te mogen rijden moet een motor minder dan 25kW vermogen hebben. Maar als je afrijdt op een motor met minder dan 35kW vermogen maar meer dan 25kW krijg je een evengoed een licht rijbewijs. En mag je met dat net behaalde rijbewijs dus niet zelfstandig op diezelfde motor rijden waarop je bent afgereden.

De 25kW grens geldt dus voor de geldigheid van je rijbewijs voor het voertuig. De grens van 35kW geldt voor de geschiktheid van een voertuig om gelijk het zware rijbewijs te halen.
 
Dude, een rijbewijs is in elk hol precies hetzelfde. Als dat niet zo is ben jij verneukt en moet je gewoon even teruggaan en lief vragen of ze hun eigen fout even kunnen herstellen :W

Jullie praten langs elkaar heen, Stefke heeft het over de Nederlandse regeling, terwijl MetalSpeedy een Belgisch rijbewijs heeft.
 
weet je dat wel zeker? moet een motor, geschikt voor licht rijbewijs, niet minder dan 25Kw hebben?
Nee, een lichte motor tijdens het examen mag onder de 35KW zijn.
Dit is om de rijscholen een bredere keus in motorfietsen te geven.
Neem bijvoorbeeld mijn oude GSX400e, type is ook als lesmotor gebruikt. De motor heeft 31KW en hoeft dan dus niet terug geschroefd te worden.
Weet niet precies hoeveel vermogen de CB500 heeft, maar dacht dat die er ook gewoon binnen viel.
 
Nee, een lichte motor tijdens het examen mag onder de 35KW zijn.
Dit is om de rijscholen een bredere keus in motorfietsen te geven.
Neem bijvoorbeeld mijn oude GSX400e, type is ook als lesmotor gebruikt. De motor heeft 31KW en hoeft dan dus niet terug geschroefd te worden.
Weet niet precies hoeveel vermogen de CB500 heeft, maar dacht dat die er ook gewoon binnen viel.

Worden die CB500's niet gebruikt voor de personen die een zwaar rijbewijs willen halen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan