A.R.T. Keurmerk op slot vervallen...?

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi,

Tijdje terug een mooi ART 4 gekeurd slot gekocht, en nu check ik het keurmerk vanmiddag, en zag ineens dat het keurnummer van het slot(staat op verpakking en slot zelf) op de site van ART, als VERVALLEN stond en de datum die daarbij hoorde was 3 weken na de aankoop van het slot. '(

Ja. Op het moment van aankoop was het slot nog wel goedgekeurd (gecheckt).

Is mijn motor nu nog wel diefstal verzekerd als ik hem met dit slot vast zet..?
 
Waarschijnlijk is er een nieuwe manier gevonden om dit slot binnen zeer korte tijd te kraken. Je zult er een kwartier op moeten hangen met een betonschaar, maar als na een periode blijkt dat het ook met een verbogen paperclip kan, dan kan het ART certificaat vervallen. Zo bleken sleutels van sommige type sloten prima te vervangen door een plastic balpen en gepast geweld, waardoor dat type slot in feite waardeloos werd.

Ook kan de fabrikant er volgens mij voor kiezen om het 2015 slot niet meer aan te bieden voor een keuring, omdat er een 2016 slot op de markt gekomen is. Consumenten met diefstalverzekering moeten zo dus eigelijk jaarlijks een nieuw slot kopen. Het lijkt af en toe net marketing.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is er een nieuwe manier gevonden om dit slot binnen zeer korte tijd te kraken. Je zult er een kwartier op moeten hangen met een betonschaar, maar als na een periode blijkt dat het ook met een verbogen paperclip kan, dan kan het ART certificaat vervallen. Zo bleken sleutels van sommige type sloten prima te vervangen door een plastic balpen en gepast geweld, waardoor dat type slot in feite waardeloos werd.

Ook kan de fabrikant er volgens mij voor kiezen om het 2015 slot niet meer aan te bieden voor een keuring, omdat er een 2016 slot op de markt gekomen is. Consumenten met diefstalverzekering moeten zo dus eigelijk jaarlijks een nieuw slot kopen. Het lijkt af en toe net marketing.
89 euro slot voor 3 weken verzekering, leuke geld klopprei :')
 
Laatst bewerkt:
Zou denk ik teruggaan naar de winkel. Gevalletje garantie; slot is naar achteraf blijkt niet conform hetgene wat je hebt gekocht. Zeker in het eerste half jaar na aankoop is het dan aan de verkoper en/of fabrikant om te bewijzen dat de non-conformiteit buiten hun schuld is ontstaan, willen ze een garantieclaim kunnen weigeren.
 
Laatst bewerkt:
Oeps ik zie dat mijn slot ook al een paar jaar vervallen is |(

Is het niet zo dat als het slot op moment van aanschaf art 4 is gekeurd dat deze voor de verzekering ook goedgekeurd blijft? Jij kijkt nu toevallig maar wat als je motor net gestolen is...
 
Precies,

Want anders ben je genoodzaakt elke maand een ander slot te kopen.
Kun je net zo goed je motor niet op slot zetten en/of verzekeren. Is net zo duur.
 
Van de andere kant kan ik ook begrijpen als het niet zo is. Anders zou je gewoon nog 15 jaar dat makkelijk te kraken slot kunnen gebruiken.

Het gaat bij mij om een xena slot, 3 jaar oud.
Een andere slot wat ik heb van abus is 6 jaar na aanschaf wel nog steeds goed gekeurd..
 
De verzekering wil dat je bij ingang van de verzekering een ART gekeurd slot hebt. Zolang je niet van verzekering wisselt zit je goed.

Tenminste, zo is het bij mijn verzekering.
 
Lastige is dat sloten van die lijst verdwijnen. Zou je dit kunnen laten vastleggen bij verzekering? Zo van ik heb dit slot en die is nu goedgekeurd?
 
Lastige is dat sloten van die lijst verdwijnen. Zou je dit kunnen laten vastleggen bij verzekering? Zo van ik heb dit slot en die is nu goedgekeurd?
Dit staat als het goed is op je bon..
Mij is ook verteld bij aanschaf dat de bon net zo belangrijk is als het kunnen tonen van alle sleutels.
 
Hoi,

Tijdje terug een mooi ART 4 gekeurd slot gekocht, en nu check ik het keurmerk vanmiddag, en zag ineens dat het keurnummer van het slot(staat op verpakking en slot zelf) op de site van ART, als VERVALLEN stond en de datum die daarbij hoorde was 3 weken na de aankoop van het slot. '(

Ja. Op het moment van aankoop was het slot nog wel goedgekeurd (gecheckt).

Is mijn motor nu nog wel diefstal verzekerd als ik hem met dit slot vast zet..?

Lees je polis eens goed door.....
 
Mss is het slimmer om je verzekering een mailtje te sturen met deze vraag.

Dan heb je meteen het juiste antwoord en kun je, wanneer je motor gestolen wordt en de verzekering gaat raar doen, de verzekering met hun eigen mail om de oren slaan.
 
Dank voor alle reacties, heb de bon e.d. nog wel. Zal maandag eens bellen. Best absurd dit allemaal, je zou er maar achter komen na dat je motor gejat is en dat er dan niet uitgekeerd wordt omdat je slot zijn keurmerk is verlopen de week ervoor... :X Maargoed kan allemaal tegenwoordig... :X
 
Laatst bewerkt:
De verzekering wil dat je bij ingang van de verzekering een ART gekeurd slot hebt. Zolang je niet van verzekering wisselt zit je goed.

Tenminste, zo is het bij mijn verzekering.
Ik hoop het voor je, maar de meeste verzekeringen hebben in de polis dat de motor beveiligd moet zijn met een goed gekeurd slot. Als de keuring is vervallen lijkt mij dat er niet meer sprake is van een goed gekeurd slot en of dat slot ten tijden van aankoop goedgekeurd was of niet lijkt mij niet van belang?
 
ik heb deze vraag ooit een keer gesteld bij mijn verzekering en daar ging men er van uit dat de aankoop datum (ja bonnetje bewaren) bepalend was voor de rating van het aantal sterren bij diefstal uitkering maar ik weet niet of dat voor alle maatschappijen geld.
 
houd er rekening mee dat vervallen ook kan betekenen dat de fabrikant een nieuwere versie van het slot op de markt heeft gebracht. Vervallen betekent dus niet meteen "poepslot van kauwgom". :+

Maar ik zou m wél lekker terugbrengen: bovenstaand vind ik een maffia praktijk, alleen de fabrikant wordt er rijker van. Maak het jouw probleem niet nu het nog kan ;)
 
houd er rekening mee dat vervallen ook kan betekenen dat de fabrikant een nieuwere versie van het slot op de markt heeft gebracht. Vervallen betekent dus niet meteen "poepslot van kauwgom". :+

Maar ik zou m wél lekker terugbrengen: bovenstaand vind ik een maffia praktijk, alleen de fabrikant wordt er rijker van. Maak het jouw probleem niet nu het nog kan ;)
Kan niet terug want heb hem nu een maand of 4 :+

Heb met verzekeraar gebeld, na een hoop tramalant met verschillende helpdesk medewerkers |( , toch het antwoord, als hij op het moment van aankoop wel goedgekeurd was, is hij verzekerd(VERSCHILT PER VERZEKERAAR), zolang ik bon met datum en dat hij goedgekeurd is heb.. Wel kreeg ik het advies om een ander slot te kopen die een huidig ART 4 Keurmerk heeft.. Jaja en dan na 3 week weer een nieuwe. :')
 
Lastige is dat sloten van die lijst verdwijnen. Zou je dit kunnen laten vastleggen bij verzekering? Zo van ik heb dit slot en die is nu goedgekeurd?
Ik heb bij afsluiten (ANWB) moeten aangeven welk slot ik op dat moment had, anders kon ik de diefstalverzekering er niet bij nemen. Neem aan dat als de verzekeraar dit van mij vereist dat ik van hun wel mag verwachten dat ze mij een seintje geven als 't slot dat ik heb opeens niet meer voldoende is. :)
 
Ook maar eens controleren en bellen met mijn verzekeraar.

Nooit stil gestaan bij zo iets.
 
Kan niet terug want heb hem nu een maand of 4 :+

Heb met verzekeraar gebeld, na een hoop tramalant met verschillende helpdesk medewerkers |( , toch het antwoord, als hij op het moment van aankoop wel goedgekeurd was, is hij verzekerd(VERSCHILT PER VERZEKERAAR), zolang ik bon met datum en dat hij goedgekeurd is heb.. Wel kreeg ik het advies om een ander slot te kopen die een huidig ART 4 Keurmerk heeft.. Jaja en dan na 3 week weer een nieuwe. :')

4 maanden? Mooi. Je hebt dus nog garantie. Dat het slot nu niet goed meer is, komt dan wellicht niet door een productiefout in dit exemplaar, maar komt wél door fouten van de fabrikant.

De wet zegt namelijk dat een gekocht product niet aan de overeenkomst beantwoordt als het niet die eigenschappen bezit die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Dit heet het conformiteitsbeginsel en dat is geregeld in artikel 7:17 BW. Daarbij geldt dat je mag aannemen dat het product die eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn.
- Verweer tegen gebruikelijke excuses van de winkeliers (gastpost) - Ius Mentis

Het slot voldoet niet (meer) aan de verwachtingen: de reden dat jij het slot hebt gekocht is het keurmerk, anders had je wel een goedkopere kunnen gebruiken. Nu voldoet het slot niet meer aan het keurmerk, dus ook niet meer aan jouw use-case. Terugbrengen die handel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan